Welk winterdeken met liner- systeem zal ik aanschaffen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 10:18

Na heel wat geschuif met de Bucas dekens (op alle 4 mijn paarden een ramp) vorige jaar overgestapt op Horseware. Wereld van verschil! Ik werk wel zonder liners. Per paard heb ik 0, 100 en 250 grams outdoordekens welke perfect blijven liggen.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 11:15

Ze staan hier ruim zeven uur buiten in de winter, in weer en wind. De randen vallen meestal niet tegen de paarden aan en zijn over het algemeen best snel droog. De binnenkant (liners) heb ik nog nooit nat gehad. Met die reden werk ik wel met twee dekens, dus mocht de ene nat zijn dan gaat de andere erop. Vorig jaar heb ik mijn reserve deken schoon gehouden en was het niet nodig.

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-19 11:30

Sakura789 schreef:
Ze staan hier ruim zeven uur buiten in de winter, in weer en wind. De randen vallen meestal niet tegen de paarden aan en zijn over het algemeen best snel droog. De binnenkant (liners) heb ik nog nooit nat gehad. Met die reden werk ik wel met twee dekens, dus mocht de ene nat zijn dan gaat de andere erop. Vorig jaar heb ik mijn reserve deken schoon gehouden en was het niet nodig.

Dan is het wellicht een beter idee dat ik het regendeken wat ik er dus min of meer standaard overheen wil doen als reserve houd voor het geval het andere deken toch een keer nat blijkt te zijn.
Weet niet of ik de liners daar aan vast kan maken, maar voor een dagje als het andere deken ligt te drogen lijkt me dat geen groot probleem.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 11:32

Hier even geïnvesteerd en een 0g regendeken van Rambo gekocht. Mijn paard met flinke schouderpartij en lage halsaanzet past ook niet in Bucas. Ik heb geloof ik 100g, 200g en 300g liners en daar kwam ik vorig jaar mee uit met een geschoren paard. Ik heb ook nog een 150g Eskadron en nog wat andere oude dekens die ik in geval van nood kan gebruiken maar dat is eigenlijk niet nodig geweest, als het weer te bar en boos is gaan ze bij ons ook gewoon op stal.

Rambo valt redelijk groot dus bij twijfel tussen 2 maten de kleinste pakken.

Sakura789

Re: Welk winterdeken met liner- systeem zal ik aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 11:42

Ja, zoiets zou ik doen.

Ik ben inmiddels in het bezit van twee bovendekens die ik in geval van nood kan wisselen. Als de ene af is, dan wacht ik even tot de kortingen en koop ik een nieuwe.

Daarnaast ook nog een berg met oude dekens die ik in geval van nood op kan leggen. De mijne houdt niet zo van rollen als het echt te nat is, maar ik heb stalgenoten waarbij de paarden in de (modder)plassen gaan liggen rollen. Dan wil je wel een reserve deken achter de hand hebben :D

De liner zelf blijft bij mij goed liggen (was vergeten het bij de hals vast te maken), dus in geval van nood zou ik ook wel een liner durven opleggen met een random deken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 11:54

Ik heb van Rambo alle diktes aan waterdichte dekens en liners en amigo staldekens voor er onder.
Zo kan ik alle kanten op en als ze een keer echt nat regenen of flink in de bagger hebben gelegen kan ik gewoon wisselen voor iets droogs.
Ik vind het zelf wel verschillen hoe de liners blijven liggen, op het ene paard liggen ze keurig en op het andere schuiven ze heel erg, dan gebruik ik liever de staldekens er onder of gewoon een dikkere deken.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 13:42

Hoelang komt je paard buiten in de winter en hoe gaat het binnen- en buitenzetten? Is er een mogelijkheid tot dekenwissels of niet? En heeft je paard wel echt een deken nodig? (Las net nog een blog dat zoveel paardeneigenaren hun paarden veels te dik inpakken, vandaar ;-))

Bij mij staan ze namelijk overdag de hele dag buiten en snachts binnen. Dit voor mij gedaan. We hebben geen dekenservice dus ik moet een keuze maken voor de komende 24 uur welke deken erop ligt. Dat maakt t qua dekenkeuze weer anders dan als de dekens gewisseld kunnen worden.

Ik vind een liner systeem heel prettig omdat je deze tussendoor lekker in de was kunt gooien, en alleen de outdoor deken aan de buitenkant echt goor wordt. Belangrijk is dan wel dat je outdoordeken écht waterdicht en goed past, want die heeft ie in principe dus het komende half jaar om..

Ik heb heel goede ervaring met de Silvano dekens, maar die worden niet meer gemaakt helaas..

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 13:56

Ik heb voor mijn paard een horseware optimo deken gekocht met liner systeem. Mijn huidig paard is veel smaller en kleiner dan mijn vorige paarden, dus ik moest alles nieuw kopen. Was een serieuze aankoop, maar ik kom met 1 deken een heel jaar toe. Ik heb de liner van 400 gr bij het deken gekregen, daarna nog een 100 en 200gr aangekocht, en nog een onderdeken als hij geschoren is. Fantastisch deken dat als een huis ligt, zalig op de weide in de winter. De buitenkant wordt vuil (maar echt vuil!), maar de binnenkant (en dus ook de liners) blijven droog en proper. Speciaal voor de optimo gekozen omdat hij graag speelt en met die split veel bewegingsvrijheid heeft. Daarnaast valt het ook lang en blijft een groot deel van zijn buik en bovenkant benen proper.

Nu gaan we het vijfde jaar in met dat deken en en begin ik ook te merken dat het deken wat op geraakt. Sluitingen zijn al hersteld en op een bepaald punt is de binnenvoering een beetje kapot, door een ander paard. Maar het ligt ook constant op van eind september tot in maart, dus het deken ziet wel serieus af. En geen enkel deken dat ik voorheen had kon een seizoen heel blijven, laat staat al 4 jaar. Aankoop van een liner systeem is in het begin wel eventjes slikken qua prijs, maar ik heb het er dubbel en dik uitgehaald. De voorbije 4 jaar dus nooit meer dekens moeten kopen, zalig! Enkel het topdeken moet 1x per jaar gewassen worden, liners was ik thuis in het wasmachine omdat daar geen haren in blijven hangen door de gladde stof en ze niet te zwaar zijn voor mijn wasmachine. Dus ik moet maar 1x waskost betalen voor het topdeken in plaats van 3 a 4 keer als je met meerdere dikke dekens werkt.

Ik ben alleszins helemaal overtuigd van het systeem en ga binnenkort het topdeken nieuw aankopen. Ik ben het niet eens met de meningen dat het raar is om een proper deken onder een vuil deken te steken. Vind het juist prettig dat het topdeken niet geregeld in de was moet en zo die waterdichtheid gegarandeerd blijft

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 01:56

Hier voor alle paarden rambo duo’s met liners

En voor de welsh a een Rhino met liners

Vind het geweldig werken. Liners passen makkelijk in je eigen wasmachine en zijn in een oogwenk weer droog. Vind het vooral ideaal dat je er maar 1 deken opgooit. En je werkt met tussenlagen dus blijft lekker warm.
Ik ben er zeer over te spreken :j

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 02:11

Hier bucas. Met liner. Ideaal

fjordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 21:58

Wij hebben altijd dekens van Kramer. Zijn ijzersterk, 1680 denier. Dit jaar voor het eerst die nieuwe met liners, is 1200 denier. Ze zien er erg mooi uit en de sluiting voor ook. Freek is een schwarzwalder en heeft nog geen deken op. Wel gepast en deze ligt ook weer mooi.