geen strakke neusriemen meer vanaf 2020

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 08:49

pompadour schreef:
Tango1979 schreef:
Helemaal mee eens! Mooie taak voor de ringmeesters. Bij voorkeur al tijdens het inrijden.

ik heb ook weleens gehoord dat ringmeesters vaak niet zo goed op letten.

Ik ben ook wel eens ringmeester en ik zie het helaas ook veel te vaak. Alleen ringmeesters mogen er niks van zeggen. Alleen de jury...

Fijn dat het afgeschaft word! Hier rijden we niet eens met sperriem. Ondingen
Afbeelding

Avalanche

Re: geen strakke neusriemen meer vanaf 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:02

Ik vind niks mis met een sperriem op zich. Staat wel mooi ook. En als hij niet strak zit, kan paard zijn mond gewoon nog open doen. Sperriem zit er ook alleen maar om het bit op de plek te houden.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:24

xyzutu2 schreef:
Ik heb het wel eens gezien, het is eigenlijk gewoon een kunststof wiggetje dat ze middenop het neusbeen van onderaf/bovenaf onder de neusriem schuiven. Als je het wiggetje door kunt duwen tot er 2cm plastic tussen de neus en de neusriem zit dan zit je goed.
Ik heb eens ergens een filmpje gezien van hoe dat gebruikt werd tijdens een dressuurwedstrijd waarbij het ging over hoe goed het welzijn werd getest, maar ik kan me vooral nog herinneren dat paarden bij wie de wig er maar voor de helft onder ging ook gewoon oké werden bevonden. 8-)

Ik vermoed dat het om dit meetinstrument gaat: https://goo.gl/images/nGMX2o

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:32

Hier in Nederland valt de aangetrokken neusriem ook onder 'wreedheid' bij de KNHS. Alleen er wordt te weinig op gecontroleerd.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:50

Heel blij dat Zwitserland hier het voortouw in neemt. Nu de rest van de wereld nog! En niet alleen op wedstrijdniveau, ook bij de plaatselijke maneges en pensionstallen graag. Ik reed altijd zonder neus- en/of sperriem. Maakte niet uit hoe pittig een paard was, ik haalde het er als eerste af. Ging prima! Je moet alleen in sommige gevallen wat meer geduld hebben en daar is helaas behoorlijk wat gebrek van in de paardenwereld.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:56

Och wat maakte ze mij vroeger toch bang dat als ik geen neusriem en/of sperriem om had dan had ik geen controle meer over mijn merrie 'als ze er vandoor zou gaan'. :')

Blij toe dat ik doorgezet heb.

Ik dacht dat we van onze paarden houden. Maar gezien de foto op de vorige pagina, en ik zeker weet dat dit geen uitzondering op de regel is, twijfel ik daar nogal over. Bah. Ga dan lekker voetballen ofzo.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:01

Goed zo!
Walgelijk die strakke riemen om de paarden neus...
Waar ben je mee bezig vraag ikme dan af

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:11

Hilary schreef:
xyzutu2 schreef:
Ik heb het wel eens gezien, het is eigenlijk gewoon een kunststof wiggetje dat ze middenop het neusbeen van onderaf/bovenaf onder de neusriem schuiven. Als je het wiggetje door kunt duwen tot er 2cm plastic tussen de neus en de neusriem zit dan zit je goed.
Ik heb eens ergens een filmpje gezien van hoe dat gebruikt werd tijdens een dressuurwedstrijd waarbij het ging over hoe goed het welzijn werd getest, maar ik kan me vooral nog herinneren dat paarden bij wie de wig er maar voor de helft onder ging ook gewoon oké werden bevonden. 8-)

Ik vermoed dat het om dit meetinstrument gaat: https://goo.gl/images/nGMX2o

Aaah bedankt! Maakt de vage beschrijving een stuk betrouwbaarder, als in, nu geloof ik ook dat ze er daadwerkelijk wat mee kunnen doen.

Helaas zijn best veel grote concoursen nogal afhankelijk van bepaalde deelnemers... Dus of het ook zal gaan werken?

Het is mooi dat dergelijk initiatieven worden genomen. De aandacht voor dergelijke initiatieven zorgt er mede voor dat we anders naar de sport gaan kijken. Had Edward Gal een jaar of 10 geleden dat paard in Vechta voorgesteld, was men er lang zo erg/massaal niet over gevallen als nu vermoed ik.
Dus ja, volgens mij gaan er steeds meer neuzen dezelfde richting in. :)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:20

Mooi begin!
Van daaruit door naar ongein als singels die aangetrokken worden alsof je een lading boomstammen op een vrachtwagen vastzet, en drukmeters op teugels met een limiet waarna de discoverlichting in de ring aan gaat en heel misschien zal de paardensport nog mogen blijven bestaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:29

xyzutu2 schreef:

En dit is een situatie die wij zelf creëren. Want waarom zou je als ringmeester/jury de regels wel toepassen? Je krijgt er namelijk heel wat geneuzel voor terug. En dan denk ik even terug aan een Adelinde Cornelissen die de ring uit werd gestuurd op de WEG wegens een paard met bloed aan de mond. Artikels lang werden toen geschreven of dit wel terecht was en of dit niet overdreven was en dat een paard dat op zijn lip gebeten heeft toch gewoon door kan lopen en of die bloedregel wel toegepast had moeten worden. Kan je je dat voorstellen? Dat men er op dat moment eigenlijk geen kwaad in zag om een paard met een bebloede mond (oorzaak nog onbekend) gewoon door te laten lopen?

"Speaking to Stephen Clarke at the national championships last month he said that he was honoured to have the responsibility of judging from C, but was dreading something like this happening and having to send a rider out."

Ik kan me dus best voorstellen dat er heel veel juryleden heel veel oogjes dichtknijpen puur en alleen om verder gezeik te voorkomen. En het paard? Die lijdt verder.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:34

Gini schreef:
En dit is een situatie die wij zelf creëren. Want waarom zou je als ringmeester/jury de regels wel toepassen? Je krijgt er namelijk heel wat geneuzel voor terug. En dan denk ik even terug aan een Adelinde Cornelissen die de ring uit werd gestuurd op de WEG wegens een paard met bloed aan de mond. Artikels lang werden toen geschreven of dit wel terecht was en of dit niet overdreven was en dat een paard dat op zijn lip gebeten heeft toch gewoon door kan lopen en of die bloedregel wel toegepast had moeten worden. Kan je je dat voorstellen? Dat men er op dat moment eigenlijk geen kwaad in zag om een paard met een bebloede mond (oorzaak nog onbekend) gewoon door te laten lopen?

"Speaking to Stephen Clarke at the national championships last month he said that he was honoured to have the responsibility of judging from C, but was dreading something like this happening and having to send a rider out."

Ik kan me dus best voorstellen dat er heel veel juryleden heel veel oogjes dichtknijpen puur en alleen om verder gezeik te voorkomen. En het paard? Die lijdt verder.

Nouja... een paard dat zichzelf op de lip of tong kan bijten, heeft tenminste niet een te strakke neusriem :+

Je hebt wel gelijk, we moeten de verantwoordelijkheid bij onszelf als ruiter leggen. Maar goed, zelf verantwoordelijkheid nemen is niet echt van deze tijd :+ In elk aspect van onze maatschappij.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:40

Ik zie hier reacties voorbij komen dat dat mooi iets is voor een ringmeester om te doen. Zijn jullie wel eens ringmeester geweest?
Het is al moeilijk genoeg om iemand te laten starten op zijn of haar eigen tijd, zonder dat je hoofd eraf gebeten wordt. Laat staan dat je daarheen gaat met je meetstokje om te zeggen dat de neusriem te strak zit en losser moet.... :(
Dan ben ik helemaal nooit meer vrijwilliger...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:55

Sanet schreef:
Ik zie hier reacties voorbij komen dat dat mooi iets is voor een ringmeester om te doen. Zijn jullie wel eens ringmeester geweest?
Het is al moeilijk genoeg om iemand te laten starten op zijn of haar eigen tijd, zonder dat je hoofd eraf gebeten wordt. Laat staan dat je daarheen gaat met je meetstokje om te zeggen dat de neusriem te strak zit en losser moet.... :(

Dus dan doe je maar niets...? Het meeste wedstrijd volk is te verwend geraakt, stel je geen consequenties, los je de problemen ook niet op.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:56

Sanet schreef:

Bij IJslanderwedstrijden wordt nadat de ruiter de ring uit komt, gecontroleerd op neusriem, bit en benen. Dus dat kan ook. Ruiters daar weten dat dat bij de wedstrijd hoort; werk je niet mee, wordt je uitgesloten.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:59

Ik sta daar wel op mijn vrije dag met mijn goede gedrag. Nee, het maakt het niet beter als ik er niets van zeg. Maar zodra mensen beginnen te schelden en dreigen en ik 0 invloed daarop kan uitoefenen (als ringmeester heb je niet het recht om iemand “uit te bellen”) dan sta je daar dus alleen, met hopelijk je bek nog vol met tanden.
Ik pas!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:06

Hilary schreef:
Bij IJslanderwedstrijden wordt nadat de ruiter de ring uit komt, gecontroleerd op neusriem, bit en benen. Dus dat kan ook. Ruiters daar weten dat dat bij de wedstrijd hoort; werk je niet mee, wordt je uitgesloten.

Ik ben eigenlijk alleen bekend met IJslanderwedstrijden, maar ik ging er eigenlijk altijd vanuit dat dat in de hele paardensport wel gebruikelijk zou zijn. Verbaas mij er wel over als dat niet zo zou zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:12

Sanet schreef:
Ik sta daar wel op mijn vrije dag met mijn goede gedrag. Nee, het maakt het niet beter als ik er niets van zeg. Maar zodra mensen beginnen te schelden en dreigen en ik 0 invloed daarop kan uitoefenen (als ringmeester heb je niet het recht om iemand “uit te bellen”) dan sta je daar dus alleen, met hopelijk je bek nog vol met tanden.
Ik pas!

Ik ook hoor!
De verantwoordelijkheid van een ander op me nemen en afgezeken worden. Nope... dan heb ik wel wat beters/leukers te doen. Huishouden ofzo :roll:

Iedereen verwacht tegenwoordig maar dat we allemaal nog wat vrijwilligerswerk kunnen doen. Maar er wordt voor het gemak vergeten dat de meeste mensen ook gewoon 40 uur in de week werken en een huishouden er naast hebben. Dan wil je toch in je weekend niet afgeblaft worden omdat een ander zijn verantwoordelijkheid niet kan nemen?

oomens schreef:
Hilary schreef:

Ik ben eigenlijk alleen bekend met IJslanderwedstrijden, maar ik ging er eigenlijk altijd vanuit dat dat in de hele paardensport wel gebruikelijk zou zijn. Verbaas mij er wel over als dat niet zo zou zijn.

Er zijn binnenwedstrijden waar niet eens een ringmeester aanwezig is, gewoon een omroepsysteem waarmee je naar de hoofdring wordt geroepen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:14

Oomens, bij een dressuurwedstrijd met een stuk of tig wedstrijdringen is dat waarschijnlijk wat lastiger te realiseren dan bij een IJslanderwedstrijd met maar 1 ovaalbaan. Maar het zou idd wel moeten.
Overigens vindt de controle bij IJslanders tijdens de selecties voor zover mij bekend (heb al een tijdje geen wedstrijden meer gereden) alleen steekproefsgewijs plaats, in de finales worden wel alle paarden gecheckt.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:14

Janine1990 schreef:
Er zijn binnenwedstrijden waar niet eens een ringmeester aanwezig is, gewoon een omroepsysteem waarmee je naar de hoofdring wordt geroepen.

Dat zelfs ook niet eens, je moet maar gewoon vragen wie er voor jou is en zelf op de juiste tijd de baan in.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:15

Sanet schreef:
Janine1990 schreef:

Dat zelfs ook niet eens, je moet maar gewoon vragen wie er voor jou is en zelf op de juiste tijd de baan in.

Oh daar ben ik nog nooit geweest, maar ik geloof je meteen :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:01

Sanet schreef:

Klopt, het is typisch om de verantwoordelijkheid bij iemand anders neer te leggen.
Je zou er trouwens maar een taak aan hebben. Kom je af met je wigje voor de neusriem, moet je ook nog in de mond kijken om het bit te controleren, peeskapjes laten afdoen om te zien of er niets onder verstopt zien en oh ja, terwijl je dat bij ieder paard allemaal aan het doen bent, moet je als ringmeester natuurlijk ook opmerken dat ze dat paard daar in de inrijring aan het barreren zijn en dat die ruiter op dat vosse paard zijn zweep bovenhands heeft.

Het wordt tijd dat we als paardenliefhebbers allemaal samen deze verantwoordelijkheid nemen. Ik vind het eigenlijk erg dat dergelijke regels überhaupt regels moeten zijn. Paardenliefhebberij noemt men dat dan.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:14

Het is ook de taak niet van een ringmeester, maar je kunt als ringmeester zijnde een situatie wel aan de federatie vertegenwoordiger doorgeven. Die hoort op elke wedstrijd aanwezig te zijn. Vaak is dat dan ook de jury.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:21

Mousmous schreef:
Het is ook de taak niet van een ringmeester, maar je kunt als ringmeester zijnde een situatie wel aan de federatie vertegenwoordiger doorgeven. Die hoort op elke wedstrijd aanwezig te zijn. Vaak is dat dan ook de jury.

Kom je weer terecht bij dat berichtje van Gini he? Als een gerenommeerd jurylid van de FEI als Stephen Clarke zich al bezwaard voelt...

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:53

Het is maar een kleine moeite om even twee vingers tussen de neusriem te meten bij elke combinatie. De organisatie moet het volk van te voren informeren over het feit dat er op die wedstrijden van te voren wordt gecontroleerd hoe strak de neusriem zit. Desnoods zet je dit met grote koeienletters in de openingspost op de startlijsten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:05

maria1990 schreef:
Het is maar een kleine moeite om even twee vingers tussen de neusriem te meten bij elke combinatie. De organisatie moet het volk van te voren informeren over het feit dat er op die wedstrijden van te voren wordt gecontroleerd hoe strak de neusriem zit. Desnoods zet je dit met grote koeienletters in de openingspost op de startlijsten.

Lol, en je verwacht ondanks dat geen tegengesputter en gemopper? Beetje naïef nietwaar?