'Platte' zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 10:15

SpikkelFire schreef:
Ik heb een wat ouder model Passier zadel, deze heeft idd een vrij vlakke zitting en ook weinig wrong :j

Maar hebben die dan ook niet een smal tussen kanaal?

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 10:15

Ik heb een aantal stübben zadels die erg plat zijn. Ik vind ze erg fijn. Ze geven een ongedwongen zit, hebben amper wrongen en gaan erg lang mee.
Maar er zijn tegenwoordig zoveel verschillende zadels. Ik denk dat je het beste contact op kunt nemen met een goede zadelmaker. Die heeft ongetwijfeld vaker vrouwen met jouw klachten gezien.

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 10:21

_Penotti schreef:
SpikkelFire schreef:
Ik heb een wat ouder model Passier zadel, deze heeft idd een vrij vlakke zitting en ook weinig wrong :j

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt :o maar het zadel past goed op mijn grote paard.

Suzanne F.

Re: 'Platte' zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 10:24

Passier zadels hebben een vlakkere zit. Stubben ook.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 10:33

Qimm schreef:
Ik had een kn symfonie welke ook behoorlijk vlak zat

Nou ik had ook altijd problemen met mijn zit en bekken. Het leek zelfs meer te worden. Op een gegeven moment zette ik mijzelf steeds meer vast en ook iets scheef. Had pijn in mijn heupen ( let op de heupen waar ze echt zitten... niet waar iedereen denkt dat ze zitten).

Voor iedereens beeld.
Ik ben lang maar heb in verhouding een lang bovenlijf en kortere pootjes.

Maar het probleem zat dat ik het altijd zocht in de dressuurzadels en lange beugelriemen. Vooral omdat ik een lang bovenlijf en korte pootjes heb, dacht ik juist het zwaartepunt zo laag mogelijk te maken.. zodat ik goed kon blijven zitten.

Resultaat.. ik ging mijn bekken op slot zetten, holle rug en ging voorover hangen en die pijn in mijn heupen bleef. Talloze dressuurzadels geprobeerd. Veel wrong en diepe keilen. Eerste keren zat lekker, daarna werd het altijd weer slechter.

Toen mijn instructeur zei dat ik vooral korter moest gaan zitten. Dat ging tegen mijn beeld in, want ook die wrongen zaten dan enorm in de weg. Hoe kan dat toch? Ben ik echt zo scheef?

Toen kwam de zadelpasser.. en daar werd ik ook niet wijzer van. Behalve dat paard wel een ander zadel nodig had.

Omdat ik zoveel dressuur zadels had geprobeerd en gekocht.. altijd weer met verlies had verkocht. Wou ik het nu anders doen. Maar wist niet wat. Met de gekregen hulp kwam ik er ook niet.

Anders, Maar wat?
De stalhouder bood mij zijn springzadel aan, zodat ik tussendoor even geholpen was.
Ik deed de beugels op de lengte van het advies van de instructeur en...? Ik rij steeds beter en zit nu weer recht.
Geen wrong en geen diepe keil.

Ook de andere paarden rijd ik op springzadels.
Mijn God, wat een verademing. Zelf zitten ipv
‘gesteund‘ worden. Zelf voelen wat je benen, kont en rug doen.

Weer rijden op mijn zit. Ben mij bewust van mijn lijf. Dus 1 Kn zadel al verkocht, nog 1 KN te koop.

Waarom deed ik dit niet 10 jaar eerder?
Mijn lijf past niet bij dressuurzadels.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 10:34

_Penotti schreef:
SpikkelFire schreef:

Mijn Passier Corona is denk ik een jaar of 15 oud, maar die heeft al een mooi breed tussenkanaal dus dat hoeft niet per sé. De Passier Comet II (springen) wat ik heb liggen is wel heel smal daarin, hoewel de zadelmaker aangeeft dat het afhankelijk van je paard niet een probleem hoeft te zijn.

Je moet er wel goed op letten bij aankoop, er zit bij de oudere Passiers wel heel veel tussen met een extreem smal tussenkanaal. Passier is wel een goede tip qua vlakke ongedwongen zit.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 10:38

SpikkelFire schreef:

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt :o maar het zadel past goed op mijn grote paard.

