Neusriem om paard beter op te vangen na de gallop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sadira

Re: Neusriem om paard beter op te vangen na de gallop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 01:08

Hoe probeer je je paard in te houden? Tip: rem niet met beide handen tegelijkertijd. Daarmee maak je je paard recht in zijn lijf en kan hij juist harder gaan/minder fijn terugkomen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 01:12

TS, als je paard goed gereden werd, had je echt dit probleem niet. In principe heb je helemaal geen neusriem nodig als je goed rijdt.

Als het paard spanning opbouwt, moet je iets aan de training veranderen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 03:30

@Punz : bit in combinatie met de neusriem is imo rembekrachtiging. Als een paard echt goed aan de hulpen staat rem je doordat je met je zit die hulp geeft. De overgang van galop naar draf maak je door met je zit niet langer mee te zitten in het ritme van de galop. Je verbreekt dat ritme en het paard volgt daarin. Simpel een klein beetje meer druk op de buitenbeugel is dan genoeg voor een fijne overgang.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 08:19

Het hele rijkkunstige stuk snap ik Anne. Maar leg me eens uit hóe een neusriem als rembekrachtiging werkt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 09:33

Pablo1 schreef:
Elisa2 schreef:
Dat los je inderdaad niet op met een neusriem, maar rijtechnisch.

Als je verteld wat je paard precies doet dan kunnen we misschien wat tips geven.

Hij rijd technisch goed,is lichamelijk volledig ok en word twee keer per week door erkende trainer gereden mijn paard is Spaanse furrie vind het soms wat te leuk om te rijden en bouwt hoe langer je rijd meer energie op wat er dan voor zorgt dat hij het superleuk vind om te gzlloperen maar om terug te gaan naar draf is hij echt zeer sterk en heet dat word soms echt wel een probleem..

Waar je baat bij kunt hebben zijn zogenaamde "wachtoefeningen" :http://www.correctedressuur.nl/page/sterk-paard-hard-in-de-mond

Daarnaast uitvinden waar je paard van ontspant, ontspant hij als je stapt met een lange teugel? zoja, dan ga je dat vaker tussendoor doen.

Pablo1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 09:45

Hij krijgt genoeg bew ging ter info dagelijks zelfs over de voeding hij krijgt niet teveel krachtvoer,vergeten jullie ook niet dat dit een vraag is ivm wie ervaring heeft met zo'n neusriem? En hoe het nog zou kunnen noemen????? Dat is het ook zowat,met z'n mond gebeurt niets als ik rij ter info ik ben er ook heel goed op getraind volgens mijn instructeur dat trekken in mijn paard z'n mond het tegenover effect heeft dus mijn handen hou ik rustig in z'n mond en ik maak mijn overgang naar gallop en van gallop met m'n stem heb ik ook een jaaraan de longe mee getraind... Maar het gaat erover dat hij na de gallop erg loperig is en mijn stem helpt van gallop naar draf maar dan word hij loperig terwijl hij dan de rest voordien in de les lekker los aan teugel loopt en relax is ,maar eenmaal gegallopeerd is hij sterker en slordiger,daar gaat het over

En voor alle duidelijkheid ik heb nagevraagd online hoe het eventueel zou kunnen noemen die neusriem want het heeft een naam dat ik nergens terugvind online winkel zei dat ze DENKEN dat dat een Mexicaanse neusriem is maar is dat zo dat weet ik ook niet ik vroeg er gewoon es naar
Laatst bijgewerkt door C_arola op 11-01-19 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 09:53

Het zou fijner zijn als je wat leestekens zou gebruiken.

Hoe ziet een training eruit? Hoe zet je hem aan het werk en hoe moet je het oplossen van je instructeur? Als het niet werkt wat hij zegt zou je ook eens wat lessen kunnen nemen bij een andere. Voor ons is het lastig tips geven omdat we niet zien hoe je rijdt.

