Ligt Mn zadel weer niet goed?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 22:19

Op de laatste foto lijkt ie te krap maar is wel een onhandig genomen foto kwa hoek. Op de eerdere foto vanaf de voorkant zie ik zeker geen te krappe boom!
Daarbij betekent een naar achter gekanteld zadel absoluut niet altijd dat de boom te krap is.

Ik vind het moeilijk om te zeggen of het zadel achterover kantelt. Door de vorm van het zadel lijkt dat al snel zo. Ook de zweetbladen zijn sowieso al iets naar voren gesneden ipv helemaal recht naar beneden. Dus dat de beugelriemen evenwijdig lopen (en daar moeten ze niet voor opgestoken zijn) gaat niet altijd op.

Hoe zit jij in het zadel? Heb je het gevoel dat je meer in de lepel zit als voorheen?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 22:20

SBravour schreef:
Naar mijn idee 'matcht' het zadel gewoon niet bij jou paard. Hij ligt er zo erg bovenop, in plaats van een eenheid te vormen met de rug van je paard. Je dekje bevestigt je vermoeden, hij ligt inderdaad niet goed.
Ik zou er eens een andere zadelmaker bij halen!

Dit dacht ik ook...kussens liggen niet gematcht met de rug idd...waardoor de druk ook niet goed verdeeld wordt

Avalanche

Re: Ligt Mn zadel weer niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 22:37

Wat ook kan, is dat de boom meer een curve heeft dan je paard zijn rug.
Als je een curved boom op een rechte rug legt, gaat het altijd raar liggen. En als het zwaartepunt, wat idealiter in het midden ligt, verder naar achter ligt, kantelt het dus achterover, ongeacht of de breedte van de boom klopt of niet.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 23:02

Gizeppie schreef:
[ [url=m/zFQ9fk.jpg]Afbeelding[/url] ]
Een plaatje van de boom.. dan zie je dat er ruimte zat is..

Maar je hebt hier toch juist veel te weinig ruimte?? Het zadel ligt onder veel te krap, waardoor het aan de bovenkant veel te ver boven je paard uitsteekt.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 08:15

Beste wat je kunt doen is een second opinion inschakelen, een tweede zadelmaker kan dan kijken en voelen en tevens beoordelen hoe het zadel ligt in beweging, wat dat laatste is net zo belangrijk als stilstaand beoordelen.
Het ene paard bolt meer op tijdens het rijden dan een ander, en dát kunnen wij niet beoordelen.
Dus wij kunnen wel dingen gaan roepen hoe het zadel in rust ligt, maar je schiet er niks mee op
Schakel dus een paar kundige ogen in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 08:48

Gizeppie schreef:
Morganlefay schreef:
Beugelriemen moeten evenwijdig met je zweetbladen lopen en dat doen ze niet
Zadel loopt niet mee met de lijnen van zijn rug. Hoe krijg ik dit in godsnaam nu goed uitgelegd.
Zadel ligt achterover gekanteld.

Wat bedoel je met t tweede.?

Lastig uit te leggen. Paard en zadel moeten een geheel vormen als het gaat om ligging.
Zadel moet ahw in het paard passen ipv erop liggen.
Zoals ik al eerder zei dit is zo moeilijk om te omschrijven.
Boom is te smal waardoor het zadel aan de voorkant omhoog komt.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 09:21

Nies_ schreef:
Oh nee, dit maakt het probleem een stuk eenvoudiger. Boom is veel te krap (of de hoek van de foto net onhandig natuurlijk). Heb je een grotere liggen? Dan ben ik wel benieuwd naar een foto met die boom en waarom jij dat nog slechter vindt liggen.

Je ziet hier een zwart stuk waar je heel makkelijk je hand doorheen kan halen. Als ik de boom groter maak ligt tie helemaal niet..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 09:25

Geryon schreef:
Op de laatste foto lijkt ie te krap maar is wel een onhandig genomen foto kwa hoek. Op de eerdere foto vanaf de voorkant zie ik zeker geen te krappe boom!
Daarbij betekent een naar achter gekanteld zadel absoluut niet altijd dat de boom te krap is.

Ik vind het moeilijk om te zeggen of het zadel achterover kantelt. Door de vorm van het zadel lijkt dat al snel zo. Ook de zweetbladen zijn sowieso al iets naar voren gesneden ipv helemaal recht naar beneden. Dus dat de beugelriemen evenwijdig lopen (en daar moeten ze niet voor opgestoken zijn) gaat niet altijd op.

Hoe zit jij in het zadel? Heb je het gevoel dat je meer in de lepel zit als voorheen?

Ik heb nog meer foto’s van de boom. Dus die zal ik nu plaatsen. Heb er heel wat geschoten. Ik heb namelijk niet het idee dat tie te krap is, omdat ik Mn hand er heel makkelijk langs kan halen.

Ik zit meer in de lepel vind ik zelf, altijd wel iets meer dan in andere zadels. Ik zie dat kent en master modellen allemaal iets meer naar achtere liggen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 15:58

Update, vandaag gereden. Zadel draagt opnieuw in het midden niet. Volgende week komt de zadelmaker..

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 16:12

Fijn dat de zadelmaker komt.

Ik vind de kussens nogal 'bol' gevuld voor dit paard. Natuurlijk kan je het vanaf het scherm niet beoordelen maar zo op het oog lijkt het alsof de kussens erg vol zitten met wol.

