Kale plekken door dekje?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

minouesmee

Re: Kale plekken door dekje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 20:35

Lemieux heeft speciale dekjes voor dit probleem.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 20:37

Heb je daar toevallig een link van, minouesmee?

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 20:44

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 20:45

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 21:54

Ik had dat vroeger ook met die pads van eurostar. Bij 1 paard met een gevoelig huidje. Dat ging inderdaad erg snel, met een paar keer rijden al. Met Anky pads geen probleem. Andere dekjes heb ik niet en durf ik ook niet meer te proberen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 22:09

Gebeurt hier met synthetisch spul. Ik gebruik nu alleen br katoenen dekjes. Geen last meer

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 22:53

Ik neem al jullie tips mee!

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 23:53

Nala schreef:
Flevolander schreef:
Nou heeft je pony ook wel een mega vacht.. ziet er oncharmant uit, maar ik verwacht eerlijk niet dat je pony er last van heeft... heeft namelijk niets met druk te maken, maar vooral met beweging.. over elkaar schuren van het dekje over haar lange stugge wintervacht..

Als het 'alleen maar' dat is, vind ik het prima. Weet niet of het 'ziet er oncharmant uit' op haar wintervacht doelde of op de kale plek, maar ik vind haar wintervacht geweldig.

Dat kale lijntje in haar vacht uiteraard.. ik vind je pony juist erg leuk gelukt! :j

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 00:05

Wat een leuke pony!

Ik zou inderdaad een paar dingen uitsluiten/proberen/
- hoe lang geleden is je zadel gecheckt? Toen mijne door blessures wat spieren was verloren wipte de achterkant van het zadel iets van links naar rechts. Dat creëerde ook zulk soort schuurplekjes
- hoe strak ligt je dekje op de rug aan de achterkant? Verschillende pasvormen dekjes kunnen zeker veel verschillen. Ik vind lemieux persoonlijk ook heel fijn, daarvan moet cob prima passen onder een 17” zadel
- hoe is het materiaal van het dekje? Mijn pony reageerde bv niet fijn op eskadron, die trok veel haartjes uit
- als ‘laatste optie” kun je idd een x een dekje met bont proberen! Maar is bij niet veel paarden nodig, een goede pasvorm, fijne voering en goed passend zadel zijn in mijn ervaring bijna altijd genoeg

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 00:10

Hier kreeg ik van de osteo te horen dat het vaak voor komt bij paarden die vast in de rug zitten. Doordat de huid niet meebeweegt en het dekje daar over schuurt...

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 00:21

Renee_S schreef:
Wat een leuke pony!

Ik zou inderdaad een paar dingen uitsluiten/proberen/
- hoe lang geleden is je zadel gecheckt? Toen mijne door blessures wat spieren was verloren wipte de achterkant van het zadel iets van links naar rechts. Dat creëerde ook zulk soort schuurplekjes
- hoe strak ligt je dekje op de rug aan de achterkant? Verschillende pasvormen dekjes kunnen zeker veel verschillen. Ik vind lemieux persoonlijk ook heel fijn, daarvan moet cob prima passen onder een 17” zadel
- hoe is het materiaal van het dekje? Mijn pony reageerde bv niet fijn op eskadron, die trok veel haartjes uit
- als ‘laatste optie” kun je idd een x een dekje met bont proberen! Maar is bij niet veel paarden nodig, een goede pasvorm, fijne voering en goed passend zadel zijn in mijn ervaring bijna altijd genoeg

Het zadel is na een zadelpas sessie gekocht eind september, dus nog niet zo lang geleden. Ik laat sowieso binnenkort de zadelmaker even komen om nog eens de boommaat te checken (wintec met verwisselbare kopijzers, ik heb een beetje een trauma van niet passende boommaten door een slecht passend boomloos zadel).

Ik merkte dat ik moeite had dit dekje in de kamer te krijgen en houden. Ik heb vandaag toevallig mijn vingers zoals ik wel vaker doe tijdens het rijden voren en achter onder het dekje en onder de kamer langsgehaald om te checken of het niet te strak zat. Voren zat het prima los, maar achteren wat strakker. Het zat los genoeg bij de kamer maar niet echt veel ruimte of echt goed open. Ik voelde ook dat het dekje heen en weer schoof over haar rug tijdens het lopen, ofja, eerder dat haar huid eronder bewoog, het dekje bewoog niet. Ik zal eens kijken of ik in het nieuwe jaar een osteopaat erbij haal om haar eens te laten checken.

Het was een dressuur dekje van Waldhausen, de bordeaux rode met grijzige bies. Heb 'm nu voor een ander type van waldhausen geruild, een ander merk hadden ze niet en geld terug ging niet (verjaardagscadeau dus geen bon). Op de schuurplekken was het materiaal ook wat ruw geworden (zo'n bolletjes vormden zich erop).

Op dit moment heb ik drie dekjes waar ik tevreden over ben, plus deze nieuwe van waldhausen. Maar mocht ik toch op zoek moeten naar vervanging dan neem ik jullie merkentips graag mee!

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 03:19

mijn vorige paard kreeg het ook van de anky dekjes.
Wellicht dat je paard het met een ander type dekje niet heeft. Ik zou gewoon een ander dekje proberen.