nieuw zadel voor dikkerdjedap?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sas_Mon

Re: nieuw zadel voor dikkerdjedap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 17:36

Inderdaad heeft mijn paard een vrij vlakke rug. Dus als de wintec daar op past word een holle rug niets idd.

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 19:08

Ik heb een rondgeribte met korte rug en heb naar grote tevredenheid een le tek, je kan ook kijken naar een tekna, dat is een iets goedkopere kunstof variant. Heerlijk zadel!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 19:51

xwildhorse schreef:
thorowgood hebben we vandaag geprobeerd met de grootste boom maar die paste ook niet..

misschien is het handig als ik eerst haar een paar kilos lichter krijg en daarna nog eens gaan kijken of iemand laat komen voor wintec en trowegood

Als de grijze niet past, dan krijg je ook niets breders :n
In dat geval is je paard zeer waarschijnlijk gevaarlijk dik te noemen, hoe hard dat ook klinkt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 20:00

Heb je je paard al eens gefatscored? Dan weet je of ze een paar kilo te zwaar is of echt obesitas is. Op youtube staan hier veel handige filmpjes over. Als ze echt veel te zwaar is is het zonde om nu een zadel te kopen, want dan kan over een paar maanden weer de zadelpasser komen.

Sowieso beter om haar eerst op gezond gewicht te krijgen voordat haar gezondheid er onder gaat lijden

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 20:06

Als ik lees wat je schrijft, zou ik me focussen op afvallen. En dat bij voorkeur door te longeren. Dat lichaam moet nu al zo veel overgewicht meesjouwen dat het sowieso al maximaal belast is. Of een haflinger met een ideaalgewicht van 500kg nu 100kg overgewicht of 100kg ruiter+harnachement draagt, in beide gevallen is de belasting al maximaal. Met als bijkomend nadeel dat 100kg overgewicht niet weg is na een uur.

Regelmatig scoren (iedere 3 weken) via het henneke scoring system is verstandig. En geef er gerust ook halve maten aan:
Het algemene plaatje: https://en.wikipedia.org/wiki/Henneke_h ... ing_system
Per lichaamsdeel en dan het gemiddelde nemen (bewaar de waarden van deze, dat is het beste vergelijken): https://extension.umaine.edu/publications/1010e/

Ik zou dus aan de longe gaan trainen op een 18m-cirkel. Afhankelijk van haar huidige conditie eerst een uur stappen met 3x 5 minuten draf (dus 15 min. stappen, 5 min. draven, 10s (waarin van hand veranderen), 5d, 10s, 5d 10s) en dat opbouwen naar 25 minuten stappen, 15 minuten draven en 20 minuten galoperen (10s, 4d, 10g, 4d, 5s (van hand veranderen), 4d, 10g, 3d, 10s).

En daarnaast de voeding beperken door middel van strookbegrazing, slowfeeder hooinetten en/of graasmasker, geen krachtvoer en alleen een mineralenbrok zoals pavo vital (30g/100kg ideaalgewicht) of marstall force (30g/100kg ideaalgewicht).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 20:12

Lang trainen aan de longe is wel geestdodend vind ik zelf voor mens en paard.

Ik heb mijn shet laten afvallen door het voer om te gooien toen ze bevangen stond ze stond al niet meer op het gras omdat ik voordat ze bevangen was al probeerde haar te laten afvallen. Ik heb het weidehooi deels vervangen door graszaadhooi. Daarnaast marstall force gevoerd. En toen ze van de pijnstilling was dagelijks gaan wandelen in een actief tempo. Binnen een paar maanden was ze op gezond gewicht. Ik heb het wandelen bij haar wel rustig opgebouwd ivm haar voeten (wekelijks 5 minuten erbij als het goed bleef gaan).

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 21:07

xwildhorse schreef:
een wintec wide leek mij inderdaad ook een goede optie! alleen zei de zadelpasser dat ze daar niet zoon fan van was. zijn van prijs ook betaalbaar en mocht ze in de lente weer gras eten is het ook aanpasbaar. is er iemand met een wintec wide ? En kunnen daar ook andere vullingen in? dat rade ze wel aan mocht ik er zo een kiezen

