Daphara schreef:Ik vraag me af of iedereen die men in real life tegen komt die een paard rijdt met Pessoa bit of bit met hefboomwerking, dezelfde preek krijgt als TS hier, dat zij een rijtechnisch probleem hebben?
Wat is er mis met gewoon een ander soort bit adviseren dan een dubbelgebroken trens? Niet elk paard loopt per definitie goed op een dubbelgebroken trens als, rijtechnisch, de ruiter toch alles goed doet. IMO is het zoeken naar de beste oplossing gezien de omstandigheden.
Ja hoor, vaak genoeg. IK probeer het wel tactisch te brengen natuurlijk en ga gewoon in gesprek, maar meestal weten mensen wel dat ik er ben om les te geven bijvoorbeeld of iets anders op gebied van paarden.
Het gaat erom dat een bit ten eerste goed moet passen. Elke mond is anders. Heb bijv weleens iemand les gegeven die in een winkel he zogenaamd zachtste bitje mee had gekregen, een dikke bustrens. Dat paardje liep echt niet fijn, reageerde vreemd, dus ben zelf in de mond gaan kijken. Bit was echt te dik.
Het tweede is dat een bit geen oplossing is voor problemen. Een strenger bit wordt helaas nog snel gepakt, is lekker makkelijk vaak, maar met goed les nemen, kun je die problemen oplossen. Dat is beter voor je paard, beter voor jezelf en je portemonnee.
Investeren in lessen ipv spullen en supplementen etc etc.