Ervaringen: Wintec modellen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25420
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 14:34

Ik heb een tijd op een 500 cair dressuur gehad.
Op zich een heel prima zadel, maar ik vond de zitting wel erg hard voor mijn billen.
Dat is de belangrijkste reden dat ik t zadel uiteindelijk weggedaan heb en wat anders heb gekocht, ik rijd lange afstanden buiten in het bos en zocht iets wat voor mijn billen wat comfortabeler was.

lizy29

Berichten: 6254
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Ervaringen: Wintec modellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 14:47

Even snel gemeten maar het langste stuk dus zeg mar begin tak voorkant tot einde kussen achterkant is 50cm. Het loopt op het einde wel iets omhoog dus bij ons draagt de laatste cm niet meer.

Veeerr

Berichten: 76
Geregistreerd: 01-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 14:47

Isabel schreef:
Ik heb een wintec 500 dressuur gehad en die was alles behalve kort. Eerder een lang zadel dan een kort zadel.


Oh, dat meen je.. Dit maakt me wel een beetje onzeker. Uiteraard zal ik het zadel laten passen door de zadelpasser, maar dit had ik niet zo zeer verwacht. Toch bedankt ook voor je reactie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 14:49

Hier een Wintec lite wide d'lux veelzijdigheid :)
In tegenstelling tot een aantal andere Wintec modellen, die vaak juist best lang zijn, is dit een heel kort model wat goed ligt op mijn pony met korte rug :) Erg tevreden over!

Over Wintec in het algemeen trouwens ook altijd tevreden geweest :) Heb in het verleden meerdere verschillende modellen gehad.

nessinator
Berichten: 1802
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Ervaringen: Wintec modellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 15:37

Op mijn E-pony met relatief korte rug ligt een Wintec 500 dressuur 17". Langer paste niet bij het aanmeten, maar ik heb ook een 17" kont. Ik moest er even aan wennen, maar het is mijn eerste 'echte' dressuurzadel. Gisteren heb ik er na maanden weer eens mee gereden, en wat was dat heerlijk! Wat Marije ook zegt, ik vind hem wel echt alleen voor dressuur fijn, voor buiten (en springen) gebruik ik een (niet-wintec) springzadel. Heb voor mijn C-senior een wintec Pro springzadel, ook 17" en daar kan ik wel uren op zitten. Aan de andere kant zie ik verrassend veel wintec endurance-zadels voorbij komen op een endurance-wedstrijd, dus die moeten haast wel comfortabel zitten. Misschien ga ik ook nog wel eens voor een Isabel Werth, die lag vorige keer nog net buiten mijn budget...
Qua onderhoud: Mijn zadel is glad, dus doekje eroverheen, klaar. Springzadel is wat meer suède, dat maak ik schoon met een (schone) zachte borstel, ook klaar. Net zo makkelijk. Wat ook wel fijn is, vind ik zelf aangezien ik vaak en graag buiten (incl buitenbak) rij, is dat de Wintec 500 regenbestendig is, in tegenstelling tot leren zadels die ervan uitdrogen en de suède opties die lang nodig hebben om te drogen.

Marije_jiplover

Berichten: 25420
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Ervaringen: Wintec modellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 16:21

De Wintec Endurance zat mij testend in de rijbaan bij Countrymill prima, maar als ik die serieus had overwogen, had ik die ook een week thuis mogen testen op langere buitenritten.
Uiteindelijk ben ik toen voor een Reactor Panel dressuurzadel gegaan, daar kan ik echt uuuuren op rijden zonder last van mijn kont te krijgen.

Ladyson

Berichten: 3240
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 00:59

Ik heb een Wintec 500 gehad. Prima zadel. Inderdaad wel de singelstoten laten vervangen voor leren. Maar bij mijn pony van 1,46 was 17 inch echt te lang, terwijl de MSFC van 17,5 wel pastte. Overigens was het zadel ook veels te "rond", rug van paardlief liep veel rechter dus het zweefde veels te veel.

Ik heb bij de aankoop trouwens wel specifiek toen gezocht naar een model zonder suede. Dat werd toch sneller oud/vies/lelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 08:15

Marije_jiplover schreef:
Ik heb een tijd op een 500 cair dressuur gehad.
Op zich een heel prima zadel, maar ik vond de zitting wel erg hard voor mijn billen.

Dat is de belangrijkste reden dat ik t zadel uiteindelijk weggedaan heb en wat anders heb gekocht, ik rijd lange afstanden buiten in het bos en zocht iets wat voor mijn billen wat comfortabeler was.


Ik heb dit zadel ook gehad en kreeg na een half uur echt last met rijden. Het zadel is niet heel kort. Voor mijn rondgeribte, korte pony heb ik nu een Tekna zadel. Misschien is dat ook een optie?

tiwi1969

Berichten: 7687
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Ervaringen: Wintec modellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 08:52

Ik heb een Wintec Pro Dr met cair, oud model.
Die past in 18” net binnen de marge op mijn lange paard met vrij rechte rug.
Zit echt super, het eerste zadel waarbij ik geen last heb van mijn heupen.

