Hulpteugel (tijdelijk) voor puller

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: Hulpteugel (tijdelijk) voor puller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 14:47

Is er een patroon in te merken wanneer hij het meeste trek? In stap, draf, galop? Trekt hij alleen als je met een contactteugel rijdt of doet hij dit ook wanneer je met een losse teugel aan het uitstappen bent?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 14:49

Bij fjord heb ik een poosje correctie bit gebruikt en hiermee mag je ook dressuurwedstrijden starten (in ieder geval aantal jaren terug).

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 15:19

Lusitana schreef:
nessinator schreef:
Deze situatie vind ik eigenlijk een van de weinige gerechtvaardigde om er tijdelijk een slof aan te hangen, zoals Katja en EmptyWords beschrijven.

Je gaat toch niet springen met slof? Bovendien kan dat dus ook niet op wedstrijd.

De kineton neusriem is toegestaan bij eventing, maar ik weet niet of het voor de dressuurfase ook zo is, maar dat zou je na kunnen kijken.

Springen met een slof is inderdaad niet aan te raden, daar had ik even overheen gelezen, maar dit is een probleem dat dressuurmatig opgelost kan/moet worden en sowieso niet pas op wedstrijd. Sta je dan met paard met neus op de grond in je proef/parcours. Nee, dat moet voor die tijd opgelost worden. En dat kan imo juist tijdelijk met een slof (of een graasteugel of zoiets) zodat de ruiter niet op zijn eigen kracht hoeft te vertrouwen om dit patroon te doorbreken. Ik zeg ook niet dat TS er maar meteen voor altijd mee moet blijven rijden, ik ben juist meestal een groot tegenstander van slofteugels.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 15:31

De “handige springruiter” is al geprobeerd die wordt ook handig uit het zadel getild.

Ik wil niet springen met slof of andere teugel en op wedstrijd doet hij het tot nu toe niet.

Wel in training na galop of tijdens parcours oefenen tussen de hindernissen
Hij wordt verder niet vlug of onstuurbaar, loopt fijn met neus aan de grond door naar volgende hindernis

Loopt op dubbel gebroken D trens en hoge neusriem

Mond opent nooit verder geen sper riem

Hij wordt donderdag gecheckt en als alles goed is toch maar “afleren”

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 17:08

Je wilt geen ander bit ivm dressuur bij de eventing..

Er zit altijd een poosje tussen je dressuur en springen.. 2 hoofdstellen? Ik heb ook een ander bit voor het springen.

Ik vind zo'n correctiebit geen verkeerde idee.

Je moet het overigens maar durven (Ik zou het niet durven) maar ik heb zat ruiters gezien die springen met een slof. Die hebben ze dan wel achter de martingaal borsttuig zitten..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 17:41

Correctie bit werkt eigenlijk pas als paard wil gaan trekken en corrigeert trek gedrag. Reed wel altijd met dubbele neusriem, maar die was meer versiering dan functie. Aangezien zonder neusriem rijden ook goed ging zonder mond open sperren.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 18:13

Als je de slof bovenaan je zadel vastmaakt heeft hij niet meer dan je gewone teugel, enige verschil is dat je meer kracht hebt en daardoor minder snel uit het zadel getrokken wordt. Slof laag vastmaken gaat je sowieso niet helpen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 18:17

Katja schreef:
Als je de slof bovenaan je zadel vastmaakt heeft hij niet meer dan je gewone teugel, enige verschil is dat je meer kracht hebt en daardoor minder snel uit het zadel getrokken wordt. Slof laag vastmaken gaat je sowieso niet helpen.

