Malle1970 schreef:Zelf kom ik uit het tijdperk dat we uberhaupt niet veel wrong en diepe zitten hadden, en dus moesten we hard werken om een goede zit te krijgen. Die mentaliteit mis ik tegenwoordig wel een beetje.....maar dat terzijde.
Het zadel uit mijn OP..... de eerste was een Kieffer Wien, stokoud ding, en helaas was het niet meer aan te passen op het paard. Maar ik kon er goed op zitten, en toegegeven, het heeft geen wrong, een vrij vlakke zit, zeker in vergelijking met wat je vandaag ziet, het zadel was ouder dan ikzelf....... Ik heb er nog ergens een foto van, maar dan moet ik even zoeken voor je.
Het wat plattere zadel met smalle twist zet je idd op geen enkele manier vast, en geeft idd niet veel steun. En ik heb hard aan mijn zit gewerkt idd, want het was niet simpel

Ik heb er weleens over gedacht zo een zadel weer aan te schaffen, de kussens eronderuit te laten halen, en laten ombouwen naar flair, zodat het voor het paard ook superfijn is.
Malle1970 schreef:Zelf ben ik een ruiter met rugproblemen en stap ik sinds 10 jaar niet meer op de paarden van mijn leerlingen, de reden? Omdat veel ruiters zadels hebben met een diepe zit en veel wrong en dan schiet per direct in mijn rug. Ik kan er niet op zitten en ik wil er niet op leren zitten.
Het laatste zadel uit de OP is er zo een. Een Stubben Maestuoso of een Scandica. Een van de twee. Iig, het had volgens de verkoper geen diepe zit (maar veel dieper dan ik gewend ben, en fijn vind) en idd veel wrong. Plus dat het mijn bovenbenen in een positie duwde die ik niet wilde hebben, en ik heb daar idd last van gehad van mijn rug.
Dus dat kan ik me ook heel goed voorstellen.
Jij geeft dus les, doe je ook veel met houding en zit? Omdat dat zo gruwelijk belangrijk is, vroeger werd daar naar mijn idee veel meer aandacht aan besteed ook...... ik ben 37, toen ik leerde rijden, kreeg ik als eerste les in zitten, en heb daar ook steeds weer op teruggegrepen later. Als ik het niet uit kon zitten, nam ik weer zitles, want imo ligt het probleem dan bij mij

Malle1970 schreef:Heb idd weleens wat foto's daarvan gezien, maar nu je het hebt over vroeger....... vroeger leerden wij toch ook dat er nog 2 vingers tussen de neusriem moesten kunnen, en een rechtopstaande vuist tussen de keelriem? Waar is dat gebleven? Ik had geloof ik 20 jaar eerder geboren moeten worden wat dat betreft.Ik kan hier zoveel fotos van subtop ruiters laten zien waarbij de goede onafhankelijke zit niet meer getoond wordt, de voetjes naar voren, het bovenlichaam niet in balans en maar achterover hangend.
Malle1970 schreef:Bovenstaand is de andere kant van de medaille, het gros wordt blij van het zadel wat jij ( mijn inziens terecht) geen zadel voor een vrouw vindt
Dank u daarvoor

Zoveel vrouwen kampen met bekkenproblemen, en met rugproblemen, en imo komt dat echt wel voor een deel door de zadels. Harnachement moet passen, voor paard en ruiter