Acavallo sensitive bit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:09

Nouvel schreef:
Oke jammer...

Ik kwam toevallig het topic tegen. Is een Winderen bit niet iets voor je? Daar mag je wel dressuur mee starten.

revali2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:14

Change3x schreef:
Nouvel schreef:
Oke jammer...

Ik kwam toevallig het topic tegen. Is een Winderen bit niet iets voor je? Daar mag je wel dressuur mee starten.

Ik zou zeggen proberen... Ik ben er weg van. Paarden accepteren veel meer het bit dan zo'n acavallo

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:23

Die is een stuk dikker volgens mij?
Het is voor mijn paard al snel te dik, de acavallo is mooi dun

revali2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:37

Nouvel schreef:

De acavallo is idd iets dunner

HarmanyL

Re: Acavallo sensitive bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:48

Ik gebruik hem nu een paar maanden. Nog niet super intensief ivm een peesblessure. Mijn paard is erg onrustig in aanleuning on doordat dit bit stabiel is is zij ook een stuk stabieler. Had voorheen ook een trust, maar die was idd erg dik en daar werd ze heel sterk op.

Maar als je de teugels niet in de sleuven doet mag je hem volgens mij wel gebruiken met dressuur.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:54

Afbeelding
Dit voorbeeld is ook compleet van kunststof

Trenzen zijn in principe van metaal. Deze trenzen mogen ook gebruikt worden indien ze
uit rubber of uit kunststof vervaardigd zijn of met leer of rubber zijn omkleed.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 00:02

Nouvel schreef:

Mondstuk is 15mm.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 00:10

het gaat er ook om dat de acavallo bitten sleuven hebben. Daardoor is het ook al meteen niet meer toegestaan.

Als je een wedstrijdalternatief zoekt van een ongebroken kunstof bit die niet te dik is zou ik dof de Sprenger duo adviseren. Die is in dunne varianten te krijgen iets flexibel kunststof bit.

Zelf ook zeer blij verrast met de Beris Prime is een zeer zacht kunststof bit die vooral in midden dunner is uitgesneden voor als paard minder ruimte heeft. (16mm op dikste stuk en smaller in midden voor de tong)

revali2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 07:43

De knhs zei tegen mij dat dit bit niet is toegestaan. Ook niet met springen!! Dat komt door de kunststof zijkanten! Maar heb meerdere er mee zien rijden met springen. Denk dat de jury's het ook niet weten. Die zullen wel denken... Mondstuk mag. Sleuven mogen...

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 07:57

In de afbeeldingen van toegestane bitten staan gewoon complete kunststof bitten (zie mijn foto in eerdere post), dus dat zou geen reden zijn. Ik meen wel gelezen te hebben dat de teugel vrij door de bitring moet kunnen bewegen, vandaar geen sleuven. Maar kan dit stuk niet vinden in de toegestane bitten lijst van de KNHS.
Ik zou dit bit aande and van de toegestane botenlijst goedkeuren mits teugels door het middelste gat zitten.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 08:08

Afbeelding

Stukje over sleuven en kunststof gevonden. Er staat dus ook nergens dat de bitringen van metaal moeten zijn? Dus zolang je de teugels niet in de sleuven hebt zitten moet dit gewoon toegestaan zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 08:24

Als je rond de bitringen een donkere tape doet, dan zijn er geen sleuven meer en dan zou het dus wel mogen. Gewoon een kwestie van creatief zijn.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 08:32

Change3x schreef:
Nouvel schreef:

Mondstuk is 15mm.

Op de site staat 18 mm, dat vind ik best wel dik, die van mij hangt heel snel op bitten, dan is kunststof en dik niet ideaal helaas...

Ik start voorlopig toch niet, ben nog aan het opbouwen na een blessure, dus kan de acavallo nu rustig uitproberen en dan zie ik daarna wel weer.
Ik heb de teugels nu in de bovenste sleuf, dus dat zou sowieso niet mogen, ik zal eens zonder de sleuven proberen.
Ik vind ‘m ook nog steeds wel snel zijn mond open doen, als dat blijft wordt starten ermee sowieso niks... maar voor nu vind ik ‘m wel fijn om te proberen. Hij reageert er niet slecht op vind ik.
Sleuven dicht maken zou dan inderdaad ook nog een optie zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 08:36

Verder is het zo dat alles wat niet expliciet verboden is mag. Zo moet je er ook in gaan staan. En neem de regelementen en als er discussie komt of weet waar je ze kunt vinden online.

