Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Blussem schreef:Als bij het oefen meer dan drie keer je paard steeds los breekt en aan de kletter gaat dan ben je paard een patroon aan het leren.
Wat nu belangrijk is dat je eerst stap terug doet waarbij paard niet aan kletter gaat en van af dat daar opbouwen. Eventueel scherper optoming gebruiken of oefenen om paard om te trekken voordat die aan de kletter gaat.
mooney schreef:Een ouderwetse oplossing is de achterzijde van je touw gebruiken in een lus, dus het uiteinde door de ring of langs het halster en dan weer terug naar je hand. Laat je los aan 1 kant dan is het touw dus los van het halster.
FleurVP schreef:mooney schreef:Een ouderwetse oplossing is de achterzijde van je touw gebruiken in een lus, dus het uiteinde door de ring of langs het halster en dan weer terug naar je hand. Laat je los aan 1 kant dan is het touw dus los van het halster.
Snap niet dat deze tip pas na zoveel berichten langs komt. Kan eventueel ook met extra lange lijn. Deed dit altijd bij paarden die zich weleens los konden trekken richting de wei of die ik niet vertrouwde. Werkt prima met paarden van een ander waar je incidenteel iets mee moet doen.
Voor mijn eigen paard zou ik het wel structureel opgelost willen hebben. Is het angst of geklooi?
rien10 schreef:FleurVP schreef:
Snap niet dat deze tip pas na zoveel berichten langs komt. Kan eventueel ook met extra lange lijn. Deed dit altijd bij paarden die zich weleens los konden trekken richting de wei of die ik niet vertrouwde. Werkt prima met paarden van een ander waar je incidenteel iets mee moet doen.
Voor mijn eigen paard zou ik het wel structureel opgelost willen hebben. Is het angst of geklooi?
Dus dan zeg je “wil jij los? Onder mijn gezag uit? Is goed hoor. Ga maar”
Tja....
Ik vind het Monty Roberts halster fijn. Maar dat kan in het land niet om blijven.
Ik deed het met snoep. Bij het hek: stilstaan met een snoepje. Door het hek en omdraaien: snoepje. Halster af: snoepje. En dan “ga maar”. Dat had meneertje snel door. https://www.google.nl/search?q=monty+ro ... ent=safari
Remark schreef:Grondwerk doen we zeer regelmatig. Ik heb hier ook les in gehad. We zijn met mijn instructrice nu meer bezig met loswerken en de beginselen van dubbele lijnen. Misschien moet ik haar eens vragen mee te gaan een rondje om de wei.
De stappen die je beschrijft is trouwens precies wat ik doe wanneer ik met haar ga oefenen. Ze gaat perfect op mijn lichaamstaal voor en achteruit. Ik draai regelmatig om en laat haar vaak ontspannen door haar hoofd naar beneden te vragen. Dat doet ze dan meestal prima zonder dat ik druk op het touw hoeft te zetten.Wildgirl schreef:Ik herken je probleem (gelukkig) niet echter, mijn merrie ziet mij als veilige haven wanneer iets spannend is.
Ze heeft geleerd haar toevlucht bij mij te zoeken ipv door mij heen te denderen/weg te vluchten.
Doet jouw paard het ook bij anderen? Hoe is ze verder in gedrag/ohz/ buiten?
Geen idee. Ik heb nog nooit iemand anders met haar een rondje om de wei laten lopen. Overigens zijn er ook periodes dat er helemaal geen problemen zijn (zomers).
Ik wandel ook wel eens met mijn paard in het bos of op het strand (ook met slecht weer). Ze heeft daar nog nooit geprobeerd los te breken. Ook wanneer we het terrein van stal af gaan om te wandelen breekt ze niet los.
Sizzle schreef:Ik zie eigenlijk geen probleem in een begrenzende optoming. We houden paarden toch ook achter een hek omdat het zeer doet om er doorheen te walsen?
Een paard krijgt geen trauma, wordt niet kopschuw en ook niet learned helpless als het domweg een correct inwerkende begrenzing heeft. Die problemen ontstaan door onzinnig aan optomingen te gaan staan rukken en trekken of door veel te vroeg of juist veel te laat te reageren.
Als je te laat trekt als de kaak er al op staat dan heb je inderdaad een probleem want dan is EN het paard weg EN het laatste wat hij gevoeld was was onprettig dus terug komen doet hij dan ook niet meer.
Als je gewoon tijdig weet te begrenzen met bijv een ketting dan komt het paard niet eens tot dat moment en kun je hem uitgebreid belonen dat hij bij je gebleven is en daarvan leren ze dan juist weer dat als ze bij je blijven er niets gebeurd.
Als je ook maar 1 moment twijfelt of een paard er hoe dan ook wel tussenuit weet te piepen dan moet je inderdaad ver weg blijven van bitten, kettingen en monty robert halsters, want dan maak je het vervelende probleem tot een zeer groot probleem.
In geval van TS, die duidelijk liever niet van de begrenzingen is zou ik het gaan zoeken in klikkeren en mentaal bezig houden.
Overigens helpt hoofd omlaag zeker wel, het is aangetoond dat een paard in een lage hoofdhouding rustgevende hormonen uitstoot. Ik heb het dan ook vaak gebruikt bij paarden die alleen nog maar panisch op en neer staan te springen. Even een paar minuutjes op commando kop pmlaag en je kan weer normaal rustig verder.
freetorun schreef:Sizzle schreef:Ik zie eigenlijk geen probleem in een begrenzende optoming. We houden paarden toch ook achter een hek omdat het zeer doet om er doorheen te walsen?
Een paard krijgt geen trauma, wordt niet kopschuw en ook niet learned helpless als het domweg een correct inwerkende begrenzing heeft. Die problemen ontstaan door onzinnig aan optomingen te gaan staan rukken en trekken of door veel te vroeg of juist veel te laat te reageren.
Als je te laat trekt als de kaak er al op staat dan heb je inderdaad een probleem want dan is EN het paard weg EN het laatste wat hij gevoeld was was onprettig dus terug komen doet hij dan ook niet meer.
Als je gewoon tijdig weet te begrenzen met bijv een ketting dan komt het paard niet eens tot dat moment en kun je hem uitgebreid belonen dat hij bij je gebleven is en daarvan leren ze dan juist weer dat als ze bij je blijven er niets gebeurd.
Als je ook maar 1 moment twijfelt of een paard er hoe dan ook wel tussenuit weet te piepen dan moet je inderdaad ver weg blijven van bitten, kettingen en monty robert halsters, want dan maak je het vervelende probleem tot een zeer groot probleem.
In geval van TS, die duidelijk liever niet van de begrenzingen is zou ik het gaan zoeken in klikkeren en mentaal bezig houden.
Overigens helpt hoofd omlaag zeker wel, het is aangetoond dat een paard in een lage hoofdhouding rustgevende hormonen uitstoot. Ik heb het dan ook vaak gebruikt bij paarden die alleen nog maar panisch op en neer staan te springen. Even een paar minuutjes op commando kop omlaag en je kan weer normaal rustig verder.
Het verschil met een hek of begrenzen met o.a. Een hengstenketting, is dat een paard in de wei/paddock ruimte heeft om weg te rennen/te schrikken. Als je het paard bij je houdt via een hengstenketting, en hij dus niet weg kan. Is het precies waarom je wel learned helplessness aanleert. Paard mag geen angst tonen, want dat wordt "gecorrigeerd" en krijgt geen ruimte weg te komen van wat hij eng vindt (of eng lijkt te vinden)