Verder zie ik in een ander topic dat hij 2 uur buiten staat tijdens het mesten en dat je hem savonds nog buiten zet. Ik denk dat jouw paard er baat bij heeft om minimaal de hele dag buiten te staan met andere paarden. Dan kan hij zijn energie daar meer kwijt. En hoe is zijn voeding. Krijgt hij nou 2 kg ruwvoer of 2 kg krachtvoer per dag? Ik zou ook zeker kijken of hij meer ruwvoer kan krijgen en minder krachtvoer. Wellicht is een vitamine brok al voldoende voor hem in combinatie met voldoende ruwvoer.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 11-01-19 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 09:58

Mijn paard was in haar jonge jaren ook erg loperig na de galop. Ik heb het opgelost door na de galop aan een lange teugel te stappen, en als ze rustig was, kon ik haar weer oppakken. De momenten van tussendoor met lange teugel stappen werden steeds korter, en na een tijd, kon ik gewoon doorrijden en was er geen hitte meer na het galopperen.
Geen idee of het bij jou paard ook zou werken, maar misschien is het iets om te proberen?
En er waren dagen dat ik niet galoppeerde. En ik galoppeerde nooit aan het einde van mijn training.
Ik ben het eens met mijn voorgangers; een neusriem houdt zijn benen niet tegen..
En ook geen idee welke neusriem je bedoeld.

Pablo1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 10:02

soesie schreef:
Mijn paard was in haar jonge jaren ook erg loperig na de galop. Ik heb het opgelost door na de galop aan een lange teugel te stappen, en als ze rustig was, kon ik haar weer oppakken. De momenten van tussendoor met lange teugel stappen werden steeds korter, en na een tijd, kon ik gewoon doorrijden en was er geen hitte meer na het galopperen.
Geen idee of het bij jou paard ook zou werken, maar misschien is het iets om te proberen?ok bedankt ik rij vanmiddag dus ik probeer dat maar wat jij zegt doe ik ook al namelijk niet altijd galopperen want inderdaad op een gegeven moment keek hij uit naar de gallop en werd hij automatisch al heet dus heb ik gezegd niet altijd gallop en inderdaad hij streeft er dan ook niet na is wel vrij ongemakkelijk natuurlijk na de gallop om de draf vol te houden ik rij stukje mee in de draf maar die gaat zo snel en dan maak ik wat voltetjes om hem met buitenteugel wat op te vangen en dat gaat redelijk maar vanaf hij het verlengde vd piste ziet wilt hij terug naar gallop gaan
En er waren dagen dat ik niet galoppeerde. En ik galoppeerde nooit aan het einde van mijn training.
Ik ben het eens met mijn voorgangers; een neusriem houdt zijn benen niet tegen..
En ook geen idee welke neusriem je bedoeld.

capopjekop schreef:
Het zou fijner zijn als je wat leestekens zou gebruiken.

Hoe ziet een training eruit? Hoe zet je hem aan het werk en hoe moet je het oplossen van je instructeur? Als het niet werkt wat hij zegt zou je ook eens wat lessen kunnen nemen bij een andere. Voor ons is het lastig tips geven omdat we niet zien hoe je rijdt.

Verder zie ik in een ander topic dat hij 2 uur buiten staat tijdens het mesten en dat je hem savonds nog buiten zet. Ik denk dat jouw paard er baat bij heeft om minimaal de hele dag buiten te staan met andere paarden. Dan kan hij zijn energie daar meer kwijt. En hoe is zijn voeding. Krijgt hij nou 2 kg ruwvoer of 2 kg krachtvoer per dag? Ik zou ook zeker kijken of hij meer ruwvoer kan krijgen en minder krachtvoer. Wellicht is een vitamine brok al voldoende voor hem in combinatie met voldoende ruwvoer.

