Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lusitana schreef:nessinator schreef:Deze situatie vind ik eigenlijk een van de weinige gerechtvaardigde om er tijdelijk een slof aan te hangen, zoals Katja en EmptyWords beschrijven.
Je gaat toch niet springen met slof? Bovendien kan dat dus ook niet op wedstrijd.
De kineton neusriem is toegestaan bij eventing, maar ik weet niet of het voor de dressuurfase ook zo is, maar dat zou je na kunnen kijken.
Katja schreef:Als je de slof bovenaan je zadel vastmaakt heeft hij niet meer dan je gewone teugel, enige verschil is dat je meer kracht hebt en daardoor minder snel uit het zadel getrokken wordt. Slof laag vastmaken gaat je sowieso niet helpen.
Katja schreef:Een slof aan de bovenkant van het zadel (dus de ringetjes waar je ook een bolriempje aan maakt) zorgt niet voor welke voor van nageeflijkheid dan ook maar geeft de ruiter wel een stukje meer kracht en dat is waar je bij een puller vaak toch behoefte aan hebt.
Vergelijk het met een paard wat zich losrukt onderweg naar het land. Die heeft geleerd dat hij een enorm voordeel op zijn begeleider qua kracht en gewicht. Dan moet je iets vinden om dat te doorbreken. Onder het zadel is het met een puller net zo.
Katja schreef:Hij zit bovenaan vast, dan door het bit en dan heb je de andere kant in je handen. Dus je hebt een katrolwerking omdat hij door het bit gaat en dat zorgt ervoor dat je veel minder snel uit het zadel getrokken wordt. Maar het paard kan zijn hoofd gewoon omhoog en naar voren brengen en als je hem op een normale lengte hebt ook een heel eind naar beneden maar je hebt gewoon meer controle als ze pullen.
friesam schreef:Paard is licht in de aanleuning geen valse aanleuning en volgt de hand goed naar beneden.
We hebben wekelijks dressuurles, paard kan goed verzamelen en verruimen en eigenlijk dressuurmatig lopen we nergens tegenaan
Cemlys schreef:Hier 'afgeleerd' met een babypelhampje met kinketting. Ook een die geleerd had te trekken bij vorige ruiters. Op den duur was ik alleen maar bezig met hem niet te laten trekken, na 2x rijden liep die als een zonnetje.
Elisa2 schreef:Dit is misschien niet wat je wilt horen, maar bij de meeste "pullers" is de aanleuning niet in orde. Als je niet "vasthoudt" kun je ook niet zo hard uit het zadel getrokken worden als je begrijpt wat ik bedoel. Een licht en ontspannen contact vanuit een onhankelijke zit en met een meeverende bewegende hand is daar voor belangrijk. Mocht je paard zich dan al iets sterker maken dan kun je op de zijn holle kant een ophouding maken + aanvullen met je been en hij kan het niet doen waardoor je de circel kan doorbreken.
Ik zou dus goede dressuurlessen aanraden ipv hulpteugels.