Sterk paard op buitenrit, Hackamore oplossing?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

XSunnydayx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 20:23

alice0cullen schreef:
Kun je hem dan niet ff losgooien of longeren voor je naar buiten gaat, dat die zijn ei ff kwijt kan zonder ongelukken.

Heeft weinig zin, hij heeft daar echt een hekel aan dus zal alleen het hoognodige sjokken. Als we terug komen van de buitenrit is hij vaak ook best wel moe, dus om hem niet te overbelasten is dat niet een goed idee...

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 20:28

Hier geen goede ervaring met hackamore (zelfde type als op de foto hierboven).
Mijn merrie vind dat veel te scherp en als ik de hulpen met dezelfde sterkte doorgeef als op haar gewoonlijk bit (dubbelgebroken d-trens) gaat ze over de rooie en letterlijk omhoog.
Hard gingen we idd niet maar ik vreesde wel even dat we achterover zouden klappen.

Nu wordt zij niet sterk op buitenrit, heet en enthousiast wel maar altijd wel bij je te houden.
Alleen kan ze flink mopperen en boos doen op het bit als ze niet in haar gewenste tempo mag.
Dacht eens een hack te proberen om te kijken of het een mond/bit probleem was. Nou dat was het dus niet :+ .

XSunnydayx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 21:06

Arabesk schreef:
soms kan het handig zijn een fase 4 bij je te hebben. Dat je met een hack rijdt, wil niet zeggen dat je de hele tijd met je volle gewicht aan z'n neus sleurt. Wij hebben een draver die met een gewoon bitloos hoofdstel met jou gaat rijden zeg maar. Gewoon omdat ie scheuren zo ontzettend leuk vindt.

Welk fase 4 hoofdstel heb jij? Ik zag dat er meerdere zijn.
En ik zag dat een bloem hackamore dan fase 2 is, heeft dit echt een minder scherpe inwerking of zijn ze er hierbij vanuit gegaan dat je hem op de sidepull stand hebt zegmaar

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 21:10

Coconut schreef:
XSunnydayx schreef:

Heb je misschien een foto? Er zijn zoveel verschillende :)

Ik ga even in mijn archief graven, momentje! :)

Edit; alsjeblieft!

[ [url=m/ASxfoS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze had ik ook, voor ons een fijne oplossing!
Ik had een braaf paard op buitenrit.. maar de rem na een sprintje was soms moeilijk te vinden.. met de hack was dat geen probleem meer.. inmiddels heb ik mijn hack al jaren niet meer nodig..

xSelina

Re: Sterk paard op buitenrit, Hackamore oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 21:12

Als je hem nou in de bak oid volledig leert stoppen (en achterwaarts gaan) op je zit, dan zal die op buitenrit daar misschien niet perfect op reageren maar wel genoeg dat je niet in een hackamore hoeft te hangen. Of een goede neusdruk oefenen vanaf de grond dat hij al reageerd zodra je hand erop legt, dan zal dit met hoofdstel en onder het zadel waarschijnlijk ook beter gaan.

Heb je al een keer bitloos gereden met gewoon een sidepull? Die van mij is namelijk vanuit zichzelf al beter bitloos te remmen dan met bit, ook op buitenrit. Misschien hoef je er dan geen eens een scherp hoofdstel aan te hangen. :)

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 21:25

Het fijne aan het rijden met een hackemore vond ik juist het geven van hele kleine hulpen en dan de fijne reactie van mijn merrie :) .