Oude zadels hebben vaak minder ruimte tussen de kussens om de wervels vrij te laten.
Dus als jij je zadel op de kop legt, de ruimte die je dan ziet tussen de kussens links en rechts.

En dat zie je dus vaak bij de modellen van vroeger, die hadden weinig wrong en niet zo'n kuipzitting.
Maar dus ook nog dat smalle tussenkanaal.
Maar geen idee met wat jij ouder vind, misschien heeft die van jou dat wel niet meer. :)

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 10:40

Ah zo! Ik zal eens kijken, ben benieuwd. Ik kreeg dit zadel bij mijn paard vorig jaar. Zelf nog laten nakijken toen door van Rijs en die was iig heel tevreden over de ligging en vond het nog een prima zadel. Dus misschien is de mijne dan niet superoud idd. Hij heeft wel een vlakke zitting :D

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 10:42

SpikkelFire schreef:
Ah zo! Ik zal eens kijken, ben benieuwd. Ik kreeg dit zadel bij mijn paard vorig jaar. Zelf nog laten nakijken toen door van Rijs en die was iig heel tevreden over de ligging en vond het nog een prima zadel. Dus misschien is de mijne dan niet superoud idd. Hij heeft wel een vlakke zitting :D

Al is het wel smal, als hij er goed mee loopt is het goed. :)
Vroeger liepen ze er allemaal mee. En die hebben dat ook overleefd.
En natuurlijk zijn die nieuwe inzichten er niet voor niets gekomen, dus zou ik nu een ander zadel kopen daar zeker op letten.
Maar als hij er geen last van heeft, dikke prima :)

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 11:16

Ja precies, interessant! Zo leer je nog eens wat :)

fro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 13:42

Knert schreef:
Qimm schreef:
Ik had een kn symfonie welke ook behoorlijk vlak zat

Nou ik had ook altijd problemen met mijn zit en bekken. Het leek zelfs meer te worden. Op een gegeven moment zette ik mijzelf steeds meer vast en ook iets scheef. Had pijn in mijn heupen ( let op de heupen waar ze echt zitten... niet waar iedereen denkt dat ze zitten).

Voor iedereens beeld.
Ik ben lang maar heb in verhouding een lang bovenlijf en kortere pootjes.

Maar het probleem zat dat ik het altijd zocht in de dressuurzadels en lange beugelriemen. Vooral omdat ik een lang bovenlijf en korte pootjes heb, dacht ik juist het zwaartepunt zo laag mogelijk te maken.. zodat ik goed kon blijven zitten.

Resultaat.. ik ging mijn bekken op slot zetten, holle rug en ging voorover hangen en die pijn in mijn heupen bleef. Talloze dressuurzadels geprobeerd. Veel wrong en diepe keilen. Eerste keren zat lekker, daarna werd het altijd weer slechter.

Toen mijn instructeur zei dat ik vooral korter moest gaan zitten. Dat ging tegen mijn beeld in, want ook die wrongen zaten dan enorm in de weg. Hoe kan dat toch? Ben ik echt zo scheef?

Toen kwam de zadelpasser.. en daar werd ik ook niet wijzer van. Behalve dat paard wel een ander zadel nodig had.

Omdat ik zoveel dressuur zadels had geprobeerd en gekocht.. altijd weer met verlies had verkocht. Wou ik het nu anders doen. Maar wist niet wat. Met de gekregen hulp kwam ik er ook niet.

Anders, Maar wat?
De stalhouder bood mij zijn springzadel aan, zodat ik tussendoor even geholpen was.
Ik deed de beugels op de lengte van het advies van de instructeur en...? Ik rij steeds beter en zit nu weer recht.
Geen wrong en geen diepe keil.

Ook de andere paarden rijd ik op springzadels.
Mijn God, wat een verademing. Zelf zitten ipv
‘gesteund‘ worden. Zelf voelen wat je benen, kont en rug doen.

Weer rijden op mijn zit. Ben mij bewust van mijn lijf. Dus 1 Kn zadel al verkocht, nog 1 KN te koop.

Waarom deed ik dit niet 10 jaar eerder?
Mijn lijf past niet bij dressuurzadels.

Ik kan ook inderdaad beter korter zitten dan langer.
Fijn om jou verhaal te lezen! Geeft mij ook weer inzichten.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 15:29

Dat herken ik ook.
Ik rij alweer jaren op veelzijdigheidszadels.
Mijn paarden zijn heel rond en dan met lange benen zitten dat doen mijn heupen niet, breed en lang. Ook niet met weinig wrong en lage lepel.
Spring vind ik dan weer te kort zitten, veelzijdig is mijn antwoord.
Beetje wrong van voor, lage lepel, knieën in een mooie knik. Heerlijk :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 15:35

Ik zou ook Passier zeggen. Heb wel eens op een Grand Gilbert gezeten, idd heel vlak. Te vlak voor mij. Ik ga dan schuiven waardoor ik juist klachten krijg. Het is gewoon uitproberen. Ga ergens heen waar ze veel zadels hebben, en probeer dan of je hem een tijdje op proef mag krijgen.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 15:37

Ik heb een stubben Juventus. Zowel spring als dressuur.

Zelf vind ik het een vlakke zit en met weinig wrong.

Hetwaszoiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 15:45

Laatst bijgewerkt door Hetwaszoiets op 04-05-20 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 15:55

Femke_Tweety schreef:
Kent en masters zijn in principe dezelfde modellen als thorowgood.

Kent en masters is de naam van de lederen zadels, thorowgood zijn de kunststof.
Maar in de basis hetzelfde dus.

Ik heb van thorowgood de t4 endurance. Ook die heeft zeker geen diepe zit.

En ik denk dat dat in principe voor de meeste endurance zadels geldt, merk maakt niet zozeer uit.

Als je 160 km moet, wil je tenslotte geen gedwongen zit, je wil even van houding kunnen veranderen af en toe.

Ik heb zowel op een Kent & Masters gezeten als op een Thorowgood. Wereld van verschil. Op de Thorowgood kon ik echt niet zitten, vreselijk ding. De Kent & Masters daarentegen, heerlijk.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 16:07

Pally schreef:
Femke_Tweety schreef:

En ik denk dat dat in principe voor de meeste endurance zadels geldt, merk maakt niet zozeer uit.

Als je 160 km moet, wil je tenslotte geen gedwongen zit, je wil even van houding kunnen veranderen af en toe.

Ik heb zowel op een Kent & Masters gezeten als op een Thorowgood. Wereld van verschil. Op de Thorowgood kon ik echt niet zitten, vreselijk ding. De Kent & Masters daarentegen, heerlijk.

Is vaak zo. Bates zit fantastisch, mooie smalle twist en zelfs in de zadels met diepe zit zit je zeker niet opgesloten, en Wintec vind ik echt vreselijk.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 16:13

Ik weet niet wáár je precies in Drenthe woont, ik heb 2 zadels die je wel mag proberen, Startrekk Veelzijdig en Deuber Dressuur.(Eerste is te koop, laatste voorlopig niet) Zeker als je zegt dat je beter kort kan zitten zou dat veelzijdigheidszadel wel kunnen werken, ik zit dan weer beter zo láng mogelijk.

Uiteindelijk zijn er vreselijk veel zadels en is het ook een kwestie van voelen. Een zadel wat diep oogt kan perfect zitten, en andersom.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 19:01

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 19:34

Ik heb/had dezelfde klachten en zit heel fijn op m’n massimo dressuur 1

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 20:08

Pally schreef:
Femke_Tweety schreef:

Ze hebben ook verschillende modellen natuurlijk.

Ik weet niet of je op beide ook werkelijk op hetzelfde model gezeten hebt?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 20:34

Hier ook problemen met bekken (HD in combi met mate van hypermobieliteit). Ik rijd alleen nog op veelzijdigheidszadels. Ik heb twee Wintec wide’s (nieuwste modellen) en een Bates. Dat gaat heel best.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 08:05

Stubben heeft ook plattere zadels. Kent en Masters zijn ook vrij plat, tenminste dat meest eenvoudige model wel.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 09:16

Pally schreef:
Femke_Tweety schreef:

Ze hebben ook verschillende modellen natuurlijk.

Ik weet niet of je op beide ook werkelijk op hetzelfde model gezeten hebt?

Volgens de zadelmaker waren het dezelfde modellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 09:22

Ik doe mijn thorowgood cob weg omdat ik juist een diepere zit wil en mijn paard teveel schoft heeft.
Vrij vlakke zit.

Afbeelding