Bit voor groen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 23:39

Sterre98 schreef:
Dubbel gebroken ging deels goed, maar ben benieuwd of t anders kan.

Denk dat stabiliteit het sleutelwoord is. Vandaar dat ik neig naar ongebroken.

Ik hoorde dat een enkel gebroken bitje nooit precies in het midden gebroken is waardoor het bit ongelijk kan zijn.
Zou denk ik ook wel naar het lichaam toe kunnen gaan? Dat t lichaam misschien schever wordt?
Daarom wil ik liever geen enkelgebroken..

Dat is echt grote onzin

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 11:50

Sterre98

Re: Bit voor groen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 12:40

Dank! Fijne informatie. Inmiddels is de ongebroken kneveltrens besteld. Zou volgende week binnen moeten komen, ben heel benieuwd wat ze er van gaat vinden :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 13:11

Houd ons op de hoogte!

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 13:26

Ja zal ik doen! Ben zelf heel benieuwd :)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 13:41

FriesWytske schreef:
Met een jong en groen paard zou ik mij nog helemaal niet druk gaan maken over de aanleuning. Die wordt vanzelf stabieler als ze sterker worden

Dat. Zo zacht mogelijk bit, want het zit'm meestal niet daarin, maar in rijtechnisch en kracht van het dier. Leeftijd doet er niet zoveel toe, groen is groen. En haal die sperriem er maar af, dat zijn ondingen die vermijden dat ze bij pijn de mond kan opendoen. Dan gaan ze hoofdschudden of andere vormen van protest tonen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 15:08

Sterre98 schreef:
Hmm trust vind ik echt te prijzig. Het is niet mijn eigen paard namelijk. Ik investeer graag, maar dan op andere manieren.

Daarnaast studeer ik nog en kan ik niet even 100+ euro kwijt :(

Ik had mijn ongebroken kneveltrens van trust via marktplaats voor €40. Bit kan je meenemen he. Is van jou, niet van het paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 19:38

FriesWytske schreef:
Met een jong en groen paard zou ik mij nog helemaal niet druk gaan maken over de aanleuning. Die wordt vanzelf stabieler als ze sterker worden

Lindsey_99 schreef:
Dat. Zo zacht mogelijk bit, want het zit'm meestal niet daarin, maar in rijtechnisch en kracht van het dier. Leeftijd doet er niet zoveel toe, groen is groen. En haal die sperriem er maar af, dat zijn ondingen die vermijden dat ze bij pijn de mond kan opendoen. Dan gaan ze hoofdschudden of andere vormen van protest tonen.

Nou nee dat nu juist niet. Een groen paard heeft een duidelijk bit nodig. Net als met de hulpen verfijnen kun je dan later naar een zachter bitje. Mits je dus het bit op de juiste manier gebruikt.
Bij jonge paarden gebruiken we ook vaak een kneveltrens. (Ook wel een stuurbit genoemd). Heb je gewoon "stuur" en spring je geen concours dan is een kneveltrens eigenlijk overbodig en volstaat een bustrens of D-trens (of watertrens met bitringen).

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 19:48

Of is bitloos misschien een optie?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 19:52

Staan wij lekker lijnrecht tegenover elkaar babootje :)

Juist een balans zoekend paard in hoofd en lichaam kan zeker baat hebben aan een kneveltrens.

Ken vele paarden die juist meer aanleuning verkrijgen dmv iets meer steun op de wangen.

In combinatie met goede been en zit hulp is inderdaad kracht en balans de oplossing.

Ik merk het ook met dubbele lange lijnen en zelfs met bitloos.

Ik zou gewoon doen wat vooral goed voelt.

En ik ben persoonlijk voor een zo goed passend mogelijk bit, dus met de vorm van mond, dikte en wens van paard, dát is namelijk het aller vriendelijkste! En dat is belangrijk!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 19:54

maralyn schreef:

Volgens mij juist niet Maralyn (als je goed gelezen hebt) daarom zeg ik ook stuurbitje.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 19:56

Babootje schreef:
maralyn schreef:

Volgens mij juist niet Maralyn (als je goed gelezen hebt) daarom zeg ik ook stuurbitje.

