Kaptoom met ketting in de neusriem / ijzer op de neusriem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 20:10

Inmiddels heb ik de ronde kaptoom gebruikt maar dit kaptoom schuift best snel en anders moet ik het naar mijn mening te strak om de neus binden wat minder lekker zit omdat het rond is. Ik dacht dat deze juist fijner zal zijn maar ik kom er op terug. Wel vind ik het leer netjes en ook gewoon zacht, er zitten geen scherpe randjes aan of dat het ijzer door het leer komt drukken daar zit genoeg kussen in.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 20:22

060606 schreef:
Inmiddels heb ik de ronde kaptoom gebruikt maar dit kaptoom schuift best snel ........

I told you ;) ;)

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 22:19

ElCid schreef:
060606 schreef:
Inmiddels heb ik de ronde kaptoom gebruikt maar dit kaptoom schuift best snel ........

I told you ;) ;)

Ja haha maar toch altijd fijn even zelf proberen, zeker omdat sommige mensen wel tevreden ermee zijn.

fransje23

Re: Kaptoom met ketting in de neusriem / ijzer op de neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 22:36

Ik heb geen last van het schuiven bij die kaptoom. Maar zit ook niet heel los.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 07:39

Ik heb wel 1 met ketting in de neus, maar een goede is, wanneer deze goed is afgesteld, niet een probleem met schuiven. Zonder ketting(dus helemaal zonder ijzerwerk) vind ik qua schuiven wél een drama.

Edit: het werken aan kaptoom moet je trouwens wel even gewend zijn, weet niet of dat in jou geval zo is?
Op moment dat het paard nog té veel druk heeft op de kaptoom gaat het eigenlijk altijd schuiven.
Te veel druk komt ook vaak doordat degene aan de andere kant van de lijn niet snel genoeg is met loslaten van de lijn, waardoor je een te hoge "basisdruk" op de lijn hebt staan.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 14:00

060606 schreef:
Inmiddels heb ik de ronde kaptoom gebruikt maar dit kaptoom schuift best snel en anders moet ik het naar mijn mening te strak om de neus binden wat minder lekker zit omdat het rond is. Ik dacht dat deze juist fijner zal zijn maar ik kom er op terug. Wel vind ik het leer netjes en ook gewoon zacht, er zitten geen scherpe randjes aan of dat het ijzer door het leer komt drukken daar zit genoeg kussen in.

Veel leren kaptooms moet je ook een poosje gebruiken voor de echt goed passen, maar het kan natuurlijk ook simpelweg de pasvorm zijn die niet werkt voor jullie. :j

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:11

Ik lees even mee. Ik heb nog steeds niet de ideale kaptoom gevonden.

Ben begonnen met een kaptoom met kettinkje in de neusriem. Wat een onding.
Ding schoof als een gek en na verloop van tijd werd het leer op de neus dunner waardoor je de schakels duidelijk voelde. Vond ik voor mijn paarden te heftig.

Toen over gestapt naar een look a like rambo. Dat beviel op zich wel. Maar voor mijn hengst soms net iets te soft.
Deze is inmiddels gensneuveld.

En heb ik op aanraden een serreta aangeschaft dat zou het helemaal zijn. Door de voorgevormde neus zou dat goed om het hoofd passen en erg duidelijk zijn in gebruik. Maar minder streng als al die schakeltjes in de ketting kaptoom.
Heb hem 1x omgehad om te passen en vond het een drama (staat weer te koop). Lijkt wel of mijn paard een te brede neus heeft voor de beugel vond hem behoorlijk strak. Dat in combi met dat de neusriem ook echt goed stevig moet zitten en aansluiten vond ik het er maar benauwend uit zien.

Ben nu aan het kijken na die tweede van kramer. Maar die lijkt me weer zo zwaar en grof. Kun je daar wel fijn mee aan de hand werken? Komen je hulpen dan wel duidelijk zonder te veel ruis binnen?

De barefoot katoomneusriem leek me ook wel een fijne. Zacht maar toch stevig door de kabel in de neusriem. Maar is die dan wel duidelijk.

