Dé singel voor paard met singelplek ver naar voren...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

Re: Dé singel voor paard met singelplek ver naar voren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 07:40

Ik ben bij mijn merrie erg tevreden over de kentaur lausanne singel. Zo gevormd dat hij bij haar keurig in de singelgroeve ligt, maar genoeg 'curve' heeft om bij het zadel de singelstoten recht naar beneden te houden.

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:52

Ik heb bij mijn Arabier hetzelfde probleem. Bij haar is de oplossing een Prolite Narrow singel. Zij krijgt singelwondjes doordat het naar voren trekt. Bij deze singel geen enkel wondje meer te bekennen. En het zadel blijft mooi achter de schouder liggen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:05

met de Prolite schuift mijn zadel nog steeds naar voren. Ook regelmatig flinke singelwondjes gehad. Heb er ook een Lemieux singelbontje omheen. Ook veel andere singels geprobeerd.

Maar sinds kort rij ik met een Lemieux X grip Twin Sided dekje, en mijn zadel ligt als een huis.
Is een duur dekje (189 euro), maar het is mij het geld dubbel en dwars waard.
Sinds een paar weken ook een witte aangeschaft voor de wedstrijden, via ebay 150 euro. Nog veel geld, maar scheelt genoeg.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 07:03

Ik heb proefgereden met de Fairfax narrow. Prachtige singel, maar heeft veel onderhoud nodig en flink aan de prijs. De Prolite vind ik net wat hard op de randen.

Ben zelf uitgekomen op de Topfit singel. Prachtige kwaliteit en houdt t zadel mooier op de plek dan de Fairfax. Prijs is ook beter , maar ik vind t wel een beetje een lompe singel.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 07:17

Deze ken ik vanuit de western, maar is er zo te zien ook in Engelse variant:
https://www.totalsaddlefit.com/shoulderreliefgirth/

Goede ervaringen mee gehoord. :j zelf ook een paard met naar voren liggende singel plek, brede en naar achter lopende schouders en rondgeribt, voor hem heb ik een vergelijkbare singel (en als die niet gewerkt had had ik een shoulder relief gaan proberen).

Ik heb nu de western variant van deze:
https://www.kifrahorse.nl/Anatomische-D ... ngel-Kifra
Ik was twijfelachtig over een leren singel maar dit gaat eigenlijk uitmuntend.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 07:24

Leo schreef:
Deze ken ik vanuit de western, maar is er zo te zien ook in Engelse variant:
https://www.totalsaddlefit.com/shoulderreliefgirth/

Goede ervaringen mee gehoord. :j zelf ook een paard met naar voren liggende singel plek, brede en naar achter lopende schouders en rondgeribt, voor hem heb ik een vergelijkbare singel (en als die niet gewerkt had had ik een shoulder relief gaan proberen).

Ik heb nu de western variant van deze:
https://www.kifrahorse.nl/Anatomische-D ... ngel-Kifra
Ik was twijfelachtig over een leren singel maar dit gaat eigenlijk uitmuntend.

Ik wilde de shoulder relief cinch/girth net aan gaan raden. Ik gebruik hem zelf in de western variant, maar inderdaad ook voor Engelse stoten te verkrijgen. Erg fijne singels en duurzaam.
Ik zou wel aanraden om een wollen onderleg te gebruiken. De neopreen heeft een wat minder lange levens duur. Hier worden de singels gebruikt voor trailrides, dus elke dag, vaak meerdere uren per dag, onder alle omstandigheden. Bergop, bergaf, alle zadels blijven een stuk beter liggen met deze singels, en we kunnen losser singelen. Dus zeer tevreden!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-19 13:56

Fairfax lees ik inderdaad veel slechte ervaringen over het leer en kwaliteit ondanks goed onderhoud. Voor 1/1,5 jaar vind ik 300 euro echt te gek. :=

De Prolite lees ik veel over dat ie harde randen heeft en na een tijdje stug wordt? Paard reageert heel fel op dingen die niet comfortabel zitten, ben dus bang dat het uiteindelijk toch niet prettig is voor haar. Kan helaas hier in de buurt nergens vinden waar je kan lenen/huren of iets.

Ze krijgt overigens niet heel snel wondjes, maar reageert er gewoon niet fijn op. Wellicht als het langer gebruik wel.

De shoulder relief singel ziet er wel fijn uit! Ook prijs wat beter dan de Fairfax. :=
Kan je deze in NL (of nog beter Zweden ) krijgen? Kan m alleen via hun eigen website vinden.

Bonice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 14:48

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 14:48

Ik kan je de Mattes singel ook aanraden.

Rijd een jonge merrie die ontzettend lastig is met zadels en singels. Rond/weinig schoft/ singelplek ver naar voren en enorme beweging in de schouder waardoor ze dus ook snel irritatie kreeg van de singel. Op een punt werd ze zo lastig dat ze alleen nog maar steigerde en niet wilde lopen. Had minieme wondjes gekregen van de singel bleek. Heb van alles geprobeerd ander zadel/anatomische singels van Kieffer/Prestige/Sommer etc. Toch maar de bontsingel en ze is zo fijn nu.

