Winderen gel bit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 08:08

sharonsemme schreef:
Ik krijg het bit vandaag binnen als het goed is! Ik ben heel benieuwd, aangezien de leren trust binnen 1 keer rijden kapot was en de kunstof ook binnen enkele keren beschadigd. En als je trust dan mail zeggen ze, als je paard kan kauwen op het bit heb je hem zelf niet goed gehangen, eigen schuld %)

De winderen kan je ook testen, dus dat ga ik nu ook doen na al 30 bitten geprobeerd te hebben. Ben heel benieuwd!

Ik ook, ik heb ook zo'n paard wat die plastic bitten stuk kauwt. En ik durf daarom ook geen Trust te proberen, die mocht ik gratis testen, maar ja, mijn paard kauwt ook op alles. En hoe je ze dan weg moet hangen dat ze niet kunnen kauwen? Dan krijg je vast een jury op je dak. :Y)
Dus hou ons op de hoogte en misschien even een paar foto's van het bit alleen en het bit in de mond, enz.

Change3x

Re: Winderen gel bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 08:42

Mijn paard met de super flexi:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als je zelf veel kracht zet kun je de super flexi zover doorbuigen als dit:
Afbeelding

En de normale flexi:
Afbeelding

Deze kan dus echt maar heel minimaal bewogen worden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 08:52

Ik ben heel benieuwd. Die superflexi klinkt interessant. De kleur is wat minder, maar als het werkt, dan is de kleur minder belangrijk. Het bit lijkt ook redelijk dik, mooi, want dat dunne spul werkt bij mijn paard niet.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 08:56

De dikte aan de zijkanten is 18mm en in het midden 15mm. Mijn paard met weinig ruimte in de mond past hem goed.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 08:58

Change3x schreef:
De dikte aan de zijkanten is 18mm en in het midden 15mm. Mijn paard met weinig ruimte in de mond past hem goed.

mooi. Die 12mm bitten zijn wel erg dun, te dun voor mijn paard.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-20 10:14

sharonsemme schreef:
Ik krijg het bit vandaag binnen als het goed is! Ik ben heel benieuwd, aangezien de leren trust binnen 1 keer rijden kapot was en de kunstof ook binnen enkele keren beschadigd. En als je trust dan mail zeggen ze, als je paard kan kauwen op het bit heb je hem zelf niet goed gehangen, eigen schuld %)

De winderen kan je ook testen, dus dat ga ik nu ook doen na al 30 bitten geprobeerd te hebben. Ben heel benieuwd!

Zo die reactie van Trust. Lekker makkelijk. Ik had twee bitten van hun. Nou dit was het resultaat

Afbeelding

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 10:28

@ts, hier hetzelfde gehad met de trust bitten.
De eerste keer een nieuwe gekregen omdat het zou gaan om materiaalfout.
Nieuwe bit is ongebruikt in de kast gegaan, na twee jaar bij een jonkie ingehangen.
Na twee keer rijden zag het bit er ook zo uit.
Toen wou Trust niets meer doen.

Jonge heeft nu een myler level 1 in.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-20 10:49

tienus63 schreef:
@ts, hier hetzelfde gehad met de trust bitten.
De eerste keer een nieuwe gekregen omdat het zou gaan om materiaalfout.
Nieuwe bit is ongebruikt in de kast gegaan, na twee jaar bij een jonkie ingehangen.
Na twee keer rijden zag het bit er ook zo uit.
Toen wou Trust niets meer doen.

Jonge heeft nu een myler level 1 in.

Ik vind het echt schandalig. Je betaald behoorlijk wat voor zo’n bit.
Ik ben heel erg benieuwd naar de Winderen bit. Helaas zelf nu de griep. Hopelijk vanaf maandag weer rijden. Ik ga jullie op de hoogte houden!

