Wat is dit onderdeel van deze gruwelijke optoming

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:20

Clasical schreef:
Nee dat denk ik niet hoor, maar de Kinketting door de mond zal met lopen ook wel extreme druk geven als hij in die spanning loopt waarin hij naar de baan gaat?
Zie nog meer afbeeldingen waarin ook de onderkaak is vastgebonden met een touw?
Dus over de tong en rond de onderkaak.
Ieder zijn mening, mijn vraagstuk was waarvoor het touwtje was in het oor en daar heb ik duidelijk antwoord op gekregen

Zie het als een levensverzekering voor de mensen die met dit paard moeten werken. Dit paard is zo heet als kokende suiker en niet voor de poes, daarom doen ze er alles aan om het voor iedereen veilig te houden. Op een zeker moment gaat het halster af, de ketting eraf, hengstenbit eruit en dan is het aan de jockey om te zorgen voor een goede race.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:20

Ninx schreef:
Pipodipo schreef:
Oh, je bedoelt misschien de gruwelijke ketting door zijn mond? Dat is inderdaad niet zo'n aardig beeld, maar het kan voor dit paard nog steeds de vriendelijkste benadering zijn omdat hij anders niet luistert? Geen tijd voor grondwerk en pennygeneuzel, beestje heeft een baan.

Serieus?! -O-

Nou ja als je het zwart op wit bekijkt wel. Beestje moet werken voor zijn eten. Als het niet presteert zoals word verwacht kan hij gaan... :+
Door het prijzengeld brengt hij brood op de plank.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:21

Na de race is in mijn ervaring de adrenaline er uit, die heeft gedaan wat moest: hard hollen.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:21

c_alsemgeest schreef:
die zitten er toch juist voor de race in? En een klein stukje tijdens, totdat ze er door de jockey uit worden getrokken?

Klopt, ze worden er voor de race ingedaan. En tijdens de race uitgetrokken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:22

Janneke2 schreef:
Mijn gok "foto is van voor de start' is gebaseerd op waarneming.

Ik zie geen zweet of adertjes door de huid, wel 'een boel temperament'.

Zou het dier opgetoomd zijn/worden met oorproppen, zou je die er nu in doen of al willen hebben.

Ik snap je alinea niet :')

Juist voor de race doe je dan toch die proppen in, dus niet wat je eerder zei "voor de race dus geen oorproppen"?

Overigens is er niks misterieus aan, ga naar een koersdag en je ziet het zo. Voor de koers gaan de proppen erin, en tijdens de koers gaan ze er misschien uit..

NB Classical: ik denk dat je met "onderkaak vastgebonden met touw" wellicht het tongbandje (pantykousje) bedoelt?

Je manier van verwoorden is wel een klein beetje richting de sensatie journalistiek .. :j

Overigens heb ik ook wel eens op een koersdag rondgelopen, en dan lopen er ook dieren rond met een ketting, maar die zijn niet zo heel heet (of 'kokende suiker'), maar die lopen gewoon met ketting 'voor de zekerheid'. Dat er een ketting aanhangt, betekent niet dat je eraan hoeft te sjorren (dat zie ik nl aan die foto ook niet..).

Dat je met sporen en zweep rijdt, wil niet zeggen dat je ze gebruikt ;-)

Ik loop mijn verzorgpony ook rond met een ketting, nu ze op boxrust staat en alleen mag stappen. Gewoon, voor de zekerheid.. Is geen hete racepony, gewoon een Tinker, alleen wel een tikje sterker dan ik.. :')

Oehlala

Re: Wat is dit onderdeel van deze gruwelijke optoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:25

de tong binden ze vast om te voorkomen dat ie tijdens de race stikt. (meen ik een keer gelezen te hebben). die ketting en hengstenbit gaan uit, en de oorproppen zijn toch geen mishandeling? Die zitten er vaak onder die oormutsen ook in, in de dressuur en springen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:27

purny schreef:
Nou ja als je het zwart op wit bekijkt wel. Beestje moet werken voor zijn eten. Als het niet presteert zoals word verwacht kan hij gaan... :+
Door het prijzengeld brengt hij brood op de plank.

Het illustreert erg mooi wat er zoal mis is met de paardensport....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:32

Clasical schreef:
Onali schreef:
Zit net in je profiel te kijken, je rijdt met S&T, laat je paard steigeren met S&T, zit zelfs een keer een halster onder het hoofdstel en hier val je over??

Bijzonder >;)

Vind het een wezenlijk verschil als je een middel inzet voor contact en lichtheid,
In mijn rijden is slechts licht contact en 1 gram teugeldruk.
Wat ik op de foto zie is duidelijk bedoeld als zwaar geschut.
En te bedenken dat dit paard niet over diezelfde lichtheid beschikt en zichzelf daardoor steeds pijnigd.
Ben het wel eens dat er met stang en trens en elke andere bit ook heel veel leed word aangedaan bij paarden, zelfs met bitloze optoming want die zijn ook niet drukloos en je hebt daarnaast ook altijd te maken met de hardheid van de ruiterhand.

