Welk bit voor gevoelige mond en weinig ruimte. What to do?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Re: Welk bit voor gevoelige mond en weinig ruimte. What to do?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:53

Een halsring kan je ook nog mee rijden :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 12:40

Wacht even, is dit het paard met KS?

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 12:51

En een leren bitje?

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 12:58

Ayasha schreef:

Ik weet niet waar een aantal van jullie die rijke fantasie weten vandaan te halen? Ik had de op wel erop aangepast als dat zo is.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 12:59

Kimberley_ schreef:
En een leren bitje?

Dat zou een optie kunnen zijn of een bitbandage?

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 13:00

Anoniemk2 schreef:
Kimberley_ schreef:
En een leren bitje?

Dat zou een optie kunnen zijn of een bitbandage?

Van een bitbandage lijkt mij het bit weer dikker worden?

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 13:06

Mijn paard heeft ook een kleine mond en weinig ruimte. Ik rijd met een ongebroken bit (van HH). Liep er direct fijner op. Mijn tandarts vertelde dat een gebroken bit vaak bij de verbindingsstukken van de delen dikker is. Het 'stangetje' is dan vaak wel dun genoeg, maar door de verbindingsstukken is het per saldo toch een dik bit.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 13:06

Dat is zo. Ik doelde er meer op of het bit dan zachter zou worden?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 13:14

Als ik het zo lees heb je een paard wat tegen geen enkele vorm van druk kan op/om haar hoofd of in de mond.
Misschien moet je het verder zoeken en zit er bijvoorbeeld een blokkade bij de nek waardoor er al continu spanning op het hoofd staat.
Misschien eens overleggen met dierenarts of een osteopaat/chiropractor.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 13:30

Anoniemk2 schreef:
Ayasha schreef:

Ik weet niet waar een aantal van jullie die rijke fantasie weten vandaan te halen? Ik had de op wel erop aangepast als dat zo is.

Wat is dit nou weer voor lompe reactie? Je hebt zelf een heel topic over jouw paard met KS. Nu kom je met een paard met aanleuningsproblemen en staken op het moment dat ie wordt opgepakt. Wij weten toch niet hoeveel paarden jij hebt en het is een hele logische vraag. Dat ie kennelijk wat gevoelig ligt bij jou dat je meteen zo in je wiek geschoten bent is jouw probleem. Dan moet je je paarden maar een keer uiteenzetten en duidelijk aangeven welk probleem bij welke hoort. Maar daar doe je dan altijd weer behoorlijk geheimzinnig over.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 13:39

Cabelona schreef:
Wij hebben deze voor een paard met een kleinere zeer gevoelige mond. Metalen bitten accepteerde hij niet (mond open en enorm verzet). Deze erin gedaan en hij nam hem meteen aan, sindsdien totaal geen problemen meer gehad. Het paard heeft een laag en vlak gehemelte.

[ Afbeelding ]

Dit is de BR COMBO CONTACT ongebroken watertrens. Het bit is aan de zijkanten iets dikker dan in het midden. Volgens mij op het dikste punt 18 mm dik.

Deze heb ik ook geprobeerd maar is al met al toch een behoorlijk dik bit, mijn paard met ook weinig ruimte reageerde er ook niet heel vervelend op maar kon zijn tanden niet meer op elkaar zetten, dat kan natuurlijk ook de bedoeling niet zijn. Ik heb nu een HH dubbelgebroken D-trens, deze is vrij dun maar werd hier meteen geaccepteerd.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 13:47

fransje23 schreef:
Als ik het zo lees heb je een paard wat tegen geen enkele vorm van druk kan op/om haar hoofd of in de mond.
Misschien moet je het verder zoeken en zit er bijvoorbeeld een blokkade bij de nek waardoor er al continu spanning op het hoofd staat.
Misschien eens overleggen met dierenarts of een osteopaat/chiropractor.

Dat ga ik zeker doen

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 13:50

Wordt het niet ‘gewoon’ tijd voor een nieuw tandartsbezoek?
We leven alweer bijna een jaar later als je kijkt naar je laatste bezoek namelijk. En ik weet niet hoe oud je paard is, maar jonge paarden krijgen vaker het advies om na 9 maanden opnieuw te controleren.

En is er elektrisch behandeld? Of alleen met de handvijl?

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 14:00

Floran schreef:
Deze heb ik ook geprobeerd maar is al met al toch een behoorlijk dik bit, mijn paard met ook weinig ruimte reageerde er ook niet heel vervelend op maar kon zijn tanden niet meer op elkaar zetten, dat kan natuurlijk ook de bedoeling niet zijn. Ik heb nu een HH dubbelgebroken D-trens, deze is vrij dun maar werd hier meteen geaccepteerd.

Bedoel je de rvs D-trens?

Olympia96 schreef:
Wordt het niet ‘gewoon’ tijd voor een nieuw tandartsbezoek?
We leven alweer bijna een jaar later als je kijkt naar je laatste bezoek namelijk. En ik weet niet hoe oud je paard is, maar jonge paarden krijgen vaker het advies om na 9 maanden opnieuw te controleren.

