Zadel schuift links/rechts

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 20:29

Voor het opstappen heb ik een tip voor je:

Leg je rechterarm over de zitting van je zadel met je hand richting de stijgbeugel en ga zo dicht mogelijk tegen je paard staan. Zet je voet in de stijgbeugel zonder al te veel te steunen. Draai je (boven)lichaam naar het hoofd van je paard zodat je linker knie het zadel al raakt, linkerhand op de manenkam. Zet af op je rechterbeen en steun daarbij op je rechterhand aan de andere kant van het zadel. Op die manier zit je heel snel met je gewicht boven je paard en breng je hem niet uit balans. Als je dit correct doet moet het zelfs lukken zonder singel!

Ik hoop dat je het een beetje snapt wat ik bedoel :')
Heb er ooit eens een heel mooi filmpje van gezien maar die vind ik niet meer terug helaas...

Nala

Re: Zadel schuift links/rechts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 20:42

Dat ga ik ook eens proberen!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:09

Thomas5 schreef:
Ik hoop dat je het een beetje snapt wat ik bedoel :')
Heb er ooit eens een heel mooi filmpje van gezien maar die vind ik niet meer terug helaas...

Jah. dat filmpje ken ik...mag de beste man met mijn schoftloze ronde ton echt proberen. Zonder singel.
Ik leg de camera en de popcorn vast klaar... :Y)
Bij 'normale' paarden en een passend zadel lukt het vaak wel.

https://www.youtube.com/watch?v=5g9I-eXWlWw

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:49

Het is niet hetzelfde filmpje maar het concept klopt wel ;)

Bij mijn toch wel ronde haflinger en arabier lukt het althans.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:57

Vroeger op de manege heb ik geleerd om op te stappen met mijn gezicht naar de kont toe, 3 keer te hupsen en dan opstijgen.
Dat lukt me bij zo'n tonnetje ook niet.
Ik stap op met mijn gezicht naar het hoofd, zet de voet in de beugel en zo snel mogelijk wil ik mijn gewicht in het midden van het paard hebben. Anders schuif je inderdaad meteen een stuk opzij.
Al stap ik meestal op met krukje, maar inderdaad soms gaat dat niet.
Ik denk wel dat je winst maakt met een singel zonder elastiek, of met aan 2 kanten stevige. Niet die elastiek die je bij de goedkopere singels vaak ziet die je zo met de hand al uit kunt trekken.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:19

Ik snap niet dat er zoveel mensen genoegen nemen met een schuivend zadel en allerlei lapmiddelen.
Mijn pony heeft ook een super korte rug en erg rond, geen schoft. Maar mijn zadel schuift niet.
Die ligt prima, ook zonder aan te singelen en met verschillende singels. Ik heb ook een singel met (vrij strak) elastiek zelfs.
Als er door de zadelmaker tegen TS is gezegd dat het zadel nu te breed is, dan past het toch gewoon niet. En schuift het, logisch gevolg van lijkt mij.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:49

Def schreef:
Ik snap niet dat er zoveel mensen genoegen nemen met een schuivend zadel en allerlei lapmiddelen.
Mijn pony heeft ook een super korte rug en erg rond, geen schoft. Maar mijn zadel schuift niet.
Die ligt prima, ook zonder aan te singelen en met verschillende singels. Ik heb ook een singel met (vrij strak) elastiek zelfs.
Als er door de zadelmaker tegen TS is gezegd dat het zadel nu te breed is, dan past het toch gewoon niet. En schuift het, logisch gevolg van lijkt mij.

Akkoord, een goed passend zadel mag en zal niet schuiven. Persoonlijk vind ik het ook bizar dat de zadelmaker een zadel 'op de groei' heeft aangemeten. Dat kan volgens mij enkel goed gaan met een verstelbaar zadel dat regelmatig afgesteld wordt.

Mijn tip aan TS stond los van de zadelkwestie.

Zelf heb ik een flexibel boomloos zadel van het merk trekker. De kussens zijn verstelbaar, de pommel (kopijzer) en zitting ook. Zelfs voor de stijgbeugels heb je verschillende haken. Zéér tevreden met dit zadel maar dat is voor ieder verschillend ;-)
Ondanks dat het volledig flexibel is blijft het altijd netjes liggen. Het schuift niet naar voor/achter/links/rechts ook niet tijdens het opstappen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 15:06

Thomas5 schreef:
Def schreef:

Akkoord, een goed passend zadel mag en zal niet schuiven. Persoonlijk vind ik het ook bizar dat de zadelmaker een zadel 'op de groei' heeft aangemeten. Dat kan volgens mij enkel goed gaan met een verstelbaar zadel dat regelmatig afgesteld wordt.

Mijn tip aan TS stond los van de zadelkwestie.

Zelf heb ik een flexibel boomloos zadel van het merk trekker. De kussens zijn verstelbaar, de pommel (kopijzer) en zitting ook. Zelfs voor de stijgbeugels heb je verschillende haken. Zéér tevreden met dit zadel maar dat is voor ieder verschillend ;-)
Ondanks dat het volledig flexibel is blijft het altijd netjes liggen. Het schuift niet naar voor/achter/links/rechts ook niet tijdens het opstappen.

