Help alle zadels blijven schuiven naar voren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pillow

Re: Help alle zadels blijven schuiven naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 20:56

Gewoon een staartriem er aan. is de meest simpele oplossing als je zadel verder goed past

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 21:30

Ik heb precies het zelfde probleem dus ik volg even.
Ik heb er nu maar een staartriem aan gedaan, dat helpt wel maar ik gebruik liever geen staartriem.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 21:44

Je moet eerst precies weten waar het schuiven fysiek vandaan komt. Soms kun je het oplossen met inderdaad een pointstrap zoals bij Ikke, maar die heb je met die merken allang geprobeerd. Soms is het domweg genoeg om je stoten te kruisen.
Vaak komt het uit de rugbeweging en dan moet je zoeken waar die beweging precies zit: sommigen laten zich te veel zakken in de schoft, sommigen maken hun rug onder het zadel recht en sommigen drukken het met hun kruis naar voren.
Voor alle 3 is doorgaans een oplossing te vinden als je eenmaal de daadwerkelijke duwende factor gevonden hebt.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 09:10

Wat voor singel gebruik je? Ik heb voor hetzelfde probleem heel veel baat gehad bij een anatomische singel :)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 16:35

Setteli schreef:
Ik had hetzelfde probleem. Volgens zadelmakers past het zadel gewoon, maar door haar brede ronde bouw en geen schoft schuift mijn zadel ook naar voren.
Ik heb het nu opgelost met een Lemieux X-grip twin sided dekje. Google maar eens. Deze heeft anti-slip aan beide kanten van het dekje, dus je zadel kan ook niet over het dekje heen schuiven.
Was een rib uit m'n lijf (189 euri's :x ) maar m'n zadel ligt als een huis!

Ik heb overigens ook een Equestor zadel !

Ik quote mezelf nog maar even, dit dekje is mij echt de oplossing.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 10:51

Hier hetzelfde probleem met een rondgeribte bwp die bij het minste haar schoft laat hangen. Zolang ik dressuurmatig bezig ben met schoftliften en dergelijke blijft het zadel liggen, ga ik gewoon wat rondsturen en niks doe ben ik mijn zadel kwijt. Dus hier ben ik continu bezig met de schoft sterker te maken en ze te doen afvallen. Niet gemakkelijk maar het hoort bij het gezond houden van mijn paard.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 11:18

Trekker zadel?

Mocht je in de buurt wonen, ik heb er 1 (de luxus) in de zadelkamer, mag je komen voelen/bekijken en evt proberen.

x_Xantos_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 17:53

Misschien werkt een staart riem?
:')
Nou ja I elk geval succes

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 18:00

Barefoot heeft een zitversmaller zodat je zelf dus niet zo breed zit

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 18:38

Simbaa schreef:
Wat voor singel gebruik je? Ik heb voor hetzelfde probleem heel veel baat gehad bij een anatomische singel :)

Dat wilde ik ook vragen, een singel als bijv de prolite kan misschien helpen?

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 19:01

Hier een ronde pony, zonder schoft. Zadel kan dus heel moeilijk ergens op 'vasthouden'
Uiteindelijk nu een Kent & Masters Cob Flat Back, met enorm wijde boom. Leek prima te blijven liggen, maar in galop toch over de schouders, na een week of 2.

De zadelmaker had al gezegd dat het wellicht wat puzzelen zou worden. Dus daarop 1 maat kleinere boom én een prolite singel. En verhip; het ligt zo vast als een huis al 3 weken!

Onze zadelmaker is Heleen Klumper en is altijd eerlijk geweest; ik kan geen wonderen verrichten maar ik ga jullie zo goed mogelijk helpen. Soms is het een enorme puzzel om te kijken wat werkt.
Nu maar duimen dat onze pony de komende maanden niet al teveel van figuur veranderd haha.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 19:32

Hier ook sella!

Rondgeribte pony, maatje XXW, flink schouderpartij. Zelfs nog een tikkie ongelijk in de schouders.

Voordeel is dat je hem zelf kan samenstellen. Van wrong, diepte tot kleur en stiksel :+

Verder kan ik hier geen rechte singel gebruiken. Ik heb altijd een anatomische. (Singel van topfithorseshop)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 09:08

dieseltje09 schreef:
Obelix95 schreef:
Ik heb een kent&masters cob op mijn tinker liggen, misschien kan je die nog proberen?

Helaas, binnen 5 min stap op de schouder...

Sella staat op mijn lijst, probleem alleen als ik ergens een hekel aan heb is diepe zit en grote wrongen :')

@0000 ik geef je zeker geen ongelijk, alleen word het dan wel een beetje een kip en ei verhaal, om goed te kunnen trainen heb je een zadel nodig dat goed ligt... met een zadel dat over de schouder kruipt kan je nooit correct gaan werken aan balans omdat het zadel dan in de weg zit.

@ safina haha die buik gaat nooit meer weg, die is er om te blijven ben ik bang

@ lovelucydan ik hou juist niet van een te diepe zit, maar ondertussen pas ik maar gewoon alles, dan pas ik mezelf wel aan

Ik weet dat het niet mag. Maar uhm. Ik heb in Engeland een zadel laten bouwen speciaal voor dit ras. Ik ben eigenlijk ontzettend benieuwd of dat type boom wel blijft liggen? Waar woon je? Mss kan ik jouw paard gebruiken voor mijn proefzadel?

Liefsyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 09:10

Ohhh zo herkenbaar, na weet ik veel hoeveel zadel passen verder heb ik nu éindelijk een zadel die niet schuift _/-\o_ namelijk de Frank Baines Omni dressuur zadel

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 09:14

Heb je ook verschillende singels geprobeerd?
Prestige heeft een ‘donut’ singel of anders de Tapestry comfort singel. Die zouden nog eens kunnen helpen als je zadel verder goed past.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 09:16

Ok ik heb even wat geprobeerd de afgelopen dagen.
Singelstoten gekruist, dat werd al iets beter.

Bontje eronder(puur om kunstmatig toch net even zadel te versmallen) na opmerking in het topic of zadel niet op vet is aangemeten en niet op spier.

Zadel blijft met bontje liggen als dochter bezig is, nou even zien wat er gebeurt als ik ga rijden en hem dressuurmatiger aan het werk zet.(dat is donderdag)

Wbt de singel, ik rij zoals in de OP staat met een Kieffer banaansingel
Deze;

Afbeelding

Sella staat echt nog steeds op lijstje maar die zadels hebben me ondertussen zo'n kapitaal gekost dat ik nog heel even wacht met weer een nieuw zadel aanmeten...

Overigens switchen van zadelmaker ga ik nu nog niet doen, ik ben nu aan de 4e zadelmaker bezig omdat de vorige 3 me niet verder konden helpen(en ja alle 3 zijn bekende en gerenommeerde namen) met deze zadelmaker ben ik pas net begonnen dus wil graag deze de kans geven om tot een oplossing te komen.

@idefix4 je bent van harte welkom!! Paard staat in Roosendaal
Laatst bijgewerkt door dieseltje09 op 18-09-19 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 09:18

Ik heb dat met mijn shetten gehad. Alles schoof vroeg of laat naar voren. Uiteindelijk ben ik bij een barefoot zadel uitgekomen. Dat moest nog vormen en schoof ook, maar dat was verholpen met een elastische singel. Heb je die al eens geprobeerd?

Hopelijk vind je snel een oplossing. Een staartriem kan ik me niet van voorstellen dat een paard daar geen hinder of irritatie aan ondervindt

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 09:20

capopjekop schreef:
Ik heb dat met mijn shetten gehad. Alles schoof vroeg of laat naar voren. Uiteindelijk ben ik bij een barefoot zadel uitgekomen. Dat moest nog vormen en schoof ook, maar dat was verholpen met een elastische singel. Heb je die al eens geprobeerd?

Hopelijk vind je snel een oplossing. Een staartriem kan ik me niet van voorstellen dat een paard daar geen hinder of irritatie aan ondervindt

Barefoot en ghost geprobeerd maar na een breuk in mn heup vorig jaar kom ik van een boomloos na 15 min met de tranen in mn ogen af... dus helaas, alle zitversmallers te spijt, mijn heup vind het echt niet leuk.

En aan een staartriem begin ik gewoon echt niet, daar heb ik te veel ellende mee gezien :o
Laatst bijgewerkt door dieseltje09 op 18-09-19 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 09:20

Het is lastig beoordelen zo maar het kan zijn dat de banaan singel het toch niet helemaal is. Het is maar een idee.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 09:23

wortel115 schreef:
Het is lastig beoordelen zo maar het kan zijn dat de banaan singel het toch niet helemaal is. Het is maar een idee.

Dat zou zeker kunnen hoor! Beetje jammer alleen dat er geen singel test service ergens is, en elke keer 100€ of meer uitgeven en er na 2/3x rijden achterkomen dat het toch niet werkt is ook zo iets :+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 09:44

dieseltje09 schreef:
capopjekop schreef:

Barefoot en ghost geprobeerd maar na een breuk in mn heup vorig jaar kom ik van een boomloos na 15 min met de tranen in mn ogen af... dus helaas, alle zitversmallers te spijt, mijn heup vind het echt niet leuk.

En aan een staartriem begin ik gewoon echt niet, daar heb ik te veel ellende mee gezien :o

Oh nee ik bedoelde de elastische singel. Ik kon uit je berichten nirt halen of je die al een geprobeert hebt

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 10:55

dieseltje09 schreef:
wortel115 schreef:

Dat zou zeker kunnen hoor! Beetje jammer alleen dat er geen singel test service ergens is, en elke keer 100€ of meer uitgeven en er na 2/3x rijden achterkomen dat het toch niet werkt is ook zo iets :+

Ja begrijpelijk. Je kunt altijd een oproepje plaatsen of je iemand zn singel mag proberen. Misschien bij je op stal?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:07

Een banaansingel werkt anders dan een anatomische als bijv de Prolite.

Deze zijn wel te vinden op marktplaats en ook makkelijk weer verkoopbaar.
Maar misschien kun je wel een lenen van iemand?

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 11:01

Harry Dabbs kan je ook nog proberen, die worden met kale boom aangemeten, en er is ook een boom voor “tafeltjesmodel” paarden. Als de boom de juiste vorm heeft en de kussens ook correct zijn en zitten voor het paard voorkom je vaak schuiven.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 11:36

Ik had op mijn haflinger een Hulsebos met anatomische singel. Schoof niet en paste perfect