Hoe tweedehands zadel kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Juffig95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-20 21:35

_mexx_lady_ schreef:
Is een fairfax dan niks voor jullie? Mijn reus met hoge schoft en brede schouderpartij, zonder bespiering deed het goed met dat zadel. Heeft een wolvulling en verwisselbaar kopijzer waardoor je goed kan meegroeien met het paard.
Was een Fairfax classic trouwens, oud model.

Dat merk ken ik niet. Ik ga het opzoeken. Dankjewel!

Juffig95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-20 21:37

Gypsy schreef:
Waarom niet boomloos?

Ook gepast en bekeken. Ligt net zo slecht.
Barebackpad ligt nog het beste, haha! Maar met die enorme schoft zit dat uiterst oncomfortabel.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 21:41

Juffig95 schreef:
Gypsy schreef:
Waarom niet boomloos?

Ook gepast en bekeken. Ligt net zo slecht.
Barebackpad ligt nog het beste, haha! Maar met die enorme schoft zit dat uiterst oncomfortabel.

Welke passer en welke modellen dan? Ik kan met het moeilijk voorstellen, aan boomloos valt zoveel passend te maken met pads etc. En dan is er ook nog semi boomloos tegenwoordig.

siskeh

Re: Hoe tweedehands zadel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 22:52

Boomloos en hoge schoft icm met weinig bespiering is geen "geweldige" combinatie.

Als je in de categorie Fairfax gaat kijken, heb je Kent en Masters High-Withers al geprobeerd?

Het lastige is ook dat je inderdaad de spieren ruimte moet geven, maar tegelijk wilt dat hij dan weer niet naar voren kan zakken, liefst dus zadel wat je snel/makkelijk kan verstellen. Ook kan je met een Pad veel opvangen(maar ik neem aan dat je dat al doet)
Die spieren weer in Shape krijgen is ook iets wat vanaf de grond getraind kan worden, dat is wel een aanrader.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 23:42

Juffig95 schreef:
Hij heeft een hoge schoft maar weinig schouderbespiering. Veel zadels zijn te smal of zakken te diep. Dus een zadel met dikke kussens nodig. Die dan weer niet te hoog sluiten ivm zijn schoft.
Anatomica g3 fit 4 paste. Maar die zijn tweedehands haast niet te krijgen. Verder kwam niks in de buurt.
Rij nu met een Euroriding Diamant van 2004. Die ligt voor nu mwa. Hij kan alleen 0 in spieren groeien met dit zadel.

Klinkt qua bouw als mijn paard toen ik haar net had. Ik ben ook begonnen met een Euroriding Diamond, maar die was het nét niet qua ligging. Anatomica lag haar ook goed, maar daar zat ik niet fijn in. Toen een tweedehands Custom (Everest R) aangeschaft en die ligt haar super fijn! Haar bespiering is ook mooi gegroeid en inmiddels is het zadel alweer verbreed met infrarood. Ideaal dat het zadel kan meegroeien als je paard meer bespiering krijgt.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 10:50

igor001 schreef:
Juffig95 schreef:
Hij heeft een hoge schoft maar weinig schouderbespiering. Veel zadels zijn te smal of zakken te diep. Dus een zadel met dikke kussens nodig. Die dan weer niet te hoog sluiten ivm zijn schoft.
Anatomica g3 fit 4 paste. Maar die zijn tweedehands haast niet te krijgen. Verder kwam niks in de buurt.
Rij nu met een Euroriding Diamant van 2004. Die ligt voor nu mwa. Hij kan alleen 0 in spieren groeien met dit zadel.

Klinkt qua bouw als mijn paard toen ik haar net had. Ik ben ook begonnen met een Euroriding Diamond, maar die was het nét niet qua ligging. Anatomica lag haar ook goed, maar daar zat ik niet fijn in. Toen een tweedehands Custom (Everest R) aangeschaft en die ligt haar super fijn! Haar bespiering is ook mooi gegroeid en inmiddels is het zadel alweer verbreed met infrarood. Ideaal dat het zadel kan meegroeien als je paard meer bespiering krijgt.

Haha grappig ik gaf hier idd de tip voor de anatomica octant. Daar ben ik mee begonnen. Toen hij wat bespierder werd, ging de anatomica achterover liggen en toen werd het, inderdaad, een custom Everest R

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 11:01

Als het goed is kan een zadelpasser ook wel zeggen welke zadels waarschijnlijk goed zullen liggen.
Bij een net iets te wijd zadel kan je er voor tijdelijk heel mooi een prolite pad onder leggen.

Bij mijn paard met hoge schoft en weinig bespiering ernaast lag een MSFC prof. zadel super. Die zadels heten nu Esta dacht ik. Maar of je ze kan kopen voor 600 euro ???

Juffig95

Re: Hoe tweedehands zadel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-20 12:46

Het is een Fairfax geworden! Vandaag hebben twee mensen geholpen met zadels passen. Deze lag helemaal prima. Blij mee !