Ongebroken Wilson bit / Vierringstrens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-19 20:54

bora schreef:
https://images.app.goo.gl/frgymEjEYfWvWgep8
Is zo'n liverpool niet iets. Deze geeft geen druk achter de oren.
Bij de http://www.menner.nl hebben ze deze met een recht mondstuk.
Ik kreeg alleen de link niet ggoed

Ik weet precies welke je bedoeld, daar zit alleen heel heel groot nadeel aan: de ribbels zitten altijd aan de tongzijde. Anders was deze echt perfect geweest :(

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 21:07

Avalanche81 schreef:
Nee dat snap ik, maar waarom zou je voor een recht mondstuk kiezen als je ook voor een mullen mondstuk kunt gaan? Dan heb je meer ruimte voor de tong zeg maar.

Die ruimte voor de tong is niet altijd even fijn, dan komt er vaak teveel druk op de lagen; bij een recht mondstuk kan het paard met de tong het bit enigszins dragen en daarmee druk op de lagen voorkomen. Ik gebruik ook alleen rechte stangen ( ik men niet maar dan dus bij het rijden).

Misschien hier eens informeren:
https://www.drivingessentials.com/Bit%20Overview.php

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 21:15

Ir1ne schreef:
Avalanche81 schreef:
Yes, dat wilde ik idd weten, bedankt :)

Misschien nuttige informatie: ik men met mijn paard, ik rij er niet op. ik heb een bit waar hij fijn op te longeren is, maar met mennen werkt dat bit teveel op zijn lagen/zijkanten van de mond. M.a.w. hij heeft erg dunne lagen waardoor een mondstuk welke op de zijkanten/lagen drukt voor hem heel oncomfortabel is... Heeft een hele dikke vlezige tong en weinig ruimte in zn mond om een bit te hebben. Ik heb echt alles al geprobeerd, maar blijf terugvallen op een rechte stang en dan echt helemaal recht.

Rij hem nu met een Sprenger liverpool met beweegbare scharen, maar in bijvoorbeeld te marathons komt hij teveel terug, dan heb ik liever een rechte trens. Hij is op het moment zo licht en fijn te rijden, dat ik hem op een vierringstrens wil proberen. Lijkt me voor hem veel fijner :)

Juist :j ik snap hem :j ik vind het een logisch verhaal :j dank je wel. Zo leert een mens nog eens wat bij :)

Ir1ne

Re: Ongebroken Wilson bit / Vierringstrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 13:44

Graag gedaan hoor, haha. De mensport is wel enorm in ontwikkeling met betrekking tot paardenwelzijn en anatomisch gevormde spullen, bitten, tuigen. Nu de hoofdstellen nog, daar is nog heel veel in te verbeteren ;)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:59

Ir1ne schreef:
Graag gedaan hoor, haha. De mensport is wel enorm in ontwikkeling met betrekking tot paardenwelzijn en anatomisch gevormde spullen, bitten, tuigen. Nu de hoofdstellen nog, daar is nog heel veel in te verbeteren ;)

Ik men met een rijhoofdstel...

Het enige is dat ik wél écht vind dat het leer stevig genoeg moet zijn, dus niet te fijne bakstukken bijvoorbeeld.

Mijn paard is op latere leeftijd voor de kar beleerd.
(Deels zelf gedaan)

Pakte sommige dingen súper op, en op andere momenten ging het niet echt.
Bleek uiteindelijk gekoppeld aan hoofdstel, of éigenlijk aan de kleppen.

Daar waar ik in principe een menpaard in veruit de meeste gevallen liever mét kleppen zie, bleek dat mijn paard veel stress op te leveren.
Zónder kleppen prima.
Mét kleppen: stress.

Dus uiteindelijk op rijhoofdstel uitgekomen...

Lange poos met standaard bustrens, inmiddels Liverpool.

En onder het zadel dus kimblewick.
Ook lang met leren bitje, gaat op zich ook prima.
Alleen buitenrit met meerdere paarden is wat extra force soms niet verkeerd... (Liever even hard doorpakken en veilig dan te lief en verongelukken)

Paard heeft hekel aan alle bitten die te veel bewegen. Wordt hij onrustig van.

Op leer of kimblewick príma gelijkmatig contact.