Niet meer lastig met aanslingeren (je moet wel een aantal keer nasingelen doordat het bont zo fluffy is) En heel veel meer ontspannen met rijden.

https://www.letty.nl/paardensport/matte ... en-singels

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 16:51

Hier ook erg tevreden met een mattes. Wel springzadel/singel maar wel de singel plek vrij ver. Ik heb er tweede hoes bij voor het wisselen en wassen, dat hoeft natuurlijk niet maar vind ik gewoon handig. Echt heel tevreden over de ligging van de singel en in gebruik zelf :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 04:51

Quir schreef:
De shoulder relief singel ziet er wel fijn uit! Ook prijs wat beter dan de Fairfax. :=
Kan je deze in NL (of nog beter Zweden ) krijgen? Kan m alleen via hun eigen website vinden.

https://www.euro-horse.nl/us/shoulder-r ... leece.html
Deze site heeft sowieso de western, wellicht kunnen ze een Engelse bestellen? En de officiële site shipt wereldwijd, dus dat zou ook moeten kunnenz

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 06:06

Quir schreef:
Fairfax lees ik inderdaad veel slechte ervaringen over het leer en kwaliteit ondanks goed onderhoud. Voor 1/1,5 jaar vind ik 300 euro echt te gek. :=

De Prolite lees ik veel over dat ie harde randen heeft en na een tijdje stug wordt? Paard reageert heel fel op dingen die niet comfortabel zitten, ben dus bang dat het uiteindelijk toch niet prettig is voor haar. Kan helaas hier in de buurt nergens vinden waar je kan lenen/huren of iets.

Ze krijgt overigens niet heel snel wondjes, maar reageert er gewoon niet fijn op. Wellicht als het langer gebruik wel.

Ik heb mn fairfax singel nu denk ik 4 jaar. In het begin al snel scheurtjes in het leer, maar kosteloos een nieuwe gekregen. Nu geen problemen. Ik heb er wel een lemieux bontje overheen ivm gevoelige huidjes, maar rij er zo'n 2 paarden per dag mee en hij blijft soepel en mooi, ondanks dat ik hem niet echt onderhoud haha.. er gaat miss 4 x per jaar een doekje en vetje op als ik toevallig mn bontje aan het verwisselen ben en tijd heb

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 06:49

Mijn prolite is superzacht
En door de kromming zorgt het ervoor dat de singelstoten recht naar beneden gaan en je zadel wellicht niet meer schuift.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-19 11:43

Had inderdaad te horen gekregen dat Fairfax maar een aantal slechte oplages had en die ook wat ouder zijn. Dus die blijft zeker open als optie. :j

Hoe lang heb je de Prolite, Nibbit? Blijft ie mooi soepel en voelen de randen zacht?

Helaas nog geen winkel in Zweden gevonden die ze heeft, zodat ik ze zelf kan voelen...

Qua vorm lijkt mij dat de Fairfax/Prolite en de shoulder relief singels het meest geschikt zullen zijn, beide hebben ook bont hoezen beschikbaar en zijn er ook in het bruin. Voorkeur voor nu gaat naar shoulder relief, omdat die toch van leer is, maar qua prijs stuk leuker is dan de Fairfax, maar de Prolite narrow zou ook zeker nog kunnen. :j

eilleen333 schreef:
Quir schreef:

https://www.euro-horse.nl/us/shoulder-r ... leece.html
Deze site heeft sowieso de western, wellicht kunnen ze een Engelse bestellen? En de officiële site shipt wereldwijd, dus dat zou ook moeten kunnenz

Ze verzenden inderdaad wereldwijd, maar verzendkosten Zweden rond de 50 euro. NL 20/30, dus wellicht dat dat nog een optie is.

Denk dat ik in Zweden maar singels ga aan bieden om te proberen, de vraag lijkt heel groot (had gevraagd of iemand iets wist in een Facebook groep) en niets mogelijk qua uit proberen, haha.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 11:52

Quir schreef:
Helaas nog geen winkel in Zweden gevonden die ze heeft, zodat ik ze zelf kan voelen...

Qua vorm lijkt mij dat de Fairfax/Prolite en de shoulder relief singels het meest geschikt zullen zijn, beide hebben ook bont hoezen beschikbaar en zijn er ook in het bruin. Voorkeur voor nu gaat naar shoulder relief, omdat die toch van leer is, maar qua prijs stuk leuker is dan de Fairfax, maar de Prolite narrow zou ook zeker nog kunnen. :j

Denk dat ik in Zweden maar singels ga aan bieden om te proberen, de vraag lijkt heel groot (had gevraagd of iemand iets wist in een Facebook groep) en niets mogelijk qua uit proberen, haha.

