Goed dressuurzadel voor paard met veel schouder en korte rug

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

XladyX

Re: Goed dressuurzadel voor paard met veel schouder en korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 20:18

Kijk anders eens naar kent & masters (high wither model) mooi kort zadel met mooie ruimte voor schoft. Mijn paard stopt met lopen met een zadel welke geen ruimte geeft voor zn schouder maar met zowel tekna als kent & masters gaat het wel goed. Tekna was wel langer qua draagvlak.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 20:34

XladyX schreef:
Kijk anders eens naar kent & masters (high wither model) mooi kort zadel met mooie ruimte voor schoft. Mijn paard stopt met lopen met een zadel welke geen ruimte geeft voor zn schouder maar met zowel tekna als kent & masters gaat het wel goed. Tekna was wel langer qua draagvlak.

Wat bedoel je met draagvlak? :) is dat positief zeg maar?

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 21:48

Ik heb op mijn paard met veel schouder een Esta (MSFC) Professional liggen. Is volgens mij ook geschikt voor paarden met een korte rug.

Kent en Masters S line lag juist teveel op haar schouder

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 20:07

HorseTimeXL schreef:
XladyX schreef:

Wat bedoel je met draagvlak? :) is dat positief zeg maar?

Draagvlak is wat effectief de druk op de rug geeft, dus een kort zadel heeft vaak een kort draagvlak

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 20:15

Wij hebben een KM Worldriding zadel, heel veel schoudervrijheid en kort zadel. Mijn paard is ook erg kort in zijn lijf, dus veel is te lang. We hebben ook een MSFC zadel gehad, dat was qua lengte goed, maar qua schouder niet.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 20:43

Ik heb een Passier Corona II te koop uit 2014.
Boom is M/W (33).
Zitmaat is weliswaar 17 inch, maar ik heb broekmaat 40-42 :o
Zadel heeft op een Iets smalle Fries gelegen, kussens zijn goed geschikt voor een korte rug.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-19 21:03

frisian_love schreef:
Boom is M/W (33).
Zadel heeft op een Iets smalle Fries gelegen, kussens zijn goed geschikt voor een korte rug.

Ook met een paard met veel schouder?

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 21:19

HorseTimeXL schreef:
frisian_love schreef:
Boom is M/W (33).

Ook met een paard met veel schouder?

Ja, paard heeft een behoorlijke schouder.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 08:30

Paard met een enorme schouder, fikse boommaat en pony-korte rug hier. Ik heb en had veel zadels, ook boomloos, maar Zaldi vindt dit paard zelf nog steeds het fijnste. Ik heb een Zaldi San Jorge, die valt naar mijn ervaring korter dan de goedkopere New Kent (bij mijn paard dan, elk zadel valt op elke rug weer anders afhankelijk van het model rug), met een paar aanpassingen voor schoudervrijheid: elastische 1e stoot en anatomische uitsparing in de kussens. Het zou voor het mooie korter kunnen, de mijne heeft een lange keil, maar je kunt ze nieuw tegenwoordig ook met kortere kussens bestellen.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 08:56

Bij mijn paard paste de Anatomica Octant erg goed voor dit probleem.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 09:02

De mijne heeft een passier gg extra. De zadelmaker gaf aan dat ze dan meer schouder vrijheid had.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 09:09

Mijn merens zolang meegetobt. Totdat ik van Bokker Lizy dit zadel cadeau kreeg. Het is een Harry Dobbs Jaguar. Het zadel ligt en zit als een huis. Mijn paard heeft korte rug en is breed rond geribt. Ik heb heel erg geboft met zo'n groot geschenk.
Afbeelding

Afbeelding

Bo_San

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 09:24

Ik heb hier ook een paard met korte rug veel schouder en rondgeribt. Ik heb een kieffer inzell bevalt mij zeer goed. De boom is ook op maat te maken.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 09:28