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 21:28

Wel goede ervaring met een hack bij mijn paard. Wilde bitloos maar direct naar sidepull vond hij prima maar ik niet zo. Iets met veiligheid op straat en zo. Een tijd met een hack met korte scharen gereden. Paardlief had vlot door hoe het werkte en daarna ging het uitstekend en was het lekker met los teugeltje. Na een tijd een sidepull eraan gehangen en dat maakte toen geen verschil meer. Het is even uitproberen hoe het met jouw paard gaat. En "scherp" ligt aan hoe je er zelf mee omgaat.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 21:40

Afbeelding

Hier een blauwe hackamore. Met een ringetje eronder voor het wandelen. :D

XSunnydayx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 21:40

Afbeelding

Wat zijn de nadelen van deze hackamore? Hierbij kan je zelf kiezen hoe sterk de inwerking is en als hij op het ringetje onder de neusriem zit, dan heeft het dezelfde inwerking als een sidepull of maak ik nu een denkfout? En bij het onderste ringetje heb je ongeveer dezelfde werking als bij een hackamore met korte scharen, toch

XSunnydayx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 21:47

puppy1128 schreef:
[ Afbeelding ]

Hier een blauwe hackamore. Met een ringetje eronder voor het wandelen. :D

Wat zijn de voor en nadelen van deze hackamore?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 22:11

Thioro schreef:
Mijn merrie vind dat veel te scherp en als ik de hulpen met dezelfde sterkte doorgeef als op haar gewoonlijk bit (dubbelgebroken d-trens) gaat ze over de rooie en letterlijk omhoog.
Hard gingen we idd niet maar ik vreesde wel even dat we achterover zouden klappen.

Nu wordt zij niet sterk op buitenrit, heet en enthousiast wel maar altijd wel bij je te houden.
Alleen kan ze flink mopperen en boos doen op het bit als ze niet in haar gewenste tempo mag.
Dacht eens een hack te proberen om te kijken of het een mond/bit probleem was. Nou dat was het dus niet :+ .

Dat heb ik dus ook al genoemd, dat het kan zorgen voor ander onwenselijk gedrag als bokken of steigeren. Het zit hem inderdaad niet altijd in het bit.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 22:26

Thioro schreef:

Sommige paarden reageren inderdaad verkeerd op een hackamore, mogelijk vinden ze de hefboomwerking, waardoor er ook druk op de kin ontstaat, verwarrend en dat kan inderdaad problemen geven. Ze moeten dan (en de ruiter ook) echt leren hoe het werkt. Maar ik kan me voorstellen dat je dat niet wil riskeren als het paard er eenmaal zo fel op heeft gereageerd...

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 23:08

Ik zag dat je aangaf dat het beter ging toen hij wat hoger in arbeid stond.
Kan het zijn dat hij gewoon te veel energie heeft en je hem misschien wat minder moet voeren?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 23:24

De bloemhacks willen nog wel eens omklappen. Zal ook aan het hoofdstel liggen of aan de bevestiging.

Katisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 23:32

Ik rij al mijn paarden al jaren buiten met hack, heb ze in alle soorten en maten liggen. Ideaal op buitenrit, ik rij met losse teugels maar heb wel een goede rem mocht het nodig zijn. Ik zou het gewoon uitproberen, wel eerst even in de bak stuur en rem checken. Laat hem eerst eens achterwaarts aan de hand gaan, dan kun je zijn reactie testen. Sommige gevoelige types kunnen er van achterover klappen, dan is het te scherp en moet je idd kijken of de teugels hoger kunnen zoals op de bloemhackamore.

Wel nog een paar belangrijke tips:
Zorg dat je de hackamore hoog genoeg op de neus bevestigt, ik hou meestal 1 a 2 vingers onder het jukbeen aan. Lager op de neus is het bot dunner, dat is niet verstandig daar druk op te zetten.

Kijk het kinriempje goed na, bij mij is het leer ooit eens doorgesleten en door midden gebroken tijdens de galop! Sindsdien vervang ik ze voor kinkettingen, dat overkomt me niet weer! Maar werkt natuurlijk wel scherper in dat wel.

