Een goed bit voor een sterk paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Re: Een goed bit voor een sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 20:30

Ik zou überhaupt niet op wedstrijd willen als ik op een pessoatrens dressuur moet rijden :=

Rij mijn paard met een dubbelgebroken bustrens in de bak en dubbelgebroken kneveltrens op buitenrit (zijn twee verschillende hoofdstellen).

Heb nog nooit een bitfitter gezien, vind ik niet nodig ook. Bij alle drie paarden die ik gehad heb, ben ik gewoon met bustrens begonnen.
Mijn arabier liep het fijnst op een ongebroken trens, mijn kwpn op een dubbelgebroken bustrens en mijn huidige draver op zowel een bustrens als kneveltrens

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 20:48

Nou, ik kocht de mijne ook zadelmakgemaakt met een enkelgebroken watertrens die te klein en vrij scherp was, hij was moeilijk te sturen (natuurlijk ook nog super groen), dus ik heb meteen een dubbelgebroken bustrens gekocht die wel goed paste... toch was hij met dat bit ineens onmogelijk om te sturen.

Die van mij is een Shire en mij werd meteen een stang geadviseerd toen hij onbestuurbaar bleek op dubbelgebroken bit. Gelukkig ben ik niet van de strenge oplossing, maar van verder kijken.

Overgestapt op de Trust Inno Sense Felix soft ongebroken watertrens en probleem was meteen opgelost. Een dubbelgebroken bit is niet heilig en het hoeft geen rijtechnisch probleem te zijn als een paard daarop niet goed te sturen is.

Ik ben het eens dat je niet per definitie een strenger bit in moet hangen, maar veder kijken naar wat voor een bit wel past bij zowel paard als ruiter is IMO nooit een slecht idee. Het meteen afschuiven op een rijtechnisch probleem zonder paard of ruiter ooit irl gezien te hebben vind ik wel erg ver gaan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 01:56

Daphara schreef:
Ik vraag me af of iedereen die men in real life tegen komt die een paard rijdt met Pessoa bit of bit met hefboomwerking, dezelfde preek krijgt als TS hier, dat zij een rijtechnisch probleem hebben?

Wat is er mis met gewoon een ander soort bit adviseren dan een dubbelgebroken trens? Niet elk paard loopt per definitie goed op een dubbelgebroken trens als, rijtechnisch, de ruiter toch alles goed doet. IMO is het zoeken naar de beste oplossing gezien de omstandigheden.

Ja hoor, vaak genoeg. IK probeer het wel tactisch te brengen natuurlijk en ga gewoon in gesprek, maar meestal weten mensen wel dat ik er ben om les te geven bijvoorbeeld of iets anders op gebied van paarden.

Het gaat erom dat een bit ten eerste goed moet passen. Elke mond is anders. Heb bijv weleens iemand les gegeven die in een winkel he zogenaamd zachtste bitje mee had gekregen, een dikke bustrens. Dat paardje liep echt niet fijn, reageerde vreemd, dus ben zelf in de mond gaan kijken. Bit was echt te dik.

Het tweede is dat een bit geen oplossing is voor problemen. Een strenger bit wordt helaas nog snel gepakt, is lekker makkelijk vaak, maar met goed les nemen, kun je die problemen oplossen. Dat is beter voor je paard, beter voor jezelf en je portemonnee.

Investeren in lessen ipv spullen en supplementen etc etc.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 02:22

De meeste paarden die sterk worden aan de voorkant zijn niet consequent aan het been gereden en lopen met een stuwende achterhand. Meestal ook nog sterker op de ene kant dan op de andere (totaal scheef). Een ander bit gaat dat niet oplossen, Het bestrijdt hooguit (tijdelijk) het symptoom. Ipv een ander bit, misschien beter andere instructie zoeken.

Als een bit niet fijn aangenomen wordt (weerstand reactie met mond of hoofd op lichte hulp, dus niet hangen op het bit) kan je eens een ander type trens proberen en/of tandarts of osteopaat laten komen. Succes!

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 02:40

ik denk dat het ook met je dressuur te maken heeft.
Als ik jou was zou ik meer gaan dressuur gaan doen,
Een sterk paard ken namelijk heel soepeltjes lopen met een dubbelgebroken watertrens.

Ik heb in het verleden ook een sterk paard gereden ,zij was mij verzorgpaard .
Zij pakte altijd het bit vast. Ik ben toen over gegaan op een dubbel gebroken watertrens en veel prive lessen genomen . Ik reed met mijn pinken op gegeven moment . Buiten ritjes het zelfde en ik rij met (stompe)sporen met buiten ritjes