Zadel is nu zo’n 12 jaar oud maar nog in prima conditie.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 09:01

Ik heb een 500 cair dressuur gehad. Heel tevreden van, maar voor een korte rug minder geschikt in 17 inch. Heeft zowel op mijn forest gelegen met zwarte boom als op mijn westfalen met rode boom.
Heb geen paarden meer dus zadel staat tekoop, bij mijn vriendin haar new-forest met korte rug kwam deze toch nét te lang. (Aangemeten door zadelpasser).
Voor een echt héél erg korte rug zal het dus niet gaan. Maar ken je niemand uit de buurt met soortgelijk zadel om te passen?

Ann_Pam

Berichten: 2169
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Nederland

Re: Ervaringen: Wintec modellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 10:05

Hier zelf wintec cair, ik ben er wel tevreden over. Het was het enige zadel van de vele merken die uiteindelijk goed op mijn fjord lag. Ze loopt er ook fijn onder. Het zit ook best oke voor de ritten die ik er mee maak. :)

xLiez

Berichten: 1899
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Ervaringen: Wintec modellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 10:11

Ik heb de wintec wide cair vz gehad, van de 500 serie. Prima zadel, zat best oke. Ik had een 17 inch maar vond hem vrij groot vallen. Ik had best veel ruimte over. Helaas lag hij na 1,5 jaar niet meer goed, schoof alle kanten op want pony was ook erg afgevallen. Ik heb hem toen verkocht en ben overgegaan op een dressuurzadel van Tekna. Die vind ik persoonlijk stukken fijner zitten.

Fangio

Berichten: 2571
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Ervaringen: Wintec modellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 13:20

Ik heb een wintec 500 cair dressuur en een bates dressage, van beide zadels supertevreden.
Ik heb de wintec vooral voor buitenritten en ik kan er wel makkelijk uren in zitten. Vind ze niet hard zitten. Het is natuurlijk geen leren zadel, maar ik vind het heerlijk na een strandrit de tuinslag erop en het is weer als nieuw.
De isabelle werth het ik getest, maar daar kreeg ik zelf na een half uurtje last in mn rug van. Schijnbaar zit ik daar zelf toch niet helemaal goed in balans op, want ik vond het verder ook heerlijk zitten.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Ervaringen: Wintec modellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 13:35

Ik heb volgens mij een wintec 500 met cairsysteem. Geen idee of het de nieuwe of de oude is, ik heb het denk ik twee jaar geleden gekocht.
Super fijn dat het zadel gewoon af te spoelen is, Super licht is en goedkoop, maar verder... het zadel is hard, glad en ik kan er zelf niet goed mijn balans in vinden. Zelfde soort zadel lag op de ponys op de manege waar ik reed en daar verschilde het wel per pony of ik het zadel fijn vond, maar ik vond in alle wintecs dat ik te veel ruimte had. Ik kan prima zitten zonder beugels en zonder zadel, maar op de wintecs moet ik iets voorover zitten om mijn balans te houden en mijn benen blijven wiebelen.
Zelf zou ik niet snel meer een wintec kopen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 08:10

Veeerr schreef:
@ Skippy01 .. Ik heb dit regelmatig gehoord inderdaad! Bijzonder dat ze zo er mee weg liep, maar erg fijn natuurlijk. Hoe is de zit van het zadel? Erg gedwongen of valt dit mee?


Voor een dressuurzadel vind ik het erg meevallen. Als het écht dwingt, kan ik er niet mee rijden. Mijn trainer overigens ook niet. En wij kunnen er beiden zo mee wegrijden. De wrongen kun je zelf positioneren natuurlijk, die heb ik helemaal bovenin zitten, meer als dijwrong. En dat is voor mij prima. Ook de stijgbeugelophanging kun je zelf verplaatsen, wat ik wel handig vind om een voor jezelf ideale zit te bepalen.

anoukwendy

Berichten: 4519
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 08:13

Volgens de zadelmaker die ik in nederland had zijn alle bomen/kussens hetzelfde bij de modellen die jij noemt. Het enige verschil zit dan dus volgens hem in de zit en is dus voor de ruiter een verschil.

plutolover

Berichten: 11712
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 08:43

Veeerr schreef:
Isabel schreef:
Ik heb een wintec 500 dressuur gehad en die was alles behalve kort. Eerder een lang zadel dan een kort zadel.


Oh, dat meen je.. Dit maakt me wel een beetje onzeker. Uiteraard zal ik het zadel laten passen door de zadelpasser, maar dit had ik niet zo zeer verwacht. Toch bedankt ook voor je reactie!


waarschijnlijk heeft ze een oude versie wintec gehad. Die kussens waren ind wat lang.

Ik zelf vind wintec/bates zadels erg fijn. Maar ondanks dat ze goed aanpasbaar zijn. kan het gewoon zijn dat het hoe je het ook aanpast het gewoon niet pas op je paard zn rug.

