Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Pally schreef:Twinklebel schreef:Want?
Paard loopt niet goed met zadel wat volgens de zadelmaker goed ligt. Ze heeft met krijt uitgetekend wat het draagvlak is, 17,5 zou theoretisch te lang zijn. Maar ik heb zowel met een 17,5 als met een 18 niet het verzet als wat ik met een 17 heb. En dit is nu al de 2e zadelmaker die zegt dat een 17 de max is qua lengte
Paard loopt niet goed met zadel wat volgens de zadelmaker goed ligt. Ze heeft met krijt uitgetekend wat het draagvlak is, 17,5 zou theoretisch te lang zijn. Maar ik heb zowel met een 17,5 als met een 18 niet het verzet als wat ik met een 17 heb. En dit is nu al de 2e zadelmaker die zegt dat een 17 de max is qua lengte
Pally schreef:Ik ben ong 1.80m en weeg 60 kg. Heb maatje 36/38. Totaal geen vetjes op mijn achterste, dus dacht dat het wel zou passen.
Uiteraard gaat wat mijn paard 'zegt' voor de mening van een zadelmaker
Citaat:Dan ben je waarschijnlijk gewoon zelf te groot voor een 17“ en zit je daarmee je paard in de weg.
Ook echt niet ieder paard heeft automatisch last van een te lang zadel. Sommige zijn daar heel gevoelig voor en andere geven er niets om, maar uiteraard mag je dat eigenlijk niet zeggen want het is niet zoals het hoort en uiteindelijk krijgt altijd de zadelmaker de schuld als het paard er dan toch uiteindelijk niet ideaal onder is.
Sommige combinaties zijn gewoon niet haalbaar volgens het boekje helaas maar dat horen ruiters niet graag
Pally schreef:Ze heeft mij met de 17 inch zien rijden in stap, draf en galop. Stap en draf deed hij braaf, maar galop ging al anders. Hij sprong wel braaf aan, maar oren plat in de nek en sprong niet mooi voorwaarts. Ik moest dit zadel een tijdje gaan gebruiken om te kijken hoe mijn paard er verder op zou reageren. Maar hij geeft duidelijk aan dat het niet fijn is, dus rij ik er ook niet langer mee.
dianaw33 schreef:In galop kan een zadel behoorlijk op de schouder geduwd worden, en dat vindt een paard niet ok. Iets aanpassen in de vulling en een ander model singel wil nog wel eens een wereld van verschil maken..
dianaw33 schreef:Het feit dat je paard niet wil galopperen vertelt toch dat er dan iets gebeurt dat hij niet fijn vindt. Niet alles is optisch meteen goed waarneembaar omdat het soms om kleine details gaat, of omdat het pas na een flinke tijd galopperen gebeurt. Misschien heb je er tijdens het zadelpassen te kort voor gereden? Als een zadel/paard goed warm is kan het zadel zich ook weer anders gaan gedragen bijvoorbeeld. Het kan ook zo zijn dat je nu van 3 slecht passende zadels de minst 'slechte' hebt. Dat wil dus niet zeggen dat je dus het 'goede' zadel hebt, je hebt het minst slecht passende, maar het kan blijkbaar nog veel beter.