Hoe voorkom je dat webbers je laarzen beschadigen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe voorkom je dat webbers je laarzen beschadigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 16:38

Kan je dat niet strakker (laten) vastzetten/ naaien? Of andere hoesjes proberen?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-19 17:05

Dat hoesje is van goedkoper kunststof dan de rest van de webber.
Het is precies het model van die laatste foto, wat stug materiaal.
Ik ben bang dat het gaat scheuren als je daar in gaat naaien.
Andere hoesjes zou wel een optie zijn, kan je die ook los kopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 17:07

Ja die zijn voor een paar euro ook los te koop! Wel aan te raden om je beugelriem mee te nemen omdat het vrij nauw komt qua maat (zoals je gemerkt hebt haha), ze moeten in het begin best strak zitten, door gebruik rekt het altijd wat uit. Ze lopen als het goed is ook taps toe, zodat je ze alsnog wel makkelijk over de gesp heen krijgt.

Jills

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 17:15

Je geeft aan dat de hoesjes een brede kant boven hebben, als ze dan smaller aan de onderkant zijn, kun je ze toch omdraaien???

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 17:55

Geen idee hoor, maar ik heb ze onder het zweetbad hangen....kan dat niet ook bij die van jou?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 19:06

Andere Webbers aanschaffen waarbij de gesp er niet helemaal doorheen gaat maar erin.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-19 08:54

@Shanna, ik denk dat ik dan eens ga kijken voor nieuwe hoesjes. Bedankt voor de tip.
@Jills, nee hoor de smalle kant zit boven en de brede kant onder. Omdraaien heeft dus geen zin.
@dems75, onder het zweetblad is niet veilig (mag niet eens meer van de KNHS) en zeker niet bij een springzadel. De veiligheidsclip van de beugelriemhaak werkt dan namelijk niet meer.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 09:14

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 11:12

Myca schreef:
Shanna schreef:
Heb je een foto van hoe je het hebt zitten als ze niet opgestoken zitten?

Ik heb niet een foto van mijzelf, maar het zit zoals op deze foto (geleend van Bokt)

[ [url=m/Xk6HL0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het probleem is dat dat beschermhoesje naar beneden schuift tijdens het rijden zonder dat je er erg in hebt en dan zit je laars onbeschermd tegen dat metalen pinnetje.

Ik zag mijn foto en was even helemaal verward :+
Zoals je kan zien op de foto, heb ik leren anatomica's. Dat is een gewone sluiting met pinnetje ipv zo'n T-gesp
De hoes schuift soms ook wat zoals je kan zien op deze foto, maar dan zie je wel de gesp :)

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 11:30

Jills schreef:
Je geeft aan dat de hoesjes een brede kant boven hebben, als ze dan smaller aan de onderkant zijn, kun je ze toch omdraaien???

Yep,
Boven smal en onder breed.
Heb die dingen al een eeuwigheid in gebruik, alleen de benaming was vroeger anders. Beugelriemhoes en dan zo'n stugge genaaide zonder allerhande richels, toeters en bellen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 11:49

Kan je de webbers niet omdraaien?

Maar reëel, nieuwe webbers kosten 40 euro, hoesjes al 10 euro en dan is het nog maar de vraag of het werkt, want jouw haken hangen zo hoog dat je de hoes ook door de laats heen voelt en dat lijkt me ook niet fijn. Je blijft aan het rommelen zo.

Ik zou nieuw kopen waarbij het haakje niet door het leer heen komt en ze een maatje kleiner kopen zodat ze niet meer zo hoog hangen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-19 13:25

@JHDea Ik heb Wintec webbers aan mijn dressuurzadel, daarbij heb ik dit probleem idd niet.
@Farjen, ik had even de vrijheid genomen om een foto van een soortgelijke situatie te Googlen en toen kwam ik op jouw foto uit ;-)
Als je aan het rijden bent zie je de gesp niet, dan zit je been er voor.
@Morgenlefay, de smalle kant zit boven en de brede onder. Jills had dat niet goed.

Ik ben blijkbaar niet geschikt voor Bates webbers, te korte pootjes...

Iemand nog tips voor mijn rijlaars? Het is wel zonde dat die na 1x springen beschadigd zijn geraakt, ze waren pas een jaar oud. Of kunnen die ook de kliko in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 13:29

Zou even naar de schoenmaker gaan

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:17

Even lipica bellen. Hebben er vast een oplossing voor! Vermoed dat een schoenmaker er een lapje leer overheen zal maken, en dan ga je je zadel beschadigen.

Sporthorsies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 15:12

Lipica kan daar wel een lap leer overheen zetten.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-19 15:52

Het leer is niet stuk, er zit een soort plastic-achtige coating op, die is stuk en dat gaat ook verder.
Een lap leer er overheen is veel dikker dan wat er nu af is, dat gaat vast niet lekker zitten.
Het was niet voor niets dat ik voor webbers had gekozen.
Zo’n beugelriemgesp onder het zadelrokje vind ik vervelend zitten.

Achteraf gezien had ik die Bates webbers natuurlijk nooit moeten kopen.
Ik vind overigens ook wel dat Bates of de winkel wat duidelijker in de informatie had moeten zijn, dan had dit voorkomen kunnen worden.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 16:27

Myca schreef:
@JHDea Ik heb Wintec webbers aan mijn dressuurzadel, daarbij heb ik dit probleem idd niet.
@Farjen, ik had even de vrijheid genomen om een foto van een soortgelijke situatie te Googlen en toen kwam ik op jouw foto uit ;-)
Als je aan het rijden bent zie je de gesp niet, dan zit je been er voor.
@Morgenlefay, de smalle kant zit boven en de brede onder. Jills had dat niet goed.

Ik ben blijkbaar niet geschikt voor Bates webbers, te korte pootjes...

Iemand nog tips voor mijn rijlaars? Het is wel zonde dat die na 1x springen beschadigd zijn geraakt, ze waren pas een jaar oud. Of kunnen die ook de kliko in?

Lipica kan er een soort druppel aan de binnenkant op zetten. Ik heb dat ook bij mijn laarzen omdat ik een heel zacht soort leer wilde. Dan is dat extra bescherming tegen slijten van de laars. Ik vind het ideaal. Na bijna 7 jaar zit de binnenkant er nog picobello uit.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-19 22:53

@Minimaxi, heb je enig idee van de kosten?

Op dit moment is mijn vertrouwen in zowel Bates webbers als Lipica rijlaarzen diep gezakt.
In ieder geval zo laag dat ik niet meer verder in deze merken wil investeren.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 23:05

Myca schreef:
@Minimaxi, heb je enig idee van de kosten?

Op dit moment is mijn vertrouwen in zowel Bates webbers als Lipica rijlaarzen diep gezakt.
In ieder geval zo laag dat ik niet meer verder in deze merken wil investeren.

Nee durf ik niet te zeggen. Zat bij mij toen in de prijs toen ik de laarzen 6,5 jaar geleden heb laten maken.

Ik denk dat alle laarzen schade op zouden lopen van die haak van je beugelriemen. Daarom zit er ook een beschermhoesje bij. Alleen in dit geval functioneert deze niet. Zou contact daarover opnemen met Bates dat hierdoor je laarzen flink zijn beschadigd en kijken hoe dit op te lossen is. Product functioneert tenslotte niet naar behoren.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-19 09:29

Dat is een goed idee MiniMaxi.