Met welke hand doe jij het bit in?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 10:38

pillow schreef:
Geen van beide, ik heb het kopstuk, dus bovenaan vast met rechts en heb het bit op de linkerhand

Zo doe ik het ook, meestal.
Ik heb geprobeerd de methode 'hap zelf je bit in' toe te passen, maar hij doet er mijns inziens te lang over, voordat hij hapt...

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 10:40

ZarahZoe schreef:
Ik heb mijn rechter arm over haar hoofd heen (tussen de oren door) en dan met links het bit voor de mond, weer anders dus *\o/*

Dat is de westernmanier om een hoofdstel in te doen. En ik gebruik die dus ook. Kopstuk in mijn rechterhand, deze is over het hoofd heen, en in de linkerhand het bit (als het nodig is, ik heb ze ook gehad dat ze zelf naar het bit hapten). Dit geeft je de meeste controle, omdat het hoofd laag is, en de hand erover kan ook nog het hoofd naar je toe halen. Plus je hoeft niet te rekken te strekken om met het kopstuk over de oren te gaan, wat als je onder de kaak je hand houdt wel kan gebeuren. Ik moet alleen vaak bukken om de keelriem dicht te doen :+ mijn paarden blijven dan staan met het hoofd zo laag :D

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 10:48

pillow schreef:
Geen van beide, ik heb het kopstuk, dus bovenaan vast met rechts en heb het bit op de linkerhand

Zo doe ik het ook inderdaad :j

@rina, niet alleen de westenmanier. Ook bij de IJslanders doen we het zo
Laatst bijgewerkt door Drico op 08-10-19 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

MiekeFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 10:48

Duhelo schreef:
Geen.
Ik hou de bakstukken met twee handen open en bied het bit aan ong aan de lippen, dan doen ze netjes hun mond open/happen zelf het bit in, waarna ik het kopstuk over de oren kan floepen. Ik hou niet van het systeem om de neus vast te houden en het bit dmv je duim in de mondhoek in de mond te wrikken, ik wil dat ze het bit in die mate vertrouwen dat ze het ook niet erg vinden om het in te hebben.

Zo doe ik het ook. Houd ook nooit hun hoofd vast

Muisbal

Re: Met welke hand doe jij het bit in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 11:05

Andere optie. Pony doet zelf al haar mond open en dan hoofdstel over het hoofd. Met welke handen ik dat doe weet ik eigenlijk niet :')

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 11:07

Optie 2! Al wil ik graag bitloos rijden, dus dan wordt het helemaal makkelijk.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 19:29

Optie 2

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 19:37

pillow schreef:

Ik doe het ook zo, tenzij ik er eentje heb die onder geen beding het hoofd stil wil houden, maar dat is maar heel zelden.

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 19:52

Optie 2!

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 20:11

Mijn jongste Fries pakt het bit zelf altijd heel netjes :)

De andere 3 hebben wat meer hulp nodig en dan wordt t optie 2.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 20:54

Als ik t hoofdstel gebruik optie 2, maar t vasthouden van t bit is dan meer het sturen zodat ze niet hoeft te zoeken naar t bit dat t gewoon recht voor dr mond is, maar rijd laatste tijd met leren bit en daar heb ik gewoon bit in mn linkerhand en t halster wat ik 2 tellen ervoor afdoe in rechts ofzo :evaw:

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-19 21:10

Wow wat veel reacties al! Leuk om te zien dat er nog veel meer manieren zijn :D Voor mij is het standaard optie 2, zoals velen in het topic maar misschien dat ik nu ook eens een andere manier ga proberen.
Al kan ik sommige echt niet voor me zien :')

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 21:19

Ik doe het ook iets anders, ik hou het hoofdstel vast bij de bakstukken met rechts, dan rechterarm en hoofdstel onder het hoofd door, pak dan het bit met links, doe het bit in de mond en dan het kopstuk over de oren

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 21:22

Optie 2 ook haha! In principe doet ze dan zelf dr mond open en leg k m dr in, maar soms prefereert ze een wandeling naar de hooibaal en dan is het wel prettig om dr even tegen te kunnen houden.. :D

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 21:23

Ik vermoed dat eigen lengte en hoogte paard ook enigszins meespelen.

Ik ben bijvoorbeeld nogal kort, heb een standaardmaat paard dat door zijn bouw zijn hoofd van nature wat hoger draagt. (Lusitano)

Dan is meteen het kopstuk over de oren niet de handigste optie... :')

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 21:39

rozebadeend schreef:
Ik doe altijd optie 2.
Als je er links naast staat, en je hebt je rechterarm om het hoofd heen, heb je nog wat over je paard te zeggen. Als je het andersom doet, en je paard besluit de andere kant op te gaan, heb je toch iets minder controle.
Op stal zal het nog wel gaan, maar op een groot wedstrijd terrein is het wel fijn als je nog een beetje kan bijsturen! :+

Idd dit :j

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 21:43

Ik let er eigenlijk nooit op maar ik denk optie 2.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 21:46

Duhelo schreef:
Geen.
Ik hou de bakstukken met twee handen open en bied het bit aan ong aan de lippen, dan doen ze netjes hun mond open/happen zelf het bit in, waarna ik het kopstuk over de oren kan floepen. Ik hou niet van het systeem om de neus vast te houden en het bit dmv je duim in de mondhoek in de mond te wrikken, ik wil dat ze het bit in die mate vertrouwen dat ze het ook niet erg vinden om het in te hebben.

Zo deed ik het ook vroegah. Nu heeft hij geen bit meer.

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 21:49

Bij alle paarden optie 2 en bij mijn eigen sta ik er recht voor en zeg aaaaah. :') maar heb een westernhoofdstel zonder neus en keel riem. Of met alleen een keelriem.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 22:33

Kimley schreef:
Ik heb mijn bit helemaal niet vast :')
Ik schuif het hoofdstel om het hoofd en mijn merrie doet zelf haar mond open om het bit in te nemen :)

Hier ook, beide paarden pakken ‘m zelf als ik het hoofdstel voor ze houd

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 22:59

Hoofdstel in mijn linkerhand, bit rechts en die arm onder het hoofd door. Bit er in en dan het hoofdstel over het hoofd.

Maar goed, ik ben dan ook zo links als maar zijn kan. Als ik het hoofdstel met rechts vast moet houden zijn de paarden al lang vertrokken voor het ze het hoofdstel om hebben. _O-

Al rijd ik mijn eigen paard bitloos dus daar hoef ik nu helemaal niet over na te denken. Nog makkelijker.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 23:04

Ik rij al jaren bitloos ondertussen, maar daarvoor --> optie 2 :D

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 13:18

Optie twee omdat je dan makkelijker met het paard meebeweegt als die zijn hoofd omhoog doet na het indoen van het bit. Bij mijn paard gelukkig niet nodig, die pakt het bit uit mijn hand en doet dan meestal zijn hoofd wat omlaag zodat ik vrij makkelijk het kopstuk over zijn oren kan doen. Geen idee hoe en wanneer hij dat heeft geleerd, maar het is wel erg makkelijk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 13:21

Femke_Tweety schreef:
Qua vasthouden bakstukken 2.

Maar paard pakt zelf bit op, dus linkerhand is alleen voor bijsturen van het bit zodat het niet te lomp tegen zijn tanden knalt. Niet om het in zijn mond te duwen dus, dat is niet nodig.

Dit inderdaad. Ze pakt het zelf vast, maar dat wil nog wel eens lomp gaan. Ik houd het bit stil en zodra ze het gepakt heeft gebruik in twee handen om alles op zijn plek te doen en tussendoor een knuffel en kriebel :')

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 13:25

https://www.youtube.com/watch?v=CdjHNFi85dE

Zo doe ik het altijd. Hoofd naar mij toe halen met rechterhand, in mijn linkerhand het hoofdstel die dan zachtjes boven het neusbeen zit, dan met rechts het bit in de mond laten glijden. Bij ontsnappingsgevaar zit er nog altijd een halster om de nek en kan ik hem makkelijk met rechts pakken, want die hand is vrij.
Optie 1 dus