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 11:36

Ow dit klinkt wel als een ideaal bit! Alleen best prijzig dus wacht wel even de reacties hier af. Haha!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 23:35

Ik heb serieuze interesse in dit bit echter hoe kies ik welke het beste zou passen bij mijn paard met aanleuningsprobleem?

(Aanvulling: ik heb winderen een uitgebreid bericht gestuurd maar de mening van andere bokkers hoor ik graag! Hoe hebben jullie gekozen?)

Meteen even heel brutaal erbij; Ik woon in den haag mocht ik die van iemand in de buurt kunnen lenen voor een dag zou ik al geholpen zijn. Paard is vrij duidelijk over zijn mening kwa bitten.

Myler en sprenger sensogan vond ie overigens helemaal niets. Ik rij m op een dubbel gebroken trust bit maar mn gevoel zegt me dat het fijner kan. Echt ontspannen op het bit heeft hij nog nooit gedaan. Hij kan zich overigens soms wel sterk maken. Met wedstrijd spanning bijvoorbeeld.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 08:05

Dan is het denk ik eerst fijn om te weten wat voor een soort zijkant je wilt hebben. Heeft je paard een hele zachte mond of trekt hij snel door een bit heen?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:21

Change3x schreef:
Dan is het denk ik eerst fijn om te weten wat voor een soort zijkant je wilt hebben. Heeft je paard een hele zachte mond of trekt hij snel door een bit heen?

Hij heeft zeker geen zacht mondje dus ik zit sowieso aan de d ring te denken.
De vaste bit ringen aan het oranje bit zelf zie ik niet heel veel meerwaarde in.
Ik twijfel of dat de hele flexi fijn zacht zal zijn voor hem of dat dat mogelijk juist te zacht is zodat hij er geen respect voor zal hebben.
Lijkt me vooral ook een kwestie van uitproberen en vond ook wel een site waar dat kon maar als iemand ervaring heeft kan ik makkelijker kiezen met welke ik dan kan beginnen..
Hij maakt zich vooral sterk in de vorm dat hij zich opdrukt. Rijtechnisch is daar ook zeker veel verbetering mogelijk hoor. Vooral vanuit mij. Daar ben ik eerlijk in.
Maar hij is 3 weken door een trainer gereden en ook bij haar liep ie wel fijner maar nergens ontspannen op het bit.
Bitloos ook wel eens geprobeerd maar daar maakte ie zich echt heel sterk op. Geen buiging op de hals en kaken vast.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:21

Ik zou juist voor het zeer gevoelige mondje van mijn paard een D trens nemen. En dan wel de flexi. Ja, is ook zwaar, ook sterk, maar dus ook enorm gevoelig. Je zou het bit eigenlijk moeten mogen testen. En dan ook met de garantie van kapot kauwen is geld terug.
Ik wacht nog even de reacties en ervaringen af.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:27

Jammer dat ze "maar" tot 14cm gaan. Heb toch echt wel een 14,5 nodig ben ik bang.
Op een trust flexisoft stak ze direct haar tong uit. Heb toen niet eens gereden.
Dan denk ik dat de winderen ook geen oplossing gaat zijn, of gaat de tongboog passen bij een laag gehemelte? Iemand die dat weet?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 18:16

Ik volg ook even mee! Ik men nu met een acavallo sensitive waar ik erg tevreden over ben maar mijn pony doet makkelijk zijn tong over het bit. Ik wil graag iets proberen met een tongboog of een licht gebogen maar dat bestaat in de sensitive niet. Mss is dit een optie?

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 18:29

Ben ook benieuwd of hier binnenkort testcenters van komen zoals DocHorse heeft met de Trust bitten :j

Vind ze er wel interessant uit zien, alleen het kleurtje vind ik een beetje jammer :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 18:34

xVerax schreef:
Ben ook benieuwd of hier binnenkort testcenters van komen zoals DocHorse heeft met de Trust bitten :j

Vind ze er wel interessant uit zien, alleen het kleurtje vind ik een beetje jammer :')

Kleurtje is erg jammer ja.

