Echt onmisbare dingen eigen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 21:32

Knabbel1070 schreef:
troi schreef:
Vergeet ook niet een stal waar ze elke dag een uur of 8-10 buiten komen met een maatje/kudde en met ruwvoer!

Voor het geluk van je paard het allerbelangrijkste

Die heb ik al :o vind ik zelf ook erg belangrijk! <3

Top!

Dan is vooral mijn tip om weinig te kopen. Er zijn maar een paar echt handige dingen en voor je het weet zit je kast vol ‘handige’ dingen die je nooit gebruikt. Zonde vd ruimte!

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 22:23

Wij hebben sinds 4 jaar ons paard.

In mijn stalapotheek heb ik vanaf het begin:
Thermometer (nog niet nodig gehad)
Groene klei (gebruikt)
Honingzalf (gebruikt)
Sudocreme (gebruikt)
Betadine (gebruikt)

Verder heb ik:
Halster plus touw
Poetsspullen
Wasspullen (groene zeep, antiklit en zweetmes, 2 oude handdoeken)
Zadel
Dekjes (meer dan nodig, vooral in het eerste jaar gekocht)
Zweepjes in ongeveer alle lengtes, zucht, neem zelf een meetlint mee naar de winkel als je een bepaalde maat nodig hebt.

Fleecedeken en dikke deken, alleen de fleece is een paar keer gebruikt.

Beenbeschermers gebruiken we niet, heb ik dus ook niet.

Afgelopen zomer heb ik voor het eerst anti vliegenspray gebruikt, toen was het ook wel heel erg. Smeerde ik alleen z'n hoofd ermee in. Hij staat in een kudde buiten, dus dekens en kappen hebben geen lang leven en daarbij ben ik van mening dat alleen eczeemdekens echt nut hebben.

En dan liggen in m'n kast nog snoepjes, duo hoefolie en leerverzorgingsspullen.
En flesjes drinken voor mezelf en hondenkoekjes voor de honden op stal. :)

Leo

Re: Echt onmisbare dingen eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 22:36

Ik ben begonnen met 2 halsters, 2 stevige halster touwen, longeerlijn en een emmer en een set borstels. En mijn leadrope. Daarvanuit is het al vrij snel toegenomen :D

De leadrope vond ik onmisbaar, ik vind halstertouwtjes vreselijk kort :D gebruik dat ding bijna altijd en overal voor, een van de beste aankopen ooit ;) juist omdat je meer ruimte hebt.

Qua zonnebrand: ik heb een paardje dat snel verbrandt. Het eerste jaar gebruikte ik zonnebrand en verbrande hij vaak toch. Het ging er af met grazen, was te laat met smeren, etc.
Ik ben over gegaan op een neusnetje aan het halster, nooit meer een verbrand neusje gehad. Halster draagt hij overigens alleen op de wei, speciaal weidehalster wat losgaat bij druk.
Het neusnetje is van HH of Pagony, 12 euro. Doe er ongeveer 1,5 seizoen mee. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 22:50

Waar ik nu druk mee ben, en ik heb al zeven jaar paarden, maar is handig om ook gelijk vanaf het begin mee te beginnen, aan verschillende goeie adressen vragen om voeradvies. Op een pensionstal wordt vaak algemeen spul gevoerd waar ze niet dood aan gaan maar elke pony heeft toch specifieke behoeften. Als je geen analyse van het ruwvoer hebt en je weet dus niet precies wat er in je ruwvoer zit, kun je een balancer geven waar alles in zit wat ze nodig heeft, zoals Vitalbix. Wanneer je weet wat er in je ruwvoer zit en waar dus een gebrek aan is, kun je de voedingsstoffen waar een gebrek aan is heel precies aanvullen. Heb je ook iemand, instructie bijvoorbeeld of gewoon iemand op stal, die in het begin wat kan helpen? Eerste pony is erg wennen

Marriefloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 07:16

Halster, touw en borstels. Rest komt vanzelf.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 07:37

Ik kreeg de halsters bij m'n pony's, heb pas na een jaar nieuwe gekocht. En eigenlijk was dat niet eens nodig.
Wat ik voor hun komst in huis had was
- halstertouw
- borstels
- emmer
- fles ouderwetse Badedas
- busje acederm
- longeerlijn
- longeersingel en 1 dekje
- hoofdstel met bit
(het zijn A-pony's, waar ik niet op rijd)

En, omdat ik ze in eigen beheer heb:
- mestschep en harkje
- hooiruif
- voorraad hooi
- prikpaaltjes en lint
De rest kwam later :) Veel plezier met je pony!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 07:52

Touwhalster en leadrope, daar kan ik eigenlijk alles mee. Voor rijden heb ik ook niet meer nodig.
Verder een harde borstel en een zachte. Een hoevenkrabber. En betadine en honingzalf voor wondjes. Dat is voor mij de basis.

GigiGlitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 09:30

Inderdaad een goed halster en halstertouw en een set borstels (hoevenkrabber!) vind ik het allerbelangrijkst. De rest komt allemaal wel! :j

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 09:51

Halster en halstertouw krijg je met de pony mee maar reservespul is nooit weg. Geef je pony de tijd om te wennen, een verhuizing is niet niks voor een dier.
Dan idd wat Jessix opnoemt. En zet het nummer + spoednummer van je dierenarts in je telefoon. Vraag rond naar een hoefsmid en tandarts.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 09:55

TS, ik hoop dat je begeleiding krijgt één iemand die ervaring heeft met paarden.
Koop in het begin de basisspullen. Halter, touw, borstels, etc.
De rest komt wel.
Vaak moet je eerst ook weten wat je pony past en wat hij nodig heeft.
Je kunt beter de dingen kopen die echt nodig zijn.
Er zijn heel veel overbodige spullen te koop in een paardenwinkel.
Succes en veel plezier.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:09

Waar ik bij mijn eerste paard mee begon:
- halster
- halstertouw
- leadrope (6,70m, ipv longeertouw)
- poetsspullen/ hoevenkrabber
- kleine ehbo kit, oa betadine, vetwrap / wattenrol / gaas, thermometer, honingzalf en groene klei

de overige dingen kwamen daarna, zoals:
- regendeken
- fleecedeken
- vliegendeken (bij mijn eerste paard absoluut een overbodige aankoop gebleken trouwens)
- zadel + pad eronder
- hoofdstel

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:26

Een schaar XD

klinkt suf maar dat is iets waar je niet aan denkt en toch echt HEEL handig is om van het begin af aan op stal te hebben. Al is het om de prijskaartjes van je nieuwe spulletjes te knippen.
*maar denk ook aan dekens/touwen etc die stuk gaan oid waar je een schaar voor nodig heb mbt de veiligheid.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:28

lampjerulez schreef:
Een schaar XD

klinkt suf maar dat is iets waar je niet aan denkt en toch echt HEEL handig is om van het begin af aan op stal te hebben. Al is het om de prijskaartjes van je nieuwe spulletjes te knippen.
*maar denk ook aan dekens/touwen etc die stuk gaan oid waar je een schaar voor nodig heb mbt de veiligheid.

Zéker ook handig ja! (hoewel een fijn zakmes daar ook prima voor voldoet, die had ik al :) )

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:32

Schaar is inderdaad een hele goede tip!

Qua EHBO spul gebruik ik eigenlijk alleen groene leem, soms als het er wat viezig uit ziet ook betadine. Regendeken vind ik wel fijn om te hebben in een noodgeval, maar dat is het komende half jaar nog niet aan de orde.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 08:54

lampjerulez schreef:
Een schaar XD

Aha, ja een schaar had ik ook redelijk gauw op stal liggen inderdaad. Heb mijn eerste paard in maart (2009) gekocht en in het voorjaar krijgt hij smeerklonten in zijn oren. Die wilde ik uit zijn oorvacht knippen.

Mesje is ook onontbeerlijk. Voor strotouwtjes lossnijden, wortels in stukken snijden enz.

SharonBdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 08:56

Getup schreef:
Veel geld :D .

Hahahaha eens!! _O-

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 09:02

Mijn basis wanneer je een paard in je tuin wil zetten:
stal
weiland
hooi
halster + touw
borstel en hoefkrabber
mestvork en kruiwagen

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 09:18

Checken of paard onder je AVP (aansprakelijkheids verzekering particulieren valt, da's best een ding.

Verder merk je het vanzelf als je misgrijpt hoor ;) om nou vooraf een hele verzameling spul te gaan kopen.
Tenzij je geen stalgenoten hebt waarvan je misschien wat zalf etc kan lenen bij nood :) dan is een EHBO set wel handig.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 09:21

Als het een eigenwijze haflinger is, een paar stevige schoenen zodat je m wel in toom kan houden :Y)

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 09:25

Of een clicker met wat grasbrokjes haha, i.c.m. goede instructie.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 09:32

Locanda schreef:
Of een clicker met wat grasbrokjes haha, i.c.m. goede instructie.

Precies ja! Hier een hele echte eigenwijze, gevoelige, fantastische haflingerdame. Maar een clicker en brokjes doen meer dan stevige schoenen en een harde stem ;) (overigens gebruik ik een key-word ipv een echte clicker, maar zelfde concept).

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 09:35

Echt onmisbaar in je kast: flesje colosan mochten ze koliekerig zijn.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 10:41

Pistasche schreef:
Echt onmisbaar in je kast: flesje colosan mochten ze koliekerig zijn.

Ik heb mijn paard inmiddels 4 jaar en nog nooit van dit spul gehoord :) niet dat dit betekend dat dit niet super handig kan zijn hoor.
Maar bij je eerste eigen paard die koliekerig/rare symptomen oid vertoont (helemaal bij je eerste eigen paardje) bel je de DA met spoed en hij/zij regelt de rest :D wel zo verstandig/veilig en een stuk minder stressvol als je het mij vraagt.

tenminste ik ben (helemaal de eerste 2 jaar) NOOIT zelf medicijnen gaan kopen tenzij een DA mij dit aanraadde oid.

Ik denk dat TS moet kijken naar meerdere halsters/touwen, longeerlijn, zadel hoofdstel etc.
ledervet is ook wel handig, en doekjes om je tuig te kunnen schoonmaken. Overige basis dingen heeft TS volgens mij al zelf benoemd.
En de rest komt vanzelf :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 16:30

Bij je eerste paard kun je inderdaad beter altijd de dierenarts bellen als er wat is. Als je al veel ervaring hebt, dan kun je zelf inschatten wanneer je zelf wat eerste hulp kan verlenen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 16:39

Hier komen erg veel spullen langs die ik niet eens heb, en mijn paard komt niks te kort.

Halster en touw komen niet altijd met je pony mee, dus die zou ik zelf even halen. Verder haal je een basissetje borstels. Rosborstel, plastic borstel, harde borstel, zachte borstel, manenkam en hoevenkrabber.

Tegen de tijd dat de zadelmaker is geweest, haal je een dekje en een hoofdstel.

Mocht je een keer iets nodig zijn als een thermometer, zalfje o.i.d, heb je die snel genoeg gekocht of geleend van je stalgenoten.