En als jij goed leest, lees je dat ik praat over baat hebben bij aanleuning van uit de wangen, en niet over "sturen".

yakarydc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 20:11

Gewoon geen bit.. Zeker als ze gevoelig is in de mond! een paard kan NOOIT 100% ontspannen lopen met een bit in, een bit zit in de paardenmond en die is het 2e gevoeligste deel van het paard. Het bit rust op een vlijmscherp bot met heel dun laagje vlees erover. Een bit heeft nooit een positie effect en 100den euros aan een bit investeren is het het echt niet waard. Een paard heeft een goede basis grondwerk nodig wat velen niet hebben en ja, dan is een paard bitloos onstuurbaar, omdat hij jouw vertrouwen niet heeft en jij niet zijn leider bent. Met een bit dwing je je paard eigenlijk, hij heeft geen keus om niet te doen wat je vraagt want anders wordt in die o zo gevoelige mond getrokken wat zorgt voor meer pijn. Een bit is 100% af te raden in welke situatie dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 20:12

Bitloos is ook niet altijd zaligmakend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 20:13

yakarydc schreef:
Gewoon geen bit.. Zeker als ze gevoelig is in de mond! een paard kan NOOIT 100% ontspannen lopen met een bit in, een bit zit in de paardenmond en die is het 2e gevoeligste deel van het paard. Het bit rust op een vlijmscherp bot met heel dun laagje vlees erover. Een bit heeft nooit een positie effect en 100den euros aan een bit investeren is het het echt niet waard. Een paard heeft een goede basis grondwerk nodig wat velen niet hebben en ja, dan is een paard bitloos onstuurbaar, omdat hij jouw vertrouwen niet heeft en jij niet zijn leider bent. Met een bit dwing je je paard eigenlijk, hij heeft geen keus om niet te doen wat je vraagt want anders wordt in die o zo gevoelige mond getrokken wat zorgt voor meer pijn. Een bit is 100% af te raden in welke situatie dan ook.

Mag je die van mij zonder bit gaan rijden, dam gaat ie aan de haal met je. Niet elk paard is bitloos te rijden. Elk paard is anders. Die van mij heeft het bit nodig, zodat de hulpen fijner door komen. Druk op de neus heeft ie ook een gruwelijke hekel aan.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 20:30

yakarydc schreef:

Ook dit is natuurlijk wel erg rooskleurig geschreven naar bitloos toe.

Echter is het tegendeel waar.
Bitten en bitloos werken hetzelfde (kort door de bocht bekeken)
Druk en druk er af.
Een neusriem, sidepull, kun of kaak gekruisd kunnen ook zeer scherp over komen.
Ook niet elk paard reageert daar fijn op.
Sommige paarden verkiezen bit boven bitloos, ongeacht welke manier van opleiden.
Tussen bit, bit, bit en bit zit ook een wereld van verschil.

Bitloos dus per definitie vriendelijker? Nope

yakarydc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 21:17

Marije_1997 schreef:
yakarydc schreef:

Mag je die van mij zonder bit gaan rijden, dam gaat ie aan de haal met je. Niet elk paard is bitloos te rijden. Elk paard is anders. Die van mij heeft het bit nodig, zodat de hulpen fijner door komen. Druk op de neus heeft ie ook een gruwelijke hekel aan.

Dan heb jij geen goede basis grondwerk en leid het paard jou ipv jij het paard :) Niet zeggen dat het niet zo is want anders zou hij het niet doen. :+

yakarydc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 21:19

maralyn schreef:
yakarydc schreef:

Ook dit is natuurlijk wel erg rooskleurig geschreven naar bitloos toe.

Echter is het tegendeel waar.
Bitten en bitloos werken hetzelfde (kort door de bocht bekeken)
Druk en druk er af.
Een neusriem, sidepull, kun of kaak gekruisd kunnen ook zeer scherp over komen.
Ook niet elk paard reageert daar fijn op.
Sommige paarden verkiezen bit boven bitloos, ongeacht welke manier van opleiden.
Tussen bit, bit, bit en bit zit ook een wereld van verschil.

