Zadel voor ons paard met speciale rug

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laura1982

Re: Zadel voor ons paard met speciale rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 10:50

Sella maakt maat zadels waarvan de boom ook aan te passen is. Ali is echt kundig en ik zou hem een benaderen. Hij maakt ook springzadels.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 10:54

roosjuh17 schreef:
Nee heb ik niet naar gekeken. Maar ik ben geen fan van boomloos. De druk verdeling van boomloze zadels is spreekt me niet aan.

De druk verdeling van boomloze zadels is tegenwoordig niet meer 'zo bagger' als vroeger.

Bron:
https://www.barefootsaddlesusa.com/Articles.asp?ID=246

Mocht je toch gaan overwegen om boomloos te proberen, je kan ze testen. Er zijn verschillende dealers die diverse testzadels voor een week uitlenen of op locatie komen om diverse zadels uit te proberen.

Edit: Zelfde verhaal als Marocje. Ook passervice langs laten komen. Barefoot bleek ook niet geschikt voor ons (sad, want de Barrydale vind ik ook prachtig). Uiteindelijk ook bij Ghost uitgekomen, paard heeft nog nooit eerder zo goed gelopen als met dit zadel. Blijft kwestie van uitproberen welk zadel bij welke combi past.
Marocje schreef:
...
Ik had niks met boomloos, bijna anti zelfs. Maar toen hoorde ik van de boomlooszadelpasservice, met verschillende soorten zadels. Dat klonk toch wel handig, dus die eens laten langskomen. Ik ging voor de Barefoot London, ziet eruit als een Engels zadel. Maar het bleek dat Barefoot voor ons als combinatie niet handig was. Zat ook niet lekker. (Op een andere pony dus op een Barefoot Barrydale gereden, en voor lange ritten zat die lekker)
Toen de Ghost geprobeerd (vond ze zo lelijk 8-) ) maar zat echt zo lekker! Leek een onwijze toren, maar je zat er echt in. Dus die besteld.
..
Laatst bijgewerkt door J0anieke op 25-04-19 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 10:59

Hier paardje met zelfde soort rugvorm (erger zelfs :') ). Ik heb voor hem nu 3 verschillende zadels en gaan alle 3 top. 1tje heeft iets te dunne kussens voor het fijne maar omdat ze allemaal boomloos zijn valt er te werken met een onderlegger door het meevormen van het zadel.
Afbeelding

Zadel waarmee ik spring (is er ook in dressuur zadel)
Heather moffett flexee,
Afbeelding

Dressuurzadel, Flexible inspiration. Deze heeft iets te dunne kussens maar door een prolitepad ligt hij perfect (kopijzer is daar op aangepast)
Afbeelding

Mijn barokke zadel maar dit merk/opbouw zadel is er ook in dressuur, veelzeidigheid etc.
Hidalgo valencia special (bij hidalgo zadels kan je zelf de vorm en dikte van de kussens uitkiezen, dus evt helemaal passend aan je paard)
Afbeelding

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 11:07

Mijn paard heeft ook een lastige rug waarbij alles achterover kiept en ook een barefoot lag daarop niet in balans.

Ik rij nu met een Hulsebos zadel (dressuur) waarbij een widge (?) is ingebouwd waardoor de achterkant van het zadel hoger komt te liggen. Ik weet alleen niet of hulsebos zadels heeft met een teruggesneden kamer en het is een beetje opletten met de passers. Ze hebben nogal wat wisselingen in personeel en niet iedere passer is even kundig.
Ik gebruik ondanks de aanpassingen aan het zadel ook nog deze pad: http://www.acavallo.com/ac_product/gel-pad-back-riser/ Nu ligt mijn zadel mooi in balans en zijn er geen gevoelige plekken meer. Ik laat wel regelmatig de fysio komen om zijn rug los te houden waar dat niet lukt met rijden.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 11:10

Dee_Es schreef:
Mijn paard heeft ook een lastige rug waarbij alles achterover kiept en ook een barefoot lag daarop niet in balans.

Ik rij nu met een Hulsebos zadel (dressuur) waarbij een widge (?) is ingebouwd waardoor de achterkant van het zadel hoger komt te liggen. Ik weet alleen niet of hulsebos zadels heeft met een teruggesneden kamer en het is een beetje opletten met de passers. Ze hebben nogal wat wisselingen in personeel en niet iedere passer is even kundig.
Ik gebruik ondanks de aanpassingen aan het zadel ook nog deze pad: http://www.acavallo.com/ac_product/gel-pad-back-riser/ Nu ligt mijn zadel mooi in balans en zijn er geen gevoelige plekken meer. Ik laat wel regelmatig de fysio komen om zijn rug los te houden waar dat niet lukt met rijden.

Krijg je met deze pad geen wrijving?
Heb hier ook al eens naar gekeken, maar ben altijd bang dat het gaat wrijven/opkruipen als je paard warm wordt. Beetje vergelijkbaar met sokken in schoenen en dan warme voeten krijgen, staat bij mij garant voor blaren :=

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 11:17

Heeft dit paard in het werk ook nog een holle rug, of trekt hij dan rechter?

