Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
roosjuh17 schreef:Nee heb ik niet naar gekeken. Maar ik ben geen fan van boomloos. De druk verdeling van boomloze zadels is spreekt me niet aan.
Marocje schreef:...
Ik had niks met boomloos, bijna anti zelfs. Maar toen hoorde ik van de boomlooszadelpasservice, met verschillende soorten zadels. Dat klonk toch wel handig, dus die eens laten langskomen. Ik ging voor de Barefoot London, ziet eruit als een Engels zadel. Maar het bleek dat Barefoot voor ons als combinatie niet handig was. Zat ook niet lekker. (Op een andere pony dus op een Barefoot Barrydale gereden, en voor lange ritten zat die lekker)
Toen de Ghost geprobeerd (vond ze zo lelijk) maar zat echt zo lekker! Leek een onwijze toren, maar je zat er echt in. Dus die besteld.
..
Dee_Es schreef:Mijn paard heeft ook een lastige rug waarbij alles achterover kiept en ook een barefoot lag daarop niet in balans.
Ik rij nu met een Hulsebos zadel (dressuur) waarbij een widge (?) is ingebouwd waardoor de achterkant van het zadel hoger komt te liggen. Ik weet alleen niet of hulsebos zadels heeft met een teruggesneden kamer en het is een beetje opletten met de passers. Ze hebben nogal wat wisselingen in personeel en niet iedere passer is even kundig.
Ik gebruik ondanks de aanpassingen aan het zadel ook nog deze pad: http://www.acavallo.com/ac_product/gel-pad-back-riser/ Nu ligt mijn zadel mooi in balans en zijn er geen gevoelige plekken meer. Ik laat wel regelmatig de fysio komen om zijn rug los te houden waar dat niet lukt met rijden.
ProudJustify schreef:Dee_Es schreef:Mijn paard heeft ook een lastige rug waarbij alles achterover kiept en ook een barefoot lag daarop niet in balans.
Ik rij nu met een Hulsebos zadel (dressuur) waarbij een widge (?) is ingebouwd waardoor de achterkant van het zadel hoger komt te liggen. Ik weet alleen niet of hulsebos zadels heeft met een teruggesneden kamer en het is een beetje opletten met de passers. Ze hebben nogal wat wisselingen in personeel en niet iedere passer is even kundig.
Ik gebruik ondanks de aanpassingen aan het zadel ook nog deze pad: http://www.acavallo.com/ac_product/gel-pad-back-riser/ Nu ligt mijn zadel mooi in balans en zijn er geen gevoelige plekken meer. Ik laat wel regelmatig de fysio komen om zijn rug los te houden waar dat niet lukt met rijden.
Krijg je met deze pad geen wrijving?
Heb hier ook al eens naar gekeken, maar ben altijd bang dat het gaat wrijven/opkruipen als je paard warm wordt. Beetje vergelijkbaar met sokken in schoenen en dan warme voeten krijgen, staat bij mij garant voor blaren
Rizette schreef:Daphneej Het diepste punt van jouw zadel ligt bij alle zadels te ver naar achteren.
roosjuh17 schreef:Femke, hele goeie opmerking. Daar wringt het schoentje dus ook. Enkel in stand en stap is hij behoorlijk vol. In draf en Gallop dan weer niet. Hij is van zichzelf erg stijf en kort in de passen ( vermoed wat quarter erin ) dus het is allemaal niet super evident.
Zie foto
[ [url=m/OMds0A.jpg]Afbeelding[/url] ]
Daphneeeej schreef:Rizette schreef:Daphneej Het diepste punt van jouw zadel ligt bij alle zadels te ver naar achteren.
Alle 3 de zadels met ruiter er in liggen volledig aangesloten over de gehele lengte van de kussens zonder ergens meer te drukkenZodra er een ruiter in gaat zitten vormt het zadel naar het paard. Dat is het fijne aan boomloze zadels tenopzichte van boomzadels bij dit soort ruggen. Rijdt het paard al 4 jaar zonder enige problemen met deze zadels. Paard is nooit gevoelig op de rug ook niet na lange intensieve ritten.
Rizette schreef:Daphneeeej schreef:Alle 3 de zadels met ruiter er in liggen volledig aangesloten over de gehele lengte van de kussens zonder ergens meer te drukkenZodra er een ruiter in gaat zitten vormt het zadel naar het paard. Dat is het fijne aan boomloze zadels tenopzichte van boomzadels bij dit soort ruggen. Rijdt het paard al 4 jaar zonder enige problemen met deze zadels. Paard is nooit gevoelig op de rug ook niet na lange intensieve ritten.
Als het diepste punt van het zadel gaat veranderen afhankelijk van waar de ruiter gaat zitten dan hoef ik nooit zo'n zadel want dan komt het met een beetje pech dus nog verder naar achteren te liggen. Mooi dat je er probleemloos mee rijdt maar het zijn geen foto's van zadels die mooi liggen. Maar goed als er niets anders mogelijk is zul je wat moeten w.s. Maar het paard waar nu een zadel voor wordt gezocht moet ook gewoon meer vlees/ spieren krijgen en dat is ook kwestie van voeding dan komt pas training en dan zou hetzelfde zadel ook maar zo achterover kunnen liggen.
Rizette schreef:Gypsy schreef:Rizette je bent appels met peren aan het vergelijken. Voor het wel of niet passen van boomloze zadels gebruik je andere technieken dan voor boomzadels.
Ben ik wel benieuwd naar, waar staan die technieken beschreven, heb je misschien een link? Wil er graag meer over weten.
Rizette schreef:Paard rug mee laten bewegen in stap ligt vooral aan de inwerking van de ruiter en natuurlijk een niet knellend zadel maar over de rug rijden in stap is rijtechniek en ga je niet krijgen door een ander zadel te kopen. Dat moet je bijgebracht worden.
Rizette schreef:Kan hier geen chocola van maken dus als er ergens iemand is die het duidelijk op een rijtje heeft staan hoe het passen en de ligging van een boomloos zadel hoort te zijn dan hou ik mij aanbevolen.