Bitloos hoofdstel voor dressuurmuts...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Re: Bitloos hoofdstel voor dressuurmuts...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 23:36

Wij zijn dus ook op bitloos overgestapt omdat paardlief dit prettiger lijkt te vinden, eerst alleen buiten, maar door dat we daar merkte dat ze veel rustiger was (in d'r koppie) zonder bit, dan met, zijn we ook in de bak overgestapt. Het is misschien wel wat wennen, maar als je eenmaal niet meer beter weet...
Voor het niveau wat wij rijden is goed genoeg en ik denk dat je tot de m2 hier prima mee kan rondsturen!
Heb nooit de ambitie gehad om te starten, maar de laatste tijd kriebelt het om uit te zoeken of we het zouden redden tot de m2 :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 00:00

Ik zou eerst eens kijken naar hoe je met bit reed: heb je een vaste, constante dressuur aanleuning of reed je met vederlicht contact waarbij de teugels het grootste deel van de tijd (bijna) in boogjes hangen? In het eerste geval vallen alle kaakgekruiste, kingekruiste en Waldhausen Lightrider-kindbandjes systemen af en heb je een sidepull nodig. Geen van de andere systemen heeft namelijk een goede release, wat betekent dat als jij de teugel op maat neemt en met een normaal dressuurcontact gaat rondrijden de neus continu wordt fijngeknepen tussen kin en neusriem. Je paard loopt dan chronisch met een te strak aangesnoerde aansnoerneusriem rond, alsof je met een stangbit rondrijdt dat niet meer losser wordt nadat je de teugels een keertje hebt aangetrokken.
Een sidepull heeft geen aansnoereffect: zodra je ook maar even nageeft hangt de neusriem weer losser, net zoals bij een trensbit zou zijn.

Kaak/kingekruiste systemen zijn eigenlijk alleen paardvriendelijk als ze superslim zijn vormgegeven zodat ze ook echt een release hebben zodra je je teugels loslaat en je met een heel licht contact rijdt zodat de riempjes onder de kin niet aan/vastgesnoerd raken en zo vervormen dat ze altijd terug willen naar de strakste stand.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 00:15

Je kunt een hoofdstel van bridle to fit kopen. Daar kun je makkelijk teugels maken aan de ringen van de neusriem.

Het was een eindeloze zoektoch naar een mooi bitloos hoofdstel. Enkel het bitloze hoofdstel van Alizé vond ik in de buurt komen van mooi. Die wa sher net niet en mega duur, dus ben ik opzoekmgegaan naar een andere oplossing.

Ikzelf ga er een bestellen van SD design omdat ik die neusriem mooier vind.

Hier een foto van iemand die mij een foto stuurde van het bridle2fit hoofdstel. Hier toevallig wel een bit er aan, maar wordt dus ook zonder bit gebruikt.

Afbeelding

Een gekruisd hoofdstel zou ik nooit nemen. Release is doorgaans niet voldoende vind ik en dst is niet fair.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 11:28

Gini schreef:
Eigenlijk moet je geen 100'en verschillende hoofdstellen proberen, je moet van de 3 systemen te weten komen welk systeem het beste voor jou en je paard werkt: sidepull, kingekruist, kaakgekruist.
En dan durf ik best wel stellen dat de sidepull een 'gemakkelijk' hoofdstel is waar ieder paard wel mee wegloopt. Dus ik zou daar eerst naar kijken en die uittesten (geen stalgenootje of paardenvriendin met een sidepull?).
En daarna is het -net zoals met "echte" hoofdstellen :D - een kwestie van smaak en trends. De Micklem bv. is inderdaad enorm gehypet en wordt door veel mensen ook goed bevonden, maar je hoort toch ook meer en meer geluiden dat het puur als sidepull niet het meest handige hoofdstel is.
Een FRA Pardoes is een rechttoe rechtaan hoofdstel. Goed hoofdstel, maar heel basic. De FRA Rebecca is dan weer wat anatomischer gevormd en iets sjieker te noemen. Etc etc.

Er zit een wereld van verschil tussen sidepulls en sidepulls. Ik heb een lederen western paard loopt er prima op. IK heb een klassieke sidepull, paard loopt er prima op. HH sidepull, ik heb echt 15 kg in elke hand nodig om paard rond te krijgen. Neusriem schuift, paard hangt, oftewel, die is het niet. Dus helaas zit er ook tussen de verschillende typen echt veel verschil. De jewels4horses sidepull zit er tussenin qua tevredenheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 11:33

Qua wedstrijden; als je met medische indicatie zonder bit rijdt is het wellicht mogelijk dispensatie aan te vragen zodat je ook in het Z nog bitloos zou kunnen starten (zeker bij goede resultaten bitloos in het M2).

