lichamelijke klachten door zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 12:43

ingvdh schreef:
Een smalle twist is niet altijd de oplossing.

Je zou Suzanne Godijn kunnen benaderen, die verkoopt Sella en Schutte zadels, Sella kan ik niet zo goed, Schutte wel en die zijn ook in smalle en normale twist te verkrijgen. Beide zijn op vele fronten aanpasbaar voor zowel paard als ruiter.
Voor jou zou ideaal zijn als je eerst een tijdje een leenzadel mag proberen.

Andere oplossing is Country Mill, die hebben vrij veel op voorraad en daar kan je ook (weliswaar tegen kleine betaling) zadels testen voor langere periode.

zij komt hier al wat jaren! heb dit zadel ook van haar. moet nog contact met haar leggen, maar zoek wat meer kennis door ook andere mee te laten denken.

Bamii schreef:
Ik heb ook wat problemen met mijn liezen, had ook nooit direct een link met het zadel gelegd totdat ik een ander zadel probeerde welke het erger maakte.

Ben je perse gebonden aan een dressuurzadel door wedstrijden oid? Ik heb nu een startrekk espaniola, een semiboomloze Deuber. Ik heb echt nooit meer last van liezen, tenzij ik echt 3+ uur in het zadel zit.
Omdat de kussens en het kopijzer verstelbaar zijn is het zadel voor veel paarden op maat te maken. Hij zit echt heerlijk, heeft een smallere zit dan mijn boomzadel en ik voel mijn paard er beter mee :)

nou ik hoef niet perse dressuurzadel. maar boomloos enz gaat het hier niet worden. daarbij is bij mijn zadel ook echt heel veel verstelbaar. maar houd het in mijn achterhoofd!
soeboenoe schreef:
Je zou je eventueel eens kunnen verdiepen in de spaanse/portugese zadels, die hebben een hele andere opbouw dan de "standaard" engelse zadels. Er zijn ook modellen waarmee je gewoon in de dressuurring mag verschijnen, Iberosattel heeft een aantal van die modellen waarbij ze ook zoiets hebben als de "Amazona lösung" waarbij rekening is gehouden met het "vrouw zijn" :Y) .

heb je ook iemand die deze verkoopt en langs komt ga zeker vanavond even Google!
fjord100 schreef:
Ik heb een Zaldi New Cont zadel, met mijn twee nieuwe heupen kan ik daar weer heerlijk op zitten. Mijn Anky dressuurzadel was ook te breed.
ow er is hoop hoor ik!! ga ook deze eens bekijken en opzoek naar mensen die zulke zadels verkopen

IrishDraught

Re: lichamelijke klachten door zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:10

Ik herken het probleem en met veel genoemde zadels heb ik juist prpoblemen (KN en euroriding bijv)

Ik heb onlangs een nieuw zadel gekocht en ben goed geholpen door Het gareel in Schijndel die keken wat bij mij paste en ging vervolgens met 6 zadels aan het passen op mn paard

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 19:33

Citaat:
soeboenoe schreef:
Je zou je eventueel eens kunnen verdiepen in de spaanse/portugese zadels, die hebben een hele andere opbouw dan de "standaard" engelse zadels. Er zijn ook modellen waarmee je gewoon in de dressuurring mag verschijnen, Iberosattel heeft een aantal van die modellen waarbij ze ook zoiets hebben als de "Amazona lösung" waarbij rekening is gehouden met het "vrouw zijn" :Y) .

heb je ook iemand die deze verkoopt en langs komt ga zeker vanavond even Google!

Daniëlle van Bokhoven van Pura nobleza :)

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 12:13

hier even een update.

eindelijk is mijn zadelmaker gekomen en conclusie was dat inderdaad een zoektocht naar nieuwe zadel wordt.
zadel is niet passend te krijgen meer jammer genoeg!

daarnaast over de pijnproblemen gehad en opeens werd er uitvoerig gevraagd, ik was blijkbaar niet de eerste die hier last van had met dit zadel!

wat wel raar was want ons zadel heeft smalle twist. nu denken we dat het ook door de wrongen kan komen,
daarnaast gaan we toch eens kijken of een brede zadel voor mijn toch niet beter is.
mijn zadel voor deze was gewoon breed en toen had ik zo ver ik weet geen last...

maar jah gaat nog heel project worden 17aug komt ze weer. jah dit duurt nog even, maar ze heeft eerst vakantie en ze gaat dan ook gelijk zoektocht naar juiste zadel starten. meer merken bekijken dan die ze alleen zelf heeft. dus weer super blij! alleen mijn portomonee niet.

dus wordt vervolgd

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:29

Hopelijk kan je iets fijns vinden! En idd, een smalle twist is niet altijd het antwoord, maar ook wrongen kunnen een enorm verschil maken. Van te voren had ik niet verwacht dat mijn huidige zadel bij mij zou passen, maar lijf was er erg blij mee.

Ik zal duimen voor je! Is er dan ook een mogelijkheid dat je het een week kan testen oid? Dat je niet in 1 keer rijden moet beslissen of jouw lijf het oké vindt?

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 13:08

MyWishMax schreef:
Hopelijk kan je iets fijns vinden! En idd, een smalle twist is niet altijd het antwoord, maar ook wrongen kunnen een enorm verschil maken. Van te voren had ik niet verwacht dat mijn huidige zadel bij mij zou passen, maar lijf was er erg blij mee.

Ik zal duimen voor je! Is er dan ook een mogelijkheid dat je het een week kan testen oid? Dat je niet in 1 keer rijden moet beslissen of jouw lijf het oké vindt?

he ja mag langer testen daarom gaat het ook wat langer duren.
welk zadel heb jij dan?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 13:11

Ik heb een Arno brandt. Helemaal zelf samengesteld qua onderdelen, paard is net zo lastig als ik ben. :')

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 20:10

MyWishMax schreef:
Ik heb een Arno brandt. Helemaal zelf samengesteld qua onderdelen, paard is net zo lastig als ik ben. :')

had vandaag ook zadel op liggen die echt helemaal aangepast kon worden. maar ook die zou nooit op der passen..

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 20:52

ik kan absoluut niet meer rijden met een zadel met kniewrongen (helaas, want ik heb een zalig zadel liggen waar ik geen afscheid kan van nemen haha), mijn bekken gaat accuut in protest. Oplossing : zadel zonder wrongen, of met dijwrongen. Scheelt echt veel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 21:20

pinkie87 schreef:
MyWishMax schreef:

had vandaag ook zadel op liggen die echt helemaal aangepast kon worden. maar ook die zou nooit op der passen..

Nee, dit is niet aangepast, maar samengesteld uit onderdelen van verschillende zadels. Dus boom a, kussens b, zit c en wrongen van a weer bijvoorbeeld. Alles op maat gemaakt dus voor zowel paard als mij.

Dat helemaal aanpassen heb ik nooit geluk mee gehad idd, werd uiteindelijk toch weer niet passend en dan ineens niet meer aan te passen. Heb ook nogal veel zadelpech gehad met vorige paard.