Ik probeer nu te kijken of ik ze eens kan lenen om een keer te proberen. Zodat ik kan voelen of hetbwat is. Lijkt alleen lastiger nog niemand gevonden. Om nu weer wat nieuws aan te schaffen om te proberen word me ook wat prijzig.

Weet iemand toevallig of je ze ergens kan testen?

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:37

Ik lees ook even mee. Vind het jammer dat er voor kleine pony's uberhaupt weinig kaptooms te vinden zijn. Bijna alles zijn gewoon nylon halsters met wat ringetjes erop.. Erg jammer. Heb er nu eentje gevonden van leer, maar de pasvorm is niet ideaal voor mijn pony, hij schuift snel tijdens het werk, maar ik wil het ook niet te strak dichtbinden..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:29

felicity schreef:
Ben nu aan het kijken na die tweede van kramer. Maar die lijkt me weer zo zwaar en grof. Kun je daar wel fijn mee aan de hand werken? Komen je hulpen dan wel duidelijk zonder te veel ruis binnen?

Lijkt misschien zwaar en grof maar is wel het fijnste om mee te werken voor paard en ruiter/ begeleider. Door de beugel en de brede, gepolsterde neusriem komen je hulpen zonder enige ruis binnen omdat het ding zo stabiel ligt. Geen geschuif o.i.d. Je hoeft deze ook niet superstrak te doen, wel goed laten aansluiten, want door de gevormde beugel blijft die zo goed liggen. Wij werken al ons hele ( paarden) leven met die kaptomen.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:43

Ik vind die bovenste echt totaal niet fijn want deze schuift echt heel erg. De onderste is te grof voor mijn pony. Ik heb deze dan ook terug gestuurd. Eerder had ik altijd de kaptoom van F.R.A. Deze schuift niet en is echt heel erg fijn vind ik persoonlijk.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 17:04

DonDon schreef:
Ik vind die bovenste echt totaal niet fijn want deze schuift echt heel erg. De onderste is te grof voor mijn pony. Ik heb deze dan ook terug gestuurd. Eerder had ik altijd de kaptoom van F.R.A. Deze schuift niet en is echt heel erg fijn vind ik persoonlijk.

Voor een klein koppie kan ik me dat voorstellen. Maar er zijn ook wel kaptomen met beugel op de neusriem die minder grof zijn. Wij hebben er 2, 1 van Solibel en de ander is al een oudje en die is wat minder grof. Die gebruik ik voor mijn Paint met klein koppie. Die van Solibel is voor hem te groot. Dus ze zijn er wel in de minder grote/ grove uitvoering. Maar ik zou zo ook niet weten waar die te kopen.

Online is het sowieso lastig om echt te bepalen hoe groot het ding is.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 17:45

Ik was ook aan het twijfelen tussen beide kaptomen uit de OP. Uiteindelijk toch voor de tweede gekozen.
Toen ik hem voor het eerst in mijn handen had, vond ik hem ook vrij zwaar en groot. Ik dacht dat hij nooit zou passen op mijn volbloed merrie met haar fijne hoofdje. :=

Zo veel heb ik er nog niet mee gewerkt, maar hij zit heel stevig en schuift niet. Hij is niet strak aangespannen, want daarvoor is het leer nog iets te stroef.
Afbeelding

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 17:47

Zou deze dan ook passen op een paard waar de neusriem heel groot moet?
Ik lees dat hij van cob tot full gaat.
Mijn paard heeft echt betreft neusriem een ruime full nodig.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 19:40

Wij gebruiken net zo'n kaptoom ( maar dan van Solibel) voor onze Lusitano hengst en die heeft ook een flink hoofd dus dat zou geen probleem mogen zijn. De meeste van deze dingen zijn zeer ruim verstelbaar.

https://www.reitshop24.de/busse-solibel ... l-by-busse ( deze hebben ook een aparte riem waar evt. een bit aan kan maar die kan er dus makkelijk af). wij gebruiken die nooit maar het is dus een optie

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 19:43

DonDon schreef:

Die van Solibel is ook te koop in ponymaat; https://www.reitshop24.de/busse-solibel ... l-by-busse

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 22:15

Wij gebruiken nu deze maar die wil soms ook nog wel wat schuiven. Ik hoop/denk dat het komt omdat ie nieuw is.. :) verder wel fijn leer !
Afbeelding