Wintec heeft zijn eigen systeem om pas te maken met zgn risers daar moet een zadelpasser wel mee om kunnen gaan. Dat werkt anders dan wol bijvullen en daar hebben ze niet allemaal zin in om zich in te verdiepen wel mIemand die erg goed is met Wintec is:

http://dezadelmaakster.nl/

xwildhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-19 21:40

Jaaa het afvallen gaat sowiezo gebeuren hoor! We hebben een weegschaal op stal dus kan het ook bijhouden. Ben na het zadel passen meteen begonnen met longeren :(:) met balkjes en een sprongetje ze moest namelijk ook meer buikspieren krijgen zei ze en mijn meisje vind gelukkig springen superleuk! Ik ga morgen weer longeren en een stukje met dr wandelen buiten omdat ze dat super leuk vind als beloning na het wat saaiere bakwerk. De voeding is op dit moment 24/7 op graszaad hooi en toegang tot weide maar daar staat op dit moment niet veel gras meer en staat ze ook bijna niet. Dit is in een kudde dus heb ik zelf weinig invloed op. Krachtvoer geef ik 1keer per week 1/4 van schep is agrobs alpengrun muslie met zo min mogelijk suiker maar wel veel vitamine en kruiden dus denk dat voor haar de voeding wel goed is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 21:42

Ik zou eerder voor dagelijks een vitamine korrel gaan dan een keer per week een beetje brok. Zeker als ze al graszaadhooi krijgen waar weinig tot niks zit

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 21:50

Wij hebben voor onze ronde forester zonder schoft en met korte rug, een kent&masters cob zadel in bestelling. Zoiets zou bij jou ook moeten kunnen passen denk ik?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 21:51

xwildhorse schreef:
boomloos heb ik verschillende van geprobeerd maar vond ze erg breed zitten en schoof ook van links naar rechts

je hebt enorm veel verschillende soorten boomloos. Barefoot bv vind ik zelf ook erg breed zitten en ligt op mijn paarden te onstabiel.
Trekker lag super stabiel, zit breed maar wel comfortabel breed. Ghost zit erg smal en ligt met een antislipdekje ook goed en stabiel, die ligt het fijnst door de verplaatsbare singelophanging.
Via buitenzinnig.nl kan je een ghost testen, of je kan de boomlooszadelpasservice laten langskomen en dan kan je verschillende merken proefzitten en testen op je eigen paard.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 21:54

Het is een leuke muesli, maar zeer mineraalarm. Het bevat weinig koper, beperkt zink en een verwaarloosbare hoeveelheid selenium. Zo uit mijn hoofd gezegd moet je er minimaal een kg/100kg paard per dag (echt per dag, niet per week) van voeren voor voldoende koper en zink en zelfs dan redt je het niet met de selenium.

Een kwart schep muesli is zo'n 200-300g. Als je haflinger zo'n 500kg hoort te wegen, heeft hij al 150g van de super geconcentreerde mineralenbrok marstall force of pavo vital nodig per dag, dat is dik een kg per week (ja, dat is meer dan op de zak staat, maar het is mijn vak en het is echt zo. Ergens op bokt heb ik wel de onderbouwing neergezet). Juist te dikke paarden hebben vaak een mineralentekort waardoor ze meer willen eten, ze willen namelijk dan heel graag die mineralen bijvullen, in plaats van dat ze voor de energie eten. Dan kunnen ze dus gaan afvallen omdat je ze (iets) meer voert.

Ook trouwens vaak een eiwittekort, ook dat helpt niet mee. Ik zou beginnen met een goede mineralenbrok. Vitalbix dc kan ook, doseren op 75g/100kg paard.

xwildhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-19 21:57

De voeding die ze krijgt is door iemand op haar afgesteld omdat in veel brok soorten pavo ect zit te veel suiker en iets anders wat op haar darmen niet goed werkt en in vital bix zit luzerne wat ook slecht gaat op haar darmen. Ik zal met de persoon die mij dit voer heeft aanbevolen over hebben want is iddd een tijd geleden dat het is aangepast. Ze heeft wel altijd een mineralen blok in de wei

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 22:26

Qua training hoef je niet alleen te logeren. Er bestaat zoveel meer.

Loswerken is ook leuk en vooral heel leerzaam.
Op die manier kun je het paard ook trainen. En zodra je zo ver bent met je houding en lichaamstaal kun je zelfs balken en pylonen toe voegen.
Uitbreiding met grondwerk naar dubbele lange lijnen toe en je voegt ook nog iets heel nuttigs toe zonder dat je er op zit: balans!!!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 22:27

Het suikergehalte in force en vital is niet hoger dan in deze muesli. Balen dat ze geen luzerne kan verdragen, dat hoor je helaas wel vaker. Is het werkelijk getest of 'aangevoeld'? Want hij wordt er ook nogal eens blind in gegooid.

