bit te klein of kan het nog?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 11:42

Marije_1997 schreef:
Waarom raak ik dan aan de straatstenen m'n 14.5 bitjes niet kwijt hahahaha. Ik heb een paardje van 153 en die heeft gewoon 12.5, fysio/osteo die m'n paard behandeld zei ook dat 14.5 niet veel word gebruikt.

Ik zeg zeker niet dat er veel paarden zijn met die maat, maar dat het alleen voor echt grote paarden is klopt ook niet, haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 11:48

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 11:49

Ik zou met je huidige bit naar de winkel gaan en dan een bit uitzoeken die groter tussen de ringen is dan de jouwe. Vaak genoeg meegemaakt dat de maten op de labels niet kloppen; voor mijn C-pony heb ik op deze manier eens een 13,5 bit gekocht die bij nameten nog geen 12,5 bleek te zijn. Ik heb medelijden met de paarden die met zo'n bit lopen omdat de eigenaar van de maat op het label uit is gegaan.

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 11:53

nessinator schreef:
Ik zou met je huidige bit naar de winkel gaan en dan een bit uitzoeken die groter tussen de ringen is dan de jouwe. Vaak genoeg meegemaakt dat de maten op de labels niet kloppen; voor mijn C-pony heb ik op deze manier eens een 13,5 bit gekocht die bij nameten nog geen 12,5 bleek te zijn. Ik heb medelijden met de paarden die met zo'n bit lopen omdat de eigenaar van de maat op het label uit is gegaan.

Ga ik zeker doen! Inmiddels heeft Nala een bitje voor me. Als ik de eigenaresse zie vraag ik even na of hij goed op een ongebroken trens loopt(hij heeft op een pelham gelopen die wat te heftig bleek te zijn maar ik weet niet waar dat precies door komt)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 12:29

Marije_1997 schreef:
Waarom raak ik dan aan de straatstenen m'n 14.5 bitjes niet kwijt hahahaha. Ik heb een paardje van 153 en die heeft gewoon 12.5, fysio/osteo die m'n paard behandeld zei ook dat 14.5 niet veel word gebruikt.

Op zoek naar koudbloeden! :D Alleen mijn kwpner heeft een smal snoetje.

Fijn dat je iets gevonden hebt TS!

Femke_Tweety

Re: bit te klein of kan het nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 12:32

Tis wat krap maar niet dramatisch.

Zolang hij er verder goed mee loopt én geen beschadigingen krijgt in zijn mondhoeken, zou ik er geen drama van maken.

Ideaal is anders, maar aan de andere kant is altijd ideaal ook niet altijd haalbaar zeg maar.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:04

Deze is echt te klein.
Zeker voor een watertrens, bij bus zou het kunnen.

En ik heb 2 paarden op 14,5 lopen. En ja dit is door een bitfitter ook bevestigd.
1 is 146 de ander 157 groot.

Maar geef toe ze hebben geen kleine koppies.
Heb ook moeite met het vinden van graasmaskers.
hoofdstel full is prima betreft bakstukken, maar ook omtrek neus past niet vanzelfsprekend.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:07

Poeh wees blij met 14.5...

Ik zoek al een jaar een dubbelgebroken pelham maat 15.5, nergens te vinden. -O-

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:09

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 20:58

Gypsy schreef:
Poeh wees blij met 14.5...

Ik zoek al een jaar een dubbelgebroken pelham maat 15.5, nergens te vinden. -O-

Misschien totaal offtopic, maar waarom wil je een dubbelgebroken pelham?

Die dingen hebben echt de neiging om notenkrakers te worden...... ik zou dat neit aandurven in combinatie met de hefboomwerking.

Sloffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 21:15

Ik had vroeger een fjord diee ook 14,5 had. Hij had hele vlezige lippen, en had het daardoor echt nodig. Ikzelf ben niet zo'n fan van een watertrens en gebruik liefst een D trens.

DoretteK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 21:26

Ook even offtopic hier, een dubbelgebroken pelham mag je zelfs niet mee starten op KNHS wedstrijden. Ik was ook op zoek naar een pelham bitje en zag een dubbelgebroken op Marktplaats. Even voor de zekerheid nagevraagd bij de KNHS, maar mag dus alleen enkelgebroken of ongebroken...

Fijn dat je een bitje hebt gevonden TS, hopelijk past ie!

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 23:58

Sloffer schreef:
Ik had vroeger een fjord diee ook 14,5 had. Hij had hele vlezige lippen, en had het daardoor echt nodig. Ikzelf ben niet zo'n fan van een watertrens en gebruik liefst een D trens.