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 13:51

xyzutu2 schreef:
Ik zou eerst eens kijken naar hoe je met bit reed: heb je een vaste, constante dressuur aanleuning of reed je met vederlicht contact waarbij de teugels het grootste deel van de tijd (bijna) in boogjes hangen? In het eerste geval vallen alle kaakgekruiste, kingekruiste en Waldhausen Lightrider-kindbandjes systemen af en heb je een sidepull nodig. Geen van de andere systemen heeft namelijk een goede release, wat betekent dat als jij de teugel op maat neemt en met een normaal dressuurcontact gaat rondrijden de neus continu wordt fijngeknepen tussen kin en neusriem. Je paard loopt dan chronisch met een te strak aangesnoerde aansnoerneusriem rond, alsof je met een stangbit rondrijdt dat niet meer losser wordt nadat je de teugels een keertje hebt aangetrokken.
Een sidepull heeft geen aansnoereffect: zodra je ook maar even nageeft hangt de neusriem weer losser, net zoals bij een trensbit zou zijn.

Kaak/kingekruiste systemen zijn eigenlijk alleen paardvriendelijk als ze superslim zijn vormgegeven zodat ze ook echt een release hebben zodra je je teugels loslaat en je met een heel licht contact rijdt zodat de riempjes onder de kin niet aan/vastgesnoerd raken en zo vervormen dat ze altijd terug willen naar de strakste stand.

Mooie toevoeging, helemaal mee eens. :j

Ik kwam laatst ook een systeem tegen dat de combi stang en trens maar dan bitloos nabootst (sidepull + hackamore). Zou het niet per definitie aanraden voor elke ruiter, en ben van mening dat je dan ook echt wel fijngevoelige rustige handen moet hebben en de basiscommunicatie tussen paard en ruiter al goed ontwikkeld moet zijn. Het mag geen oplossing zijn voor een bestaand communicatieprobleem. Je kunt de systemen ook apart van elkaar gebruiken bij die variant, maar aangezien je aangaf momenteel ook met stang/trens te rijden is het wellicht een optie om te onderzoeken. Het is de cavemore van Jossy Reynvoet. Waarbij ik meteen ook toevoeg dat hij voor zover ik weet niet onder het lijstje toegestaan voor wedstrijden valt.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 14:07

Ik gebruik de kaakgekruiste van Emiel voest. Deze heeft een snelle release. Die micklem wilde mijn paard niet. Die release was veel te lang.

Ziet er ook wel redelijk normaal uit.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 14:13

Myca schreef:
@Snooki, omdat je inderdaad niet al die hoofdstellen wil aanschaffen raadde ik de Micklem Multibridle aan.
Dat hoofdstal kan zowel met bit, maar ook bitloos, sidepull, kingekruist en kaakgekruist. Je kan hem ook nog als kaptoom gebruiken, 5 verschillende mogelijkheden met dat ene hoofdstel.
Het enige wat hij niet kan is icm een hackamore.

[ [url=m/BE6qcV.jpg]Afbeelding[/url] ]

houd er wel rekening mee dat dit ringetje niet zichtbaar mag zijn op wedstrijd. ik weet niet zeker of dit ook geld als je hem bitloos gebruikt. veel ruiters plakken dit ringetje af met tape op concour, wat je niet ziet, is er niet :+

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 19:14

Ik zou ook de Nurtural meenemen in je overdenking. Die heeft het effect tussen kaakgekruist en sidepull in. Hele mooie release en veel goede recensies. Je kunt Naturalhorseriding hiervoor contacteren (zij doen trouwens ook aan Barefoot, dus als je daar een pasconsult boekt kun je alle systemen in 1 keer uitproberen ;) )

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 19:32

germie schreef:
Gini schreef:
Eigenlijk moet je geen 100'en verschillende hoofdstellen proberen, je moet van de 3 systemen te weten komen welk systeem het beste voor jou en je paard werkt: sidepull, kingekruist, kaakgekruist.
En dan durf ik best wel stellen dat de sidepull een 'gemakkelijk' hoofdstel is waar ieder paard wel mee wegloopt. Dus ik zou daar eerst naar kijken en die uittesten (geen stalgenootje of paardenvriendin met een sidepull?).
En daarna is het -net zoals met "echte" hoofdstellen :D - een kwestie van smaak en trends. De Micklem bv. is inderdaad enorm gehypet en wordt door veel mensen ook goed bevonden, maar je hoort toch ook meer en meer geluiden dat het puur als sidepull niet het meest handige hoofdstel is.
Een FRA Pardoes is een rechttoe rechtaan hoofdstel. Goed hoofdstel, maar heel basic. De FRA Rebecca is dan weer wat anatomischer gevormd en iets sjieker te noemen. Etc etc.