Daarom ben ik wel voorstander van een goede zadelmaker laten komen.

ik heb zelf een Bates Dressage zadel. En ik vind hem super fijn op mijn hafinger liggen. De kussens zijn niet te lang. Terwijl bij mijn haf de kussens snel te lang zijn.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 09:12

Hier de 500 in dressuur model en veelzijdigheid ik was er echt tevreden mee en de haflingers ook dit waren beiden de widemodellen!
een aanrader!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 09:15

plutolover schreef:
waarschijnlijk heeft ze een oude versie wintec gehad. Die kussens waren ind wat lang.

Ik zelf vind wintec/bates zadels erg fijn. Maar ondanks dat ze goed aanpasbaar zijn. kan het gewoon zijn dat het hoe je het ook aanpast het gewoon niet pas op je paard zn rug.

Daarom ben ik wel voorstander van een goede zadelmaker laten komen.

ik heb zelf een Bates Dressage zadel. En ik vind hem super fijn op mijn hafinger liggen. De kussens zijn niet te lang. Terwijl bij mijn haf de kussens snel te lang zijn.


Tussen de oude en de nieuwe zit qua lengte inderdaad aardig verschil. Ken meerdere fijne, goede zadelpassers die de nieuwe Wintec en Bates modellen op haflingers, schwarzwalders, tinkers en arabieren aanmeten. En dat zijn wel degelijk compacte paarden allemaal. Ben wel benieuwd of de mensen die ze lang vinden, dan ook echt nog recente ervaring hebben?

maras

Berichten: 2349
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Ervaringen: Wintec modellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 09:59

Op mijn IJslander ligt de Wintec Isabelle Werth als één van de weinige zadels echt lekker, ik mis een beetje wrongen dus ik ben nu op zoek naar de Wintec Endurance maar voor mij geen ander zadel meer dan een Wintec. Ben een tijdje geleden overstag gegaan voor een prachtig twee kleuren leren zadel met grote wrongen, zit heerlijk maar gaat scheef zitten, ik heb een paard met een Wintec-rug denk ik :-)

xSannee

Berichten: 4378
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: Ervaringen: Wintec modellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 10:04

Op mijn leasepony lag een wintec 500 veelzijdigheid volgens mij, was een heel prima zadel! Ik dressuurde, crosste, sprong en reed er fanatiek meer buiten. Maakte er gerust ritten van 3/4 uur mee!

Nu een Bates dressuur 16.5 op m'n eigen (E) pony en daar ben ik ook heel tevreden mee! Blijft goed stabiel op haar ronde rug (waar met passen veel andere zadels gingen glijden *D )

Veeerr

Berichten: 76
Geregistreerd: 01-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 13:13

@ Tarico .. Tekna hebben we ook even gepast, maar lag toch minder mooi dan een Bates of Wintec. Al was het niet rampzalig hoor ;)

@ Skippy01 .. Fijn om te lezen. Als het een mega dwingende zit heeft, dan kan ik er ook vrij weinig mee inderdaad. Uiteindelijk blijft het natuurlijk even passen, maar wel goed om te lezen.

@ anoukwendy .. Dat vermoeden had ik inderdaad al wel van de kussens! Dankjewel voor je bevestiging :D

@ plutolover .. Ik lees inderdaad ook veel verschillende reacties/meningen over Wintec zadels. Dit blijf je toch altijd houden en daar ben ik me bewust van. Ik weet dat er zelf al een groot verschil kan zitten in bijvoorbeeld de hardheid van de zit plek. Bij de nieuwere zadels is dit een stuk(je) zachter.

Ik heb helaas geen vergelijkingsmateriaal wat betreft de lengte van de kussens van een ouder en nieuwer model van Wintec.. :+

xLian

Berichten: 71
Geregistreerd: 06-04-14
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Ervaringen: Wintec modellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 18:06

Ik heb een 17,5 inch wintec Isabell. Niet het aller nieuwste model, maar volgens mij zijn ze kussens wel hetzelfde als de nieuwste. Ik wil hem wel opmeten als je de lengte nog wil weten.

Veeerr

Berichten: 76
Geregistreerd: 01-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-20 11:02

xLian schreef:
Ik heb een 17,5 inch wintec Isabell. Niet het aller nieuwste model, maar volgens mij zijn ze kussens wel hetzelfde als de nieuwste. Ik wil hem wel opmeten als je de lengte nog wil weten.


Graag! Dan heb ik misschien toch weer net een beter idee :)

xLian

Berichten: 71
Geregistreerd: 06-04-14
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 17:18

Veeerr schreef:
xLian schreef:
Ik heb een 17,5 inch wintec Isabell. Niet het aller nieuwste model, maar volgens mij zijn ze kussens wel hetzelfde als de nieuwste. Ik wil hem wel opmeten als je de lengte nog wil weten.


Graag! Dan heb ik misschien toch weer net een beter idee :)

Ik ben morgen op stal dan laat ik het weten.