Mijn ervaring is dat de slof het 'loslaten' toch echt vertraagt. En dat is niet onlogisch; er is een extra punt waar er door wrijving een vertraging kan optreden. Doordat je dus minder snel de druk kan verminderen wanneer het paard nageeft, krijg je vaak meer problemen dan ervoor. Wanneer het doel lichtheid en nageeflijkheid is, lijkt een slof me absoluut niet de voorkeur hebben. Dat is de reden dat men regelmatig paarden ziet 'hangen' in een slof. Men zegt dan dat dat door verkeerd gebruik is, en dat geloof ik ook wel, maar wanneer het doel nageeflijkheid is, is een slof onmogelijk juist te gebruiken omdat het de hulpen met de hand hoedanook vertraagt. Nageeflijkheid heeft twee kanten; nageven van het paard, maar ook nageven van de mens, anders heb je een voortdurend zwaarder wordend contact.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 18:31

Een slof aan de bovenkant van het zadel (dus de ringetjes waar je ook een bolriempje aan maakt) zorgt niet voor welke voor van nageeflijkheid dan ook maar geeft de ruiter wel een stukje meer kracht en dat is waar je bij een puller vaak toch behoefte aan hebt.

Vergelijk het met een paard wat zich losrukt onderweg naar het land. Die heeft geleerd dat hij een enorm voordeel op zijn begeleider qua kracht en gewicht. Dan moet je iets vinden om dat te doorbreken. Onder het zadel is het met een puller net zo.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 18:35

Katja schreef:
Een slof aan de bovenkant van het zadel (dus de ringetjes waar je ook een bolriempje aan maakt) zorgt niet voor welke voor van nageeflijkheid dan ook maar geeft de ruiter wel een stukje meer kracht en dat is waar je bij een puller vaak toch behoefte aan hebt.

Vergelijk het met een paard wat zich losrukt onderweg naar het land. Die heeft geleerd dat hij een enorm voordeel op zijn begeleider qua kracht en gewicht. Dan moet je iets vinden om dat te doorbreken. Onder het zadel is het met een puller net zo.

Maar bedoel je dan een slof die dus niet in een driehoek staat? Dus er is geen katrolwerking of zie ik dat verkeerd?

Als ik je goed begrijp is het net als een martignaal, maar dan langs boven; het werkt enkel in als het dier te laag gaat met het hoofd.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 18:39

Hij zit bovenaan vast, dan door het bit en dan heb je de andere kant in je handen. Dus je hebt een katrolwerking omdat hij door het bit gaat en dat zorgt ervoor dat je veel minder snel uit het zadel getrokken wordt. Maar het paard kan zijn hoofd gewoon omhoog en naar voren brengen en als je hem op een normale lengte hebt ook een heel eind naar beneden maar je hebt gewoon meer controle als ze pullen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 18:43

Katja schreef:
Hij zit bovenaan vast, dan door het bit en dan heb je de andere kant in je handen. Dus je hebt een katrolwerking omdat hij door het bit gaat en dat zorgt ervoor dat je veel minder snel uit het zadel getrokken wordt. Maar het paard kan zijn hoofd gewoon omhoog en naar voren brengen en als je hem op een normale lengte hebt ook een heel eind naar beneden maar je hebt gewoon meer controle als ze pullen.

Als je hem dan echt voldoende lang hebt zodat hij in alle omstandigheden behalve het duiken niet inwerkt, akkoord! Maar dat is dus altijd het gevaar van een slof. Zodra je deze door het bit haalt en dus een driehoek hebt, zit je met een vertraging. Dat is gewoon fysica. Als de slof loshangt, heb je die vertraging niet, maar heel vaak is men daar niet voldoende gedisciplineerd in en verlies je snel de nageeflijkheid van je paard waar je hard voor gewerkt hebt omdat je niet snel genoeg loslaat wanneer je paard braaf nageeft.

Ik zou het zelf toch liever oplossen met die graasteugel of iets dergelijk. Iets wat volledig los staat van de hand en vanzelfzelf onmiddelijk nageeft wanneer het paard stopt met duiken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 18:53

friesam schreef:
Paard is licht in de aanleuning geen valse aanleuning en volgt de hand goed naar beneden.
We hebben wekelijks dressuurles, paard kan goed verzamelen en verruimen en eigenlijk dressuurmatig lopen we nergens tegenaan

Maar dressuurmatig in het parcours dus wel, zaak is om de dressuurmatige controle tussen de hindernissen terug te krijgen denk ik.