Mag ik vragen waarom? De watertrens of de D trens?

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 18:56

DoretteK schreef:
Ook even offtopic hier, een dubbelgebroken pelham mag je zelfs niet mee starten op KNHS wedstrijden. Ik was ook op zoek naar een pelham bitje en zag een dubbelgebroken op Marktplaats. Even voor de zekerheid nagevraagd bij de KNHS, maar mag dus alleen enkelgebroken of ongebroken...

Fijn dat je een bitje hebt gevonden TS, hopelijk past ie!

helaas gaat het bit niet door want de eigenaresse ineens wil perse een dubbelgeboken 8)7 pas mocht ik nog met enkelgebroken en ongebroken als uitzondering... nu zegt ze dat een ongebroken bit te hard is :? in principe is een ongebroken trensje een vrij rustig en (voor een aantal paarden)een fijn bitje. maar ik ga maar niet meer op in en niet eigenwijs doen door met een ongebroken bitje aan te komen ;)
Laatst bijgewerkt door DreamB op 10-05-20 19:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 18:58

Tsja, eigenaar beslist, zo simpel is het.

Je klinkt wel erg negatief nu, wees blij dat je iets met het paard mag doen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 19:10

Over bitjes ken ik niets. Maar ik raad je aan je laatste berichtje ondanks je frustratie toch aan te passen. Moest ik zo iets lezen over mij van mijn (denkbeeldige ;) ) bijrijder, mocht ze onmiddelijk vertrekken.

De keuze van welk bit je wel/niet in je paard wil hebben is door een bijrijder niet af te doen als 'gezeur'.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 19:26

Dit is voor een watertrens inderdaad wat te krap, maar die grote maten zijn moeilijk te vinden! Overstappen op een bustrens is dan misschien makkelijker, die vind ik persoonlijk sowieso fijner.

Overigens, bitmaat en stokmaat hoeven niks met elkaar te maken te hebben, zoals hier in het topic al wordt aangegeven zijn er ponies met maat 15, maar mijn paard van 1m82 draagt toch echt maat 12,5 haha. Succes met de zoektocht!

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 19:28

DreamGuide schreef:
Dit is voor een watertrens inderdaad wat te krap, maar die grote maten zijn moeilijk te vinden! Overstappen op een bustrens is dan misschien makkelijker, die vind ik persoonlijk sowieso fijner.

bustrensje zat ik idd ook aan te denken. heel misschien dat het een kneveltrensje word(mag van eigenaresse)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 19:41

Waarom koop je niet gewoon het bit dat die nu heeft, maar dan een maat groter. Straks koop je een bit waarvan in theorie gezegd wordt dat het beter/vriendelijker is en loopt het paard er geen meter op.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 19:43

Ik snap het sowieso niet zo, want ondanks dat de maat in theorie niet ideaal is, loopt hij hier blijkbaar wel gewoon lekker op in de praktijk.

En hoe iets in de praktijk uitpakt vind ik belangrijker dan theoretisch perfect zeg maar.

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 19:45

Gini schreef:
Waarom koop je niet gewoon het bit dat die nu heeft, maar dan een maat groter. Straks koop je een bit waarvan in theorie gezegd wordt dat het beter/vriendelijker is en loopt het paard er geen meter op.

ik kan dat bit niet vinden met de kleur die hij nu heeft. hij loopt op alles prima(ongebroken, enkelgebroken en dubbelgebroken). word gewoon een bustrens 14,5 of een watertrens 15; sws dubbelgebroken

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 19:48

Ok, niet dat je straks een miskoop doet. :) Nog een klein vraagje: kan je de verantwoordelijkheid voor een groter bit niet bij de eigenaar leggen? Het is toch een beetje de taak van de eigenaar om goed passend materiaal voor het paard te voorzien. Of ben jij de enige die rijdt?

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 19:50

Gini schreef:
Ok, niet dat je straks een miskoop doet. :) Nog een klein vraagje: kan je de verantwoordelijkheid voor een groter bit niet bij de eigenaar leggen? Het is toch een beetje de taak van de eigenaar om goed passend materiaal voor het paard te voorzien. Of ben jij de enige die rijdt?

ik ben de enige die erop rijd, het bit word nooit door iemand anders gebruikt. eigenaresse heeft ook geen interesse meer om te rijden

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 19:50

Ah zo, snap ik, dank je wel voor het antwoord!

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 19:52

Gini schreef:
Ah zo, snap ik, dank je wel voor het antwoord!

en nouja. als zei het bit nooit in handen heeft hoeft zij hem niet te betalen vind ik. bit hoeft gelukkig niet altijd duur te zijn