En zoals ik het lees mag je er dus mee starten als je de sleuven dichtmaakt.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 12:48

Wat is het verschil in de kleur mondstuk? Is de een zachter dan de ander? Of maakt dat niet uit.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 09:41

germie schreef:
Verder is het zo dat alles wat niet expliciet verboden is mag. Zo moet je er ook in gaan staan. En neem de regelementen en als er discussie komt of weet waar je ze kunt vinden online.

Ik zit dus net te kijken of die sleuven dicht te maken zijn, maar dan houd je dus heel weinig ruimte over voor je teugels en bakstukken, want dat midddelste gat is heel klein...
Zou je je bakstuk wel in die bovenste sleuf mogen doen, en telt het dan als geen sleuf als je je teugel is dat kleine middelste gat doet...

Benfan, volgens mij is van de gewone alleen de kleur anders, er is ook wel een blauwe met ribbels.
Ik vraag me steeds af of die net zo dun is of dikker, op de foto’s ziet die er dikker uit...

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 10:00

Ik heb de bakstukken wel in het bovenste gat. Dat mag met een baucher bit (als ik het goed zeg) ook.
Als mijn paard niet verder veranderd in een alien deze week (schimmelinfectie) ga ik volgende week filmen en insturen. Mocht mijn filmpje afgekeurd worden been ik klaar voor de discussie met de KNHS..
Heb wel een extra gaatje gemaakt in mn teugels zodat ze echt genoeg ruimte hebben in het bit om vrij te bewegen.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 10:16

HarmanyL schreef:
Ik heb de bakstukken wel in het bovenste gat. Dat mag met een baucher bit (als ik het goed zeg) ook.
Als mijn paard niet verder veranderd in een alien deze week (schimmelinfectie) ga ik volgende week filmen en insturen. Mocht mijn filmpje afgekeurd worden been ik klaar voor de discussie met de KNHS..
Heb wel een extra gaatje gemaakt in mn teugels zodat ze echt genoeg ruimte hebben in het bit om vrij te bewegen.

Een baucherbit is wat ik weet niet toegestaan in de basis dressuur. Alleen vanaf Z1 en in het springen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 10:37

HarmanyL schreef:

Oke, ik volg, ik ben erg benieuwd!
Baucher bit zat ik inderdaad ook aan te denken, heeft dezelfde bevestiging voor het bakstuk.
Bij deze kun je het bakstuk ook echt niet ergens anders vast maken, te weinig ruimte...

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 17:02

Ik heb toch maar gemaild naar de KNHS. Just for sure. Ik ben er echt blij mij. Mijn paard is nu zoveel stiller in de aanleuning als voorheen dus denk dat zij er ook blij mee is..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:44

Of je moet het gewoon doen met de sleuven dicht geplakt, nu gaan ze er over nadenken en dan is nee echt nee...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 21:32

Nouvel schreef:
Of je moet het gewoon doen met de sleuven dicht geplakt, nu gaan ze er over nadenken en dan is nee echt nee...

Precies. Dus de sleuven er uit halen, en dan mag je starten.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 22:02

germie schreef:

Dit zie ik toch anders hoor. De KNHS heeft een hele uitgebreide harnachementsgids gemaakt. Alles wat daarin staat is toegestaan, alles wat daar niet staat niet.

Daarbij staat er dat de teugel vrij door de bitring moet kunnen bewegen, dat kan bij dit bit niet. Ik vind hem persoonlijk ook totaal niet op een baucher lijken, wel op een beval. En ook dat mag niet bij dressuur. Dus ik zou toch maar een extra bit meenemen als je hiermee gaat starten..

Het mondstuk vind ik er wel erg interessant uitzien! Jammer dat ze hem niet met een normale ring hebben.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 22:08

Nou dat is zeker jammer...
Ik ga eens kijken of het mogelijk is om de sleuven weg te werken met tape...

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 22:18

Mijn teugels zit echt door het middelste gat. Ik heb een extra gaatje bij geprikt in mijn teugels zodat ze zeker vrij door de middelste ring kunnen bewegen. Maar er staat eigenlijk nergens iets voor wat betreft waar het bakstuk door moet zitten en die zit door de bovenste sleuf. Als dat mag dan is het dus geen probleem. Maar vind het zonde als ik nu een week startpas aanvraag, filmpjes in stuur en ze afgekeurd worden. Dure hobby dan..