Dekens achterin stal ophangen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 23:16

Bij ons staan ongeveer 55 pensionpaarden en het merendeel heeft een dekenstang/beugel in de box hangen.
Heb er zelf 2 in elke stal hangen, al zo'n 15 jaar!
En dat gaat prima!
Dekens dubbelvouwen en vastzetten met een lijmklem.
Als je de beugel hoog genoeg ophangt en de dekens dubbelvouwt, hangen ze ver boven de grond en kan je paard er niet in blijven hangen met rollen of zo.

Bij de meeste paarden gaat dit gewoon prima en blijven ze er wonderbaarlijk genoeg vanaf!

Had eind vorig jaar een nieuw paard die dit ook niet kende. Eerst even getest met een handdoek. Heeft ie er 3 keer afgetrokken, daarna niet meer. Toen oude zweetdeken geprobeerd, geen probleem!
Dus ook bij hem hangen nu dekens en dekjes in de stal te drogen.

Zie foto, rechts achterin hangen 2 stangen.
Afbeelding

Utixo

Re: Dekens achterin stal ophangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 08:05

Ik heb er meerdere op stal staan die een rek of beugel in stal hebben. Overleg het eerst met de pensionhouder, het kan zijn dat hij het niet wil. En dan zul je toch echt gewoon je spullen thuis moeten bewaren.
Als je hem ophangt, let op dat hij hoog genoeg hangt. Natuurlijk vanwege alle eerder genoemde redenen, maar met uitmesten is een laag dekenrek die vol hangt ook godsgruwelijk irritant.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 10:58

Voor mij is de reden om het niet te doen gevoelsmatig. De stal is voor een paard eigenlijk al een kleine ruimte en dan ga je die nog kleiner maken door er dingen in op te hangen die ook perfect ergens anders zouden kunnen opgeborgen worden. Daarnaast vind ik het een extra risico. Dit is echt zo typisch iets wat 99 keer goed gaat en het honderdste paard is een lomperik en breekt zijn been erin.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 11:03

Ik zou het ook niet. Allereerst al wat hierboven gezegd wordt en daarnaast uit hygiënisch oogpunt (ze mesten, plassen). Ik hing het over een strotouwtje voor de box

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 11:21

Die van mij trekt ze al over de voorwand heen zijn stal in met een beetje pech als ik ze aan zijn box hang, dus ik zou het in zijn box niet snel doen.
Maar dat ligt denk ik ook aan wat voor paard je hebt.
Ik zou ook oppassen met beugels ophangen dat je paard zich er niet aan kan stoten of in kan blijven hangen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 12:22

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 12:31

Dat ziet er wel uit als een ideaal ding die tas!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 12:42

Ja hij is perfect. Bij ons op stal hebben steeds meer mensen hem. We hebben ook een deken rek maar daar worden dekens zo stoffig op. Hierin niet, echt perfect!

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 13:02

Het kan gevaarlijk zijn want als er brand uitbreekt en er vliegen brandende deeltjes rond dan kunnen die naar de dekens overslaan die vlam vatten. Je moet er toch niet aan denken dat er allemaal brandende dekens binnen je stal hangen. Van de brandweer die jaarlijks inspectie komt uitvoeren is het ook niet toegestaan om dekens en dekjes buiten aan je staldeur te hangen omdat dit onderdeel is van de nooduitgang en je moet er niet aan denken wanneer brand uitbreekt je nooduitgang vol ligt of hangt met brandende dekjes en dekens.
Toch niet zo lastig voor te stellen waarom de brandweer dit niet toestaat. Veiligheid staat voorop :)

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-20 23:15

Thanks voor de reacties! Ik ga eerst nog eens kijken of ik nog alternatieven buiten de stal kan regelen, en anders verder met de gegeven opties die zijn gegeven.

Ik sta in een soort bijgebouw wat feitelijk een gang van 1 meter (oid) breed is met aan de ene kant de boxen en de andere kant de kasten strak tegen elkaar. Het gangpad is al vrij smal dus echt veel aan/voor mn box gaat ook niet echt.

Het is een erg fijne stal voor paardlief, de paarden komen erg veel buiten (voel me dus ook niet schuldig om evt een stukje van de stal in te pikken), maar qua luxe voor de mens ben ik er wat op achteruit gegaan.