Trekker leek voor ons ook perfect, maar het was helaas geen oplossing voor ons. Het zadel lag vrijwel direct op de schoft, hoe ik het ook instel.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 17:02

Nala,
Dat is jammer! Heeft je zadelmaker daarbij geholpen? Je moet ze op maat maken zonder onderlegger, bij ons gaat het steeds goed.
Als ze wat ronder zijn in de zomer schoof de singel hier vaak naar voor vanwege de buikomvang. Dat probleem is opgelost met het trekker zadel, zowel zadel als singel blijven netjes op hun plaats :)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 17:06

Trekker heb ik ook gehad maar was hier ook niet passend te krijgen.
Daarnaast vond ik de kniewrongen echt verschrikkelijk.

Startrekk was hier wel passend.
Misschien eventueel ook nog een idee.

Ik zou overigens die Massimo voor nu best smaller durven laten buigen en over een poos weer breder. Zo ver ik weet kunnen ze daar wel tegen.
Maar in principe zou hij met een goed pad ook stabiel moeten liggen. En juist als je met pad wilt rijden doe je dat niet onder een perfect passend zadel want dan maak je hem door de pad te smal.
Kijk de springruiters in de topsport allemaal. Die rijden allemaal met pad en die glijden ook niet op en neer :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 17:11

Ik heb een singel zonder elastiek gekocht en ben eens benieuwd wat het doet! Nog even wachten totdat ie binnen komt.

Nyarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 19:00

Simbaa schreef:
Als je zadel schuift, ligt het gewoon niet goed. Een goed liggend zadel (met of zonder pad) hoort eigenlijk met heel licht aan singelen al niet te schuiven.

Dit wilde ik ook schrijven.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 11:10

Maar op de extreem ronde paarden is dat toch nog wel eens een uitdaging hoor.
Tenminste met opstappen. Met rijden moet het zeker blijven liggen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 11:18

_Penotti schreef:
Maar op de extreem ronde paarden is dat toch nog wel eens een uitdaging hoor.
Tenminste met opstappen. Met rijden moet het zeker blijven liggen.

En het hangt ook nog af van de bespiering en rechtgerichtheid van paard en van de houding en zit van de ruiter. Daarom had ik nog wat vragen gesteld. Ook of de zadelmaker het zadel ook tijdens het rijden bekeken heeft en wat instructie bijvoorbeeld zegt. Het hele zadelpassen blijft maatwerk en afhankelijk van tig factoren.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 11:21

Uiteraard bemerk je onder het rijden of de ruiter recht zit en of het paard recht loopt.
Net als jij vind ik het van belang bij passen dat er ook gereden word.
Helaas zijn er teveel passers die er eigenlijk niks van snappen ;(

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 12:13

Hij heeft het zadel ook tijdens het rijden bekeken, maar in de binnenbak was op dat moment les, en de buitenbakken waren te nat, dus heeft hij het alleen in stap en een beetje draf op de weg kunnen beoordelen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 12:41

Dan heeft hij dus eigenlijk niet tijdens het rijden gekeken. Je wilt ook weten wat er in draf en galop gebeurt en eigenlijk ook in bochten. Is de pad ook door hem afgesteld met alleen stilstaan, stappen en een beetje draf?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 14:09

MyWishMax schreef:
Dan heeft hij dus eigenlijk niet tijdens het rijden gekeken. Je wilt ook weten wat er in draf en galop gebeurt en eigenlijk ook in bochten. Is de pad ook door hem afgesteld met alleen stilstaan, stappen en een beetje draf?

Dat klopt ja.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 22:20

Zelfs nu met een singel zonder elastiek schuift het links en rechts... Heb m'n zadelmaker gebeld, en hij stelde voor nog meer lucht in de pad te pompen om de ruimte te verkleinen. De kamer ombuigen wil hij liever niet, aangezien hij ervan overtuigd is dat het zadel dan haar schouders op schuift.
Hij komt volgende donderdag, en ik wil eigenlijk toch wel doorzetten dat het in ieder geval iets smaller gebogen wordt.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 22:23

Hoe meer lucht je erin gaat pompen. Hoe meer je gaat schuiven.

Je gaat namelijk het zadel daarmee nog verder van je paard af (dus hoger op de rug) leggen en hierdoor gaat het juist schuiven. Gewoon passend laten maken, dekje eronder en gewoon op de rug. Liever dat hij over 3 maanden terug komt om te verbreden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 22:23

Ik zou niet die kamer versmallen als je zadelmaker denkt dat het negatief uitpakt. Zo’n boom moet je zo min mogelijk verbuigen.

Kun je niet eerst een corrector pad zonder lucht proberen? Met bijv shims? Dat je daar even mee speelt en korte ritjes gaat proberen? Heb je misschien een bokker in de buurt waar je een week dat ding van mag lenen?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 22:31

Ik begin het ondertussen langzaam ook niet meer te weten, wie nou wel weet wat te doen en wie alleen maar meer aanklooit en geld kost...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 22:33

Heb je dat boomloos dekje nog? Die eens proberen? Allemaal tijdelijk natuurlijk, net als een andere pad, maar zo kun je wel wat spelen met uitproberen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 22:42

Hannanas schreef:
Heb je dat boomloos dekje nog? Die eens proberen? Allemaal tijdelijk natuurlijk, net als een andere pad, maar zo kun je wel wat spelen met uitproberen.

Nee, die heb ik niet meer, is met de trekker mee verkocht. En ja, tijdelijk was ook mijn idee, maar volgens mij wil mijn zadelmaker het gewoon met pad of luchtkussen blijven gebruiken, permanent. Dat was eigenlijk niet zo mijn idee.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 23:16

Ik zou eens een kent en masters of thorowgood cob proberen. Korte kussens en specifiek voor ronde paarden!