Mineralensteen op het land doet vaak niet veel. Alleen degene die voor minimaal een derde uit suiker bestaan wordt over het algemeen voldoende aan gelikt. Himalaya gaat het in ieder geval voor de mineralen niet worden, maar is wel goed voor het zout. De knz liksteen moeten ze minimaal 100g/ dag van likken voor voldoende selenium en eigenlijk wel 300g per dag voor voldoende koper. Dat betekent dat ze met een 10kg- steen 1-3 maanden doen en met een 2kg-steen slechts 1-3 weken.

xwildhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-19 22:42

Is aangevoeld en daarna getest. Merkte ook meteen verschil maar wil inderdaad wel iets doen aan de voeding maar dan even met die mevrouw bespreken wat voorhaar het best werkt en dat ze toch meer en genoeg vitamine ect binnenkrijgt dus daar word ook aan gewerkt! En indd loswerken ect doen we ook graag hoor! Variatie is er genoeg alleen lijkt longeren mij het meest effectief dat ik ook kan zien wat haar lichaam precies doet en het lang en laag ook op die manier beter lukt. Maar we wisselen wel wat af of combineren wat met elkaar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 23:08

Koekie73 schreef:
Wij hebben voor onze ronde forester zonder schoft en met korte rug, een kent&masters cob zadel in bestelling. Zoiets zou bij jou ook moeten kunnen passen denk ik?

Als het grijze ijzer bij TG te small was, dan is dat bij K&M ook zo.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 23:09

amoebje schreef:
Ik heb een rondgeribte met korte rug en heb naar grote tevredenheid een le tek, je kan ook kijken naar een tekna, dat is een iets goedkopere kunstof variant. Heerlijk zadel!

Ik heb ook een tekna op een rondgeribte pony. Deze heeft korte kussens. Is nieuw ongeveer 700,- maar je kan ze op marktplaats wel voor minder krijgen. Heel fijn zadel! Heeft ook verwisselbaar kopijzer dus je kan hem smaller maken als je paard afvalt.

xwildhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-19 09:32

Ik denk dat ik eerst maar is ga zorgen dat ze afvalt en wat buikspieren opbouwt, en dan eens zoeken naar een passend zadel denk inderdaad wel iets met een wisselbaar kopijzer. Tekna wintec of trowegood en anders misschien dat zadel van de kennis om mee te beginnen mocht dat passen.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 09:53

Massimo is korter als de kunststofzadels hoor en anders kiezen voor franse kussens. Massimo gaat namelijk wel tot hele brede boommaten en worden toch regelmatig tweedehands aangeboden. Maar je eisenpakket kort, breed en goedkoop maakt het niet makkelijk.
Wat ik weet van mijn pony was dat de Tekna S-line het enige was, dat qua lengte pastte, mijn Wintec heb ik moeten verkopen.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 10:30

Sizzle schreef:
Koekie73 schreef:

Als het grijze ijzer bij TG te small was, dan is dat bij K&M ook zo.

Ik weet niet of ze een standaard model had geprobeerd, vandaar dat ik de cob opperde.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 10:36

Ik heb een vrij stevig paard (zadelpasser krabte achter d'r oren toen ze zadels kwam passen :') )
Maar we zijn uitgekomen op de Euroriding Diamant, Zadel met de wijdste boom en deze nog eens verbreed.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 11:28

xwildhorse schreef:
Is aangevoeld en daarna getest. Merkte ook meteen verschil maar wil inderdaad wel iets doen aan de voeding maar dan even met die mevrouw bespreken wat voorhaar het best werkt en dat ze toch meer en genoeg vitamine ect binnenkrijgt dus daar word ook aan gewerkt! En indd loswerken ect doen we ook graag hoor! Variatie is er genoeg alleen lijkt longeren mij het meest effectief dat ik ook kan zien wat haar lichaam precies doet en het lang en laag ook op die manier beter lukt. Maar we wisselen wel wat af of combineren wat met elkaar.

Als je naar dubbele lange lijnen toe werkt misschien nog wel beter.

Dan werk je eerst aan de verticale balans. Daarna aan de horizontale balans.
Je bent bezig om het lichaam op de juiste manier te laten gebruiken.

Mijn ervaring is, dat het nog effectiever is dan longeren.