Als je een 'middel' inzet voor contact en lichtheid, is er geen werkelijk contact en lichtheid.
Er is de belofte van 'ongemak', en dat maakt veel mogelijk. Wanneer je alleen al kijkt naar de beperkte ruimte en enorme gevoeligheid van een paardenmond dan begrijp je dat al dat ijzerwerk zeer onprettig moet zijn.
Ik begrijp wat je doel is, maar zou het niet veel mooier zijn nog een handvol jaren uit te trekken voor werkelijk contact en lichtheid zonder toevoeging van middelen?

https://dressagenaturally.net

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:32

Cer schreef:
Juist voor de race doe je dan toch die proppen in, dus niet wat je eerder zei "voor de race dus geen oorproppen"?

Overigens is er niks misterieus aan, ga naar een koersdag en je ziet het zo. Voor de koers gaan de proppen erin, en tijdens de koers gaan ze er misschien uit..

Ja, dat lijkt mij nou ook. (Voor de race er in, tijdens er uit.)

Maar ik zag touwtjes om de oren lopen, niet er naar toe. Alsof ze er al weer uit zijn.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:37

NenaC schreef:
de tong binden ze vast om te voorkomen dat ie tijdens de race stikt. (meen ik een keer gelezen te hebben). die ketting en hengstenbit gaan uit, en de oorproppen zijn toch geen mishandeling? Die zitten er vaak onder die oormutsen ook in, in de dressuur en springen.

Dus als mijn paard hard gaat hollen in de wei moet ik zijn tong ook maar even vastbinden want straks stikt hij.
Tong word 'vastgebonden' om te zorgen dat de tong niet over het bit raakt en daardoor het paard stuurloos word.

Paard op de foto heeft oorproppen in, die worden er op een bepaald punt i de race uitgetrokken zodat ze nog net ff harder gaan lopen.

Paard heeft een trens bit in, een hengstenbit en een ketting in de mond.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:39

Janneke2 schreef:
Maar ik zag touwtjes om de oren lopen, niet er naar toe. Alsof ze er al weer uit zijn.

Oh zo, nee als ze eruit zijn bungelen ze naast de hals, dan zie je ze duidelijk hangen :j

@Ninx: kan zijn, maar dat is een hele andere discussie :j
(en lastig op een forum waarbij meer dan de helft van de gebruikers paardensport beoefend denk :') )

Citaat:
Dus als mijn paard hard gaat hollen in de wei moet ik zijn tong ook maar even vastbinden want straks stikt hij.
..eh... hier ben je míj ff kwijt in ieder geval..
Wei vs wedstrijd... nope.. ik heb m niet... :n

Citaat:
zodat ze nog net ff harder gaan lopen.
.. ja, het is wel een race tenslotte... :j

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:48

Cowgirl schreef:
NenaC schreef:

Tong word 'vastgebonden' om te zorgen dat de tong niet over het bit raakt en daardoor het paard stuurloos word.

Paard op de foto heeft oorproppen in, die worden er op een bepaald punt i de race uitgetrokken zodat ze nog net ff harder gaan lopen.

Paard heeft een trens bit in, een hengstenbit en een ketting in de mond.

Ik denk dat het rondje hollen op de wei wat die van mij doet niet echt te vergelijken is met hoe een renpaard moet presteren en rennen in een race :+

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 10:55

@Ninx; Op een paard zitten is druk,halster is druk, paard “leiden” is zekere mate van druk.
Kortom; omgang met paard is druk.

Ben het wel met je eens dat dit zo licht mogelijk kan.
Ik ben aanhanger van Baucher, waarin lichtheid altijd het uitgangspunt is en waar de oorsprong van die lichtheid begint in de mobiliteit/lichtheid in de kaken.
Ik ben van mening dat je deze lichtheid en losgelatenheid vind door middel van een verbinding via de mond/kaken. mijn paard kan ook prachtig passage en piaffe zonder enige verbinding.
Maar om dit toch te verfijnen en te begeleiden vind ik persoonlijk een bit het beste middel.
Druk is mi prima als een paard leert om er op een juiste wijze antwoord op te geven.
Druk tegen druk is voor een paard zowel fysiek als mentaal veel belastender.
Nageven op druk en daarmee in een juiste(!) houding komen is voor het lijf en geest juist goed

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:00

Heeft iemand Ruitje al een pb gestuurd? Die weet altijd zeer helder uit te leggen wat en waarom sommige dingen worden gedaan.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:06

gruwelijk? tja.. het is maar hoe je het bekijkt.
even voor de zekerheid een ketting door de mond, tijdelijk. Niets mis mee. veiligheid is ook belangrijk.
Bij de meeste bitten (dressuur, spring, western, mennen) kun je wel wat gruwelijks bedenken, ook bitloos kan veel schade aangericht worden. T is maar net hoe je er mee omgaat.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:11

Ik lees mee haha :') . Overigens zijn rensport en drafsport wel anders maar sommige hulpmiddelen hetzelfde.

