Zadel pas probleem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 00:33

Dan ben je waarschijnlijk gewoon zelf te groot voor een 17“ en zit je daarmee je paard in de weg.
Ook echt niet ieder paard heeft automatisch last van een te lang zadel. Sommige zijn daar heel gevoelig voor en andere geven er niets om, maar uiteraard mag je dat eigenlijk niet zeggen want het is niet zoals het hoort en uiteindelijk krijgt altijd de zadelmaker de schuld als het paard er dan toch uiteindelijk niet ideaal onder is.
Sommige combinaties zijn gewoon niet haalbaar volgens het boekje helaas maar dat horen ruiters niet graag.

Armani1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 00:48

Pally schreef:
Twinklebel schreef:
Want?

Paard loopt niet goed met zadel wat volgens de zadelmaker goed ligt. Ze heeft met krijt uitgetekend wat het draagvlak is, 17,5 zou theoretisch te lang zijn. Maar ik heb zowel met een 17,5 als met een 18 niet het verzet als wat ik met een 17 heb. En dit is nu al de 2e zadelmaker die zegt dat een 17 de max is qua lengte

Dit verzet heeft zeer waarschijnlijk niks te maken met de 17 inch of is het zo dat je zelf er niet goed in past waardoor er teveel druk op de achterkant lepel komt?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 00:58

Pally schreef:
Twinklebel schreef:
Want?

Paard loopt niet goed met zadel wat volgens de zadelmaker goed ligt. Ze heeft met krijt uitgetekend wat het draagvlak is, 17,5 zou theoretisch te lang zijn. Maar ik heb zowel met een 17,5 als met een 18 niet het verzet als wat ik met een 17 heb. En dit is nu al de 2e zadelmaker die zegt dat een 17 de max is qua lengte

Dan een heel belangrijke vraag: hoe zit jij in een 17 inch vergeleken 17,5/18.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 01:01

Ik ben ong 1.80m en weeg 60 kg. Heb maatje 36/38. Totaal geen vetjes op mijn achterste, dus dacht dat het wel zou passen.
Uiteraard gaat wat mijn paard 'zegt' voor de mening van een zadelmaker ;)

Celiien

Re: Zadel pas probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 01:16

het gaat helaas bij een inchmaat niet alleen om.je achterste en hoeveel vetjes je daar hebt, maar ook over je beenlengte. als jij lange benen hebt kan je automatisch achterop de lepel worden gegooid bij een klein zadel (even heel kort door de bocht).

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 02:03

Pally schreef:
Ik ben ong 1.80m en weeg 60 kg. Heb maatje 36/38. Totaal geen vetjes op mijn achterste, dus dacht dat het wel zou passen.
Uiteraard gaat wat mijn paard 'zegt' voor de mening van een zadelmaker ;)

Met jouw lengte ben je zeker wel een 17,5 of 18 inch nodig, omdat je anders idd op de lepel uitkomt.
Mijn dochter heeft zelfde probleem gehad, nu groot paard dus geen probleem meer.

Wij hadden een 17,5 stubben Roxane springzadel, deze met een D-pony meeverkocht, omdat mijn dochter de stubben Portos toch wat lekkerder vond, ook 17,5 en spring weer gekocht, deze ligt gelukkig ook goed op haar huidige paard.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 08:10

Luisteren naar je paard hoor. Fijn dat je paard het zo duidelijk aangeeft.

Maar welke inch maat zou je voor jezelf moeten hebben?
En is de 17" die er op lag wel het juiste type zadel voor je paard?

Het is al genoemd, maar Sella is mooi kort.
Ik had zelf zadelproblemen. Zadel was al door 2 zadelmakers nagekeken en moest in theorie goed liggen.
Toch had ze rugpijn.
Ali (van Sella zadels) heeft het zadel ook helemaal nagekeken en kon me inderdaad bevestigen dat mijn paard er last van had.

Ik heb testgereden met verschillende Sella zadels en er 1 in bestelling.
Ik kreeg een prachtig leenzadel. Ben echt verbaasd over de kwaliteit en service voor het geld dat je betaald.

Mijn paard begint weer meer vertrouwen te krijgen onder het zadel. Ze kan weer ontspannen. Ze is niet meer onzuiver onder het zadel en de buiging begint na 2 weken rijden ook weer wat in haar lijf te komen.

Van Schutte atelier weet ik dat ze ook korte zadels bouwen. Die zadels zijn wel wat duurder. Wel goede ervaringen mee. Had een Schutte zadel voor mijn korte Kwpn ruin van Schutte atelier..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 08:21

Massimo al geprobeerd? Hebben volgens mij een U boom. En zijn kort.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 09:45

Mijn bedoeling is nu om mijn huidige 2 zadels te verkopen en dan te kijken naar een Sella. Deze zadels spreken mij wel aan.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 09:55

Pally schreef:
Twinklebel schreef:
Want?

verzet hoeft helemaal niets te maken te hebben met lengte, maar kan ook ergens anders vandaan komen, vaak uit een gebrek aan schoudervrijheid. Mijn ervaring is dat paarden vaak liever onder een te lang zadel met echt goed schoudervrijheid/ trapezespiervrijheid lopen dan onder een zadel dat met elke stap op de schouder botst of knelt. Staar je niet blind op lengte, blijkbaar zie je een ander knelpunt over het hoofd daardoor wat veel vervelender voor je paard is.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 10:03

Ik heb geen idee waar je woont, maar ik heb een knight rider vzh zadel liggen die zou je ook nog mogen proberen. Ik heb deze ook op een rondgeribte pony gebruikt. Lastig hoor met zo'n pony. Ik ben uiteindelijk bij een equestor De Wispeleare uit gekomen, daar zou je ook nog naar kunnen kijken. Ze staan geregeld wel eens op de boktmarkt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 11:13

