mvermeulen1 schreef:Mijn ervaring en oplossing van dit probleem is, door kortere stukken te galopperen. Mijn paard bouwde de spanning op naarmate we lange stukken gingen en dan werd het gevaarlijk.
Dus stukje galop.. terug naar draf als je merk dat hij gaat versnellen, gaat hij in draf nog hard dan terug naar stap. zoek de ontspanning op en begin dan weer opnieuw. uiteindelijk met veel geduld en oefenen zal hij niet zo hard gaan en zal hij ook beter terug te rijden. Je moet zorgen dat je steeds stapje voor ben.
Dit werkt goed bij mijn paard, ik rijd zowel bitloos als met bit. Het maakt niet uit welke optoming je gebruikt vaak is het hoe scherper hoe harder dus dat heeft geen zin. maar consequent zijn in je rijden heeft wel zin en natuurlijk geduld en oefenen.
Daar wordt de mijne juist bloedheet van. Laat die juist maar even uitrazen 
Dat verschilt echt per paard.
Ik heb er ook zo 1 die vooral richting huis erg enthousiast wordt. Ik rijd buiten met een scharenbit (western) of met een hackamore. Het bit reageert hij wel sneller en beter op. Bij de hack zet hij ook gewoon zijn hals/nek vast en kan gaan rennen. Hij is vooral het type wegschieten richting huis als hij daar zin in heeft. Met scharenbit doet hij niet eens een poging, maar met hack, trens of ander bitloos systeem dan de hack doet hij dat wel.
Buiten dat vind ik wel de S-hackamore het fijnste. Ik heb er ook 1 met korte scharen gehad, maar ik had het idee dat hij zich daar aan irriteerde bij de mond (de scharen). Nu met de S geen last meer van.