Je doet oorproppen in tijdens het warm rijden of in de koers om het geluid te dempen. Een paard word daar rustiger van. Het is belangrijk dat ze niet al van te voren of in het begin van de koers al hun energie er uit gooien, dat wil je beter kunnen doseren.

Als je wil dat je paard net dat beetje extra geeft trek je de proppen, op dat moment hoort een paard alhet geluid en gebruik je vaak ook je stem om aan te moedigen.

Eigenlijk is er niets vriendelijker dan proppen, het helpt een paard rustig te blijven en helpt een paard te weten wanneer het moet gebeuren zonder verdere poespas.

Overigens ben ik een enorme voorstander van NH en doen wij dat ook zeker met onze koerspaarden, maar dat kan maar ten dele. Ze moeten namelijk zwaar op de hand zijn in de koers en ze moeten ' vol power' kunnen zitten. Ik heb gemerkt dat dat soms niet samen gaat met een paard helemaal opleiden om met druk om te gaan op een andere manier :) .

En nog even wat, draf en rensport gaat hier in NL zeker niet om het geld. Dat geld hooguit voor de top 30 paarden in NL, de rest kost bakken met geld. Wij hebben alleen geen recreatieklasse, dus als een paard niet snel genoeg is word hij rijpaard. Dat gebeurd ook met dressuurpaarden die niet hoger komen dan de M. Niks mis mee, heeft een ander nog veel plezier mee, maar niet geschikt voor het hogere werk :)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 12:07

Cowgirl schreef:
NenaC schreef:

nee dat zeg ik niet. jammer dat je het weer zo uit zijn verband trekt. Daarnaast heeft dat niet direct met over het bit gooien te maken. Het had er iets mee te maken dat ie zijn tong oprolt en zo kon stikken. Heb ik een keer in een duitse documentaire gezien. Zal eens kijken of ik het nog kan vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 12:28

fleurtjeuh schreef:
Heeft iemand Ruitje al een pb gestuurd? Die weet altijd zeer helder uit te leggen wat en waarom sommige dingen worden gedaan.

;)

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 12:35

Echt fascinerend dat mensen zeggen ik zie hier niks bijzonders :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 12:39

mvdbijl schreef:
Echt fascinerend dat mensen zeggen ik zie hier niks bijzonders :')

Ik zie toch ook echt niks bijzonders :')
Die oordoppen zijn vrij normaal, en die ketting door de mond zie ik in meer disciplines.
Of ik het ermee eens ben staat er los van, maar het is niet echt iets bijzonders...

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 12:47

Dit paard heeft geen hengstenbit in maar een ringbit, paarden die sterk willen worden in een race kunnen het bit niet vastpakken en blijven stuurbaar.
Het vastmaken van de tong heeft 2 doelen. 1 Is het voorkomen dat ze de tong over het bit gooien en onbestuurbaar worden, 2 is idd om te voorkomen dat ze 'stikken'. Bij uiterste inspanning trekken sommige paarden hun tong in de keel, hierbij wordt de luchtweg belemmerd.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 13:04

Foto van dezelfde hengst zonder nodig 'bescherming' …

Afbeelding

Deze trainer heeft veel jonge hengsten in zijn stal, niet allemaal even 'vriendelijk' en zeker niet als top sportpaarden even handelbaar.

Een foto is een tijds opname en het genodige getuig om iedereen veilig op of van de baan te krijgen.
Geloof het maar dat deze paarden heel veel waard zijn en worden echt niet slecht behandeld.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 13:07

Peterina schreef:
Geloof het maar dat deze paarden heel veel waard zijn en worden echt niet slecht behandeld.

Nou ja, het 1 is niet persé inherent aan het ander..

maar ze zien er zo op deze momentopname goed uit.. tenminste, glanzend, fruitig, niet angstig, mager, over of ondervoed of lethargisch..

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 13:10

Peterina schreef:
Foto van dezelfde hengst zonder nodig 'bescherming' …

[ [url=m/Eul3M4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze trainer heeft veel jonge hengsten in zijn stal, niet allemaal even 'vriendelijk' en zeker niet als top sportpaarden even handelbaar.

Een foto is een tijds opname en het genodige getuig om iedereen veilig op of van de baan te krijgen.

Die trainer weet wel waar hij mee bezig is en het paard weet waar hij aan toe is. Onze hobbypaardjes zijn echt superlief en tolerant vergeleken met deze topatleten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 13:39

...en zo gebruik ik die ketting ook, het is een soort van kaptoom.
In kundige handen niet gruwelijk.