Verder lijken de kussens aan de achterkant geen contact te maken met de rug van je paard. Wat gebeurt er met de voorkant van het zadel als je op de lepel drukt als je nog niet hebt aangesingeld? Ik gok dat ie dan aan de voorkant omhoog komt.

Op zich is dit een fijn zadel waar je veel kanten mee uit kan qua pasvorm. Ik denk te zien dat dit de hoge schoft variant is klopt dat? Ik zou voor dit paard eerder de medium dressuur variant kiezen, die heeft een iets vlakkere boom en minder dikke kussenvulling aan de voorkant.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 16:40

_Nelleke_ schreef:
Fijn dat de zadelmaker komt.

Ik vind de kussens nogal 'bol' gevuld voor dit paard. Natuurlijk kan je het vanaf het scherm niet beoordelen maar zo op het oog lijkt het alsof de kussens erg vol zitten met wol.

Verder lijken de kussens aan de achterkant geen contact te maken met de rug van je paard. Wat gebeurt er met de voorkant van het zadel als je op de lepel drukt als je nog niet hebt aangesingeld? Ik gok dat ie dan aan de voorkant omhoog komt.

Op zich is dit een fijn zadel waar je veel kanten mee uit kan qua pasvorm. Ik denk te zien dat dit de hoge schoft variant is klopt dat? Ik zou voor dit paard eerder de medium dressuur variant kiezen, die heeft een iets vlakkere boom en minder dikke kussenvulling aan de voorkant.

Dit is zeker GEEEN hoge variant. Dit is is de medium. Ja misschien kan er idd wat wol uit.. Het is een super fijn zadel..

Het zadel komt niet omhoog als ik hem aansingel.. Maar t zweet afdruk laat zien dat hij in t midden niet draagt..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 16:48

Ik denk dat de boom te vlak is voor de rug van je paard als ik het zo lees. En de boom te smal, en daardoor komt hij voor omhoog, draagt hij niet in het midden en ligt hij achterover.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 18:35

Avalanche81 schreef:
Ik denk dat de boom te vlak is voor de rug van je paard als ik het zo lees. En de boom te smal, en daardoor komt hij voor omhoog, draagt hij niet in het midden en ligt hij achterover.

De boom van dit zadel is juist rond en niet vlak. Hiervoor had hij een prestige en dat is een vlakke boom.. Kent en masters heeft juist een ronde boom.. De boom is aan de voorkant niet per se te smal.. Ik kan makkelijk mn handen er langs halen..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 18:35

Het blijft alleen wel gek dat hij een aantal weken in het midden is opgevuld.. En nu weer niet ligt..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 18:41

Ik heb trouwens meer links als rechtsom gewerkt dit zie je terug met zweet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 18:48

Morganlefay schreef:
Beugelriemen moeten evenwijdig met je zweetbladen lopen en dat doen ze niet.

Dat is natuurlijk gelul als je naar de foto's kijkt zoals ze nu aangeleverd zijn.
Als de stijgbeugel omlaag was gedaan, had je een punt gehad.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 18:49

Nielojram schreef:
Morganlefay schreef:
Beugelriemen moeten evenwijdig met je zweetbladen lopen en dat doen ze niet.

Dat is natuurlijk gelul als je naar de foto's kijkt zoals ze nu aangeleverd zijn.
Als de stijgbeugel omlaag was gedaan, had je een punt gehad.

Ze zijn opgestoken haha

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 18:50

Ik heb van een zadelmaker gehoord dat daar waar het niet zweet er juist teveel druk is. Kun je het zadel 'rocken' als het op je paard ligt?

Ik denk dat dat ook de reden kan zijn dat je zadel aan de voorkant lijkt te zweven boven je paard. Wellicht teveel opgevuld in het midden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 18:59

Wanneer je rijd lijkt het dan ook alsof je wat naar voren kiept?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 19:05

MyChoice schreef:
Ik heb van een zadelmaker gehoord dat daar waar het niet zweet er juist teveel druk is. Kun je het zadel 'rocken' als het op je paard ligt?

Ik denk dat dat ook de reden kan zijn dat je zadel aan de voorkant lijkt te zweven boven je paard. Wellicht teveel opgevuld in het midden.

Hoe bedoel je met rocken? Wat bedoel je daar precies mee?

Ja hij is best veel opgevuld de afgelopen tijd.. ik zelf heb juist t idee dat ik iets naar achtere zit.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 19:05

bigone schreef:
Wanneer je rijd lijkt het dan ook alsof je wat naar voren kiept?

Nee ik kiep niet naar voren.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 19:06

Als je het zadel op je paard legt en je pakt de Voorboom en de lepel vast, kun je hem dan als een wip van links naar rechts rocken? Dus in de lengte van je paard kijken of er beweging in zit.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 19:07

MyChoice schreef:
Als je het zadel op je paard legt en je pakt de Voorboom en de lepel vast, kun je hem dan als een wip van links naar rechts rocken? Dus in de lengte van je paard kijken of er beweging in zit.

Dat heb ik nooit geprobeerd moet ik eerlijk zeggen. Wat zegt dit?

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 19:07

Afbeelding
Zoals de onderste dus.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 19:07

Gizeppie schreef:
MyChoice schreef:

Dat heb ik nooit geprobeerd moet ik eerlijk zeggen. Wat zegt dit?

Dan drukt hij juist teveel in het midden.