Ik vraag me dan af of het aan le voeding leuk GT waarom hij dan tem de gallop netjes rijd?
Laatst bijgewerkt door C_arola op 11-01-19 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 10:10

Mss vindt hij de galop nog wel lastig. Die van mij was in stap en draf ook altijd netjes te rijden. Maar galop was haar lastige gang en dan moest ze erna ook altijd even schakelen en duurde het wel 1 of 2 rondjes voordat ze daarna de ontspanning weer terug had. Ik heb dat opgelost door galop rustig op te bouwen op dagen dat ze fijn liep. Dus een paar passen rustige galop en terug nemen en dat uitbouwen. Als ze te heet werd even wat oefeningen in stap. Alleen dat moet bij je paard passen. Sommige worden er juist heet van. Maar vandaar dat ik zeg dat het lastig advies geven is omdat we niks van jouw rijstijl zien en hoe het paard erop reageerd. Maar bij ons hielp dit dus goed. En verder zorgen dat je je paard goed aan het werk zet en hij dus op jou gefocust moet zijn.

Maar als ik je andere topic zie dat je een heet, nerveus paard hebt dan denk ik dat je veel kan winnen op gebied van huisvesting en voeding.

Mensen hebben vaak de neiging te veel te willen voeren. Heeft hij die 2 kg krachtvoer nou echt nodig?

Pablo1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 10:23

capopjekop schreef:
Mss vindt hij de galop nog wel lastig. Die van mij was in stap en draf ook altijd netjes te rijden. Maar galop was haar lastige gang en dan moest ze erna ook altijd even schakelen en duurde het wel 1 of 2 rondjes voordat ze daarna de ontspanning weer terug had. Ik heb dat opgelost door galop rustig op te bouwen op dagen dat ze fijn liep. Dus een paar passen rustige galop en terug nemen en dat uitbouwen. Als ze te heet werd even wat oefeningen in stap. Alleen dat moet bij je paard passen. Sommige worden er juist heet van. Maar vandaar dat ik zeg dat het lastig advies geven is omdat we niks van jouw rijstijl zien en hoe het paard erop reageerd. Maar bij ons hielp dit dus goed. En verder zorgen dat je je paard goed aan het werk zet en hij dus op jou gefocust moet zijn.

Maar als ik je andere topic zie dat je een heet, nerveus paard hebt dan denk ik dat je veel kan winnen op gebied van huisvesting en voeding.

Mensen hebben vaak de neiging te veel te willen voeren. Heeft hij die 2 kg krachtvoer nou echt nodig?
das waar maar dan krijg ik de opmerking als ik wil minderen ,dat doe je niet een paard dat dagelijks traint heeft dat nodig?dus ja moeilijk goed doen voor iedereen he

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 10:27

Je hoeft het alleen maar goed te doen voor je paard. Niet voor je menselijke omgeving

Bot gezegd. Een dier dat zo weinig buiten staat en zo veel krachtvoer krijgt. Ja logisch dat hij wil lopen.

Mijn wedstrijdpony kreeg goed onbeperkt ruwvoer, stond zomers continue buiten. In de winter van 7 tot 1800 buiten en kreeg alleen na een lange wedstrijddag een handje brok. Meer brokken was een opgefokt dier dat zijn ei niet kwijt kon.

Beste oplossing, minstens 6 uur naar buiten (voorkeur nog langer maar 6 is wel een minimum) brok terug naar pakweg een halve kilo per dag. Ruwvoer naar zeker 15 kilo per dag maar liever meer. Mits er genoeg vitamines inzitten. En dan eens zien na paar weken hoe hij dan loopt
Laatst bijgewerkt door karuna op 11-01-19 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 10:37

Wat hierboven staat. En je dan in de training lekker richten op voltes en figuren in stap en draf. Verruimen en vertragen en veel overgangen. Mocht je toch galop willen, rij eerst lekker een half uur je paard los en warm. Vaak is rennen na de galop ook een teken van te weinig ontspanning en kracht. Zet hem na de galop aan het werk op een (kleine) cirkel. Ook dan weer veel overgangen.

Ga het niet zoeken in hulpmiddelen aan het tuig. Daarmee los je het peobleem niet op, je maskeert het alleen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 10:42

Het is wel zo dat verschillende soorten neusriemen ook verschillend inwerken en dat is volgens mij wat de TS wil weten.

