Vriendelijk bit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 18:17

Cactusknuf schreef:
Lindsey_99 schreef:
Micklem is te duur, of iets anders wat wel is toegestaan? Je eigen smaak kan toch nooit prevaleren boven het welzijn van het paard wat optoming betreft? Als je het 'vrij grof' vindt en ze doet het er goed op, is dat dan niet wat egoïstisch gedacht?

Waar heb ik gezegd dat het te duur is? En hoe bedoel je mijn smaak? Ik sta zeker open voor bitloos maar ik vind ook dat het veilig moet blijven, ik snap niet helemaal wat je bedoeld

Elders op bokt vond je de micklem te duur... ;) Als je pony zo goed op bitloos reageert dan heeft dat in elk geval voor haar de voorkeur, gezien het feit dat ze ook met zachte hand en een simpel trensje bij een beetje druk de mond opent. Boterzacht mondje.

'Te grof' is wat je een stukje terug schrijft. Het gaat erom dat je paard ermee moet dealen, en die zal het niets uitmaken hoe het staat, als het maar prettig is met werken. Daar profiteren alle partijen van. Zij omdat ze geen ruis in de mond heeft, en jij omdat ze beter kan werken. Als je een bit vindt wat zij prettig in de mond vindt, en deze niet meer hoef te openen omdat de druk te groot wordt (en uiteraard zonder dat de sperriem strakker gaat), ook goed.
Maar beste is naar je paard kijken, wat vindt ze fijn om (mee) te werken. Met of zonder bit.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 18:21

Cactusknuf schreef:
darkadia schreef:
Myler heeft een middenstukje wat kan rollen. Daarnaast kunnen links en rechts onafhankelijk van elkaar bewegen. Verder zijn ze vrij dun, maar mijn ervaring is dat de paarden dat juist prettig vinden. Wel niet voor een harde hand geschikt daardoor naar mijn mening.
Vallen wel iets ruim, dus normaal 13,5 zal je van Myler ws 12,5 nodig hebben. Op de site van eerder genoemd bedrijf staat ook nog nodige info trouwens (en nee ik heb geen aandelen, maar ben wel enthousiast over de bitten).

Dus als je plotseling moet sturen, wat bij het springen zo heel af en toe wel kan gebeuren (over het algemeen niet) werkt zon bitje dan niet een beetje te scherp in?

Ik denk dat als je een keer plots moet inkomen, dat het weinig uit maakt welk bit dat is... zal in alle gevallen eigenlijk te scherp zijn. Immers is het bit nog steeds voor de communicatie en niet om wat af te dwingen :) en juist door de onafhankelijke delen, kun je gerichter en kleiner corrigeren is mijn ervaring.

Maar beste is denk ik gewoon eens testen. Er zijn namelijk ook paarden die niet fijn op de mylers gaan...

Bitloos is qua springen inderdaad veelal een hackamore met grote scharen die wordt gebruikt, maar er bestaan ook kleine scharen of als ze gewoon goed reageert op bijv een sidepull, mag je daar ook mee starten dacht ik?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 18:28

Cactusknuf schreef:
Ze is 3 maanden geleden nog nagekeken en behandeld door een paarden tandarts,
We rijden m2 dressuur maar daar rijden we nu geen wedstrijden meer mee thuis wel op dit niveau, de bespiering is dus wat dst betreft het probleem niet gok ik zo.

Je hebt dus een 6-jarige die naast M2 dressuur ook nog op L-niveau moet springen...

En je paard doet de mond open in beide disciplines...

Is het niet allemaal een beetje te veel bij elkaar? Ik spreek uit een soort van ervaring... :+
Ik ging vrolijk door met rijden in teamverband, tegen waarschuwing van mijn voorganger in... Paard was in krap een jaar tijd van B tot M1 geracet en moest daarna op Z niveau in teamverband...
Grootste fout van mijn leven... Heeft meer dan een jaar gekost om mijn paard weer een happy athlete te krijgen...