Maakt ook nog wel uit voor welk zadel je nodig hebt...

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 11:20

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 11:21

Daphneej Het diepste punt van jouw zadel ligt bij alle zadels te ver naar achteren.

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-19 11:26

Femke, hele goeie opmerking. Daar wringt het schoentje dus ook. Enkel in stand en stap is hij behoorlijk vol. In draf en Gallop dan weer niet. Hij is van zichzelf erg stijf en kort in de passen ( vermoed wat quarter erin ) dus het is allemaal niet super evident.

Zie foto

Afbeelding

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 11:27

Het lijkt op de fotos alsof de rug flink wat atrofie heeft. Waarsch door voorheen slecht passend zadel. Grote kans als je nu een goed passend nieuw zadel aanschaft en goed met beleid gaat trainen dat het nieuwe zadel na een maand of 2 al niet meer past. Ik zou gewoon een goede zadelmaker laten komen en daar de opties mee bespreken. Bijv tijdelijk een pad eronder met inlages. Bij een prolite pad. Wellicht kan het zadel dan tijdelijk daarmee passend gemaakt worden en bij veranderende bespiering kan je steeds laagjes eruit halen tot het stabiel is en dan een echt goed passend zadel aanschaffen

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 11:29

ProudJustify schreef:
Dee_Es schreef:

Krijg je met deze pad geen wrijving?
Heb hier ook al eens naar gekeken, maar ben altijd bang dat het gaat wrijven/opkruipen als je paard warm wordt. Beetje vergelijkbaar met sokken in schoenen en dan warme voeten krijgen, staat bij mij garant voor blaren :=

Hoe bedoel je wrijving? Er ligt toch gewoon een dekje onder. Pad blijft gewoon op z'n plek liggen en is echt super gelly dus beweegt gewoon mee. Ik trek de boel altijd wel goed in de kamer maar dat is meer vanwege het dekje die ik niet strak over de schoft wil hebben.

@Rizette, ik dacht hetzelfde, vooral het eerste zadel ligt echt heel erg uit balans :x

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 11:29

Rizette schreef:
Daphneej Het diepste punt van jouw zadel ligt bij alle zadels te ver naar achteren.

Alle 3 de zadels met ruiter er in liggen volledig aangesloten over de gehele lengte van de kussens zonder ergens meer te drukken :) Zodra er een ruiter in gaat zitten vormt het zadel naar het paard. Dat is het fijne aan boomloze zadels tenopzichte van boomzadels bij dit soort ruggen. Rijdt het paard al 4 jaar zonder enige problemen met deze zadels. Paard is nooit gevoelig op de rug ook niet na lange intensieve ritten.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 11:54

roosjuh17 schreef:
Femke, hele goeie opmerking. Daar wringt het schoentje dus ook. Enkel in stand en stap is hij behoorlijk vol. In draf en Gallop dan weer niet. Hij is van zichzelf erg stijf en kort in de passen ( vermoed wat quarter erin ) dus het is allemaal niet super evident.

Zie foto

[ [url=m/OMds0A.jpg]Afbeelding[/url] ]

Juist door dit bericht zou ik toch overwegen eens boomloos te proberen.
Ik ben echt niet pro boomloos, of pro boomzadel. Voor het ene paard werkt het ene beter als het andere. Gezien jou paard veel beweegt in de rug lijkt mij een boomloos zadel fijner, gezien die meebewegen.
Uit eigen ervaring merk ik nu dat mijn paard haar rug steeds meer gaat gebruiken in stap. Dit is pas sinds we met het boomlooszadel rijden. Omdat het meebeweegt kan ze zich meer en sneller ontspannen en op de juiste manier haar rug gaan gebruiken/inspannen (anders werkt het alleen maar tegen).

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 12:24

Paard rug mee laten bewegen in stap ligt vooral aan de inwerking van de ruiter en natuurlijk een niet knellend zadel maar over de rug rijden in stap is rijtechniek en ga je niet krijgen door een ander zadel te kopen. Dat moet je bijgebracht worden.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 12:28

Daphneeeej schreef:
Rizette schreef:

Alle 3 de zadels met ruiter er in liggen volledig aangesloten over de gehele lengte van de kussens zonder ergens meer te drukken :) Zodra er een ruiter in gaat zitten vormt het zadel naar het paard. Dat is het fijne aan boomloze zadels tenopzichte van boomzadels bij dit soort ruggen. Rijdt het paard al 4 jaar zonder enige problemen met deze zadels. Paard is nooit gevoelig op de rug ook niet na lange intensieve ritten.