Lage of Hannoveraanse neusriem
De lage neusriem is één van de meest bekende neusriemen. Hij loopt over het bit en ligt laag op de neus.
De lage neusriem beschermt het paard enigszins tegen een onrustige hand van de ruiter. Dit komt doordat de neusriem over het bit loopt en hierdoor het bit op zijn plaats houdt in de mond van je paard. De bitringen moeten vrij blijven liggen en hierdoor is deze ook alléén te gebruiken bij een trensbitje. De neusriem hoort altijd op het benige deel (waar bot zit) van de neus te liggen. Let erop dat hij niet te laag zit, want dit kan de ademhaling van je paard belemmeren en het onderste deel van de neus is erg gevoelig.

Gecombineerde neusriem
De gecombineerde neusriem zie je vaak voorbij komen. Dit is van origine een Engelse neusriem met een sperriempje dat onder het bit doorloopt. Deze neusriem staat niet direct in contact met het bit en heeft een stabiele ligging door de sperriem. Zowel bij de neus- en sperriem heb je twee vingers ruimte nodig. Het gebeurt vaak dat deze neusriem te strak wordt vastgezet waardoor je jouw paard mondvrijheid en mogelijk lucht ontneemt. Ondanks dat deze neusriem een aansnoerriem heeft is het niet de bedoeling om deze letterlijk aan te snoeren. Door de gecombineerde neusriem met sperriem is de kans het kleinst dat jouw paard zijn mond opent en de tong over het bit gooit. Belangrijk is dan ook dat elke neusriem op de juiste manier bevestigd wordt en genoeg ruimte biedt. De bovenste neusriem moet ongeveer 2 vingers onder het jukbeen liggen. Het jukbeen is het gedeelte waar de kaak wat boller wordt.

Hoge (Engelse) neusriem
Wordt gebruikt bij stang en trens hoofdstellen. Het paard heeft de meeste bewegingsvrijheid in de mond vanwege de hoge ligging. De neusriem loopt onder het bakstuk door en moet 2 vingers onder het jukbeen bevestigd worden voor een goede ligging.

Dubbele Neusriem
Deze neusriem combineert de werking van een hoge Engelse neusriem met die van een lage neusriem. Door de constructie heb je meer controle over je paard. Doordat deze neusriem een dubbele werking heeft is hij geschikt voor sterke paarden. De neusriem is door middel van twee gespen te bevestigen aan het hoofdstel.

Mexicaanse neusriem
Zie je vaak voorbijkomen in de springsport. Je kunt deze neusriem beschouwen als een gecombineerde gekruisde neusriem. Doordat de neusriem uit één stuk leer is gemaakt ligt deze erg stabiel en gaat hij niet schuiven. Als hij op de juiste manier is bevestigd ervaart het paard alleen druk op het neusbeen en onder de kaken wanneer hij zijn mond opent. De neusriem is daarom geschikt om te gebruiken bij paarden die hun mond openen waardoor er minder controle is en bij paarden die gevoelig zijn op de neus. De druk concentreert zich op 1 punt op het neusbeen waardoor het hoofdstel scherper inwerkt. Daarom zie je dat punt ook altijd voorzien van een bontje. Het voordeel van een mexicaanse neusriem is weer dat het meer ruimte voor de luchtwegen vrij laat. Dit kan extra voordelig zijn bij sporten als eventing en springen.

Anatomische hoofdstellen
De druk die de 'normale' hoofdstellen geven achter de oren is voor sommige paarden die daar gevoelig op zijn een probleem. Die gevoeligheid kan ook een belemmering voor je paard zijn om na te geven. Daarvoor kan een anatomisch gevormd hoofdstel een oplossing zijn.
Er zijn inmiddels diverse modellen op de markt en daarvan is het ook een kwestie van uitproberen wat het paard als prettig ervaart.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 10:52