Ik ben het wel eens met wat Katja zegt, dit vervelend aangeleerde gedrag is soms moeilijk te doorbreken. Als je het wilt oplossen met "hulp" dan zou ik eerder denken aan een ander bit/ correctiebit/ kinketting etc. dan een slof.
De "harde" manier, als hij zich een paar keer flink pijn doet tijdens het pullen dan leert hij het wel af.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 20:40

Ik zou het niet oplossen met kracht. Je kan dit uiteraard ook oplossen door dit gedrag zo oncomfortabel mogelijk te maken, maar ik kan me niet voorstellen dat een paard het fijn vind om zichzelf een aantal keer hard in z'n mond te trekken. Blijkbaar is die pijn het waard omdat het alternatief nog vervelender is.

Vaak is een deel van de oplossing om het paard zo veel mogelijk vrije teugel te geven. Misschien heeft hij spierpijn in z'n halsspieren waardoor het zwaar is om continu in een houding te lopen. Misschien voelt hij zich opgesloten tussen de teugels. Bij beide is het fijn om continu hals te strekken en teugels los te laten. Het geeft je paard een afwisseling van houding waardoor hij minder verzuring krijgt van de spieren en je bewijst elke keer dat jij niet vasthoudt. Soms zijn ze daar bang voor geworden door ervaringen uit het verleden.

Tweede oplossing kan zijn om je paard het omgekeerde aan te leren, dus hoofd omhoog. Dit kan je aanleren door je handen omhoog te brengen en te wachten tot je paard z'n hoofd omhoog brengt. Gelijk daarvoor belonen (kan met teugel gelijk loslaten of met bijv een brokje). Nageeflijkheid zou ik op dat moment nog niet belangrijk vinden, eerst afwisselen tussen hoofd laag en hoofd hoog en zorgen dat hij dat goed vol kan houden zonder naar beneden te duiken. Ik zou hoofd laag vragen, vóórdat hij het zelf doet. Sommige paarden vinden het enorm zwaar om hun hoofd lang omhoog te houden, krijgt hij z'n voer vanaf de grond?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 20:50

Heb je al eens een filmpje van jezelf gemaakt en dit bekeken met de instructeur? Kan veel inzicht opleveren.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 21:43

Ik heb de luxe dat ik bijna dagelijks met instructeur kan trainen, paard staat daar op stal.

Hem maar loslaten in een parcours omdat hij de houding niet prettig vindt vind ik niet zo’n goed idee. Het is een fris en enthousiast paard. De slof bovenaan vastmaken en ja gedisciplineerd rijden op de teugel ga ik proberen maar springen met slof durf ik door flink voorbeen gebruik (gaten in springsingel) niet aan. Evt wel wat cavaletti werk.

Ik snap dat ik bitten kan wisselen tussen dressuur en springen maar ik rij het liefst zo vriendelijk mogelijk, paard is goed over de rug zit goed in de spieren en loopt op de pinken nagefelijk, eigenlijk een heerlijk te rijden paard waar iedereen inmiddels mee weg kan rijden alleen wordt ik dus af en toe totaal uit het zadel getrokken wat na een half uur oefen parcoursen lijdt tot 3 dagen nek pijn voor de ruiter. Paard had geen centje last van het parcours springen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 21:51

Hier 'afgeleerd' met een babypelhampje met kinketting. Ook een die geleerd had te trekken bij vorige ruiters. Op den duur was ik alleen maar bezig met hem niet te laten trekken, na 2x rijden liep die als een zonnetje.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 21:54

Cemlys schreef:
Hier 'afgeleerd' met een babypelhampje met kinketting. Ook een die geleerd had te trekken bij vorige ruiters. Op den duur was ik alleen maar bezig met hem niet te laten trekken, na 2x rijden liep die als een zonnetje.