En is er elektrisch behandeld? Of alleen met de handvijl?

Ik laat de paardentandarts voor de zekerheid op korte termijn komen om te kijken of er wat loos is. Vorig jaar is ze elektrisch behandeld.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 17:07

Of eens bitloos proberen mocht je dat nog overgeslagen hebben . Krijg je dan geen verzet dan heb je misschien geluk en zijn de wervels , atlas enz nog goed. En je mag tot de M bitloos starten dus geen probleem.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 17:30

Als niks lukt met het paard wat betreft druk, dan eerst maar op een andere manier haar minder sensibel maken aan haar hoofd, voordat je gaat rijden. Misschien eens gedragskundige mee laten kijken?

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 18:36

Goed idee om de tandarts te laten komen. Zorg wel voor een goede tandarts, stel dat ze blinde wolfstandjes ofzo heeft,waarom ze zo doet, dat zou een goede tandarts zien. Ik noem maar iets, kan vanalles in de mond aan de hand zijn.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 18:56

Mariljo schreef:
Goed idee om de tandarts te laten komen. Zorg wel voor een goede tandarts, stel dat ze blinde wolfstandjes ofzo heeft,waarom ze zo doet, dat zou een goede tandarts zien. Ik noem maar iets, kan vanalles in de mond aan de hand zijn.

Dat komt helemaal goed

manubres schreef:
Als niks lukt met het paard wat betreft druk, dan eerst maar op een andere manier haar minder sensibel maken aan haar hoofd, voordat je gaat rijden. Misschien eens gedragskundige mee laten kijken?

Dat heb ik al eens gedaan, maar dat haalde niets uit

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 18:57

Voor nu wil ik vragen om de discussie over bitloos rijden te laten rusten.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 19:03

.
Laatst bijgewerkt door janna op 01-09-24 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 19:09

Gezien je aangeeft dat het paard problemen heeft met en zonder het bit, zijn de wangen, lagen, tong en gehemelte al eens uitgebreid gecontroleerd? Of eigenlijk de hele mond en niet alleen de tanden en kiezen?

Want zo een reactie op druk in of rondom de mond kan eigenlijk niet namelijk.

Of is er een trauma waar het paard nog last van heeft?

Als je met of zonder bit rijdt, is je paard dan ook consequent in wanneer hij het gedrag vertoont. Bijvoorbeeld altijd als je A of B doet?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 19:10

Anoniemk2 schreef:
Voor nu wil ik vragen om de discussie over bitloos rijden te laten rusten.

Even het hele topic gelezen , in feite verdraagt ze niets en flipt ze al zodra er druk op de neus komt. Het kan best zijn dat door problemen hogerop zij druk meteen associeert met pijn en dus in verzet gaat. Indien dit niet je ks paard is zou ik van deze ook eerst uitsluiten of er er iets met nek/hals/atlas aan de hand is dmv foto’s. En eventueel mond/kaken/lagen op de foto wanneer je toch bezig bent . Op deze manier tegen druk ingaan duid in bijna alle gevallen op pijn .

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 12:07

Medisch is alles verder uitgesloten. Behalve het hoofd mond, kaken en lagen. Ik weet 100 procent zeker dat ze (geen pijn heeft). De wolfstanden zijn verwijderd met wortel en al dus daar kan ze überhaupt geen last meer van hebben. In feite accepteert ze bijna geen druk op de teugels/bijzetteugels omdat ze met der volle gewicht erop gaat hangen zodra ze iets van druk in de mond of op het hoofd voelt. Het hangen op de achterhand plus zichzelf lostrekken is nogal een dingetje. Ik ben in ieder geval niet op zoek een of andere peut of goeroe met magische handen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 12:26

Ik zou er toch een fysio/osteo oid bij halen, misschien toch iets in het hoofd/hals wat niet helemaal lekker zit. Je kan het ook niet doen, maar dan is de kans dat de problemen blijven/erger worden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 16:16

Anoniemk2 schreef:
Medisch is alles verder uitgesloten. Behalve het hoofd mond, kaken en lagen. Ik weet 100 procent zeker dat ze (geen pijn heeft). De wolfstanden zijn verwijderd met wortel en al dus daar kan ze überhaupt geen last meer van hebben. In feite accepteert ze bijna geen druk op de teugels/bijzetteugels omdat ze met der volle gewicht erop gaat hangen zodra ze iets van druk in de mond of op het hoofd voelt. Het hangen op de achterhand plus zichzelf lostrekken is nogal een dingetje. Ik ben in ieder geval niet op zoek een of andere peut of goeroe met magische handen.

Maar een ander bit gaat dan ook niet de oplossing zijn.

Ze gaat ook hangen bij het vastzetten?
Zeker als ze dat een aantal keer gedaan heeft zou ik de spieren bij haar nek laten controleren.
Bij hangen komen daar erg grote krachten op.

Er zijn diverse dierenartsen die osteopathie of chiropractie erbij doen. Wat mij betreft is dat een goede combinatie en niet zweverig.