_Penotti schreef:Wat een leuk topic.
Komt toch nog wat bij kijken voordat je opgezadeld hebt.
Dan zijn we maar lui met onze zadels tegenwoordig.
Zuid-Amerikanen staan niet bekend als overdreven gehaast
Ze zadelen hun paard ook niet op om een uurtje te rijden. Ze zijn de hele dag bezig. Een estancia (veebedrijf, over het algemeen vleesvee) is naar Nederlandse maatstaven enorm, denk tientallen vierkante kilometers. Als je de omheining wil repareren, koeien wil verzamelen enz red je dat niet in een uurtje. Op de tijd dat je in het zadel zit is de tijd dat je aan het opzadelen bent maar heel kort.
Voordeel van een sobrepuesto vind ik persoonlijk dat het net wat prettiger is qua warmte. Als je de hele dag op je paard zit bij rond de 35 graden dan wordt een wollen vacht op den duur toch wat warmer. En dan niet vanwege de warmte-eigenschappen van het materiaal maar omdat een vacht meer om je benen en kont gaat zitten dan leer. Je zakt er zeg maar dieper in weg hoewel dat natuurlijk wel minder wordt naarmate de vacht ouder wordt. De gebruikelijke tenue die ik gezien heb waarin mensen rijden is een spijkerbroek met suede half chaps, hoewel er ook gaucho's zijn chaps hebben die ook om het bovenbeen zitten. Een zacht zadel is dan comfortabel voor de ruiter, zeker als je elke dag uren in dat zadel zit. En schapenvacht is daar een geschikt materiaal voor. Het is ook gewoon aanwezig, er lopen schapen die die vacht maken.
De zadels zitten breed, ik heb er alleen op gereden op criollo's en dat ging, kan mij niet voorstellen dat het prettig rijdt op bij voorbeeld een ouderwets model haflinger. Het rijdt wel prettig, en ook stabiel genoeg, maar dat kan natuurlijk ook komen door de gangen van de paarden. Lichtrijden wil inderdaad niet, maar er is ook geen gaucho die dat wil.