Alles wat jij er aan wil hangen voor controle zijn tijdelijke lapmiddelen. Wanneer jij zo goed bent volgens je trainer en jullie krijgen dit niet onder controle dan moet je een andere trainer zoeken. Consequent op de volte sturen wanneer hij er van tussen knijpt en wanneer hij terug komt in tempo weer rustig recht uit, gaat hij weer dan weer op de volte. En dat kan wel even duren maar, naast een goede ruiter, is dit vaak het enigste om je paard duidelijk te maken dat hij niet kan/mag rennen. In de mond hangen doe je al niet zo zeg je dus ga dit maar proberen en ook volhouden. En nog veel meer op je zit gaan trainen. Wanneer je alles onder controle hebt moet het zelfs zo zijn dat wanneer je op een sprong aanrijd jij je paard vijf meter voor de hindernis op je zit stop kunt zetten of op elk ander moment in de training. Pas dan ben je goed en is je paard goed getraind.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 11:31

Avalanche81 schreef:
Dik bit ligt maar net aan de mond van je paard. Mijne heeft zo'n hoofdje:

[ [url=m/4tlbvG.jpg]Afbeelding[/url] ]

die vindt een dik bit niet erg geslaagd..... past niet in dat kleine bekkie van d'r.

En met die korte mondspleet krijg je daar ook niet fijn een lage neusriem op. Die komt dan veel te laag op het neusbeen te liggen.

TS, als je paard zo heet wordt in de galop en niet/slecht terug komt, dan weet ik zeker dat die super professionele trainer van jou daar een prima rijtechnische oplossing voor heeft.
Zo niet, dan heb ik hier een tip van een goedwillende amateur:
Zet het paard op de volte als hij niet terug komt. Ga de volte verkleinen (met je buitenteugel de schouder naar binnen plaatsen, niet door aan de binnenkant te trekken). Om op de kleinere volte rond te kunnen komen in galop, moet hij terug komen in tempo. Als hij dat dan oplost door achter je been te gaan lopen en (bijna) op de plek te galopperen en zich voor op te rollen, zet dan met je buitenteugel de voorhand naar binnen en met je binnenbeen de achterhand naar buiten. Door hem op deze manier uit balans te brengen moet hij in draf overgaan. Zodra hij in draf is, rechtuit weg rijden = de kant op rijden waar de neus heen wijst, dus achter de hand aan. Dus niet de volte-lijn weer op.
De meeste paarden hebben al heel snel door dat hun oplossing om zich aan het werk te onttrekken niet succesvol zijn.

Succes.

Pablo1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 11:41

karuna schreef:
Je hoeft het alleen maar goed te doen voor je paard. Niet voor je menselijke omgeving

Bot gezegd. Een dier dat zo weinig buiten staat en zo veel krachtvoer krijgt. Ja logisch dat hij wil lopen.

Mijn wedstrijdpony kreeg goed onbeperkt ruwvoer, stond zomers continue buiten. In de winter van 7 tot 1800 buiten en kreeg alleen na een lange wedstrijddag een handje brok. Meer brokken was een opgefokt dier dat zijn ei niet kwijt kon.

Beste oplossing, minstens 6 uur naar buiten (voorkeur nog langer maar 6 is wel een minimum) brok terug naar pakweg een halve kilo per dag. Ruwvoer naar zeker 15 kilo per dag maar liever meer. Mits er genoeg vitamines inzitten. En dan eens zien na paar weken hoe hij dan loopt

Nu staat hij sedert enkele weken vanaf smorgensvroeg tem 12 u buiten dan rij ik om 14 u en gaat hij na rijden terug op stal om te drogen een uur en dan terug buiten meer buiten dan dat kunnen we niet doen

Babootje schreef:
Het is wel zo dat verschillende soorten neusriemen ook verschillend inwerken en dat is volgens mij wat de TS wil weten.

Lage of Hannoveraanse neusriem
De lage neusriem is één van de meest bekende neusriemen. Hij loopt over het bit en ligt laag op de neus.
De lage neusriem beschermt het paard enigszins tegen een onrustige hand van de ruiter. Dit komt doordat de neusriem over het bit loopt en hierdoor het bit op zijn plaats houdt in de mond van je paard. De bitringen moeten vrij blijven liggen en hierdoor is deze ook alléén te gebruiken bij een trensbitje. De neusriem hoort altijd op het benige deel (waar bot zit) van de neus te liggen. Let erop dat hij niet te laag zit, want dit kan de ademhaling van je paard belemmeren en het onderste deel van de neus is erg gevoelig.