Er zit een wereld van verschil tussen sidepulls en sidepulls. Ik heb een lederen western paard loopt er prima op. IK heb een klassieke sidepull, paard loopt er prima op. HH sidepull, ik heb echt 15 kg in elke hand nodig om paard rond te krijgen. Neusriem schuift, paard hangt, oftewel, die is het niet. Dus helaas zit er ook tussen de verschillende typen echt veel verschil. De jewels4horses sidepull zit er tussenin qua tevredenheid.

Als je een schuivende neusriem hebt, dan is de maat niet goed of het is een fluthoofdstel. En dan kan ik het me zeker voorstellen dat je paard daar niet fijn op loopt. Het ging mij ook nog niet over het feit of het paard er perfect op loopt, het ging mij eerder over welke systeem het paard verkiest. En dat kan je relatief snel uittesten. Meeste paarden snappen het principe van een sidepull wel, dat kun je zelfs met een halster testen. Dus daarom zou ik TS al die richting willen uitduwen. Ik kan persoonlijk eigenlijk maar weinig paarden die het dressuurmatig echt goed doen op kaakgekruist. Kingekruist ken ik niemand die zo rijdt, dus daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 22:46

Deze topic valt mooi op goede moment voor mij. Ik heb twee dagen terug ook bitless hoofdstel getest. Sidepull. En ik was verbaasd over hoe rustig mijn paard deze oppakte. Zelfs als hoofdstel was niet echt op goede maat voor hem (keelriem te klein, bakstukken te lang en neusriem echt op het langste gaatje. .) Wel toch mooie aanleuning, wijken, schouder binnen, alle overgangen gingen goed.. echt verbaasd. Dus dat heeft mij zin om een hoofdstel bij te hebben en af en toe lekker bitless rijden.
Van hoofdstellen boven op er was deze van Jeffries heel mooi, maar prijskaartje beetje te hoog. En deze van Nalanta. Maar deze is beetje look-a-like flower hackamore? Eigenlijk best makkelijk om in elkaar te zetten..?
En bedankt voor het uitleggen over release. :)

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 12:37

Myca schreef:
@Snooki, omdat je inderdaad niet al die hoofdstellen wil aanschaffen raadde ik de Micklem Multibridle aan.
Dat hoofdstal kan zowel met bit, maar ook bitloos, sidepull, kingekruist en kaakgekruist. Je kan hem ook nog als kaptoom gebruiken, 5 verschillende mogelijkheden met dat ene hoofdstel.
Het enige wat hij niet kan is icm een hackamore.

[ [url=m/BE6qcV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is idd wel handig om alle standen eens uit te proberen. Dank je

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 00:13

Mijne wordt momenteel dressuurmatig met een lightrider gereden en dat is een fijne optoming.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 10:27

darkadia schreef:
Ik gebruik deze van Waldhause. Nog steeds heel blij mee en paardlief reageert heel fijn op dit 'lightrider' systeem.
[ [url=m/izENM5.png]Afbeelding[/url] ]

https://www.ruiterhart.nl/hoofdstel/219 ... ausen.html

Ik heb heel veel geprobeerd en dit is bij ons ook het fijnste systeem gebleken.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 11:50

Het Lightrider hoofdstel hoor ik de laatste tijd goede ervaringen mee. Waarschijnlijk krijg ik die binnenkort ook in mijn bitloze uitprobeercollectie.
In mijn eigen maatwerk bitloze hoofdstel met foto's onderaan zit deze optie (scawbrig optie) ook.

TS (en anderen) Een maatwerk hoofdstel laten maken kan een heel goed alternatief zijn als je weet wat je wilt

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 12:05

jetm schreef:
Het Lightrider hoofdstel hoor ik de laatste tijd goede ervaringen mee. Waarschijnlijk krijg ik die binnenkort ook in mijn bitloze uitprobeercollectie.
In mijn eigen maatwerk bitloze hoofdstel met foto's onderaan zit deze optie (scawbrig optie) ook.

