Beoordeling zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 21:28

pumpina schreef:
MSFC Professional, Ideal en Kent&Masters zijn korte zadels. Anky geloof ik ook. Zoek daar anders eens op.

Kent en masters zat de wrong voor mij niet goed.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 21:29

eekhoornerik schreef:
Je kan ook een zadelmaker laten komen die 2e hands zadels verkoopt. Dan zit het pasconsult en opvullen er bij in.

Weet niet welke regio je zit maar hier zit een hele goede en vakkundige :j

Regio friesland

Sita_xx

Re: Beoordeling zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 13:26

Op advies van zadelpasser een heel ander zadel te proberen. Ik vind het wat een gek ding. Butterfly model. Geen ervaring mee ook nooit van gehoord. Zat wel fijn. Echter weet ik zelf nog niet helemaal wat ik er van moet vinden...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 14:37

Ik vind hem van achteren niet zo mooi liggen, de kussens sluiten niet mooi aan vind ik. Maar ik ben geen zadelmaker

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 15:07

Maar is de zadelmaker erbij geweest of gaf deze alleen het advies om dit zadel te proberen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 16:53

Heeft de zadelmaker gezegd dat het er zo op moet liggen?
Voor mijn gevoel ligt het te ver naar voren.

Test is simpel: zoek met je vinger de achterkant van het schouderblad aan de boenkant (verste punt), het zadel moet achter je vinger liggen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 17:51

Ben benieuwd naar foto’s van het laatste zadel als je nu wel de correcte zadelplaats gebruikt. Je legt al je zadels te ver naar voren. Daar gaat je paard sowieso klachten van krijgen.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:05

Kan je toch echt van harte de country mill Nijkerk aanraden. Ja, je moet erheen maar ze hebben veel 2e hands, veel merken/pasvormen en deskundige zadelmakers die je niet aansmeren wat ze toevallig in de bus hebben liggen.
Trek er een (mid) dag voor uit en doe jezelf en je paard een groot plezier......en nee ik heb geen aandelen, alleen hele fijne ervaringen :D

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 18:06

Zadelpasser heeft hem gepast. Fotos zijn van thuis.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:11

Hij ligt wel echt te ver naar voren, een zadel moet achter de schouder liggen, niet eroverheen.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 19:02

Zo beter? Verder kan echt niet als je m nog normaal wilt aan singelen.
Afbeelding

Afbeelding

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 19:05

Ik vind de kussens de rug niet mooi volgen :n

Daarnaast is de singelgroeve van jou paard ver naar voren vergeleken de ligging van het zadel. Als je zo aansingelt wordt het zadel ontzettend naar voren getrokken door de singel. Geen geschikt zadel voor jouw paard wat mij betreft
Laatst bijgewerkt door FleurSandro op 07-05-20 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 19:07

Prince saddles?
Erg mooi concept.
Gaat mee met de bouw van het paard onder alle omstandigheden zoals seizoenswisseling, verandering in bespiering etc.
Ook in de beweging is het zadel flexibel maar bied wel genoeg steun voor de ruiter zonder het paard in de weg te zitten in de beweging.
Enorm fijne ervaringen mee!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 19:24

Jij bent de verkoper van deze zadels FjeLOVER?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 20:01

FleurSandro schreef:

Daarnaast is de singelgroeve van jou paard ver naar voren vergeleken de ligging van het zadel. Als je zo aansingelt wordt het zadel ontzettend naar voren getrokken door de singel. Geen geschikt zadel voor jouw paard wat mij betreft

Gewoon uit interesse (ik vind het zadel wel vrij ok liggen maar ken er zelf niet veel van):
- vertekenen de kussens ook niet doordat het paard op de eerst foto zijwaarts gebogen is? Gezien de stand van het hoofd? Of vind je dat de kussens vanuit zijaanzicht ook 'langer' de rug zouden moeten blijven volgen?
- kunnen liggingsproblemen van de singelgroeve niet vooral opgelost worden door het nemen van een geschikte singel? E.g. banaan, anatomisch, ...

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 20:17

Poekkie schreef:
FleurSandro schreef:

Gewoon uit interesse (ik vind het zadel wel vrij ok liggen maar ken er zelf niet veel van):
- vertekenen de kussens ook niet doordat het paard op de eerst foto zijwaarts gebogen is? Gezien de stand van het hoofd? Of vind je dat de kussens vanuit zijaanzicht ook 'langer' de rug zouden moeten blijven volgen?
- kunnen liggingsproblemen van de singelgroeve niet vooral opgelost worden door het nemen van een geschikte singel? E.g. banaan, anatomisch, ...