Gecombineerde neusriem
De gecombineerde neusriem zie je vaak voorbij komen. Dit is van origine een Engelse neusriem met een sperriempje dat onder het bit doorloopt. Deze neusriem staat niet direct in contact met het bit en heeft een stabiele ligging door de sperriem. Zowel bij de neus- en sperriem heb je twee vingers ruimte nodig. Het gebeurt vaak dat deze neusriem te strak wordt vastgezet waardoor je jouw paard mondvrijheid en mogelijk lucht ontneemt. Ondanks dat deze neusriem een aansnoerriem heeft is het niet de bedoeling om deze letterlijk aan te snoeren. Door de gecombineerde neusriem met sperriem is de kans het kleinst dat jouw paard zijn mond opent en de tong over het bit gooit. Belangrijk is dan ook dat elke neusriem op de juiste manier bevestigd wordt en genoeg ruimte biedt. De bovenste neusriem moet ongeveer 2 vingers onder het jukbeen liggen. Het jukbeen is het gedeelte waar de kaak wat boller wordt.

Hoge (Engelse) neusriem
Wordt gebruikt bij stang en trens hoofdstellen. Het paard heeft de meeste bewegingsvrijheid in de mond vanwege de hoge ligging. De neusriem loopt onder het bakstuk door en moet 2 vingers onder het jukbeen bevestigd worden voor een goede ligging.

Dubbele Neusriem
Deze neusriem combineert de werking van een hoge Engelse neusriem met die van een lage neusriem. Door de constructie heb je meer controle over je paard. Doordat deze neusriem een dubbele werking heeft is hij geschikt voor sterke paarden. De neusriem is door middel van twee gespen te bevestigen aan het hoofdstel.

Mexicaanse neusriem
Zie je vaak voorbijkomen in de springsport. Je kunt deze neusriem beschouwen als een gecombineerde gekruisde neusriem. Doordat de neusriem uit één stuk leer is gemaakt ligt deze erg stabiel en gaat hij niet schuiven. Als hij op de juiste manier is bevestigd ervaart het paard alleen druk op het neusbeen en onder de kaken wanneer hij zijn mond opent. De neusriem is daarom geschikt om te gebruiken bij paarden die hun mond openen waardoor er minder controle is en bij paarden die gevoelig zijn op de neus. De druk concentreert zich op 1 punt op het neusbeen waardoor het hoofdstel scherper inwerkt. Daarom zie je dat punt ook altijd voorzien van een bontje. Het voordeel van een mexicaanse neusriem is weer dat het meer ruimte voor de luchtwegen vrij laat. Dit kan extra voordelig zijn bij sporten als eventing en springen.

Anatomische hoofdstellen
De druk die de 'normale' hoofdstellen geven achter de oren is voor sommige paarden die daar gevoelig op zijn een probleem. Die gevoeligheid kan ook een belemmering voor je paard zijn om na te geven. Daarvoor kan een anatomisch gevormd hoofdstel een oplossing zijn.
Er zijn inmiddels diverse modellen op de markt en daarvan is het ook een kwestie van uitproberen wat het paard als prettig ervaart.

Ok bedankt
Laatst bijgewerkt door C_arola op 11-01-19 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 11:43

Vanaf hoe laat gaat hij dan naar buiten s ochtends? En hoe lang daarna nog? Maar als deze stal niet kan bieden kun je ook eens rondkijken naar een andere plek. Een paard is een bewegingsdier en heeft ook geestelijk gewoon vrije beweging nodig.

Heeft hij ook wel eens een dag vrij? Dus buiten blijven en niks hoeven een dagje?

Pablo1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 11:47

karuna schreef:
Vanaf hoe laat gaat hij dan naar buiten s ochtends? En hoe lang daarna nog? Maar als deze stal niet kan bieden kun je ook eens rondkijken naar een andere plek. Een paard is een bewegingsdier en heeft ook geestelijk gewoon vrije beweging nodig.

Heeft hij ook wel eens een dag vrij? Dus buiten blijven en niks hoeven een dagje?