Als je in zweden zit... heeft Hooks dan niets van je gading? Vind hun spullen wel mooi van kwaliteit en betaalbaar.

Note: quotes eruit geknipt, Bokt snapte het niet met meerdere quotes er nog in.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 11:55

Ik heb de Prolite vanaf mei, bevalt heel goed, hij was zacht en is dat nog steeds.
Het voelt sponzig en zacht, maar is wel stevig. De vorm is super.

Ik heb de narrow en heb begrepen dat dat voor de meeste paarden het beste past

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-19 12:10

Skippy01 schreef:
Quir schreef:

Als je in zweden zit... heeft Hooks dan niets van je gading? Vind hun spullen wel mooi van kwaliteit en betaalbaar.

Note: quotes eruit geknipt, Bokt snapte het niet met meerdere quotes er nog in.

Helaas niet echt, enige die een beetje interessant kan zijn is deze:

Afbeelding
https://www.hooks.se/hast/hastutrustnin ... airfield-1

Maar die is eigenlijk ook de verkeerde kant op en denk nog te recht.

Heb verder bijna alles van Hööks, super fijne spullen, mooie pasvorm, goede kwaliteit en vooral ook een hele goede prijs.

En deze heb ik ook naar zitten kijken:

Afbeelding
https://borjes.se/hast/sadlar-tillbehor ... un-brown60

Maar eigenlijk hetzelfde.

Deze vorm past denk ik beter bij wat ik nu voor vosje zoek

Afbeelding

Afbeelding

Nibbit schreef:
Ik heb de Prolite vanaf mei, bevalt heel goed, hij was zacht en is dat nog steeds.
Het voelt sponzig en zacht, maar is wel stevig. De vorm is super.

Ik heb de narrow en heb begrepen dat dat voor de meeste paarden het beste past

Dat klinkt goed!

Denk dat mijne ook Narrow nodig heeft, al is ze niet smal (eigenlijk juist best breed), maar wel maar een pony.

Celine_Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 12:49

Ik heb ook de prolite voor een paard met grote schouders en singel groeve ver naar voren. Ik heb die singel nu 1,5 jaar, maar bevalt nog steeds goed, ondanks dat hij wat stugger wordt van het zweet.

De narrow variant is voor paarden met weinig ruimte tussen de voorbenen, en de wide voor paarden met meer ruimte. Achter de ellebogen zijn ze even breed.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 14:05

Ik zou bij paarden die snel wat buikig zijn geen singel gebruiken die ook naar achteren dikker is (zoals de bovenste 2 foto's van Quir). Door de buik wordt de singel dan juist naar de schouders gedrukt.

Ik had voor mijn paard met vergelijkbare problemen een msfc F2 singel. Dat ging net maar die was nu overleden. Eenzelfde type singel van Fryso gekocht maar dat ging verrassend genoeg niet goed, singelwonden tot bloedens toe.

Ik rij nu een paar weken met een kentaur met memory foam. Simpel en goedkoop singeltje maar geen wondjes meer.

Ook ervaring met prolite en fairfax, beide fijne singels maar ik moest een singel met elastiek hebben.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 14:42

Ik heb een singel van Tribal saddle.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze.
Daar ben ik bij mijn pony erg tevreden over.
Heb 'm nu sinds eind juni in gebruik.
Deze heeft ook elastiek aan de gespen, dat is voorwaarde voor mijn pony, anders loopt die niet fijn.

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 16:03

Op mijn paard heb ik ook eerst Prolite singel gehad, was best blij mee. Toen ik mijn bruine zadel heb op maat gemaakt, vroeg ik om een copie van Prolite te maken maar in bruin EN met elastik aan beide zijden.
Sinds kort heb ik toch gewaagt om simpele singel van Vantaggio te bestellen in form zoals die van Hooks. Zadel blijft prima op zijn plek, singelstoten vallen mooi recht naar beneden. EN paard gebruikt beter zijn achterhand, zomaar sinds eerste gebruik. Dus ik zou zeggen, test 't en je paard zal je 't zeggen :)

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 16:14

Ik heb de fairfax leer gehad. Inderdaad drama. Heb hem nog een keer laten maken voor 70 euro maar ging daarna weer snel stuk. Service krijg je ook niet, je mag gewoon zelf lappen. Bovendien verwachten die lui dat je elke dag je singel wast en droogt (wat ik dus ook braaf deed) maar zelfs dat houdt m niet heel. Niet kopen.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 16:16

Hier ook de Prolite singel, ik denk al iets van 4 jaar of zo en nog steeds gewoon zacht en soepel.
Geen harde randjes en dergelijke.

Heel tevreden over deze singel.

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 21:54

Mijn Prolite narrow heb ik nu sinds december. Blijft mooi soepel. Mijn paard krijgt heel snel wondjes, maar sinds de Prolite daar helemaal geen last meer van. Ik haal na het rijden wel altijd even een natte doek eroverheen om het zweet eraf te vegen.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 11:30