Zadel is gepast door msfsc zadelpasser dus ik vind t ook wat gek dat hier dan gezegd wordt dat het niet goed zou liggen. Dit zadel heeft ook geen traditionele boom en past zich aan aan het paard. Ik moet wel erg wennen aan het hele zadel. Dit zadel kan geen druk geven op de schouders omdat er geen tradiotionele boom in zit. Er zit een scharnierpunt zodat het zadel zich vormt naar het paard.
Laatst bijgewerkt door Sita_xx op 07-05-20 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 20:17

Afbeelding
Als je naar dit plaatje kijkt vind ik de achterkant veel lijken op rechts onder, niet goed dus

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 20:21

Cinnepin schreef:
[ [url=m/Nk4IXQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Als je naar dit plaatje kijkt vind ik de achterkant veel lijken op rechts onder, niet goed dus

Volgens mij gaat dit plaatje over het tussenkanaal. Te nauw lijkt me dan helemaal niet kunnen. Het tussen kanaal van dit zadel is juist erg breed. Ik snap wel wat je bedoeld met dit plaatje. Zo lijkt het wel wat idd. Maar ik denk dat je nu een beetje appels en peren vergelijkt met dit plaatje. Maar misschien trek ik een verkeerde conclusie

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 20:29

Vind het ook wel lastig in te schatten vanaf een foto. De foto’s in je OP daar lag het indd te ver naar voren. Vind het zadel op de laatste foto’s daarin al beter liggen. Op die foto dat je het zadel van achter ziet vind ik ook wel lastig te beoordelen. Het is meer schuinachter dan rechtachter genomen. Vind een beoordeling hierop dat het niet goed zou liggen dan ook wel gek want je kan het gewoon niet goed zien.
Maar sowieso van fotos is het wel lastig, je kan het niet voelen etc.

Je hebt er een zadelmaker bijgehaald en die heeft er naar gekeken en het aangepast naar jouw paard, ik zou van zijn kundigheid uitgaan, hij heeft jouw paard immers in het echt gezien en gevoeld :j

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 20:31

Kirrietje schreef:
Vind het ook wel lastig in te schatten vanaf een foto. De foto’s in je OP daar lag het indd te ver naar voren. Vind het zadel op de laatste foto’s daarin al beter liggen. Op die foto dat je het zadel van achter ziet vind ik ook wel lastig te beoordelen. Het is meer schuinachter dan rechtachter genomen. Vind een beoordeling hierop dat het niet goed zou liggen dan ook wel gek want je kan het gewoon niet goed zien.

Je hebt er een zadelmaker bijgehaald en die heeft er naar gekeken en het aangepast naar jouw paard, ik zou van zijn kundigheid uitgaan, hij heeft jouw paard immers in het echt gezien en gevoeld :j

Jaa lijkt mij ook. Ik denk dat ik gewoon even moet wennen aan dit type zadel
Laatst bijgewerkt door Sita_xx op 07-05-20 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 20:33

Sita_xx schreef:
Cinnepin schreef:
[ [url=m/Nk4IXQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Volgens mij gaat dit plaatje over het tussenkanaal. Te nauw lijkt me dan helemaal niet kunnen. Het tussen kanaal van dit zadel is juist erg breed. Ik snap wel wat je bedoeld met dit plaatje. Zo lijkt het wel wat idd. Maar ik denk dat je nu een beetje appels en peren vergelijkt met dit plaatje. Maar misschien trek ik een verkeerde conclusie

onderin gaat over achterkant..midden in tussen...bovenin voor

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:01

Ik vind zelf de kussens meer verticaal liggen dan dat de rug het doet. De kussens lijken de rug niet mooi te volgen. Ja het klopt dat dit vanaf een foto moeilijk zichtbaar is. En al helemaal als het paard scheef staat, niet een heel gelukkig moment om een foto te maken van de ligging van het zadel.

Dat plaatje wat werd toegevoegd toont inderdaad heel mooi wat ik bedoel, rechtsonder.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:14

Sita_xx schreef:
Kirrietje schreef:

Jaa lijkt mij ook. Ik denk dat ik gewoon even moet wennen aan dit type zadel

En heel goed opletten dat je het dus niet op de schouders legt. Want dat doe je bij alle drie ;) even goed nakijken bij het opzadelen dus. Ik controleer het altijd bij het opzadelen. Eerst als zadel er los op ligt en later met aansingelen nog eens.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 15:53

Dit laatste Butterfly zadel is een flexibel zadel. Daar kun je sowieso geen uitspraak over doen zonder aan te singelen (bij normale boom zadels ook meestal niet trouwens). Als deze gepast is door een erkend zadelmaker zou ik het gewoon een kans geven!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 15:56

Als je zelf geen fijn gevoel hebt bij het zadel zou ik hem niet kopen. Je moet overtuigd zijn bij het rijden ermee.