Liverpool was ik nog niet zuiver enthousiast over, was ik nog wat mee aan t puzzelen.
Maar hij is 25, en met actief pensioen. Voor die paar recreatie ritjes die misschien ooit nog komen ga ik niet teveel meer uitproberen. T functioneert oké zo.
(Wellicht ooit de kimblewick nog eens testen aangespannen, omdat hij er onder het zadel ook zo lekker mee loopt)

Grappig hè, hoe je soms écht op een individueel paard de puzzelstukjes in elkaar past tot een werkend geheel.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 14:02

Ir1ne schreef:
bora schreef:
https://images.app.goo.gl/frgymEjEYfWvWgep8
Is zo'n liverpool niet iets. Deze geeft geen druk achter de oren.
Bij de http://www.menner.nl hebben ze deze met een recht mondstuk.
Ik kreeg alleen de link niet ggoed

Ik weet precies welke je bedoeld, daar zit alleen heel heel groot nadeel aan: de ribbels zitten altijd aan de tongzijde. Anders was deze echt perfect geweest :(

Tipje Een stukje natuurzeem om het mondstuk kan de ribbel werking wegnemen.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 18:44

Janouk, klopt maar met een paard waar 16mm eigenlijk al aan de dikke kant is is dat niet mogelijk...wat een zeur muts ben ik he?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 20:07

Avalanche81 schreef:
Nee dat snap ik, maar waarom zou je voor een recht mondstuk kiezen als je ook voor een mullen mondstuk kunt gaan? Dan heb je meer ruimte voor de tong zeg maar.

Jawel, meer ruimte voor de tong, maar bijgevolg leg je meer druk op de lagen en dat vindt niet elk paard fijner.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 20:10

Ir1ne schreef:
Janouk, klopt maar met een paard waar 16mm eigenlijk al aan de dikke kant is is dat niet mogelijk...wat een zeur muts ben ik he?

Nee hoor, dat vind ik niet. Een zeem rond een 16mm wordt wel heel erg dik!
En zelf rijd ik nooit met een bit met kartels, altijd een glad.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 22:39

12mm bitten zijn er bijna niet.. helaas..

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 23:19

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 23:26

En als je nou zelf een 4 rings maakt van de liverpool waar Chip het redelijk op doet?
Leidsels in de bril, kinketting eraf en 2 ringen eromheen. T heeft ze vast nog liggen die ringen.

En anders ken ik ook wat goede lassers die onbreekbare kwaliteit leveren ;)

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 07:28

Myler menbit is 12 mm dik en kan je twee weken op proef aanvragen. meneer Anton heeft een periode fijn gelopen op de myler. Misschien een idee om uit te proberen of had je de myler al geprobeerd?

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 07:44

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 07:56

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 08:57

assie schreef:
En als je nou zelf een 4 rings maakt van de liverpool waar Chip het redelijk op doet?
Leidsels in de bril, kinketting eraf en 2 ringen eromheen. T heeft ze vast nog liggen die ringen.

En anders ken ik ook wat goede lassers die onbreekbare kwaliteit leveren ;)

Zou idd nog wel te proberen zijn met die ringen... maar weet niet of dat met mijn huidige liverpool wil ivm de losse zijstukken :)
Hahaha, de lasser is het probleem niet, ik denk dat ik dat ook nog wel kan regelen. het is meer dat ik dat een beetje spannend vind, ik zal ook eens overleggen met onze automonteur (is ook een zeer bevlogen lasser...)

janouk schreef:
Myler menbit is 12 mm dik en kan je twee weken op proef aanvragen. meneer Anton heeft een periode fijn gelopen op de myler. Misschien een idee om uit te proberen of had je de myler al geprobeerd?

Nooit geprobeerd, maar heeft ook geen compleet rechte mondstukken en een onafhankelijke inwerking door het scharnierpunt in het midden :)

Naskapower schreef:
http://www.horsemetal.nl
Als je een geschikt mondstuk hebt kunnen ze hier er een vierrings van maken.

Ik ben wel nieuwsgierig wat dit zou kosten! dankjewel!

Crista schreef:

onderste link is een mullen mondstuk en de rest vind ik een beetje martelwerktuigachtig :+ :o

De swales ken ik, maar is zo retepoepieduur.... en met een aardige collectie die al het nodige heeft gekost, zoek ik eigenlijk geen enorm duur bit..

Lukasje schreef:
Heb je op deze site al eens gekeken: ?
http://www.zilco.eu/categories/BIT/BIT_003

Yes, ik heb ook een Zilco bit. werkte ook niet :+ :')