Mannenzadels en vrouwenzadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 21:36

Malle1970 schreef:
Zelf kom ik uit het tijdperk dat we uberhaupt niet veel wrong en diepe zitten hadden, en dus moesten we hard werken om een goede zit te krijgen. Die mentaliteit mis ik tegenwoordig wel een beetje.....maar dat terzijde.

Het zadel uit mijn OP..... de eerste was een Kieffer Wien, stokoud ding, en helaas was het niet meer aan te passen op het paard. Maar ik kon er goed op zitten, en toegegeven, het heeft geen wrong, een vrij vlakke zit, zeker in vergelijking met wat je vandaag ziet, het zadel was ouder dan ikzelf....... Ik heb er nog ergens een foto van, maar dan moet ik even zoeken voor je.
Het wat plattere zadel met smalle twist zet je idd op geen enkele manier vast, en geeft idd niet veel steun. En ik heb hard aan mijn zit gewerkt idd, want het was niet simpel :) Maar..... je kan wel echt zitten. Schouders, heup, hak in een lijn, bekken in de goede positie, en ruimte in je zadel, waardoor je super zithulpen kunt geven.
Ik heb er weleens over gedacht zo een zadel weer aan te schaffen, de kussens eronderuit te laten halen, en laten ombouwen naar flair, zodat het voor het paard ook superfijn is.

Malle1970 schreef:
Zelf ben ik een ruiter met rugproblemen en stap ik sinds 10 jaar niet meer op de paarden van mijn leerlingen, de reden? Omdat veel ruiters zadels hebben met een diepe zit en veel wrong en dan schiet per direct in mijn rug. Ik kan er niet op zitten en ik wil er niet op leren zitten.

Het laatste zadel uit de OP is er zo een. Een Stubben Maestuoso of een Scandica. Een van de twee. Iig, het had volgens de verkoper geen diepe zit (maar veel dieper dan ik gewend ben, en fijn vind) en idd veel wrong. Plus dat het mijn bovenbenen in een positie duwde die ik niet wilde hebben, en ik heb daar idd last van gehad van mijn rug.
Dus dat kan ik me ook heel goed voorstellen.
Jij geeft dus les, doe je ook veel met houding en zit? Omdat dat zo gruwelijk belangrijk is, vroeger werd daar naar mijn idee veel meer aandacht aan besteed ook...... ik ben 37, toen ik leerde rijden, kreeg ik als eerste les in zitten, en heb daar ook steeds weer op teruggegrepen later. Als ik het niet uit kon zitten, nam ik weer zitles, want imo ligt het probleem dan bij mij :)
Malle1970 schreef:
Ik kan hier zoveel fotos van subtop ruiters laten zien waarbij de goede onafhankelijke zit niet meer getoond wordt, de voetjes naar voren, het bovenlichaam niet in balans en maar achterover hangend.
Heb idd weleens wat foto's daarvan gezien, maar nu je het hebt over vroeger....... vroeger leerden wij toch ook dat er nog 2 vingers tussen de neusriem moesten kunnen, en een rechtopstaande vuist tussen de keelriem? Waar is dat gebleven? Ik had geloof ik 20 jaar eerder geboren moeten worden wat dat betreft.

Malle1970 schreef:
Bovenstaand is de andere kant van de medaille, het gros wordt blij van het zadel wat jij ( mijn inziens terecht) geen zadel voor een vrouw vindt

Dank u daarvoor :)
Zoveel vrouwen kampen met bekkenproblemen, en met rugproblemen, en imo komt dat echt wel voor een deel door de zadels. Harnachement moet passen, voor paard en ruiter :)

Malle1970

Re: Mannenzadels en vrouwenzadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 21:51

Ja ik geef les, best veel ook! Houding en zit is voor mij nr 1 en uiteraard valt het altijd te verbeteren, maar zonder onafhankelijke zit kun je een paard niet laten nageven ( wel in de krul trekken, maar das wat anders). Een contactteugel is een teugel van een ruiter die onafhankelijk mee kan zitten, stap 1 in het leren paardrijden dus. Maar omdat het zoveel bloed, zweet tranen en hard werken kost, begrijp ik dat veel instructeurs dat een beetje halfbakken erbij doet, we leven immers in een macdonalds cultuur, alles moet snel en een leerling waarbij je een jaar bezig bent om te leren zitten ( waarbij 3 x per week les veel beter werkt dan 1 x per week) vaak niet haalbaar is, dan hebben ze voor hun gevoel geen succes. Dus wat doe je als je je klanten wil houden, je stapt toch snel over naar dingen waardoor het gevoel van de ruiter beter wordt.

Keur ik dat gedrag goed? Nee, maar ik betrap mijzelf er ook wel op dat ik het doe, ik wil toch graag een les goed afsluiten.

