De eindeloze problemen met het passen van zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 23:16

Nala schreef:
Shalimar schreef:
Heb precies hetzelfde probleem, ben al twee jaar bezig. Begin maar niet aan een Ghost, dat was bij mij echt een ramp. Lag echt voor geen meter! Schoof als de ziekte, zowel een stuk naar achter de schoft als naar links en rechts. Wat een onding. IJslanderzadel was ook geen succes hier, evenals een stel andere opties. Eea hangt natuurlijk ook af van je eigen confectie maat qua passende combi. Ik kan je helaas niet verder helpen, lees mee voor tips. Zucht.

Welk type ghost heb jij toentertijd geprobeerd?

De puro schoof bij mij ook ontzettend en had 0 houvast, door de korte (nouja, zeg maar geen) zweetbladen. Nu met de flamengo met lange zweetbladen geen problemen meer.

Ik had de Roma Piccolo maar ben er helemaal op teruggekomen. De kussens waren niet mooi aan te passen en de drukverdeling was ook niet goed. Voor mij geen boomloze zadels meer...

Ik reed laatst met de Euroriding Luxor, echt fantastisch. Pony bewoog super, lekker ontspannen. Haal ik het zadel eraf, drukplek. Nou schiet mij maar lek. Nu een Crown aan het uitproberen, maar zo zo. Denk niet dat het wat wordt, maar kijk het nog even aan.
Laatst bijgewerkt door Shalimar op 14-05-20 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

isabel67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 23:18

k_m schreef:
Ik heb ook via zadelpas centrum, en Greet heeft mij verteld dat hij wel net iets te lang mag zijn, zolang je er zelf stabiel in rijd. Mijn zadel is dus ook een tikje lang, maar ik merk hier geen problemen mee.. Heb je haar hier over gecontacteerd?

Nee niet over gecontacteerd want ik denk dat ze gewoon niet heeft wat mijn pony en ik nodig hebben en daarom maar het best passende zadel heeft verkocht aan mij. Helaas had mijn pony wel veel last van het iets te lange zadel ook waarschijnlijk omdat het voor mij ook niet zo fijn zit maar ik me aanpaste voor hem omdat ik dacht dat het 100% perfect paste.

k_m

Re: De eindeloze problemen met het passen van zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 23:25

Oei ik zou toch eerst contact opnemen, voor hier te zeggen dat het aangesmeerd is. Want deze zadelpasser staat daar echt niet om bekend. Wie weet wat komt er uit de bus als ze het komt controleren... osteopaat is geen zadelpasser he.

Ze verkoopt je echt niks als het niet oké is, en anders zal ze het zeggen.. Ik zou als ik jou was eerst een bericht sturen..

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 23:28

k_m schreef:
Oei ik zou toch eerst contact opnemen, voor hier te zeggen dat het aangesmeerd is. Want deze zadelpasser staat daar echt niet om bekend. Wie weet wat komt er uit de bus als ze het komt controleren... osteopaat is geen zadelpasser he.

Ze verkoopt je echt niks als het niet oké is, en anders zal ze het zeggen.. Ik zou als ik jou was eerst een bericht sturen..

Dit verklaard inderdaad wel dat ik Greet hierin niet herkende.. Dan zou ik inderdaad toch even bellen TS! Ze wilt je echt wel graag helpen maar dan moet ze natuurlijk wel iets weten :+

Ik stalk haar ook elke paar maanden. Mijn paard verandert continu in bespiering en ze komt elke keer enkele rit 2,5/3 uur eventjes mijn zadel aanpassen. En anders Masara eens proberen is ook een optie. Welke osteopaat heb je?

isabel67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 23:35

Mijn osteopaat is Siska S osteopathie, ik heb haar meerdere paarden op stal zien behandelen en ze heeft echt veel verstand van haar vak. Ik weet het niet of ik nog terug ga naar Greet, als ik nu foto’s terugkijk en filmpjes van als ik rij zie ik ook gewoon dat het niet zo fijn ligt. Ik ben blij dat jullie wel een goede,ervaring met haar hebben en geen problemen ondervinden maar voor mij is het genoeg geweest. Ik overweeg wel om boomloos te gaan. Dan hoop ik eindelijk van al die problemen verlost te zijn.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 23:41

Je hoeft toch ook niet terug te gaan, maar als een osteopaat aangeeft dat het niet 100% is, dan zou ik altijd vragen aan de originele passer hoe dat kan. Kans is groot dat die het wil oplossen. Gewoon vooral niet netjes om hier te zeggen dat het aangesmeerd is, terwijl het niet terug is na gekeken..

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 23:43

isabel67 schreef:
Bowo schreef:

Ik weet uiteraard niet wat er precies is gebeurd, maar ik vind dit toch wel een nare opmerking.
In 2 jaar tijd kan een paard dusdanig veranderen dat een zadel gewoon niet meer past. Misschien dat deze wel paste bij aankoop. Zeker bij een paard dat nog weinig bespiering heeft of een paard dat anders getraind worden en daardoor andere bespiering krijgt, kan je enkel paar maanden een ander zadel nodig hebben als het echt goed wil doen.

Ik snap je reactie maar in 2 jaar tijd gaat de rug van mijn pony plots toch niet 2 a 3 cm inkorten? Dat had toen ook al goed moeten zijn want al zijn ruggenwervels waren al volgroeid toen het zadel werd aangemeten.[/quote]
2-3 centimeter is inderdaad vrij veel, maar als een paard meer bespiering op de schouder krijgt, kan daardoor wel het zadel verder naar achteren komen te liggen, door de extra bespiering en het schouderblad dat daardoor verschuift.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 00:52

Op mijn pony met moeilijke rug heb ik een barefoot madrid liggen nu. Sinds ik boomloos rijd is de rug goed verbeterd (was altijd wat week) en is bij de fysio en osteo nooit een probleem in de rug naar voren gekomen. Nu heeft ghost de laatste jaren wel veek veranderingen doorgemaakt in de zadels, vooral de kussens zijn er, bij mijn weten, veel op vooruit gegaan. Dit kan ook een enorm verschil geven in hoe iemand een zadel ervaart.

In het centrale boomloos topic kun je ook altijd een vraag stellen over boomloze zadels, mocht je daar interesse in hebben. Het is in ieder geval altijd aan te raden een passervice langs te laten komen en, als je dat nog niet gedaan hebt, je zelf ook te verdiepen in het zadel passen. Zo kun je gerichte vragen stellen aan een zadelpasser en daarna vroegtijdig problemen signaleren.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 14:53

Bowo schreef:
isabel67 schreef:
k snap je reactie maar in 2 jaar tijd gaat de rug van mijn pony plots toch niet 2 a 3 cm inkorten? Dat had toen ook al goed moeten zijn want al zijn ruggenwervels waren al volgroeid toen het zadel werd aangemeten.

2-3 centimeter is inderdaad vrij veel, maar als een paard meer bespiering op de schouder krijgt, kan daardoor wel het zadel verder naar achteren komen te liggen, door de extra bespiering en het schouderblad dat daardoor verschuift.

Dit idd, en daardoor kan het zadel zomaar 2 cm naar achter komen te liggen.