Ja gaat voldoende buiten en 2 max 3 dagen stil op rust meestal ma en woe stil het ligt ook wel in z'n karakter hij er s al veel verbeterd in het begin konden we hem zelfs nog nooit te binden of opstappen ,nu het was eigenlijk gewoon de vraag of iemand ervaring heeft met die neusriem en hoe die werkelijk noemt :-)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:47

Punz schreef:
Het hele rijkkunstige stuk snap ik Anne. Maar leg me eens uit hóe een neusriem als rembekrachtiging werkt.

Een hoofdstel werkt als een soort hefboom(pje).
Via de bakstukken wordt druk uitgeoefend op het kopstuk (achter de oren) en op de neus (via de neusriem)
Omdat een mexicaanse neusriem uit 1 stuk bestaat en samenkomt op een klein deel van de neusbrug geeft dat ook meer druk op dat gedeelte. Vandaar dat daar ook altijd een bontje onder zit. Een mexicaanse neusriem heeft dus een wat scherpere inwerking.
Ook een lage neusriem werkt wat scherper in dan een gecombineerde neusriem, vanwege de plaats waar het druk geeft.

Ik vind het heel goed van de TS dat ze hierover nadenkt en zich afvraagt hoe het allemaal precies werkt. Een goed passend hoofdstel is namelijk net zo belangrijk als een goed passend zadel en een goed passend bit.
Veel ruiters zijn serieus bezig met zadelpassers en bitfitters maar vergeten vaak het hoofdstel. En dat is best zonde want ook daar is winst te behalen.

Nageefljkheid is, zoals hier al vaak juist is aangegeven, vooral van rijkunstige aard echter als een paard niet comfortabel is met het hoofdstel zal dat niet bijdragen aan een fijne nageeflijkheid.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:54

Babootje:
Mechanisch klopt dit verhaal niet.
Want ik weet dat dit gezegd wordt, en iedereen roept dit.
Maar hoe wil je via de bakstukken druk uitoefenen op het kopstuk als de ruiter met de teugels naar achteren/omhoog inwerkt op het bit?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:56

Dat kan wel, maar alleen met een bit met hefboomwerking imo. Anders doet het idd vrij weinig, tenzij je het bit hoog inhangt. Kan me voorstellen dat er dan nog iets werking op het kopstuk ontstaat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 14:03

Punz schreef:
Babootje:
Maar hoe wil je via de bakstukken druk uitoefenen op het kopstuk als de ruiter met de teugels naar achteren/omhoog inwerkt op het bit?

De bakstukken van het hoofdstel zitten vast aan het bit. De teugels ook. Als je de teugels aanneemt en druk uitoefent op het bit wordt aan de andere kant ook druk uitgeoefend op het kopstuk.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 14:24

Volgens mij hangen de bakstukken bij druk juist losser?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 14:29

Babootje schreef:
Punz schreef:
Babootje:

De bakstukken van het hoofdstel zitten vast aan het bit. De teugels ook. Als je de teugels aanneemt en druk uitoefent op het bit wordt aan de andere kant ook druk uitgeoefend op het kopstuk.

Als er druk komt op je bakstukken doe je iets niet goed. Bakstukken zijn er om het bit op de juiste plaats in de mand te laten hangen. Niets meer, niets minder.

Een neusriem werkt alleen in als het paard zijn mond opendoet. Laat het paard zijn mond dicht, doet het niks.

Dat een lage neusriem heftiger inwerkt dan een hoge is ook niet waar. De lage neusriem geeft kiezen de ruimte, waar deze met een hoge neusriem de wangen tussen de kiezen kan laten komen (bij te strak vastmaken bijvoorbeeld).

Alles staat of valt met het paard zijn voorkeur en de ruiter.

Dik bit, dun bit, hoge neusriem, Mexicaanse, lage.... uitproberen.

@ts: mijn paard is na de galop ook hectischer. Galop maakt blijkbaar energie vrij. Ik doe het eerste rondje na galop helemaal niets. Ik laat het paard gewoon op de volte even draven. Wel met contact met de mond. Daarna ga ik weer verder met waar ik gebleven was.