Bitloos dus per definitie vriendelijker? Nope

Bitloos is juist veel vriendelijker. Dit zijn leugens van mensen die met bit rijden en het juist proberen goed te maken terwijl er niets goed te maken valt. de neus van het paard ik zoveelminder gevoelig dan de mond! Jammer dat jullie amper kennis hebben van Natural horsemanship. :+ :+ :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 21:29

yakarydc schreef:
Marije_1997 schreef:

Dan heb jij geen goede basis grondwerk en leid het paard jou ipv jij het paard :) Niet zeggen dat het niet zo is want anders zou hij het niet doen. :+

Heeel toevallig heb ik dat wel. Mijn paard leid mij absoluut niet. Hij mist gewoon nog veel balans en aanleuning. Net als paard van ts :) en bitloos gaat dat niet beter maken bij die van mij. Aangezien zijn voorkeur naar werken met bit gaat.

Ik heb btw grondwerk lessen gehad, en heb ze nog steeds. Dus werk zowel op de grond als er op met hem.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 21:47

Yakardc :')

Wauw! Prachtig op de man gespeeld, nu weer op de bal graag?

Ik rijdt toch echt met beide :') en laat mijn paarden toch echt zelf hun voorkeuren verkiezen, dat is veel vriendelijker dan een verkapte versie van natural horsemenship, wat bij mij persoonlijk de strot uit komt zetten.

Ik heb van dichtbij gezien hoe vaak daar mee (ver) geklooid wordt.
Prachtige gele taxi's komen er ook voorbij.

Nee weer ontopic naar ts toe.

Laat je vooral niets in de mond leggen door mensen die hun visie proberen door je strot te douwen, maar juist te kijken wat je paard prettig vind.
Niemand anders kent je paard beter als jij natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 21:48

Nou precies dat.
Ik durf soms al niet eens meer ergens te zeggen dat ik met bit rijd ( en ook wel Bitloos, soms).
Door al dat gedram.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 22:41

Ik rijd voor de grap wel eens bitloos, maar moet eerlijk zeggen dat ze minder fijn reageert zonder bit als met.

Ze kan het zeker, maar alleen sidepull, maar als ze een dag bijvoorbeeld wat frisser is, rijd ik toch liever met een bitje. Omdat ze dat beter bekend is.

Maar kunnen we wel lief naar elkaar blijven? De eeuwige discussie tussen bit en bitloos hoeft van mij niet hier :).
Vraag ging over bit soorten, niet of bit of bitloos beter is.

yakarydc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 22:49

maralyn schreef:
Yakardc :')

Wauw! Prachtig op de man gespeeld, nu weer op de bal graag?

Ik rijdt toch echt met beide :') en laat mijn paarden toch echt zelf hun voorkeuren verkiezen, dat is veel vriendelijker dan een verkapte versie van natural horsemenship, wat bij mij persoonlijk de strot uit komt zetten.

Ik heb van dichtbij gezien hoe vaak daar mee (ver) geklooid wordt.
Prachtige gele taxi's komen er ook voorbij.

Nee weer ontopic naar ts toe.

Laat je vooral niets in de mond leggen door mensen die hun visie proberen door je strot te douwen, maar juist te kijken wat je paard prettig vind.
Niemand anders kent je paard beter als jij natuurlijk.

Er is een verschil tussen wat jou paard fijn vind en wat puur paardentaal is maar oke, als jullie alles geloven wat op bokt staat en daar jullie ervaring uit doen kom je ook niet ver. Allemaal niet kenners fijn!! Neem misschien eens een kijkje op mijn account op insta : yakary.dc
Mishandel ik mijn paard nogsteeds zo erg Ik ben juist heel trots dat ik bitloos rij en dat ik mijn paard er niet mee martel tho

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 22:58

Sterre98 schreef:
Ik rijd voor de grap wel eens bitloos, maar moet eerlijk zeggen dat ze minder fijn reageert zonder bit als met.

Ze kan het zeker, maar alleen sidepull, maar als ze een dag bijvoorbeeld wat frisser is, rijd ik toch liever met een bitje. Omdat ze dat beter bekend is.

Maar kunnen we wel lief naar elkaar blijven? De eeuwige discussie tussen bit en bitloos hoeft van mij niet hier :).
Vraag ging over bit soorten, niet of bit of bitloos beter is.

Duidelijk toch :)

Gewoon je gevoel volgen. :) Dat is wat telt.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 23:06

Ja ben heel benieuwd wat ze er mee doet :)
Kijk er naar uit! Heb alleen nog geen orderbevestiging van agradi binnen, heb wel betaald en geld is van mijn rekening gehaald. Maar ik wacht wel even af :)