Voor het niveau wat wij rijden is goed genoeg en ik denk dat je tot de m2 hier prima mee kan rondsturen!
Heb nooit de ambitie gehad om te starten, maar de laatste tijd kriebelt het om uit te zoeken of we het zouden redden tot de m2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Gini schreef:Eigenlijk moet je geen 100'en verschillende hoofdstellen proberen, je moet van de 3 systemen te weten komen welk systeem het beste voor jou en je paard werkt: sidepull, kingekruist, kaakgekruist.
En dan durf ik best wel stellen dat de sidepull een 'gemakkelijk' hoofdstel is waar ieder paard wel mee wegloopt. Dus ik zou daar eerst naar kijken en die uittesten (geen stalgenootje of paardenvriendin met een sidepull?).
En daarna is het -net zoals met "echte" hoofdstellen- een kwestie van smaak en trends. De Micklem bv. is inderdaad enorm gehypet en wordt door veel mensen ook goed bevonden, maar je hoort toch ook meer en meer geluiden dat het puur als sidepull niet het meest handige hoofdstel is.
Een FRA Pardoes is een rechttoe rechtaan hoofdstel. Goed hoofdstel, maar heel basic. De FRA Rebecca is dan weer wat anatomischer gevormd en iets sjieker te noemen. Etc etc.
xyzutu2 schreef:Ik zou eerst eens kijken naar hoe je met bit reed: heb je een vaste, constante dressuur aanleuning of reed je met vederlicht contact waarbij de teugels het grootste deel van de tijd (bijna) in boogjes hangen? In het eerste geval vallen alle kaakgekruiste, kingekruiste en Waldhausen Lightrider-kindbandjes systemen af en heb je een sidepull nodig. Geen van de andere systemen heeft namelijk een goede release, wat betekent dat als jij de teugel op maat neemt en met een normaal dressuurcontact gaat rondrijden de neus continu wordt fijngeknepen tussen kin en neusriem. Je paard loopt dan chronisch met een te strak aangesnoerde aansnoerneusriem rond, alsof je met een stangbit rondrijdt dat niet meer losser wordt nadat je de teugels een keertje hebt aangetrokken.
Een sidepull heeft geen aansnoereffect: zodra je ook maar even nageeft hangt de neusriem weer losser, net zoals bij een trensbit zou zijn.
Kaak/kingekruiste systemen zijn eigenlijk alleen paardvriendelijk als ze superslim zijn vormgegeven zodat ze ook echt een release hebben zodra je je teugels loslaat en je met een heel licht contact rijdt zodat de riempjes onder de kin niet aan/vastgesnoerd raken en zo vervormen dat ze altijd terug willen naar de strakste stand.
Myca schreef:@Snooki, omdat je inderdaad niet al die hoofdstellen wil aanschaffen raadde ik de Micklem Multibridle aan.
Dat hoofdstal kan zowel met bit, maar ook bitloos, sidepull, kingekruist en kaakgekruist. Je kan hem ook nog als kaptoom gebruiken, 5 verschillende mogelijkheden met dat ene hoofdstel.
Het enige wat hij niet kan is icm een hackamore.
[ [url=m/BE6qcV.jpg]Afbeelding[/url] ]
germie schreef:Gini schreef:Eigenlijk moet je geen 100'en verschillende hoofdstellen proberen, je moet van de 3 systemen te weten komen welk systeem het beste voor jou en je paard werkt: sidepull, kingekruist, kaakgekruist.
En dan durf ik best wel stellen dat de sidepull een 'gemakkelijk' hoofdstel is waar ieder paard wel mee wegloopt. Dus ik zou daar eerst naar kijken en die uittesten (geen stalgenootje of paardenvriendin met een sidepull?).
En daarna is het -net zoals met "echte" hoofdstellen- een kwestie van smaak en trends. De Micklem bv. is inderdaad enorm gehypet en wordt door veel mensen ook goed bevonden, maar je hoort toch ook meer en meer geluiden dat het puur als sidepull niet het meest handige hoofdstel is.
Een FRA Pardoes is een rechttoe rechtaan hoofdstel. Goed hoofdstel, maar heel basic. De FRA Rebecca is dan weer wat anatomischer gevormd en iets sjieker te noemen. Etc etc.
Er zit een wereld van verschil tussen sidepulls en sidepulls. Ik heb een lederen western paard loopt er prima op. IK heb een klassieke sidepull, paard loopt er prima op. HH sidepull, ik heb echt 15 kg in elke hand nodig om paard rond te krijgen. Neusriem schuift, paard hangt, oftewel, die is het niet. Dus helaas zit er ook tussen de verschillende typen echt veel verschil. De jewels4horses sidepull zit er tussenin qua tevredenheid.
Myca schreef:@Snooki, omdat je inderdaad niet al die hoofdstellen wil aanschaffen raadde ik de Micklem Multibridle aan.
Dat hoofdstal kan zowel met bit, maar ook bitloos, sidepull, kingekruist en kaakgekruist. Je kan hem ook nog als kaptoom gebruiken, 5 verschillende mogelijkheden met dat ene hoofdstel.
Het enige wat hij niet kan is icm een hackamore.
[ [url=m/BE6qcV.jpg]Afbeelding[/url] ]
darkadia schreef:Ik gebruik deze van Waldhause. Nog steeds heel blij mee en paardlief reageert heel fijn op dit 'lightrider' systeem.
[ [url=m/izENM5.png]Afbeelding[/url] ]
https://www.ruiterhart.nl/hoofdstel/219 ... ausen.html
jetm schreef:Het Lightrider hoofdstel hoor ik de laatste tijd goede ervaringen mee. Waarschijnlijk krijg ik die binnenkort ook in mijn bitloze uitprobeercollectie.
In mijn eigen maatwerk bitloze hoofdstel met foto's onderaan zit deze optie (scawbrig optie) ook.
TS (en anderen) Een maatwerk hoofdstel laten maken kan een heel goed alternatief zijn als je weet wat je wilt
Skogan schreef:Ik zal deze hoofdstel niet houden. Hebt alleen gekregen van vriendin om te proberen. Ze reed western vroeger mee.