De lagen van een Recado Gaucho zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 11:34

Thankx Runa, ik ga het volgend jaar ervaren.... als de Gaucho Derby door gaat :D.

Sharel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 18:06

Dit zadel wordt veel gebruikt voor argentijnse Criollos. Het zijn heerlijke zadels voor lange buitenritten :D

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 19:29

Negeer de rode letters... wat een top topic ! Ik heb sinds kort zo'n zadel op de kop getikt. Ben het aan het schoonmaken en invetten. Ik heb er geen mooie vierkante schapenvacht erbij gekregen, maar een vuilniszak vol gelooide lammerenhuiden. Die heb ik gewassen, nu rechthoekig snijden en ga ik binnenkort aan elkaar naaien.

Het zadel lijkt nieuw, haast ongebruikt maar lag al een poosje op zolder. Om de singelstoten wat in te wijden zijn die nu als decoratie in gebruik. Hopelijk maakt ze dat wat soepeler.

Hier alle lederen delen... en daarnaast dus een arsenaal aan dekjes die ik nog nooit gezien heb, en de lammerenhuiden dus.
Afbeelding

Dank voor de handleiding betreft hoe dit in elkaar te zetten!

Runa

Re: De lagen van een Recado Gaucho zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-26 16:44

Wat tof!

Ik raad je wel aan iets van een kussen onder de lammerhuiden te doen. Een beetje padding is wel fijn, de zadels zelf zijn vrij hard!

Ik heb destijds een extra kussen gemaakt met schuim voor o.a. kussens voor tuinmeubelen.

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 17:41

Dank voor de tip! Ik kan me levendig inbeelden dat dit wat hard gaat zitten...

Ik heb eerlijk gezegd ook twijfels bij die houten boom. Lijkt me 1) voor het paard heel stug en 2) een hele kleine kans dat dit precies op mijn twenter gaat passen.

Die van jou lijkt van leer? Is dat soepeler, dat je een soort boomloos zadel idee krijgt zeg maar?

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-26 22:30

Die van mij is van leer inderdaad. De "boom" is eigenlijk twee worstvormige kussens van leer die redelijk stevig gevuld zijn. Ze kunnen los van elkaar heel makkelijk bewegen en worden alleen samengehouden door twee veters. Maar de worsten zelf zijn aardig stevig. Toch als je erop zit nemen ze wel de vorm van de rug van het paard aan.

Ik kan me voorstellen dat dat met hout wel anders is ja. Ben benieuwd of het past!

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 07:19

Oh Runa, dat klinkt veel comfortabeler voor mens en paard! Misschien heb ik mazzel en kan ik op een dag leren, meer flexibele bastos vinden. Deze houten is mooi, maar wellicht meer ter decoratie..

Het leuke van zo'n zadel is dat heteen knutselpakketje is,en dat ik heel gemakkelijk zelf een onderdeel kan vervangen.

Vandaag wil ik met de lammerenhuiden aan de slag, eens kijken of ik daar iets moois vierkant van kan maken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 09:39

_Penotti schreef:
Wat een leuk topic.
Komt toch nog wat bij kijken voordat je opgezadeld hebt.
Dan zijn we maar lui met onze zadels tegenwoordig.

Zuid-Amerikanen staan niet bekend als overdreven gehaast :+ Ze zadelen hun paard ook niet op om een uurtje te rijden. Ze zijn de hele dag bezig. Een estancia (veebedrijf, over het algemeen vleesvee) is naar Nederlandse maatstaven enorm, denk tientallen vierkante kilometers. Als je de omheining wil repareren, koeien wil verzamelen enz red je dat niet in een uurtje. Op de tijd dat je in het zadel zit is de tijd dat je aan het opzadelen bent maar heel kort.

Voordeel van een sobrepuesto vind ik persoonlijk dat het net wat prettiger is qua warmte. Als je de hele dag op je paard zit bij rond de 35 graden dan wordt een wollen vacht op den duur toch wat warmer. En dan niet vanwege de warmte-eigenschappen van het materiaal maar omdat een vacht meer om je benen en kont gaat zitten dan leer. Je zakt er zeg maar dieper in weg hoewel dat natuurlijk wel minder wordt naarmate de vacht ouder wordt. De gebruikelijke tenue die ik gezien heb waarin mensen rijden is een spijkerbroek met suede half chaps, hoewel er ook gaucho's zijn chaps hebben die ook om het bovenbeen zitten. Een zacht zadel is dan comfortabel voor de ruiter, zeker als je elke dag uren in dat zadel zit. En schapenvacht is daar een geschikt materiaal voor. Het is ook gewoon aanwezig, er lopen schapen die die vacht maken.

De zadels zitten breed, ik heb er alleen op gereden op criollo's en dat ging, kan mij niet voorstellen dat het prettig rijdt op bij voorbeeld een ouderwets model haflinger. Het rijdt wel prettig, en ook stabiel genoeg, maar dat kan natuurlijk ook komen door de gangen van de paarden. Lichtrijden wil inderdaad niet, maar er is ook geen gaucho die dat wil.