Cactusknuf schreef:Lindsey_99 schreef:Micklem is te duur, of iets anders wat wel is toegestaan? Je eigen smaak kan toch nooit prevaleren boven het welzijn van het paard wat optoming betreft? Als je het 'vrij grof' vindt en ze doet het er goed op, is dat dan niet wat egoïstisch gedacht?
Waar heb ik gezegd dat het te duur is? En hoe bedoel je mijn smaak? Ik sta zeker open voor bitloos maar ik vind ook dat het veilig moet blijven, ik snap niet helemaal wat je bedoeld
Elders op bokt vond je de micklem te duur...

'Te grof' is wat je een stukje terug schrijft. Het gaat erom dat je paard ermee moet dealen, en die zal het niets uitmaken hoe het staat, als het maar prettig is met werken. Daar profiteren alle partijen van. Zij omdat ze geen ruis in de mond heeft, en jij omdat ze beter kan werken. Als je een bit vindt wat zij prettig in de mond vindt, en deze niet meer hoef te openen omdat de druk te groot wordt (en uiteraard zonder dat de sperriem strakker gaat), ook goed.
Maar beste is naar je paard kijken, wat vindt ze fijn om (mee) te werken. Met of zonder bit.