Past dit zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

Re: Past dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 20:46

Ik vermoed vanaf de foto (blijft lastig natuurlijk) dat je een 10 of 12 inch zadel moet zoeken over 1,5 jaar

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 20:50

Laat het dier eerst uitgroeien.

En een 15 inch zadel hoort niet op een shettenruggetje.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 20:51

inderdaad, waarom al gaan zoeken naar een zadel voor een dier wat nog heel erg gaat veranderen qua lichaamsbouw

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:12

Ik snap de logica hier ook niet zo van?
Niet alleen veranderd de pony nog het een en ander, maar waarom nu al aan de gang met "zadelmak "maken?

Julie_touw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 22:39

RaafSmits schreef:
Ik snap de logica hier ook niet zo van?
Niet alleen veranderd de pony nog het een en ander, maar waarom nu al aan de gang met "zadelmak "maken?

Ieder op zijn manier denk ik dan. Grondwerk oefeningen en gewenning kan toch alleen maar goed doen? Zodat hij perfect rustig is aan de hand en dat hij gewend is dat er iets op zijn rug kan liggen...
Lijkt mij toch voor ons de beste manier, aangezien ik hem zelf niet ga inrijden wil ik toch dat mijn pony aan de longe al niets doet met een zadel op zijn rug...

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 22:47

15” is te lang. Je hebt nu 14”, en dat is al te lang. Ik zou zeker onder de 13,5” blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 23:09

Als je het zadel enkel gebruikt voor gewenning en niet om mee te gaan rijden lijkt het me te moeten kunnen toch..?
Dan kan je over een tijdje als hij wat uitgegroeid is een zadel kopen die vanaf dat moment wel goed past.. Het is zonde om nu al een kwalitiatief goed passend zadel aan te schaffen omdat het dier nog lang niet uitgegroeid is (en dus niet sterk genoeg om op te zitten en zeker niet met een niet goed passend zadel).

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 06:52

Ik zelf heb kwa gewenning een barebackpad gepakt. Overigens ondertussen ook grotendeels mee ingereden en nu bezig met doorrijden. In de tussentijd ook zadels getest, laten passen en besteld. Moet er alleen nog op wachten tot het zadel binnen is.

Net als andere spullen als jassen, borstels, tassen en heel wat andere spullen.

Julie_touw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-19 09:21

Zouden jullie dan eerder de wintec kids kiezen? Die 12 inch is maar wel een stuk duurder. Had wat goede recensies gelezen dat die past op de meeste ponys met een ronde rug maar ook op ponys met een iets minder ronde rug! Misschien is dat een oplossing voor nu en later?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:24

Volgend jaar als je de zadelmaker voor je eigen paard laat komen vraag je meteen wat die van de pony vindt en wat voor maat die denkt dat misschien gaat passen.... dat is verstandigste oplossing...
voor nu gewoon lekker aan de hand wandelen, schriktraining doen, lange teugelen en pony zo braaf krijgen dat het veilig is om een klein kind op te zetten....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:29

Ik zou even wachten met een zadel kopen. Ga straks eerst lekker met de pony aan het werk en laat hem wat spieren kweken. Je kunt ook een dekje met schoftje gebruiken om hem te laten wennen aan druk op de rug. En zon schofje of longeersingel is meteen handig met (dubbele) longewerk. Als de pony straks vanaf de grond alles kent dan is het zadel ook snel gewoon.

Een zadel moet niet alleen bij de pony passen maar ook bij de ruiter. Weet je nu al welk kindje straks op de pony gaat rijden en of dat past?

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:21

Julie_touw schreef:
Zouden jullie dan eerder de wintec kids kiezen? Die 12 inch is maar wel een stuk duurder. Had wat goede recensies gelezen dat die past op de meeste ponys met een ronde rug maar ook op ponys met een iets minder ronde rug! Misschien is dat een oplossing voor nu en later?

Ik zou niet zomaar in het wildeweg een zadel kopen bij een winkel zonder dat het zadel gepast is. Kan je geen zadelpasser laten komen die ook meteen zadels verkoopt?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:30

een zadelpasser voor een pony van 2,5 jaar?

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:40

15 inch ga je niet redden.
Dit zadel is al te lang.

Kan ook komen doordat je pony gewoon nog niet volgroeid is.
Tip? Zet 'm terug op de wei en laat 'm nog zeker een jaar (maar nog liever 1,5 jaar) lekker groeien en ga je dan eens verdiepen in een zadel.
Ik snap wel dat een zadelpasser niet komt voor een shetlander van 2,5.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 11:07

Ik denk dat een Wintec betere kwaliteit is dan deze. Als je je pony straks zadelmak gaat maken en rijden wil je gewoon dat het comfortabel is en past op de pony. Zodat daar geen problemen ontstaan.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 11:10

Als je je pony wil laten wennen aan een zadeltje, pak dan een zadeltje wat geen kwaad kan.

Een niet passend zadel kan altijd zorgen voor onprettige ervaringen bij het dier, ook al zit er niemand op.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:19

Kinke schreef:
een zadelpasser voor een pony van 2,5 jaar?

Überhaupt een zadel voor een pony van 2,5 jaar? :')
Nja als ze persé een zadel wil dan wel eentje die goed past of niet dan?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:43

maar die past misschien een paar maanden, dat diertje gaat nog zo ontzettend veranderen. Als je dan perse iets op de rug wilt leggen dan leg er maar een shabrak of dekentje op oid

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:48

Mijn advies? Wacht nog even met een zadeltje aanschaffen tot het beestje er echt klaar voor is. Het zal nog aan alle kanten groeien. Leg er desnoods zo nu en dan een dubbelgevouwen deken met dekensingel op voor de gewenning (is ongeveer net zo zwaar als een Shet-zadeltje). Maar nu al zo actief aan de gang lijkt mij nog een beetje te enthousiast. ;)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:50

Ik zou ook nog even wachten, grote kans dat het zadel over een jaar al niet eens meer past. Echt zonde van je geld.
Zadeltje op de foto ligt niet goed dus niet te beoordelen.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 13:21

Leg gewoon af en toe een dekje met singel op z'n rug. Het is echt zinloos om een zadel voor een 2,5 jarige te zoeken. Daarnaast vind ik zo'n jong dier ook nog te jong om te longeren. Geduld is een groot goed....

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 15:17

Kinke schreef:
maar die past misschien een paar maanden, dat diertje gaat nog zo ontzettend veranderen. Als je dan perse iets op de rug wilt leggen dan leg er maar een shabrak of dekentje op oid

Neem aan dat je daar rekening mee houdt als je een zadel koopt voor een tweejarige. Misschien heeft TS wel budget om elke 3 maanden een nieuw zadel aan te schaffen? Weten wij veel.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 15:24

Ik heb mn paard ingereden met 2 jaar en 8 maanden of zo iets. Ook een aangemeten zadel erop gehad. Rugklachten wil je nou eenmaal niet.

Na het inrijden heeft ze overigens vrij gehad. Ik heb haar nu alleen nog voor de wagen :=

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 15:42

Evelijn schreef:
Volgend jaar als je de zadelmaker voor je eigen paard laat komen vraag je meteen wat die van de pony vindt en wat voor maat die denkt dat misschien gaat passen.... dat is verstandigste oplossing...
voor nu gewoon lekker aan de hand wandelen, schriktraining doen, lange teugelen en pony zo braaf krijgen dat het veilig is om een klein kind op te zetten....

Ik ben het hier helemaal mee eens! Zuinig op het ruggetje van je paardje zijn. Beter ietsje later pas dan te vroeg... Gewoon lekker veel aan de hand doen etc. :)