barebackpad als zadel te groot is?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 00:07

Je kunt ook eens kijken naar een ijslanderzadel. Bij een minder diepe zit is een 17,5 inch wellicht passend voor jouw maat.

Edit, ik had voor mijn paard een Tekna Icelandic 17,5 inch. Fijn kort zadel.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 00:42

Je hebt nu n zadel met keilkussens, dat werkt idd voor geen meter op korte paarden. Maar volgens mij moet Massimo met verkorte kussens wel kunnen, ik zou s iemand contacteren die deze zadels verkoopt.

Vena

Re: barebackpad als zadel te groot is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 14:25

Een goede druk verdelende barebackpad, verdeelt de druk echt en dus is het gebied op de rug waar druk op is ook groter, het komt dan een heel eind richting een boomlooszadel. En hoewel daar van wordt gezegd dat dat dan minder kwaad kan, dan bij een lang boomzadel, denkt mijn pony daar anders over :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 15:13

Ik heb op mijn paard werkelijk alle barebackpads gehad behalve de zoutewelle, en ik kan zeggen dat je bij elke barebackpad als je erop zit je er aan de voorkant en achterkant onder de pad een hand tot aan je billen kunt schuiven. De druk wordt dus op geen enkele manier over een langer stuk rug verdeeld. Het enige wat wel gebeurt is dat de druk van je billen onder je billen zelf beter verdeeld wordt. In plaats van dat je zitbeenknobbels en schaambeen het hardst met puntdruk in de rug prikken voelt het paard een vrij gematigde druk over het hele zitvlak. Maar het probleem van de TS is niet het gewicht dat op de zitbeenknobbels rust, maar het feit dat een zwaardere ruiter ook meer ruglengte bij het paard nodig heeft om op te zitten.

Saranghea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 15:59

Dat zadel ligt inderdaad te ver naar voren en is ook nu al te lang. Zoals hij nu ligt kan jouw pony zijn schouders ook niet fatsoenlijk bewegen wat oorzaak ervan kan zijn dat hij opzadelen niet leuk vindt. Een zadel hoort ook niet "vast" te liggen maar moet gewoon goed op je pony aansluiten. Persoonlijk zou ik bij een goed erkende zadelmaker kijken of die je verder kan helpen om een geschikt zadel te vinden/maken of mee te kijken of een bbp de oplossing voor jullie zou kunnen zijn.

Vena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 20:51

xyzutu2 schreef:
Ik heb op mijn paard werkelijk alle barebackpads gehad behalve de zoutewelle, en ik kan zeggen dat je bij elke barebackpad als je erop zit je er aan de voorkant en achterkant onder de pad een hand tot aan je billen kunt schuiven. De druk wordt dus op geen enkele manier over een langer stuk rug verdeeld. Het enige wat wel gebeurt is dat de druk van je billen onder je billen zelf beter verdeeld wordt. In plaats van dat je zitbeenknobbels en schaambeen het hardst met puntdruk in de rug prikken voelt het paard een vrij gematigde druk over het hele zitvlak. Maar het probleem van de TS is niet het gewicht dat op de zitbeenknobbels rust, maar het feit dat een zwaardere ruiter ook meer ruglengte bij het paard nodig heeft om op te zitten.

Heb je de grandeur reitpad geprobeerd? Ik heb voor mijn pony de kunststof platen die erin genaaid zijn eruit moeten slopen omdat de druk ook achter mijn billen te hoog was en ik ben een kleine en lichte ruiter.

Ik bedoel ook niet dat een lang boomzadel een oplossing is, maar een bbp lijkt me ook geen alternatief ruiter en paard niet zo goed passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 21:07

De Grandeur Reitpad heb ik gehad en reken ik zelf onder de boomloze zadel aangezien die zo stijf is dat je er ook op een verantwoorde manier met beugels mee kunt rijden. En dan bedoel ik dus niet slappe barebackpads waar fabrikanten een stijgbeugeloogje in naaien dat ze liever een paard vernaaien dan meer geld steken in een product dat het paard heel laat. ;)

De Grandeur Reitpad was zelfs zo stijf dat hij de rug van mijn paard niet volgde, en dat is wel heel erg on-barebackpad-achtig. ;) Omdat hij zo stijf was was het wervelkanaal ook een probleem: dat was en te smal en de piepschuim-achtige blokken die de onderkant van het zadel vormden waren zo stijf dat ze harde, hoekige randen hadden langs de wervelkolom en die harde randen gecombineerd met de stijfheid en te rechte rugvorm van de Reitpad was dat was met een paard met een hoge schoft, hoog liggende ruggengraat en een holle rug totaal geen match.
Ik heb nog eindeloos veel pads geprobeerd zoals de Grandeur Reitpad, Grandeur Tomentum (ook boomloos zadel ipv barebackpad), Christ Fellsattel, Barefoot Ride On pad, Barefoot schaap, de Ghost barebackpad die ik ook als boomloos zadel beschouw omdat hij zo stijf is, het filzsattel, BK Support, en nog eentje van FRA. Zoutewelle hebben we wel op zijn rug gehad maar die kon de hoogte van zijn schoft op geen enkele manier aan dus daar is nooit in gereden.
In alle echte barebackpads (dus degene die niet met beugels te gebruiken zijn) lag de de druk van mijn gewicht alleen onder mijn kont, onder de voor- en achterkant kon ik probleemloos mijn hand steken. Dat betekent dat er geen enkele gewichtsverdeling van voor naar achteren over de lengte van de pad is, de enige gewichtsverdeling die er is is direct onder de kont van de ruiter en dan alleen in de zin van dat je lichaamsgewicht niet meer alleen op je zitbotjes gefocust wordt maar over je heme kont verspreid wordt. Maar ook niet meer dan dat.

Vena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 21:16

Ah oke, dan denken we er eigenlijk hetzelfde over.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:03

Ik vind het een interessant topic, zag dat je Mac op bokt markt hebt gezet TS? Wat een grote stap.. Is er echt geen oplossing te bedenken?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:48

Heb je je wel eens verdiept in lange teugelen?
Je kan ook gewoon op ‚buitenrit‘ op die manier en ik deed dat vaak als ik vond dat ik de week al genoeg op mijn kont gezeten had.
Je kunt eigenlijk bijna alles wat met rijden ook kan en ik persoonlijk vind het haast nog leuker omdat je het ook zelf ziet.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 23:19

Ook erg lang aan het zoeken geweest na een zadel voor mijn pony! Uitgekomen bij Harry dabbs met Frans kussen lekker kort ( ik meen 34 cm )
Door de vlakke zit paste ik in 17.5 inch boter zacht en echt geweldig!

Wij hebben echter besloten om te gaan menen. Weet niet van waar je bent maar passen mag / kan en kan tevens onze bbp mee nemen dat je kunt proberen