Ik heb op dit moment een euro riding luxor 17 inch liggen op mijn KWPN er met korte rug en veel schouder. Mijn paard is ook in de groei en zal zeker niet het laatste zadel zijn maar ze zijn 2e hands wel betaalbaar. Ik heb ook broek maat 38 en past prima. Mijn ervaring met prestige dressuur is dat ze vrij lang uit vallen. Mijn 17 inch prestige top dressage is een heel stuk langer dan dan de euro riding ala je die vergelijkt

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 09:36

Ik heb op mijn korte PRE een Custom Adventage liggen met een ponypanel eronder. Zo is het zadel 2 cm korter en past het wel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 09:42

Vind jouw zadel echt te lang voor jouw pony @pien_2010

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 10:27

pien_2010 schreef:
Mijn merens zolang meegetobt. Totdat ik van Bokker Lizy dit zadel cadeau kreeg. Het is een Harry Dobbs Jaguar. Het zadel ligt en zit als een huis. Mijn paard heeft korte rug en is breed rond geribt. Ik heb heel erg geboft met zo'n groot geschenk.
[ [url=m/b9u3MY.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/GnU2F0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit zadel lijkt mij alsnog veel te lang voor jouw Merens. Ligt duidelijk achter de laatste rib.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 10:32

Passier is zeer geschikt voor veel schouder en korte lijven. Als je op de passier site kijkt, zie je ook dat deze op alle manieren aangepast kan worden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 11:20

Def schreef:
pien_2010 schreef:
[ [url=m/b9u3MY.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/GnU2F0.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit zadel lijkt mij alsnog veel te lang voor jouw Merens. Ligt duidelijk achter de laatste rib.

Omdat het achter omhoog komt loopt ze er super onder. Geen een zadel heeft ze zo super mee gelopen. Dus deze blijft! 100% zeker dat het niet op de rib drukt. Osteopaat tevens dierenarts heeft het me laten zien, dat dit zadel heel goed is voor haar en hij bevestigde mijn gevoel als ik rijd, dat ze zowel haar schouder vrij ligt als dat ze er super onder beweegt. Dat doet een paard niet als het pijn heeft of last, zeker Polie niet die alles uitvergroot voelt gezien haar sensibiliteit.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 14:27

Weet zo gauw het merk van mijn zadel niet, maar mijn zadel heeft Franse kussens.
Franse kussens zijn korter en lopen sneller omhoog waardoor er minder druk achterop het zadel komt. Verder dwingt het de ruiter ook iets gekanteld met de heupen naar voren te zitten.
Ik heb hetzelfde probleem als jou.. Een merrie met een hoge schoft, flinke schouders en een korte rug. Was lastig een goed zadel te vinden, heb er veel op mijn paard haar rug gehad. Voor nu ligt het zadel wat ik heb goed. Mijn bips past er goed in en ik zit er ook goed op. Binnenkort laat ik de zadelmaker wel weer komen voor controle!

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 09:52

Zaterdag komt eindelijk de zadelmaker langs. Het word zeer waarschijnlijk een gloed nieuw Tekna zadel. Ben zo benieuwd! Hij word helemaal op maat gemaakt voor nu. Echt fijn om te weten dat het nu wel een goed zadel zal zijn.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 10:01

Hier zeer tevreden over de Prestige Monza!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 10:21

Oh, wat grappig! Ik heb zelf ook een passessie gehad deze week en ben ook uitgekomen op een Tekna!

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 10:42

Ja ik heb nog geen zadelmaker laten kijken naar Tekna maar zag toevallig een zadelmaker niet ver van hier die een officieel dealer is van Tekna zadel en daar heb ik goed mee kunnen afspreken mocht het zadel toch niet passen oid. Kan echt niet wachten. Na bijna 5 weken niet gereden te hebben ben ik het wel een beetje zat haha.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-19 17:24

De zadelmaker is geweest en was he geduldig. Het Teknazadel lag perfect en reed lekker! Uiteindelijk voor de leerversie gegaan! Bij dit zadel had hij zelfs nog iets wat ruimte over achter! Dus heel fijn gevoel dat hem nu niks belemmerd meer. We moeten wel hard aan de slag buikspieren te trainen Hehe