Omdat het er bij hoort.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 11:03

eventueel schreef:
Met name mijn jongste dochter (16 is ze) is gek op setjes. Roze en bling moest het zijn toen ze klein was, en da's nooit overgegaan. Ze houdt van uren tutten met haar springpony, de manen moeten kaarsrecht zijn, daar kan ze zelfs dagen mee bezig zijn voor het naar haar zin is. Harnachement wordt perfect schoongehouden, evenals haar laarzen. Haar kleding wordt aangepast op de outfit van de pony, soms lopen ze er bij als een wandelende zuurstok of als kerstboom met alle bling die je tegemoet schittert. We lachen haar er vrolijk om uit en dat interesseert haar dan weer geen kont. Ze heeft twee baantjes om de hele bende te financieren. En als we eerlijk zijn: wie doet ze daar precies kwaad mee? Ik zeg: leven en laten leven. Of dat nou betekent dat je je paard uit de klei trekt, er een hard borsteltje over haalt en er één van je twee dekjes op legt, of dat je erbij loopt als een levende Cavalleria Toscana reclame, het paard voelt er niks van!

Tuurlijk doe je daar niemand kwaad mee. Zolang het gaat om dekjes en bling.
Wordt een ander verhaal als het gaat om slecht passend tuig of slecht passende beenbescherming OMDAT daar bling op zit en op het goed passende spul niet... Denk dat daar de crux zit...

Anoniem

Re: Omdat het er bij hoort.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 11:08

Alleen een 0 grams regendeken omdat nattigheid en een schraal jonkie geen goede combi is.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 11:09

Tja... Het is persoonlijk denk ik.

Heb n Iers sportpaard merrie, en als die draaft, tikt ze zich van achteren op voren aan. Ze is nog jong.
Die draagt springschoenen, maar niet meer als bescherming.

In dekjes ben ik per ongeluk doorgeslagen. Had een leuk bod gedaan op één dekje, en kreeg er zeven gratis bij... Oeps.

Langzaam probeer ik alles in het roze te krijgen.
Heb altijd geroepen dat ik niet van roze hield, en kwam met veel dingen in het roze thuis.
Nu ik mijn paard niet meer hoef te delen met een man die roet in het eten kan gooien... Gaan we voor roze

Daar doe ik niemand kwaad mee, behalve zijn of haar ogen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 11:10

misschien valt het ook meer op, omdat alles nu in bijna alle kleuren van de regenboog beschikbaar is. Zelf houd ik meer van subtiel met niet zoveel poespas, maar soms zie ik combinaties in felle kleuren en glittertjes en dat vind ik ook wel weer wat hebben. verder moet iedereen gewoon lekker zelf weten hoe hij zijn paard optuigt. Dier zal het niet zoveel uitmaken, als het verder goed en netjes zit.

Sporthorsies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 11:11

Skippy01 schreef:
eventueel schreef:
Met name mijn jongste dochter (16 is ze) is gek op setjes. Roze en bling moest het zijn toen ze klein was, en da's nooit overgegaan. Ze houdt van uren tutten met haar springpony, de manen moeten kaarsrecht zijn, daar kan ze zelfs dagen mee bezig zijn voor het naar haar zin is. Harnachement wordt perfect schoongehouden, evenals haar laarzen. Haar kleding wordt aangepast op de outfit van de pony, soms lopen ze er bij als een wandelende zuurstok of als kerstboom met alle bling die je tegemoet schittert. We lachen haar er vrolijk om uit en dat interesseert haar dan weer geen kont. Ze heeft twee baantjes om de hele bende te financieren. En als we eerlijk zijn: wie doet ze daar precies kwaad mee? Ik zeg: leven en laten leven. Of dat nou betekent dat je je paard uit de klei trekt, er een hard borsteltje over haalt en er één van je twee dekjes op legt, of dat je erbij loopt als een levende Cavalleria Toscana reclame, het paard voelt er niks van!

Wordt een ander verhaal als het gaat om slecht passend tuig of slecht passende beenbescherming OMDAT daar bling op zit en op het goed passende spul niet... Denk dat daar de crux zit...

Precies!

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 11:28

Mijn pony heeft wel een deken op omdat hij 24 7 buiten staat en liet merken dat hij het koud had, hij heeft ook nog amper wintervacht. Beschermers rijd ik niet mee want die heeft hij niet nodig, maar mijn vorige bijrijdpaard tikte zichzelf echt aan dus die had ze wel degelijk nodig. Misschien is dit topic ook niet voor mij bedoeld gezien ik je prima uit kan leggen waarom ik bepaalde keuzes maak. Bij de manege waar ik reed stoorde ik me bijvoorbeeld meer aan paarden die eigenlijk niet voor beginners geschikt waren maar waar dan een hulp teugel aangehangen werd zodat beginners ze wel kunnen rijden. Dan vind ik dat het paard daar onnodig last van heeft, maar zolang je als eigenaar nadenkt over welke spullen je voor je paard koopt met welke reden zie ik er geen probleem in. Ik heb ook meer dekjes dan ik nodig heb, maar daar heeft ponylief geen last van hoor

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:33

Skippy01 schreef:
eventueel schreef:

Aan de beenbescherming zit geen bling, dat moet passen en er moet veel lucht bij kunnen. Ze is niet alleen zuinig op haar spullen, maar ook op haar paardje. Maar dat de smid niet meegaat in haar wens voor roze ijzers vindt ze best balen ;) .

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-19 13:37

Nou dat is ook wat ik me afvraag: komt het door een gebrek aan kennis het niet goed weten waarom, of is het gewoon het kudde gedrag.

In het geval van kuddegedrag waarom sturen instructeurs, maneges, ponyclubs dat gedrag niet beter aan door er bevoorbeeld kennis over te delen en mee te geven.

Ik kan me in mijn tijd nog de gratis vakantie thema's/ voorlichting herinneren die ieder rijdend lid gratis kon bijwonen dat was behalve leuk ook goed bezocht Maar vooral je leerde er veel van en dan had je 3 groepen jeugd /young rider en volwassen.
Laatst bijgewerkt door kwita op 08-10-19 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:40

kwita schreef:
Maar als je vraagt waarom draagt je paard dat, dan weten ze het niet eens dan krijg je omdat het zo hoort.

Nu gaat mij het niet om de discussie goed/ fout maar hoe heeft het zover kunnen komen dat sommige dingen zo er bij horen maar niemand eigenlijk weet waarom en waarom word er door dierenartsen instructeurs,manage/pension eigenaren niets van gezegd?

(Natuurlijk mag ieder doen wat hij /zij wilt)

Ik denk dat je dan op de verkeerde stal bent. Het is even zoeken maar er zijn echt nog wel manege’s waar men wel wat leert. En sommige zijn meer entertainment bedrijven. Daar gaat het al lang niet meer over goed leren rijden.

Sporthorsies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:42

Het is gebrek aan kennis en kuddegedrag. Ik begrijp dat gebrek aan kennis alleen nooit, ik blijf me er over verbazen hoe weinig kennis mensen hebben van hun hobby. Niet alleen bij paarden hoor, in het algemeen. Misschien ben ik dan raar, maar als ik iets leuk vind dat wil ik er alles van weten ook en "omdat dat hoort" vind ik geen reden.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-19 13:50

Jenny : hier in de buurt zijn er redelijk veel ook de bekendere namen....Maar de enige wow plaats is de lokale zorgboerderij waar het dier centraalstaat en dat vind ik best schokkend!, maar ook teleurstellend, sterren voor veilig paardrijden, meerdere fnrs sterren....maar de echte kennis overdracht is echt zo beperkt. ik vind dat jammer

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:50

kwita schreef:
Nou dat is ook wat ik me afvraag: komt het door een gebrek aan kennis het niet goed weten waarom, of is het gewoon het kudde gedrag.

In het geval van kuddegedrag waarom sturen instructeurs, maneges, ponyclubs dat gedrag niet beter aan door er bevoorbeeld kennis over te delen en mee te geven.

Ik kan me in mijn tijd nog de gratis vakantie thema's/ voorlichting herinneren die ieder rijdend lid gratis kon bijwonen dat was behalve leuk ook goed bezocht Maar vooral je leerde er veel van en dan had je 3 groepen jeugd /young rider en volwassen.