En vroeger.........in 2019 rijd je bij mij in de les nog steeds met 2 vingers tussen de neusriem en een vuist tussen de keel :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 21:57

Malle1970 schreef:
Ja ik geef les, best veel ook! Houding en zit is voor mij nr 1 en uiteraard valt het altijd te verbeteren, maar zonder onafhankelijke zit kun je een paard niet laten nageven ( wel in de krul trekken, maar das wat anders). Een contactteugel is een teugel van een ruiter die onafhankelijk mee kan zitten, stap 1 in het leren paardrijden dus. Maar omdat het zoveel bloed, zweet tranen en hard werken kost, begrijp ik dat veel instructeurs dat een beetje halfbakken erbij doet, we leven immers in een macdonalds cultuur, alles moet snel en een leerling waarbij je een jaar bezig bent om te leren zitten ( waarbij 3 x per week les veel beter werkt dan 1 x per week) vaak niet haalbaar is, dan hebben ze voor hun gevoel geen succes. Dus wat doe je als je je klanten wil houden, je stapt toch snel over naar dingen waardoor het gevoel van de ruiter beter wordt.

Keur ik dat gedrag goed? Nee, maar ik betrap mijzelf er ook wel op dat ik het doe, ik wil toch graag een les goed afsluiten.

En vroeger.........in 2019 rijd je bij mij in de les nog steeds met 2 vingers tussen de neusriem en een vuist tussen de keel :D

Ik ben nu stiekem wel geinteresseerd waar je woont...... want dat is de manier waarop ik les wil. Maar zulke instructeurs zijn zeldzaam...... :( en dat is zo jammer.
Ik had zoveel meer plezier in het rijden toen ik mijn paard meer los kon laten, toen ik mijn lijf leerde loslaten, en het gevoel toen mijn paard de onderkaak tegen het bit legde, en zelf het contact zocht met mij de eerste keer vergeet ik nooit. En toen ik uit wilde stappen, en haar een lange teugel gaf, en op aanwijzingen probeerde te laten afkauwen, bleef ik dat contact voelen, en ik weet zeker dat dat nooit zo intiem en echt had gevoeld als ik niet eerst had leren zitten.......
Waar je woont mag ook via pb hoor, trouwens

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:02

Ik verga van de pijn met een smalle twist :+
De merken uit de OP zijn helemaal niet specifiek vrouwen zadels, zeker Kieffer niet. Wel heeft Kieffer een smalle twist maar mijn zitbeenknobbels zitten bij kieffer naast de zitting.
Het is belangrijk dat een zadel goed past en ik vind de term vrouwen/mannen zadels juist een risico omdat je dan een bias hebt om de andere niet te proberen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 22:09

Schleese heeft een lijn speciaal voor vrouwen, Bates heeft een lady's seat en Kieffer een smalle twist. Dus vandaar dat ik die noemde, maar je hebt gelijk hoor :) Ik had dat probleem niet bij Kieffer, maar iedereen is natuurlijk anders.
Ik snap je punt wat betreft de bias, imo moet je gewoon van alles proberen, en kijken wat werkt voor je :)

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:24

Is een smalle twist hetzelfde als een meer A-vormig zadel? Ik heb al die brede (vooral boomloze) zadels nooit begrepen en kan er niet fijn op zitten, maar ik heb verder geen last van rug of benen ofzo. Ik vind "A"-vormige paarden ook fijner zitten dan brede tanken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 22:38

Ja, ik denk dat je het zo goed kunt omschrijven idd :)

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 01:46

Schleese zadels krijg ik zo'n verschrikkelijke pijn in mijn bekken van. Er zat veel goed onderzoek achter, maar ik ben tot nu toe nog geen enkele vrouw tegengekomen die haar op maat gemaakte (moderne) Schleese zadel niet weer meteen heeft doorverkocht :+

Ik rijd zelf ook graag in een zadel met een vlakke zit. Ik kan de uitgestrekte draf echt niet uitzitten in een diep zadel, krijg inderdaad ook direct rugpijn. Smalle twist heb ik graag, maar soms is er een paard waar dit weer niet fijn bij is.

Wat ik wel interessant vind bij nieuwere zadels is dat bijvoorbeeld Prestige een zachter materiaal gebruikt bij de zitbeenknobbels voor optimaal gevoel en geen blauwe plekken. Sommige oudere modellen zadels zijn namelijk echt net beton :=

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 09:01

Net zoals Sizzle ben ik tegen de term mannen/vrouwenzadels.
Ik ben een man en zit enkel goed op een zadel met smalle twist. (Een vrouwenzadels volgens TS.)
Ik rijd een oude kieffer en dat is zo gebouwd (vrouwenzadels volgens TS ). Tegelijk zeg TS dat toen alleen mannenzadels gemaakt werden.

Verwarrend. Spreek liever van smaller en brede zadels in zitcomfort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 10:31

Och zo persoonlijk....
Als er iets volgens t boekje niet zo fijn zou “ moeten” zijn is het wel met je barebackpad op je brede fjord. En ondanks al mijn rugklachten is dat nou exact waar ik zalig op zit.
Ik ben aan het kijken wat voor zadel mij fijn gaat zitten, het is toch een kwestie van passen en testen...

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:08

Met de breedte van je paard zelf heeft het imo niet veel te maken. Wij hebben een flink brede quarter, en in mijn "probleem-periode" zat ik juist op een bbp probleemloos en goed, terwijl ik ook al zolang ik me kan herinneren snel last heb van lage rugklachten, die er normaal gesproken trouwens minimaal of niet zijn als ik maar regelmatig rijd :+

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:21

Hier helaas een hele tijd heel veel geld uitgegeven aan zitlessen, terwijl het opgelost bleek met een ander zadel (voor dames). Ik had geen idee dat ik al die tijd in een heren zadel reed.. Mijn benen lagen inderdaad te ver naar voren en ik zat voorover. Het was oprecht onmogelijk voor mij om mijn benen in 1 lijn omlaag te laten hangen en rechtop te zitten. Ik heb maanden allerlei oefeningen gedaan omdat ik er van overtuigd was dat het aan mijn lenigheid moest liggen. :roll: Gelukkig was dat niet het geval.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:34

Ik kan fijn zitten op een diepe fryso en ook op een platte stubben. Maar niet zo goed opkent en masters. Tja, het is toch persoonlijk.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:45

Deze zit ook beter met een barebackpad dan met zadel, boommaat 35. Maar ik denk dat dat ermee te maken heeft dat je zadelloos beter je eigen plekje kunt vinden op die brede rug en niet in een onmogelijke houding gedwongen wordt door een zadel. je ziet de ruiter op de foto ook een beetje stoelzit aannemen, dat is wat je al snel doet bij zo'n brede rug, en als het daardoor beter uit te zitten is en je paard loopt nog steeds fijn, is daar imo niets mis mee.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:56

En rijd je dan ook weleens met zadel?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 18:01

Zeker niks mis mee :)

ik heb dit topic ook niet geopend om iemand te vertellen wat die moet doen he, het is meer ter lering en vermaak zeg maar :)

Leuk paardje Diana!

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 18:06

Maar het gaat natuurlijk niet om of je zelf vindt dat je "lekker" kan zitten, maar of je functioneel en onafhankelijk kunt zitten.

Daar zit nog wel een wereld van verschil in.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 18:47

Volkomen mee eens :)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 18:51

Anoniem schreef:
En rijd je dan ook weleens met zadel?

We hebben 3 goede boomzadels voor dit paard, maar ze loopt hier het fijnste onder, misschien omdat we zelf hier ook het meest relaxed en ongedwongen op zitten. Het is een paard wat jaarrond op de wei staat, nogal varieert in postuur daardoor, KNHS wordt gestart, en er wordt ook mee gesprongen, vandaar de collectie. Het breedste (zomerpostuurtje) zadel zit in ons geval echt het beroerdste,we zijn zelf niet heel breed met kledingmaat 38 en 34, dus boommaat 35.5 vergt nogal wat van je heupen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:06

Ja mijne heeft boommaat 37 dus herken t.
Ik ben zoekende, voorlopig alleen wat stappen met barebackpad.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 19:12

Een kennis van mij had een Massimo. Die voor lange ritten, ik weet zo niet meer hoe hij heet. Misschien een idee? Voor haar door country mill heel goed aangemeten :)

Edit: ik weet het weer, een Massimo Trail. Ze kon er ook echt goed in zitten :)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 06:15

Avalanche 81 over mannenzadels gesproken!Massimo trail vind ik een van de ergste voorbeelden, voor ons niet om in te zitten op een breed paard zonder (ernstige, mijn heup ging ervan uit de kom) problemen. Je ziet: het is echt heel persoonlijk.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 06:36

Ik heb er echt totaal geen ervaring mee, nooit opgezeten ook. Ik weet alleen dat die op haar brede paard goed paste en zij kon er goed in zitten vond ze.

Ik geloof je meteen hoor :) maar dat was de reden dat ik die noemde. Ik ben verder ook niet van de brede paarden.

Anders is wow misschien iets? Die headplates kunnen echt enorm breed.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 06:49

Ik heb ruime ervaring met centered riding en ik wil niet arrogant overkomen maar ik heb een hele mooie zit volgens het boekje.

Dat had ik als kind al en ik rijd nu meer dan 30 jaar. Ik heb ook een slank figuur en veel lichaamsbewustzijn door sporten, wat dat makkelijker maakt.

Ik heb inderdaad ook nooit begrepen waarom veel meiden zo van dressuurzadels met diepe zit en veel wrong houden!! Verschrikkelijk om daar goed in te zitten! Meiden die daarbij zweren “omdat je dan automatisch in de juiste houding gedwongen wordt”, die raad ik zitles/centered riding aan!

Ik heb altijd een voorkeur gehad voor eenvoudige veelzijdigheidszadels, sommige endurancezadels of zadelloos/boomloos. Ik geloof het dus direct dat er zadels zijn waar vrouwen van nature makkelijker goed op zitten.

Maar ik denk wel: als je een goede zit hebt, dan voel je dit vanzelf en hebben zadels zonder veel wrong sowieso al je voorkeur! Het blijft beginnen met lichaamsbewustzijn! Ik sta soms versteld dat mensen niet weten hoe ze hun bekken moeten kantelen of onbewust een holle rug trekken of hun heupen niet kunnen openen. Dan zit je op geen enkel zadel echt goed.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 07:12

Thanks Waves :) volkomen met je eens :)