TS (en anderen) Een maatwerk hoofdstel laten maken kan een heel goed alternatief zijn als je weet wat je wilt

Heel mooi gelukt zeg!!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 13:23

Ik ben blij met dit topic. Ik rijd M2 met een fra pardoes. Ook ik ben vanwege medische reden naar bitloos gegaan en een hoop mensen dachten dat ik een grapje maakte, zo erg vonden ze dat niet bij mij passen. Ik kan nog wel met bit rijden maar enkel een beperkt aantal trainingen per week en eigenlijk ook geen 2 dagen achter elkaar. Er is geen duidelijk aanwijsbare reden behalve dat ze overgevoelig in de mond is. Dus daar heb ik me op aangepast.

Paard loopt er goed op alleen hij schuift teveel bij de neus waardoor ik altijd met bontje rijd en alleen op wedstrijd zonder, omdat het dan niet is toegestaan. Nu zag ik het hoofdstel van equibling en dat ziet er mooi stabiel uit en is ook meteen een stuk eleganter dan de pardoes. Dus ik ga maar eens kijken of die net zo goed werkt

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 13:26

Je bent van België zie ik he? Misschien kan je dan best Leni van Naturalhorseriding eens laten langskomen. Zij heeft verschillende systemen die kan kan testen. Dan weet je meteen wat voor jullie werkt.

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 19:25

Vanmiddag nog een keertje bitless gereden, om te zien of paardelief was in good mood eerste keer of het wel zo goed bij hem past.
Echt goed gewerkt! Lekker over het rug, mooi voorwaarts. Zelfs galop-stap-galop zonder enige moeite :D

Alleen slechte surprise na afstappen, de neusriem heeft wel kleine wondje veroorzaakt :( :(
Het lijkt of alles beweegt veel te veel. Deze sidepull is het
Afbeelding

Zou deze van Nalanta beter zitten ?
Deze van waldhausen is ook leuk, maar alleen in zwart..

Nog iemand tips?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 19:27

Ik vind sowieso zo’n smal rond riempje niets. Lijkt me heel scherp. Vind het wel mooier, maar mede daarom heb ik verder gekeken.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 20:29

Idd erg smalle neusriem. Wat kan helpen is aan het oogje een kaakriem maken. Daardoor ligt het vaak stabieler. Of in training een onderlegger eronder (mag niet bij wedstrijden).

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 20:31

Ik zal deze hoofdstel niet houden. Hebt alleen gekregen van vriendin om te proberen. Ze reed western vroeger mee.
Ik wil, zoals TS, chique en mooi dressuur hoofdstel :)

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 20:44

SharonBdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 21:03

Ha wat leuk. Hier zit nog iemand. Ik heb gekozen voor de f.r.a. Pardoes. Niet het mooiste om te zien als je het mij vraagt..Omdat mijn merrie een grof hoofd heeft en een brede neus ook, was ik bang dat die van equibling niet zou passen.... Mijn eerste rit met mn bitloze hoofdstel ging zo goed! Super ontspannen ondanks de storm. Eerste eravring is dus top. Plus met deze mag je starten tot de m2 las ik... zodra ik start met wedstrijden kijk ik of ik eentje kan laten maken. Denk dat je gewoon moet testen wat past bij jullie. :) :) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 21:13

Skogan schreef:
Ik zal deze hoofdstel niet houden. Hebt alleen gekregen van vriendin om te proberen. Ze reed western vroeger mee.

Dit hoofdstel is ook alleen gemaakt om op een western(-recreatieve) manier mee te rijden, dus met loshangende teugels en alleen contact als je daadwerkelijk een hulp geeft. Als je hier met een contactteugel mee gaat rijden waarbij je paard non-stop druk op die supersmalle neusriem moet zien te verwerken dan krijg je kale plekken en wondjes en uiteindelijk een zuur paard. Nu was hij nog braaf omdat hij merkte dat hij met braaf gedrag de teugeldruk op/pijn van dat wondje kon verminderen, maar uiteindelijk houdt dat op en worden ze boos.
Ik zou dus ook een hoofdstel zoeken met een brede neusriem als je met een contactteugel wilt blijven rijden, en als je een sidepull neemt dan is een kaakriempje in de meeste gevallen essentieel om schuiven te voorkomen.

Edit: de Alizee Fremont is qua neusriem prima geschikt voor dressuurrijden met vaste contactteugel, alleen heeft deze geen frontriem of keelriem en die zijn op wedstrijden verplicht, dus daar zou je dan iets op moeten verzinnen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-03-19 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt