Zadel voor fjord: lange ritten, zachte smalle zit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 21:02

Ik rijd mijn Fjord met een Ghost Veneto piccolo. We rijden vooral buiten. Ritten van zo'n 20 kilometer gaan makkelijk, ik kom er zonder zadelpijn vanaf :D Verder dressuren we er ook mee en springen af en toe een hindernisje. Het zadel ligt haar goed en ik zit er heerlijk in, zou niet meer zonder willen!

Afbeelding

Yellowbird

Re: Zadel voor fjord: lange ritten, zachte smalle zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 21:36

Ik heb zowel ghost als barefoot gehad op een breed model haflinger.
Barefoot vond ik veel te breed zitten. De ghost zat heerlijk. Ze hebben een smalle zit en zitten lekker zacht.
Met de ghost reed ik met gemak ritten van 20km.
Nu een freemax western en die zit nog lekkerder.

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 21:49

Ik heb ook een ghost veneto op mijn fjord!
Grote voordeel ten opzichte van Barefoot is dat je veel smaller zit op de ghost.
Ik heb geen last meer van mijn heupen wat ik bij Barefoot wel had

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 21:58

Wat is het nummer wat op het zweetblad staat van de KN ?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 23:42

Dank voor de laatste paar reacties, super fijn. Hier heb ik heel veel aan!
Kimmie wat ik uit mn hoofd weet 43.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 23:51

43 is een 17 inch.. :)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 11:35

kimmie261 schreef:

Goed om te weten! Heb vandaag het zadel weer even goed opgemeten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 11:59

zadel is uit 2003, is een 17 inch met een medium kamer :)

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 12:03

kimmie261 schreef:

Is 16 3/4 inch, KN heeft andere maten

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 12:24

In de volksmond dus de 17 inch, 16 3/4 gebruikt niemand , maar officieel inderdaad 16 3/4

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 12:43

Dank voor de info zeg! Mijn zus heeft broekmaat 36 en ik 34. Er past een dikke handbreedte tussen mijn billen en einde lepel. :o Maar goed om te weten, dan moeten we dus echt naar een nog kleiner zadel. Wij hebben beide wel hele lange benen. Ben me er natuurlijk wel van bewust dat de rest van het zadel natuurlijk ook bijdraagt aan of de inchmaat goed is voor ons of niet.

Wat denken jullie dat ik voor dit zadel kan vragen? Vindt de vraagprijzen op marktplaats erg uiteenlopend!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 18:20

Nou ik zou niet te klein gaan hoor. Ik heb broekmaat 36, maar een 17,5 inch zadel en pas daar echt prima op met mijn lange benen.

Als je echt schuift in het zadel is niet goed, maar je moet ook weer niet óp de lepel zitten.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 23:07

Dat snap ik inderdaad ja! Het is een kwestie van passen :)
Ik schuif nu alle kanten op.

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 23:18

Hoor goede berichten over Akash Saddlery (ook van Fjorden eigenaren)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 23:09

Ik rij met mijn Barefoot Lazy Mountain lange afstanden, zadel geeft zowel voor het paard als mij geen problemen. Zadel zit super zacht geeft veel steun maar geen gedwongen zit. Er zit een hipsaver in dit zadel waardoor hij ook nog smaller zit dan wat normaal is bij boomloos. Zelf ben ik echt vreselijk kritisch met zadels, maar dit is toch wel echt een hele fijne!
Afbeelding

Edit: Ik las dat je liever geen knop wil, dit zadel is ook zonder knop te verkrijgen maar heet dan de Barefoot Happy Valley.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 23:52

Ik ben inmiddels aan het kijken naar een massimo trail! Mijn budget is hoger geworden en met mijn ghost met nieuwe hardere kussens heb ik behoorlijke pijn in mijn kont na een lange rit :(

Maar ik heb nooit eerder zo via internet een tweedehandszadel gekocht. Hoe doe je dat? Je wilt een zadel kopen, passen met een zadelmaker, en wat als het dan niks is? Zit je er mee.. of breng je het dan terug? Wat is gebruikelijk?

Ik heb vandaag een zadel gepast en zo op het oog klopte het aardig, de inch maat en boommaat. Paard was er ook erg happy mee. Vind het alleen lastig, hoe strak moet het liggen achter de schouder?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 09:03

Meestal geldt verzonden is verkocht. Eigenlijk ook wel logisch gezien er best veel met een zadel kan gebeuren. Als je dit niet wil moet je een zadelmaker laten komen met dit zadel in het assortiment.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 09:14

Soms kan je het ook ophalen, passen en weer terugbrengen. Vaak wel binnen een bepaalde tijd (als je geluk hebt een week, maar het kan ook 24 of 48 uur zijn). Dan moet je het wel zelf ophalen (en terugbrengen als nodig).

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 09:19

Als je een smalle zit zoekt, is de Trail mogelijk ook niet hét zadel voor je.
Ik heb jaren lang met heel veel plezier op een Massimo Trail gereden, met mijn senior waarbij ik zelden langer dan 20 km onderweg was.
Toen ik met dit zadel op mijn jongere pony ging rijden (Uiteraard door zadelmaker gecontroleerd en op zijn rug aan laten passen) en echt lange ritten ging maken (we beginnen zo'n beetje bij 20 km, tikken zeer regelmatig de 25 aan en ook de 30+ afstanden nemen we zeer regelmatig mee), kreeg ik dus last van de breedte van de zit.
Ik heb mijn Trail om die reden dus ingeruild voor een ander type zadel (Reactor Panel) met een smallere twist. Heb tijdens het testen van de RP nog een keer een 30+ rit op de Massimo gereden en ik bij het opstappen vond ik het weer hemels en dacht ik nog, waarom wil ik dit zadel in hemelsnaam inruilen? Het zit zó lekker!
Maar toen we boven de 20 km kwamen, voelde ik het al wel weer aan mijn liezen.
De dag erna stapte ik weer op de RP en ik merkte toen, dat ik echt baat had bij een smaller zadel. Ik reed die dag nog eens ruim 25 km en ik had minder last van mijn lijf dan de dag ervoor.

Is toch even iets om in je achterhoofd te houden, als ik de titel van je topic lees en zie dat je een smalle zit zoekt.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 08-03-21 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 09:21

Ik heb zelf een massimo trail maar vind hem eigenlijk niet bijzonder fijn. Heb er na ruim een uur toch pijn aan mijn kont van. Maar dat verschilt natuurlijk per persoon. Hij ligt wel heel fijn op mijn schoftloze tinker en dat vind ik het belangrijkste.

Ik heb broekmaat 42 en pas er prima in. Weet zo even niet hoeveel inch hij is eigenlijk. (Beugels zijn aan de korte kant, maar je ziet wel de ruimte die ik achterin overhoud)

Afbeelding

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-21 10:06

Afbeelding
Klopt hoor, ik denk dat ik in geen enkel zadel 100% goed ga zitten. Ik zit direct op mijn zitbeenknobbels dus dat gaat hoe dan ook zeer doen.
Dit ben ik in een 18,5 inch. Beugels nog te kort, die konden niet langer maar zoveel ruimte heb ik dus helemaal niet over, heel vreemd. Nooit gedacht dat ik in een 18,5 zou passen.
Anyway, ik ben nu even aan het rondkijken. Marije ik hou zeker in mijn achterhoofd wat jij zegt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 10:28

De lengte van je bovenbeen doet ook nog wat met de benodigde maat van je zadel, niet alleen het formaat van je achterwerk.

Wanneer je een zadel zoekt om lange ritten van meerdere uren op te gaan maken, zou je eigenlijk de mogelijkheid moeten hebben om het zadel ook onder die omstandigheden te testen.

Ik had mijn Massimo trail destijds nieuw gekocht bij Countrymill in Nijkerk en heb m daar ook altijd in onderhoud gehad. Zij hebben m ook aangepast voor mijn andere pony. En toen ik dus aangaf dat ik met langere ritten last van mijn eigen lijf kreeg, kreeg ik van hen de mogelijkheid om een zadel waar ik in de bak lekker op zat, mee naar huis te nemen en uitgebreid op lange ritten in het bos te testen.

Het eerste zadel wat ik getest heb, daar ging ik heel krom van zitten en kreeg ik last van mijn rug van, dus die is weer retour gegaan. Degene die ik daarna mee kreeg, is het dus wel geworden uiteindelijk.
En daar ben ik nu al bijna 2 jaar vreselijk blij mee.