Maar als het werkt is het ok.

rozebadeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 18:48

En hoe zit het met die verwisselbare mondstukken/zijkanten zegmaar?

Ik ben heel benieuwd hoe dat zit, voor mijn gevoel is dat toch wat minder veilig, dat het los kan schieten ofzo :+

Lobke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 20:00

@xVerax een aantal Winderen bitten kunnen al getest worden: https://www.la-equistyle.nl/webshop/merken/winderen/

@rozebadeend het zit echt vast met een lange schroef, als dat los zou gaan zitten dan duurt het echt lang voordat die zover los is gedraaid dat de pin eruit schiet.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 22:49

Ik heb van winderen een antwoord gekregen met welk bit en welke zijkant waarvoor is. De info was niet afdoende voor mij om een keuze te maken maar mocht iemand interesse hebben plaats ik het toch hier. Misschien wel handig die info erbij in het topic;

Citaat:
It is hard for me to give you an advice without seeing your current bit and knowing you and your horse. Choosing the right bit is a very individual thing, which depends not only on horse’s preferences, but also on the rider. I will try to tell you a little about available mouthpieces and cheek pieces and I hope it will help you to make a decision :))

We have 4 available versions of mouthpieces (without joints), all of them are made from the same synthetic gel, which is willingly accepted by most of the horses.
Flexi and Super Flexi are soft mouthpieces, which are flexible (Flexi - medium flexibility and Super Flexi - hight flexibility). Ported Mullen Mouth and Ported Mullen Mouth with Bit guards have a steel cords inside and are rigid. They also have an anatomical shape with a space for the tongue. These mouthpieces are stronger than Flexies. Super Flexi bit can be bent almost in half (when it is not placed in horse’s mouth of course) - it has a high level of flexibility and it is the softness mouthpiece in our offer. The Flexi mouthpiece is medium flexible, you can bend it 2-3 cm up and down when using a little strength. Ported ones are rigid with a space for the tongue.