Wat je bij een hackamore niet moet doen is constante druk houden, net als een bit doet dat gewoon pijn. Je zult dus ook in het bos je paard moeten leren om op lichte hulpen in te houden. Kijk eens naar westernruiters, die remmen echt op het been en de zit. En de ontspanning terug krijgen. Ga er desnoods even naast lopen tot hij weer rustig is, of vraag wat wijken oid om hem te ontspannen.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 23:46

Afbeelding
Hier een voorbeeld van mijn haflinger met (fra music) hackamore.
Zij doet het hier super op.
Heb hier voor gekozen vanwege vergelijkbare redenen als bij jouw paard.
Met de hack kunnen we met een los teugeltje rijden en blijft het veilig.
Ik gebruik dit hoofdstel tijdens lange/vlotte ritten en bij boogschieten te paard.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 00:31

Ik vond zelf de bloemhack niet fijn.. klapte makkelijk om en de signalen werden niet heel duidelijk overgebracht..

Die andere hacks hier op de foto zijn qua werking t zelfde als gewoon een hack met korte scharen alleen zien ze er iets fancy-er uit..

Je hebt ook nog een S-hack.. die werkt ook t zelfde.. zelf heb ik t idee dat die iets sterker is dan de hack met korte scharen maar dat weet ik niet zeker..
Over t algemeen is hoe langer de scharen hoe sterker de inwerking

XSunnydayx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 08:36

liespower94 schreef:
Ik zag dat je aangaf dat het beter ging toen hij wat hoger in arbeid stond.
Kan het zijn dat hij gewoon te veel energie heeft en je hem misschien wat minder moet voeren?

Momenteel krijgt hij al alleen hooi en een beetje luzerne. Lijkt me dus sterk dat het daar aan ligt. Hij doet verder ook niet gek als hij op de paddock/wei loopt. Wordt alleen gewoon heel enthousiast als hij buiten harder mag dan stap **\O/**

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 09:08

Coconut schreef:
[quoe="XSunnydayx"]
Coconut schreef:
Destijds een hackemore met een korte schaar.

Heb je misschien een foto? Er zijn zoveel verschillende :)

Ik ga even in mijn archief graven, momentje! :)

Edit; alsjeblieft!

Afbeelding[/quote]

Kort? Dit zijn juist lange scharen.

Die van mij is met zwemmen enorm enthousiast en dan heb ik ook mijn lange scharen om, gewoon een los teugeltje en af en toe een ophouding kan prima daarmee!
Verder rij ik altijd op korte scharen buiten

Afbeelding
Korte
Afbeelding
Lange

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 10:16

Mijn ervaring en oplossing van dit probleem is, door kortere stukken te galopperen. Mijn paard bouwde de spanning op naarmate we lange stukken gingen en dan werd het gevaarlijk.

Dus stukje galop.. terug naar draf als je merk dat hij gaat versnellen, gaat hij in draf nog hard dan terug naar stap. zoek de ontspanning op en begin dan weer opnieuw. uiteindelijk met veel geduld en oefenen zal hij niet zo hard gaan en zal hij ook beter terug te rijden. Je moet zorgen dat je steeds stapje voor ben.

Dit werkt goed bij mijn paard, ik rijd zowel bitloos als met bit. Het maakt niet uit welke optoming je gebruikt vaak is het hoe scherper hoe harder dus dat heeft geen zin. maar consequent zijn in je rijden heeft wel zin en natuurlijk geduld en oefenen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 10:36

mvermeulen1 schreef:
Mijn ervaring en oplossing van dit probleem is, door kortere stukken te galopperen. Mijn paard bouwde de spanning op naarmate we lange stukken gingen en dan werd het gevaarlijk.

Dus stukje galop.. terug naar draf als je merk dat hij gaat versnellen, gaat hij in draf nog hard dan terug naar stap. zoek de ontspanning op en begin dan weer opnieuw. uiteindelijk met veel geduld en oefenen zal hij niet zo hard gaan en zal hij ook beter terug te rijden. Je moet zorgen dat je steeds stapje voor ben.

Dit werkt goed bij mijn paard, ik rijd zowel bitloos als met bit. Het maakt niet uit welke optoming je gebruikt vaak is het hoe scherper hoe harder dus dat heeft geen zin. maar consequent zijn in je rijden heeft wel zin en natuurlijk geduld en oefenen.

