Kortste zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:21

Nala schreef:
Ik heb nog even verder gezocht en een foto gevonden waarop we stil staan.

[ [url=m/YPDKDK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Verder zal ik de zadelmaker nog eens vragen of hij langs wil komen betreffende de boommaat.

Ik ben misschien wat aan de grote kant, maar te zwaar ben ik zeker niet met mijn 65 kilo. Ik heb gewoon helaas een wat voller achterwerk :')

Zit jij zelf wel goed in dat zadel ?
Je zit al bijna met gestrekt been en nog komt je knie voor het zweetblad te liggen.

Ik zou nog wat andere zadels passen. Denk dat je nog veel kan verbeteren kwestie van komfort voor jezelf.

dianaw33

Re: Kortste zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:24

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 16:25

Ik heb in 90% van de dressuur zadels ontzettend last van mijn knieën, bij dit zadel niet. Zou eventueel ook aan de sprenger beugels kunnen liggen die eraan hangen, maar voor de rest zit het zadel eigenlijk prima. Ik denk dat het anders richting veelzijdigheid gaat qua zadel?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:27

Hoeft niet. Je moet gewoon een zadel hebben wat past voor jouw beenlengte.
Genoeg dressuurzadels die veel meer ruimte geven en iets naar voor liggende zweetbladen hebben.
Uitproberen is boodschap :D

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 16:29

Pandora2 schreef:
Genoeg dressuurzadels die veel meer ruimte geven en iets naar voor liggende zweetbladen hebben.

Ik zal de zadelmaker nog eens laten komen, en dan ook wat zadels uitproberen. Had gehoopt eindelijk klaar te zijn, dit wordt dan het derde zadel in een half jaar tijd :$

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:31

Nala schreef:
Pandora2 schreef:

Ik zal de zadelmaker nog eens laten komen, en dan ook wat zadels uitproberen. Had gehoopt eindelijk klaar te zijn, dit wordt dan het derde zadel in een half jaar tijd :$

Misschien toch andere zadelmaker? Ik had m'n eerste zadel meteen de juiste voor zowel mij als paard. Zadelmaker trok 8 zadels uit de bus die eventueel zouden passen bij ons. Al snel vielen er 5 af. Op alle 3 de zadels gezeten. En er was 1tje die perfect zat, en dat vond de zadelmaker ook.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:31

En als je plakwrongen hebt haal je gewoon de wrong eraf. Toen wij nog ijslanders reden deden we dat bij meer zadels, bij 17 inch gaan wij al snel over de wrong heen met lange bovenbenen. Overigens hebben veel ijslander zadels een recht naar beneden plattere iets bredere zit, dus heb je daar minder problemen mee als bij het gemiddelde warmbloeden dressuurzadel.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:34

Ik heb een 17 inch Kent & Masters Cob Dressage op een vrije korte tinker liggen. De wrongen kun je verplaatsen met klittenband, maar die hebben wij eraf gehaald, omdat we (= ik en zusje) er anders niet lekker in passen. Je kan dan dus ook niet met je knie voor de wrong komen. Het is een vrij plat zadel, waardoor we er ook prima inpassen. Wintec is voor zover ik weet vaak wel langer.

Of je zadel te kort is, dat kan ik niet zo snel zien. Ik vind het zadel alleen niet helemaal lekker liggen. Misschien even met meerdere zadelpassers overleggen?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:35

Je kan er ook nog best een 17.5 inch met franse kussens op kwijt denk ik.
Geeft ook al vaak wat meer beenruimte.
Maar hangt een beetje af van de merken die je zadelpasser ter beschikking heeft natuurlijk.

Maar 3 zadels op een half jaar tijd is wel echt een beetje teveel van het goede :oo

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:35

Nala schreef:
Pandora2 schreef:

Als jij zelf het gevoel hebt goed te zitten, en je paard heeft geen problemen met dit zadel, waarom zou je dan nog verder zoeken?? Omdat men hier van alles vanaf een paar foto's denkt te zien? Als je zadelmaker zijn vak beheerst zou ik daar gewoon op vertrouwen en is het voor jou een kwestie van regelmatig laten controleren en lekker gaan rijden, meer niet.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:37

dianaw33 schreef:
Als jij zelf het gevoel hebt goed te zitten, en je paard heeft geen problemen met dit zadel, waarom zou je dan nog verder zoeken?? Omdat men hier van alles vanaf een paar foto's denkt te zien? Als je zadelmaker zijn vak beheerst zou ik daar gewoon op vertrouwen en is het voor jou een kwestie van regelmatig laten controleren en lekker gaan rijden, meer niet.

