verzorgpony krijgt westernhoofdstel zelf af

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 08:03

_willemijn schreef:
Zelf deed ik het zoals al eerder genoemd door het hoofdstel in te doen en daarna vast te vlechten of de
voorpluk mee te nemen in een hengstenvlecht indien de manen lang genoeg zijn.

Ik kan helaas al geen knotje maken, alles is in de zomer afgeschuurd

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 08:09

cissy schreef:
Ik rij al 25jaar western en ben nog nooit een hoofdstel verloren onderweg. Ik rij met 1oor en zonder keelriem of neusriem.
Waarom schudt de pony zoveel dat het hoofdstel af komt?

Omdat pony er waarschijnlijk vanaf wil.
Niet elk dier is hetzelfde. Zijn net mensen.

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 08:11

Nabster schreef:
cissy schreef:
Ik rij al 25jaar western en ben nog nooit een hoofdstel verloren onderweg. Ik rij met 1oor en zonder keelriem of neusriem.
Waarom schudt de pony zoveel dat het hoofdstel af komt?

Omdat pony er waarschijnlijk vanaf wil.
Niet elk dier is hetzelfde. Zijn net mensen.

Dit dacht ik ook

Mondy

Re: verzorgpony krijgt westernhoofdstel zelf af

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 10:23

Dan ga je kijken waarom het dier er vanaf wil :)

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 11:37

Kan het zijn dat het bit wat stabieler in de mond ligt met een neusriem?
Misschien is dat prettiger voor de pony, en schudt hij daarom niet met een neusriem.
Zonder neusriem kan een kinriempje helpen om het bit weer wat rustiger in de mond te laten liggen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 11:46

Spikeandjax schreef:
Gypsy schreef:
ah oke, in dat geval zou ik denk ik niet te veel meer rommelen, als hij zijn hele leven een neusriem gewend is. Dan gewoon die neusriem netjes om met 2 vingers er tussen. Sowieso hoef je voor western niet verplicht zonder neusriem, er word ook gekeken naar waar het paard goed mee loopt.

dat is zeker waar maar zelf ben ik best lui en vind die neusriem vervelend om om te doen aangezien hij best stug is maarja ik zal er mee moeten leven :D

Een stugge neusriem kan je met genoeg invetten ook gewoon soepel maken ;)

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 15:24

Kanzi schreef:
Kan het zijn dat het bit wat stabieler in de mond ligt met een neusriem?
Misschien is dat prettiger voor de pony, en schudt hij daarom niet met een neusriem.
Zonder neusriem kan een kinriempje helpen om het bit weer wat rustiger in de mond te laten liggen.

miss zal het hier wel door komen

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 15:26

Een stugge neusriem kan je met genoeg invetten ook gewoon soepel maken ;)[/quote]

deze neusriem is al heel oud, vaak ingevet en nooit soepel geweest.
ik denk dat ik binnenkort een goed hoofdstel ga kopen want deze is aan het scheuren en de neusriem staat op afbreken

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 20:02

Mondy schreef:

Dit! :j

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 20:18

cissy schreef:
Mondy schreef:

Dit! :j

ik ben al aan het proberen er achter te komen maar het is best moeilijk,
iemand tips? :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 21:46

Last van tandjes, hoofdstel past niet goed, zit wat kriebeligs op hoofdstel, hoofdstel drukt op vervelende plekjes. Frontriem te klein, onrustige hand vd ruiter, bit zit niet lekker.... enz enz

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 13:44

cissy schreef:
Last van tandjes, hoofdstel past niet goed, zit wat kriebeligs op hoofdstel, hoofdstel drukt op vervelende plekjes. Frontriem te klein, onrustige hand vd ruiter, bit zit niet lekker.... enz enz

last van zijn tanden heeft hij niet want met neusriem doet hij alles gwn normaal,
hoofdstel zou zonder neusriem ook goed moeten passen lijkt mij,
drukken zou miss kunnen, frontriem is zelfs een beetje te groot, onrustige hand kan maar op andere paarden ook gedaan zonder neusriem maar die deden niks, bit zou lijkt mij hetzelfde moeten zitten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 13:51

Spikeandjax schreef:
cissy schreef:

last van zijn tanden heeft hij niet want met neusriem doet hij alles gwn normaal,
hoofdstel zou zonder neusriem ook goed moeten passen lijkt mij,
drukken zou miss kunnen, frontriem is zelfs een beetje te groot, onrustige hand kan maar op andere paarden ook gedaan zonder neusriem maar die deden niks, bit zou lijkt mij hetzelfde moeten zitten...

Dat een ander paard het niet doet zegt niets. Je kan best een onrustige hand hebben op die pony, maar op een andere een stabielere.

Ik zou gewoon met neusriem gaan rijden. Je geeft zelf al aan dat ie hier wel goed op loopt.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 14:52

Moa met neusriem rijden is wel een oplossing maar zou zelf toch wel willen weten waarom de pony het hoofdstel af wil zonder die neusriem. Er 1 omdoen zodat ie niet af kan is imo niet de juiste richting.
Wanneer heeft ie voor t laatst zn tanden gecheckt ? Dat ie er geen last van heeft of geen haken doordat je bij de neusriem geen last hebt wil natuurlijk niks zeggen.
Simpelweg snoer je de mond dicht dus kan ie ook minder. ;)

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 14:56

ok. een engels hoofdstel dus, met een te grote frontriem, zonder kinriem en een losse keelriem....
Western hoofdstel heeft meestal toch wel een kinriempje/ketting, waardoor het bit stabieler ligt. dus of probeer een kinbandje, of blijf bij engels.

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 16:05

Of koop een westernhoofdstel en een kinketting

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 18:12

Mondy schreef:
Moa met neusriem rijden is wel een oplossing maar zou zelf toch wel willen weten waarom de pony het hoofdstel af wil zonder die neusriem. Er 1 omdoen zodat ie niet af kan is imo niet de juiste richting.
Wanneer heeft ie voor t laatst zn tanden gecheckt ? Dat ie er geen last van heeft of geen haken doordat je bij de neusriem geen last hebt wil natuurlijk niks zeggen.
Simpelweg snoer je de mond dicht dus kan ie ook minder. ;)

vgm was de tandarts vorige maand nog langs geweest, toen had hij helemaal niks, overigens heeft hij bijna nooit wat aan zijn tanden gehad

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 18:14

jumpyhorse schreef:
Of koop een westernhoofdstel en een kinketting

dat ga ik liever niet doen aangezien de pony al oud is dus dan kan ik er niet lang van genieten maar ik ga een keer een kinbandje proberen

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 18:23

Ik zou zeggen, laat je of je neusriem een nachtje weken in de lederolie en kijk of die daar beter van wordt. Zo niet, koop een nieuwe.

Je pony geeft aan dat hij een neusriem prettiger vindt (want zonder schudt hij wel en met niet), waarom zou je hem dan niet met een neusriem rijden?

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-19 11:05

Bowo schreef:
Ik zou zeggen, laat je of je neusriem een nachtje weken in de lederolie en kijk of die daar beter van wordt. Zo niet, koop een nieuwe.

Je pony geeft aan dat hij een neusriem prettiger vindt (want zonder schudt hij wel en met niet), waarom zou je hem dan niet met een neusriem rijden?

ik ga hem zo snel mogelijk weer met neusriem rijden alleen die van nu staat op afbreken dus ik ga zo snel mogelijk naar de paardenwinkel