Als jouw bovenbenen niet in de 17 passen vanwege de lengte dan krijgt je paard ongemak rond voor. Dan kan je kont wel passen maar je dijen en dergelijke drukken bij de schouders.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 13:03

Die inchmaat is idd veel afhankelijker van je bovenbeen lengte dan van je derrière

Ja als je een flinkere bips hebt telt dat zeker mee, maar met 1,80 zit je echt al wel snel op minimaal 17,5 (en groter )

Zodra je dan een 17 inch er op legt past dat misschien wel theoretisch op het paard
Maar als je er als ruiter dan net te ver achterin komt te zitten
Dan drukt de achterkant in de rug en zul je idd problemen kunnen krijgen

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 15:26

Waardeloos dat de zadelmaker dat dan niet heeft opgemerkt. Ze wilde wel mijn lengte en gewicht weten, bovendien heeft ze mij gezien en dus wist ze mijn postuur

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 15:45

Zeer waarschijnlijk:
Citaat:
Dan ben je waarschijnlijk gewoon zelf te groot voor een 17“ en zit je daarmee je paard in de weg.
Ook echt niet ieder paard heeft automatisch last van een te lang zadel. Sommige zijn daar heel gevoelig voor en andere geven er niets om, maar uiteraard mag je dat eigenlijk niet zeggen want het is niet zoals het hoort en uiteindelijk krijgt altijd de zadelmaker de schuld als het paard er dan toch uiteindelijk niet ideaal onder is.
Sommige combinaties zijn gewoon niet haalbaar volgens het boekje helaas maar dat horen ruiters niet graag

Is dit de reden en zou ik dat eens rustig navragen bij je zadelmaker.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 15:46

Een goede zadelmaker zal je sowieso laten rijden in een zadel waarvan hij/zij denkt dat deze voor jouw paard past. Een zadel moet ook voor jou passen en dat is te zien als je voor rijdt in alle gangen.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 20:10

Ze heeft mij met de 17 inch zien rijden in stap, draf en galop. Stap en draf deed hij braaf, maar galop ging al anders. Hij sprong wel braaf aan, maar oren plat in de nek en sprong niet mooi voorwaarts. Ik moest dit zadel een tijdje gaan gebruiken om te kijken hoe mijn paard er verder op zou reageren. Maar hij geeft duidelijk aan dat het niet fijn is, dus rij ik er ook niet langer mee.

Armani1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 20:40

Zadels die geen diepe zit hebben dus wat rechter zijn kun je nog proberen in 17 inch want een te lang zadel is ook geen pretje voor je paard en bij minder diepe zit heb je meer "ruimte" voor jezelf

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 12:17

Pally schreef:
Ze heeft mij met de 17 inch zien rijden in stap, draf en galop. Stap en draf deed hij braaf, maar galop ging al anders. Hij sprong wel braaf aan, maar oren plat in de nek en sprong niet mooi voorwaarts. Ik moest dit zadel een tijdje gaan gebruiken om te kijken hoe mijn paard er verder op zou reageren. Maar hij geeft duidelijk aan dat het niet fijn is, dus rij ik er ook niet langer mee.

In galop kan een zadel behoorlijk op de schouder geduwd worden, en dat vindt een paard niet ok. Iets aanpassen in de vulling en een ander model singel wil nog wel eens een wereld van verschil maken..

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 15:34

dianaw33 schreef:
In galop kan een zadel behoorlijk op de schouder geduwd worden, en dat vindt een paard niet ok. Iets aanpassen in de vulling en een ander model singel wil nog wel eens een wereld van verschil maken..

Volgens de zadelmaker schoven juist alle andere zadels op de schouder en deze juist niet.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 09:38

Het feit dat je paard niet wil galopperen vertelt toch dat er dan iets gebeurt dat hij niet fijn vindt. Niet alles is optisch meteen goed waarneembaar omdat het soms om kleine details gaat, of omdat het pas na een flinke tijd galopperen gebeurt. Misschien heb je er tijdens het zadelpassen te kort voor gereden? Als een zadel/paard goed warm is kan het zadel zich ook weer anders gaan gedragen bijvoorbeeld. Het kan ook zo zijn dat je nu van 3 slecht passende zadels de minst 'slechte' hebt. Dat wil dus niet zeggen dat je dus het 'goede' zadel hebt, je hebt het minst slecht passende, maar het kan blijkbaar nog veel beter.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 11:34

dianaw33 schreef:
Het feit dat je paard niet wil galopperen vertelt toch dat er dan iets gebeurt dat hij niet fijn vindt. Niet alles is optisch meteen goed waarneembaar omdat het soms om kleine details gaat, of omdat het pas na een flinke tijd galopperen gebeurt. Misschien heb je er tijdens het zadelpassen te kort voor gereden? Als een zadel/paard goed warm is kan het zadel zich ook weer anders gaan gedragen bijvoorbeeld. Het kan ook zo zijn dat je nu van 3 slecht passende zadels de minst 'slechte' hebt. Dat wil dus niet zeggen dat je dus het 'goede' zadel hebt, je hebt het minst slecht passende, maar het kan blijkbaar nog veel beter.

Wat ook nog wel eens gebeurd is dat zadelmakers helemaal niet blij zijn met de pasvorm tijdens het stilstaan. En zodra het paard gaat lopen ineens zich bedenkt omdat het paard de sterren van de hemel loopt.
En dat maakt het passen niet makkelijker!

Geeske520

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 12:30

Ik vind de pagony diamant erg fijn. Alleen een nadeel deze worden niet meer gemaakt.
JC zijn ook zeer fijne zadels. Alleen die hebben geen uitsparing bij de schoft zoals de Pagony.