Waarschijnlijk zou dit topic dan niet bestaan...

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:42

Mee eens Diana. En als het echt problemen geeft zou ik naar een IJslander zadel kijken. Heb je al op gereden toch? In IJsland ?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 16:43

Het zijn inderdaad plakwrongen, maar die werden juist door de zadelmaker aangeraden aangezien ik daardoor een stillere beenligging kreeg. Het eerste zadel kwam trouwens van een andere zadelmaker.

Ik ben gewoon een beetje paranoïde geworden qua zadels omdat mijn paard echt heel veel toelaat. Dit heb ik gemerkt met het eerste zadel, ze kreeg er zelfs drukplekken van maar liet toch niets merken.

Ja klopt inderdaad Assebassie

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 17:14

Gezien de achterkant van de kussens op de laatste foto denk ik zelfs dat je zadel brugt. Ik vind het eruit zien als een niet passend zadel. Zadel ligt niet in balans en er komt teveel druk voor en achter. Dit type wintec is ook aardig recht kwa boom namelijk en jij hebt geen pony met rechte rug.

Gezien jouw lijf en die van je pony wordt dit een lastige, kijk eens bij de semi-boomloos zadels.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 17:23

Trekker is semi boomloos, gunstige prijs, verstelbare pommel en wrongen. Lag ook perfect op mijn korte ronde Arabier. Zat ook lekker.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 17:24

Bij ons hebben we ook iemand met een breed paard. Ze heeft nu een thorowgood type cob gekocht, verstelbare wrongen ook. Zat voor haar heerlijk!

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 17:27

Kijk eens bij kent en masters. Ik heb een cob versie, die heeft een redelijk vlakke zit, waardoor ik meer ruimte heb.
Afbeelding

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 17:36

Bedankt voor de tips!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 17:45

Heb ik er overheen gelezen maar wanneer is je zadel gepast door de zadelmaker. Want je paard kan zich veranderen. op de eerste foto zou ik misschien kunnen denken dat ie van voren te smal is omdat het zadel niet in een loodlijn ligt. Maar dat kan ook zijn omdat je paard misschien niet goed staat. een paard kan in drie weken qua bespiering veranderen daar kan je zadelmaker niets aan doen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 17:46

In september, vandaar dat ik sowieso van plan was het zadel na te laten kijken.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 17:49

Wat je sowieso kan doen is na het reden met je vingers over zijn rug te gaan. Wanneer ie in de buurt van de lendenen gevoelig is kan dat komen door a zadel te lang bijvoorbeeld of omdat het zadel niet recht ligt.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 17:52

Dat controleer ik regelmatig zowel voor en na het rijden, net als de zweetafdrukken na het rijden.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 17:54

Super. En dan gewoon afspraak maken met jouw zadelmaker.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 18:02

Nala schreef:
Dat controleer ik regelmatig zowel voor en na het rijden, net als de zweetafdrukken na het rijden.

Zo doe ik het ook Nala met Chico, kijken naar de zweetafdrukken op het zadeldekje, want daar kun je veel van aflezen en dan laat ik ook deskundigen als ze hier zijn kijken.
Tevens voel ik tijdens het rijden hoe ontspannen zijn rug is. Chico zijn rug was stug toen we hem kochten, maar is al heel snel een zachte ontspannen rug geworden waar heerlijk op valt door te zitten. Dat kun je ook nog testen, hoe houdt Nala haar rug met doorzitten? Een slecht liggend zadel kan imo nooit een zo ontspannen rug opleveren of rug zo ontspannen krijgen zoals bij Chico.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 18:07

Ze beweegt even soepel in alle gangen en laat zich niet storen door het zadel. Jullie hebben ook gelijk, ze laat niks merken. Een standaard controle kan geen kwaad en zal dus ook nog komen, maar meer ook niet.