Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
SBravour schreef:Naar mijn idee 'matcht' het zadel gewoon niet bij jou paard. Hij ligt er zo erg bovenop, in plaats van een eenheid te vormen met de rug van je paard. Je dekje bevestigt je vermoeden, hij ligt inderdaad niet goed.
Ik zou er eens een andere zadelmaker bij halen!
Gizeppie schreef:Morganlefay schreef:Beugelriemen moeten evenwijdig met je zweetbladen lopen en dat doen ze niet
Zadel loopt niet mee met de lijnen van zijn rug. Hoe krijg ik dit in godsnaam nu goed uitgelegd.
Zadel ligt achterover gekanteld.
Wat bedoel je met t tweede.?
Nies_ schreef:Oh nee, dit maakt het probleem een stuk eenvoudiger. Boom is veel te krap (of de hoek van de foto net onhandig natuurlijk). Heb je een grotere liggen? Dan ben ik wel benieuwd naar een foto met die boom en waarom jij dat nog slechter vindt liggen.
Geryon schreef:Op de laatste foto lijkt ie te krap maar is wel een onhandig genomen foto kwa hoek. Op de eerdere foto vanaf de voorkant zie ik zeker geen te krappe boom!
Daarbij betekent een naar achter gekanteld zadel absoluut niet altijd dat de boom te krap is.
Ik vind het moeilijk om te zeggen of het zadel achterover kantelt. Door de vorm van het zadel lijkt dat al snel zo. Ook de zweetbladen zijn sowieso al iets naar voren gesneden ipv helemaal recht naar beneden. Dus dat de beugelriemen evenwijdig lopen (en daar moeten ze niet voor opgestoken zijn) gaat niet altijd op.
Hoe zit jij in het zadel? Heb je het gevoel dat je meer in de lepel zit als voorheen?
_Nelleke_ schreef:Fijn dat de zadelmaker komt.
Ik vind de kussens nogal 'bol' gevuld voor dit paard. Natuurlijk kan je het vanaf het scherm niet beoordelen maar zo op het oog lijkt het alsof de kussens erg vol zitten met wol.
Verder lijken de kussens aan de achterkant geen contact te maken met de rug van je paard. Wat gebeurt er met de voorkant van het zadel als je op de lepel drukt als je nog niet hebt aangesingeld? Ik gok dat ie dan aan de voorkant omhoog komt.
Op zich is dit een fijn zadel waar je veel kanten mee uit kan qua pasvorm. Ik denk te zien dat dit de hoge schoft variant is klopt dat? Ik zou voor dit paard eerder de medium dressuur variant kiezen, die heeft een iets vlakkere boom en minder dikke kussenvulling aan de voorkant.
Avalanche81 schreef:Ik denk dat de boom te vlak is voor de rug van je paard als ik het zo lees. En de boom te smal, en daardoor komt hij voor omhoog, draagt hij niet in het midden en ligt hij achterover.
MyChoice schreef:Ik heb van een zadelmaker gehoord dat daar waar het niet zweet er juist teveel druk is. Kun je het zadel 'rocken' als het op je paard ligt?
Ik denk dat dat ook de reden kan zijn dat je zadel aan de voorkant lijkt te zweven boven je paard. Wellicht teveel opgevuld in het midden.
Gizeppie schreef:MyChoice schreef:Als je het zadel op je paard legt en je pakt de Voorboom en de lepel vast, kun je hem dan als een wip van links naar rechts rocken? Dus in de lengte van je paard kijken of er beweging in zit.
Dat heb ik nooit geprobeerd moet ik eerlijk zeggen. Wat zegt dit?