Die zijn er nog steeds hoor. Waar mijn dier gestald staat, zijn er regelmatig opzadel- en poetslessen voor de kinderen, hoe benader ik een pony, opzadel- en poetslessen voor de niet rijdende ouders van kinderen. Zitlessen, cursusweken, noem maar op.
Het is er echt wel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:51

Hier loopt eentje altijd met beenbeschermers omdat ze zich in haar jeugdig enthousiasme aan tikt. De tweede loopt enkel met beschermers als ik meer ga doen dan gewoon losrijden/losmaken. Of als de bak zwaar ligt. :-) Hij tikt in principe niet aan maar als ik dingen ga vragen die hij moeilijk vindt en waar hij mogelijk wat moet zoeken naar zijn coördinatie zou ik niet weten waarom ik het risico zou nemen. Het is niet alsof hij last heeft van de bescherming.

Ik heb ooit bij een trainster gereden die bleef zaniken over het feit dat ik niet bandageer. Ik heb 3-in-1 beschermers of gewone peeskappen voor mijn paarden. Doet de job en is snel om gedaan. Daar kreeg ik heel erg het gevoel van dat het gebrek aan "kunnen" werd gecompenseerd met optutten. En dan niet het feit dat zij zelf liever bandages gebruikte, maar het feit dat ze bleef zeuren dat "dressuurpaarden gebandageerd moeten worden." en "Peeskappen waren voor springpaarden." Dat gaf me dus heel erg het gevoel van willen maar niet kunnen en het vooral voor de show gebruiken. Als er iets omheen gaat is het omwille van het nut, niet omwille van het mooie. Huidige trainer maakt het volgens mij heel weinig uit wat er wel of niet om de benen zit. Heerlijk!

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:58

Hier ook een paard met 4 verschillende dekens voor in de winter naar gelang de temperatuur. Dit mede omdat we hem in de winter niet te dik in het jaar willen laten komen ivm niet meer droog krijgen na het rijden maar scheren is geen optie bij hem.

Hij krijgt bijtijds een deken op en als we het gevoel hebben dat hij het fris heeft onder zijn deken spelen we daar weer op in.

Daarnaast heeft hij rondom peeskappen omdat hij tegen zn eigen benen schopt met rijden en springschoenen om er voor te zorgen dat hij zijn ijzers er niet zomaar af kan trappen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 17:17

Ik ben al in geen eeuwigheid bij een manege geweest
Maar ikzelf heb 1 dekje, een versleten van stubben die een x aantal keer opgevouwen onder mijn zadel op de zadelsteun ligt :+
Ik heb altijd een schapenvel halfpad uit IJsland onder het zadel te paard en Thats it
De enige regendeken ligt al een jaar nieuw in de verpakking in mijn kast en ik vermoed dat ie te klein is :?
Zou ik eens moeten checken eigenlijk

Mijn uitspatting wat betreft tuigage is dat ik twee hoofdstellen heb
Een stubben en een micklem :+
Oh en een touwhalster

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 17:39

Afbeelding ik ben een mix denk ik. Hier staan ze lekker harig te zijn met de modderklonten aan hun oren soms _O- maarrrrrr ik heb wel een knalroze hoofdstel en gebruik met buitenritten een martingaal omdat mijn halve fries zo'n friezenhals kan opzetten als ze dingen in de verte ziet en dan is zo'n ding hartstikke praktisch. Ik heb een idiote collectie dekjes maar alle andere poespas om mee te matchen hoeft van mij weer niet. Ieder zn ding denk ik dan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 17:40

Sporthorsies schreef:
Het is gebrek aan kennis en kuddegedrag. Ik begrijp dat gebrek aan kennis alleen nooit, ik blijf me er over verbazen hoe weinig kennis mensen hebben van hun hobby. Niet alleen bij paarden hoor, in het algemeen. Misschien ben ik dan raar, maar als ik iets leuk vind dat wil ik er alles van weten ook en "omdat dat hoort" vind ik geen reden.

Wat noem je gebrek aan kennis? Mensen kunnen ook een andere mening hebben over wat goed is voor een paard. En daar gaat het volgens mij ook nog weleens mis. Denk dat als je 10 zadelmakers/passers langs laat komen je na al die mensen nog verder van huis bent wat nu het beste gaat zijn.

Sporthorsies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 20:46

Iemand met een andere mening kan dat onderbouwen. Dan kan ik het anders zien, maar het is wel ergens op gebaseerd.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 21:08

Manege waar ik werkte kregen alle paarden en pony's standaard een elastiek om zodat ze uit zichzelf 'nageeflijk' zouden lopen en de ruiter dus alleen maar op zichzelf hoefde te focussen 8)7

Heb het daar ook niet lang volgehouden tho..