Dat is wel goed nieuws :o
2x met pelham durf ik wel aan dan kan ik wel terug naar mn D trens

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 22:18

Je kan altijd met dubbel teugeltje gaan rijden, alleen de hefboom erbij indien nodig. Voor ons een uitkomst, ik hield geen armen meer over eerst, daarna had hij gewoon door dat trekken geen resultaat meer gaf. Eindelijk kon ik eraan gaan rijden

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 22:18

Ik zou dan ook opteren voor een scherper bitje. Met een pelham kan je ook op een dubbele teugel rijden. Trensteugel in contact en de stangteugel 5 cm langer.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 09:37

Wellicht eerst dit probleem oplossen voor je op parcours gaat?
Tips hoe je het kan oplossen zijn al genoemd :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 09:47

Elisa2 schreef:
Dit is misschien niet wat je wilt horen, maar bij de meeste "pullers" is de aanleuning niet in orde. Als je niet "vasthoudt" kun je ook niet zo hard uit het zadel getrokken worden als je begrijpt wat ik bedoel. Een licht en ontspannen contact vanuit een onhankelijke zit en met een meeverende bewegende hand is daar voor belangrijk. Mocht je paard zich dan al iets sterker maken dan kun je op de zijn holle kant een ophouding maken + aanvullen met je been en hij kan het niet doen waardoor je de circel kan doorbreken.

Ik zou dus goede dressuurlessen aanraden ipv hulpteugels.

Ik sluit me hier bij aan. Ik zou echt, zoals Rien van der Schaft ook predikt, in het overdrevene dat hoofd volgen met de hand zodat hij daar weer vertrouwen in krijgt. Dan ziet het er maar niet uit en loopt hij als giraffe. Overdreven omhoog of naar beneden kan toch aangeven dat het in ieder geval momenteel niet helemaal snor zit.

Sowieso veel gelegenheid geven tot stretchen wanneer hij aan geeft dit te willen. Maar dan volgen zodat het een vloeiende beweging wordt en hij niet hoeft te trekken.

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 10:05

Sprenger heeft een dubbelgebroken bitje dat - als een paard sterk wordt - een soort stangetje wordt. Is de aanleuning goed, dan is het bit dus 'zacht'. Wordt je paard sterk (of trekt hij naar beneden), heb je het voordeel van een wat meer inwerkend bit..

Misschien op zichzelf niet de oplossing om het probleem op te lossen, maar als je hem eerst probeert te verbeteren, bijvoorbeeld met een slof, zou je daarna misschien over kunnen stappen op zo'n bitje.

Succes!!!

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 10:16

Ik zou dit probleem ook vooral rijtechnisch proberen op te lossen door het trekken voor te zijn (en dan been erbij / halve ophouding), maar als dat niet werkt oid dan zou ik een ophaaltrens gebruiken met 2 teugels. Eentje op de grote bitring en eentje op het bakstuk riempje wat door de bitring loopt. In ieder geval geen slof / graasteugel / vaste martingaal eraan met springen.

Wat ik fijn vind aan een ophaaltrens is dat het in de mond gewoon normaal voelt als een dubbel / enkel gebroken bit en als je rijdt op de grote ring teugel is het je gewone bitje. Maar als je paard trekt, kan je de extra teugel erbij pakken en in mijn ervaring helpt zo'n bit wel tegen paarden die hangen / zwaar in de hand worden. Ik zou 'm wel alleen gebruiken zonder sperriem / lage neusriem en alleen met een hoge neusriem. Ik vind zelf zo'n bit wat verandert in een stang oid minder fijn, omdat ik zelf graag wil weten wanneer ik hoe in werk en met twee aparte teugels lukt mij dat makkelijker.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 11:19

Ik ben wel benieuwd hoe mensen het rijden met dubbele teugels in deze situatie zien. Als een paard geleidelijk aan sterker wordt dan kun je natuurlijk wat meer hefboom erbij pakken maar een puller trekt je in een fractie van een seconde uit het zadel dan pak je niet even je onderste teugel korter om het te voorkomen.