Als het diepste punt van het zadel gaat veranderen afhankelijk van waar de ruiter gaat zitten dan hoef ik nooit zo'n zadel want dan komt het met een beetje pech dus nog verder naar achteren te liggen. Mooi dat je er probleemloos mee rijdt maar het zijn geen foto's van zadels die mooi liggen. Maar goed als er niets anders mogelijk is zul je wat moeten w.s. Maar het paard waar nu een zadel voor wordt gezocht moet ook gewoon meer vlees/ spieren krijgen en dat is ook kwestie van voeding dan komt pas training en dan zou hetzelfde zadel ook maar zo achterover kunnen liggen.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 12:35

Rizette schreef:
Daphneeeej schreef:

Als het diepste punt van het zadel gaat veranderen afhankelijk van waar de ruiter gaat zitten dan hoef ik nooit zo'n zadel want dan komt het met een beetje pech dus nog verder naar achteren te liggen. Mooi dat je er probleemloos mee rijdt maar het zijn geen foto's van zadels die mooi liggen. Maar goed als er niets anders mogelijk is zul je wat moeten w.s. Maar het paard waar nu een zadel voor wordt gezocht moet ook gewoon meer vlees/ spieren krijgen en dat is ook kwestie van voeding dan komt pas training en dan zou hetzelfde zadel ook maar zo achterover kunnen liggen.

Dieptepunt zakt met ruiter juist wat naar voren doordat de voorkant op de plek zakt. (komt dus door de onmogelijke bouw van paard) Klinkt misschien allemaal tegenstrijdig maarja foto’s zeggen niet alles bij boomloze zadels omdat ze vormen wanneer gewicht op komt. In praktijk werkt het goed en is mijn paard er prima onder ontwikkeld. Dus ik geloof er best in dat ook voor TS dit soort zadels een oplossing zouden kunnen zijn. Vooral als ik de lijst met zadels bekijk die ze allemaal al geprobeerd heeft en geen succes waren.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 12:36

Rizette je bent appels met peren aan het vergelijken. Voor het wel of niet passen van boomloze zadels gebruik je andere technieken dan voor boomzadels.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 12:41

Pam Foesch van pamszadelmakerij uit Urmond maakt zelf volledig op maat zadels passend voor jou en je paard. En dat voor een naar verhouding heel redelijke prijs. Zij kan het zadel vervolgens als je paard zich weer goed ontwikkelt steeds aanpassen. Echt een aanrader.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 12:45

Gypsy schreef:
Rizette je bent appels met peren aan het vergelijken. Voor het wel of niet passen van boomloze zadels gebruik je andere technieken dan voor boomzadels.

Ben ik wel benieuwd naar, waar staan die technieken beschreven, heb je misschien een link? Wil er graag meer over weten.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 12:50

Rizette schreef:
Gypsy schreef:

Ben ik wel benieuwd naar, waar staan die technieken beschreven, heb je misschien een link? Wil er graag meer over weten.

Is bij elk boomlooszadel anders omdat er zo veel verschillende soorten zijn :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 12:54

Correct. Barefoot had veel info op de site staan maar ik zie net dat die momenteel niet volledig beschikbaar is helaas.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 12:58

Rizette schreef:
Paard rug mee laten bewegen in stap ligt vooral aan de inwerking van de ruiter en natuurlijk een niet knellend zadel maar over de rug rijden in stap is rijtechniek en ga je niet krijgen door een ander zadel te kopen. Dat moet je bijgebracht worden.

Zeker waar. Misschien ook een andere situatie gezien mijn paard ook haar hele hoofd in de lucht gooide vanwege ongemak van het zadel en haar disbalans (dit zadel paste overigens goed, was nagekeken door 2 verschillende zadelmakers). Ik merk desondanks wel echt een groot verschil tussen beide zadels met rijden. Gezien er verder niks anders is veranderd (zelfde ruiter, zelfde paard) durf ik wel de conclusie te trekken dat ze door dit zadel echt veel beter is gaan lopen.
Waarschijnlijk hadden we dit ook met een boomzadel kunnen bereiken. De overweging voor boomloos was toen vanwege het meebewegen van het zadel en het daarbij passend blijven als ze weer spieren op zou bouwen.
Dat ze ook beter haar rug is gaan gebruiken was dus een bijkomend voordeel. :)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 13:10

Kan hier geen chocola van maken dus als er ergens iemand is die het duidelijk op een rijtje heeft staan hoe het passen en de ligging van een boomloos zadel hoort te zijn dan hou ik mij aanbevolen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 13:25

Rizette schreef:
Kan hier geen chocola van maken dus als er ergens iemand is die het duidelijk op een rijtje heeft staan hoe het passen en de ligging van een boomloos zadel hoort te zijn dan hou ik mij aanbevolen.

Waar wil je dan info over? Welk merk?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 13:28

Rizette schreef:

Enige wat ik daarvan dacht te weten is dat boomloze zadels juist iets verder naar voren mogen liggen (in vergelijking met boomzadels). En het ligt er vervolgens aan of en hoe het zadel schuift, en daar kun je de singel stoten op aan aanpassen, maar dat zijn na mijn weten dezelfde aanpassingen als die je doet bij een boomzadel.