Daar wordt de mijne juist bloedheet van. Laat die juist maar even uitrazen :j
Dat verschilt echt per paard.

Ik heb er ook zo 1 die vooral richting huis erg enthousiast wordt. Ik rijd buiten met een scharenbit (western) of met een hackamore. Het bit reageert hij wel sneller en beter op. Bij de hack zet hij ook gewoon zijn hals/nek vast en kan gaan rennen. Hij is vooral het type wegschieten richting huis als hij daar zin in heeft. Met scharenbit doet hij niet eens een poging, maar met hack, trens of ander bitloos systeem dan de hack doet hij dat wel.

Buiten dat vind ik wel de S-hackamore het fijnste. Ik heb er ook 1 met korte scharen gehad, maar ik had het idee dat hij zich daar aan irriteerde bij de mond (de scharen). Nu met de S geen last meer van.

Afbeelding

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 10:41

als je pony 'vertrekt' gooit hij dan ook zn hoofd omhoog?
evt heeft het dan zin om met een Martingaal of een slof te rijden. Dat vindt ik persoonlijk fijn

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 10:45

SillyB schreef:
als je pony 'vertrekt' gooit hij dan ook zn hoofd omhoog?
evt heeft het dan zin om met een Martingaal of een slof te rijden. Dat vindt ik persoonlijk fijn

Ongeacht wat je nu wel of niet van een slofteugel als hulpteugen zou vinden; er mee buiten rijden is geen goed idee. :n Te veel losse riemen waar hoeven, takken en nog meer in verstrikt kunnen geraken onderweg. Tenminste als je ook offroad gaat.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 11:09

Ik zie het probleem niet van met slof buitenrijden maar ik vind wel dat een slof een wat trage release heeft. Als ik de berichten van de TS lees wil dit paard juist minder contact met het bit dus dan is een slof geen goede oplossing.

Ik heb zelf een ouder paard gereden die met pensioen mocht en waarmee ik alleen nog maar buiten reed vanwege artrose. Die had ook regelmatig geen rem. Daar is toen een stang in gegaan. Teugels bleven in een boogje hangen maar als ze echt de benen nam kon je gewoon 1 duidelijke ophouding maken en kwam ze weer terug. Nee ze vond dat bit niet fijn, vandaar ook dat de teugels verder loshingen. Na een aantal keer zo rijden bleef ze ook op haar bustrens weer braaf gelukkig. Voor een paard dat goed reageert op druk op de neus kan ik me voorstellen dat een hack met langere scharen ook dit effect heeft.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 11:32

Daihyo schreef:
mvermeulen1 schreef:

Daar wordt de mijne juist bloedheet van. Laat die juist maar even uitrazen :j
Dat verschilt echt per paard.

Ik heb er ook zo 1 die vooral richting huis erg enthousiast wordt. Ik rijd buiten met een scharenbit (western) of met een hackamore. Het bit reageert hij wel sneller en beter op. Bij de hack zet hij ook gewoon zijn hals/nek vast en kan gaan rennen. Hij is vooral het type wegschieten richting huis als hij daar zin in heeft. Met scharenbit doet hij niet eens een poging, maar met hack, trens of ander bitloos systeem dan de hack doet hij dat wel.

Buiten dat vind ik wel de S-hackamore het fijnste. Ik heb er ook 1 met korte scharen gehad, maar ik had het idee dat hij zich daar aan irriteerde bij de mond (de scharen). Nu met de S geen last meer van.

[ [url=m/0fovO2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hij moet gewoon leren dat hij moet wachten! bloedheet of niet. uitrazen mag best maar je moet wel een rem hebben en dat is waar het nu mis gaat. Je kan er wel van alles aan hangen maar dat werkt gewoon niet omdat het symptoom bestrijding is. Mijn paard is 1,84 en weegt 750 kilo en als hij "uitraast" zonder rem is dat gewoon levensgevaarlijk. En als jouw paard bloedheet wordt dan moet je gewoon langer wachten/stappen tot hij dat niet meer is ;)