We also have a large offer of cheek pieces, which are interchangeable and can be freely combine with any of mouthpieces.
Eggbutt. In Eggbutt cheek piece the bit rings are oval and fixed to the mouthpiece, which limits the movement in the horse’s mouth, but at the same time provides more stabilization without strong fixation. The bit moves back and forth but does not rotate, which could be helpful, for example, for horses who play with the bit too much. In general, it is considered as a soft, basic bit, which doesn’t pinch the corners of the horse’s mouth. Eggbutt is also suitable for young horses, sensitive horses as well as for riders with an average hand.
D-ring. In D-ring, just as its name suggests, the bit rings have the shape of a letter “D” and are fixed to the mouthpiece. It is standing between EggButt and FullCheek - the bit lays stable and does not rotate, so it cannot be pulled through the mouth, which helps with turning. It is suggested for young, inexperienced horses and also for school horses.
Baucher. It is a cheek piece with a shape of letter “b” with an eye for the bridle cheek piece at the top and with a round ring for the rein. It is quite similar to the upper part of Pelham - it is fixed in the mouth and creates slight poll pressure because of leverage. Well suited for sensitive horses.
Full-cheek. In Full-cheek, bit rings are extended with arms, which provide a stable position of the bit and prevent it from being pulled through the horse’s mouth. Full-cheek exerts lateral pressure and helps to make turns easier. Used in combination with keepers, it also gains extra stability and a slight leverage action. Full-cheek is sharper than Eggbutt or
D-ring. Especially recommended for young or strong horses.
Gags. In the gag, the bit rings have small holes in the top and the bottom for the over-cheek rein, which passes from a headstall downward through holes and onward to the rider’s hand. The gag is usually used with two reins (normal rein plus over-cheek rein), which creates a leverage effect and provides better control. Recommended for strong-mouthed horses, who put a lot of weight in rider’s hands, and also for the horses that have problems with bringing and keeping the head up.
The Eggbutt gag combines the leverage action of the over-cheek rein with the stabilization effect of the eggbutt cheek piece.
The Full-cheek gag combines the leverage action of the over-cheek rein with the lateral pressure of full-cheek cheek pieces, maintaining its ability to help with turning.
The Curb gag has an extra ring on the top of the bit ring, and the over-cheek ropes go from a headstall through holes for the over-cheek rein and then connect underneath the chin instead of leading to the rider’s hand. It has a different effect than other gags, because of creating more pressure on the lower jaw and chin. Good for strong horses that rush into fences, but not suitable for inexperienced riders and horses.
Kimblewick/Kimblewick RNF. Kimblewick/Kimblewick RNF belong to the category of Pelhams, but are softer and are used with only one rein. Allow the possibility to attach the rein in different ways to regulate the sharpness of the bit. Usually used together with a curb chain. Good for strong-mouthed, but sensitive horses.
Pelham. Combines features of both snaffle and curb bits. Available in 3 versions: with short (Baby Pelham), medium or long shanks - the longer the sides, the sharper it is. Pelham has two rings - the bit ring plus the ring at the bottom of the sides and can be used with one or two reins in different variations as well as with or without pelham strap and curb chain. Ensure an extra leverage effect on the horse’s occiput and, together with the curb chain, exert pressure on the lower jaw. Usually used for strong horses or in situations that require better control (e.g. showjumping, eventing), helps to make horse rounder in its neck. Not suitable for inexperienced riders or horses.
Swales Pelham. It’s the modification of a pelham, but with bridle cheeks attached to the inner rings, which causes the lifting effect by exerting pressure on the jaw and reducing pressure on the occiput. It has stronger curb action and can be used with one or two reins together with curb chain as well as with pelham straps. Developed especially for strong experienced horses that have tendencies to lean down or becoming “too hot” or “over-enthusiastic”. Not suitable for inexperienced riders and horses. Available in three variations - with a short, medium or large shanks.
Curb. It is usually used together with curb chain and snaffle in a double bridle with 2 reins, mainly in dressage in higher classes. It helps to achieve maximum flexion while maintaining light contact. Has a leverage action with pressure on a poll and jaw. It is a very sharp combination, which can be used only by experienced riders and well-trained horses.

Each cheek piece and mouthpiece can be freely combined with each other. I hope this information will help you to create the perfect bit for your horse :))

If you have any other questions - feel free to contact me again at any time!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 23:14

@change3x wat voor verschil merk jij bij je paard tussen de flexi en de super flexi?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 23:24

zodiacje schreef:
@change3x wat voor verschil merk jij bij je paard tussen de flexi en de super flexi?

Ik heb op de flexi meer algemene controle, kan haar neusje er makkelijker uit houden. Super flexi wil ze nog wel eens doorheen trekken of bij spanning erg diep gaan lopen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 00:25

Change3x schreef:
zodiacje schreef:

Ik heb op de flexi meer algemene controle, kan haar neusje er makkelijker uit houden. Super flexi wil ze nog wel eens doorheen trekken of bij spanning erg diep gaan lopen.

Dank je wel voor je antwoord! Dan probeer ik eerst de gewone flexi want te diep gaat de mijne sowieso niet en er doorheen trekken klinkt wel als iets wat ie zou doen. Erg diep lopen lijkt mij wel heerlijk voor de afwisseling hahaha

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 07:17

Ik neig naar de superflexi omdat het paard vest stug kan zijn en je met 'druk' even het rond moet krijgen, paard mag graag 1 kant hard blijven, da moet je even harder inkomen. Daarna moet je als ruiter direct los kunnen laten. Dit kan met elk bit, maar de superflexi klinkt meest als een enkelgebroken trens. Je wilt zjjdelings kunnen inwerken.
De tongboogvariant lijkt weer op een rc stangengebiss en scholingsbit, dus ik verwacht daarvan geen andere inwerking. Alleen fijner materiaal misschien. De tongboog is wel verkrijgbaar in mooier wit.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 09:09