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 21:17

Vroeger was het ook echt niet goed.
Ik reed op een redelijk grote manege met zo'n 50-60 paarden, drie bakken en twee weilandjes.
Konden de kont niet keren in de stal, vies, stank, kregen kuil te vreten.
In de lessen met zadels die niet pasten, daar moest dan een dun dekentje onder wat heel vaak dubbel gevouwen moest worden. Niet eens een schapenvachje ofzo.
Singelwondjes van heb ik jou daar. Alles wat langer dan een jaar reed, moest sporen om (vonden ze zelf).
Zweep werd eerder gebruikt dan fatsoenlijk been geven en ruimte in de hand.
Alle paarden liepen als bezemstelen door de bak, achter elkaars kont.
Sommige paarden gingen er wel eens vandoor, dan moest er gelijk een martingaal aan of een slof.
Alles om maar klachten van kak ouders te voorkomen. Als vlinder van dr pony was gevallen omdat het beest zn kont eens tegen de krib gooide omdat vlinder hem elke pas prikt met dr sporen,had de manege weer een klacht. Hup slof erom. Bizar wat je zag gebeuren. Tis maar goed dat ik later pas echt inzicht heb gekregen in hou het OOK kan... Pfff om te janken.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 22:27

Ik denk vaak dat het ook een gevalletje iedereen doet het dus ik ga er ook in mee. Net als met kleding een beetje. Ach veel setjes vindt ik wel leuk om te zien , maar voor mijn eigen paard zou ik het minder snel doen. Tuurlijk heb ik wel peesbescherming omdat ze zichzelf nog wel eens aantikt. Maar anders was het ook gewoon een zadel, hoofdstel en dekje. In de wei lekker niks om. Ach het scheelt weer geld denk ik maar dan.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 23:04

Pepperrr schreef:
Manege waar ik werkte kregen alle paarden en pony's standaard een elastiek om zodat ze uit zichzelf 'nageeflijk' zouden lopen en de ruiter dus alleen maar op zichzelf hoefde te focussen 8)7

Toch ben ik niet perse tegen elastieken, echter wel als ze met de denkwijze gebruikt worden zoals jij hem noemt.

Als ze gebruikt worden om de onkunde van veel ruiters op te vangen waardoor de dieren hun lijf beter blijven gebruiken is het voor mij een heel ander verhaal

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 08:04

ynskek schreef:
Pepperrr schreef:

Toch ben ik niet perse tegen elastieken, echter wel als ze met de denkwijze gebruikt worden zoals jij hem noemt.

Als ze gebruikt worden om de onkunde van veel ruiters op te vangen waardoor de dieren hun lijf beter blijven gebruiken is het voor mij een heel ander verhaal

Hele andere discussie die hier niet hoort plaats te vinden.

Maar hoezo het lijf beter gebruiken?
Omdat ze in de krul worden "getrokken"?
Een strakke elastiek, waarbij het paard gedwongen wordt in die houding te lopen, is absoluut geen nageeflijkheid, vanuit achteren naar voren.
Van voren naar achteren is geen nageeflijkheid, gewoon in de krul.

Bolle buik aanspannen, rug loslaten en met een dragende achterbeen lopen, naar de hand van de ruiter toe wél.

Ik heb zelfs nog liever dat ruiters eerst leren rijden met n zachte kaptoom.
En niet in het fragiele mondje van een paard, met n elastiek er om, in n houding, zonder ontspanning, dat n ruiter nog steeds als n houten Klaas er op zit te bonken.

Maar, dat is mijn mening natuurlijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 08:44

In duitsland worden de pony's gereden met een bijzetje zodat kinderen gelijk leren uit de mond te blijven, ze kunnen focussen op hun eigen zit en de pony over de rug blijft lopen en de juiste spieren blijft gebruiken en dus geen rug pijn krijgt van het lopen met een weggedrukte rug. Ik vind dat zo slecht nog niet.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 09:28

Elisa2 schreef:
In duitsland worden de pony's gereden met een bijzetje zodat kinderen gelijk leren uit de mond te blijven, ze kunnen focussen op hun eigen zit en de pony over de rug blijft lopen en de juiste spieren blijft gebruiken en dus geen rug pijn krijgt van het lopen met een weggedrukte rug. Ik vind dat zo slecht nog niet.

Dit is precies wat ik bedoel... Ik ben hier absoluut niet tegen mits correct afgesteld