Mijn ene merrie rij ik met een vliegenkap van fijn mesh. Eigenlijk een bonnet met alleen gaas aan de voorkant en over de oren. Er zitten 4 touwtjes aan, die knoop ik aan de keelriem en neusriem.
De andere heeft een spaans hoofdstel en anders een losse franje kap.
Ik rij nu altijd met sliertjes aan m'n hoofdstel, maar wil eigenlijk iets anders. Die speciale hoofdstel netjes zien er ook wel fijn uit. Vind klittenband om m'n hoofdstel dan weer minder fijn. Heb wel ervaren dat ie met z'n normale bucas minder ziet in het bos, zeker als er veel variatie is tussen lichte en donkere plekken
DubbelFun
Geplaatst: 21-07-20 10:06
Ik rijd al jaren met een vliegenmasker buiten door bos en hei, nooit problemen gehad, wel een hoop ongelovige mensen die dachten dat het paard niks kon zien
Ik heb deze óver het hoofdstel heen als het zonnig is en de witte variant voor als er geen zon staat.
Overigens haal ik het neusflapje er meteen af
xsiroccox
Geplaatst: 21-07-20 10:26
Mijn tinker is overgevoelig voor alles rond zijn hoofd tijdens het rijden. Het enige masker waar hij goed/relaxed mee loopt buiten is de Bucas, met oren en neusflap. Enige nadeel is dat hij bij flinke inspanning de neusflap wat naar binnen zuigt... Maar als de neusflap verder af staat heeft hij weer enorm last. Ik heb bijvoorbeeld ook het masker van Shire, maar die neusflap staat toch te ver van de neus af ofzo, daarmee loopt hij minder relaxed. Die draagt hij nu op de wei tegen de zon.
Oja, en een nadeel is (las het hierboven ook al) dat iedereen vraagt of ie wel wat kan zien... Nee, ik ga met een blind paard op pad Dat zeg ik niet, maar wel: "het is zijn zonnebril" of iets in die trant Hij ziet er idd alles gewoon mee en ik waarschuw hem toch altijd al wanneer er verkeer van achter komt.
Wat ik zie bij die franjes is dat ze meestal aan de zijkant van het hoofd hangen met rijden. Alleen met grazen hangen ze recht naar beneden.
Hilary
Geplaatst: 21-07-20 21:33
Die franjes slingeren altijd van links naar rechts als mijn paard zich op loopt te fokken, dat lijkt me ook irritant. En anders zitten ze inderdaad links en rechts naast de ogen onder het hoofdstel geklemd.
Die franjes doe ik tijdens het poetsen wel aan de neusriem van het halster trouwens
Ik rij buiten met een vliegenmasker van de Welkoop. Super fijn ding om over het hoofdstel te doen. En hij blijft goed van de ogen af staan, dat is ook wel prettig.
Orsje
Geplaatst: 21-07-20 22:35
Mijn paard wordt buiten in de zomer met masker gereden en neusnetje en staat op weide met een masker.
Mijn paard heeft Pollenallergie, maar ook nog de pech dat hij nog maar 1 oog heeft. Deze bescherm ik dus graag extra met een UV werend masker. De vliegen komen nu ook allemaal op 1 oog zitten en ik wil voorkomen dat hij hier last van gaat krijgen. Tijdens het rijden heeft hij duidelijk meer rust en minder last van vliegen, pollen en zon. Zonder masker en pollen neusnetje, slaat hij constant met zijn hoofd.
Qua type masker.. Ik koop elk jaar een nieuwe, aangezien mijn huidige maskers maar steeds 1 jaar meegaan. Hij staat in een kudde met 15 anderen, dus masker aftrekken is voor sommige paarden een aangename bezigheid op de weide.
Ik kijk helaas niet naar merk, enkel naar functie en betaalbaar..
karin30
Geplaatst: 21-07-20 23:39
Marith_Ov schreef:
Ik rij buiten met een vliegenmasker van de Welkoop. Super fijn ding om over het hoofdstel te doen. En hij blijft goed van de ogen af staan, dat is ook wel prettig.
Ik rij met franje frontriem. Werkt prima, paard weet ze wel te gebruiken hoor en als ze met het hoofd laag loopt hangen de franjes gewoon naar voren en niet opzij