Elvirawortel schreef:Als je een plankje op je hand legt, en je drukt met je andere hand op het plankje, dan voel je die druk over je hele hand. Als je een deken over je hand legt en je drukt op een plek, dan voel je de druk ook op een plek. En zo voelt je paard het ook als je boomloos rijdt. Ja boomloos kan denk ik wel, maar dan moet je een hele stille zit hebben en heel recht zitten wat bijna niemand kan, en zelfs dan zou ik het voor langere afstanden niet doen.
Als je paard veel veranderd zoals die van mij kun je altijd een prolite tri pad onder je boom zadel doen of een verwisselbaar kopijzer. Een zadel moet van zichzelf passen en je kunt niet met een pad eronder alles passend maken, maar voor een paard dat veel veranderd in de bespiering of soms wat dikker of dunner is kan je het wel net even perfectioneren
Gelukkig heb je dat tegenwoordig niet meer. De huidige boomloze zadels zijn zo gemaakt dat er een prima druk verdeling is. Wel is natuurlijk belangrijk dat het zadel goed past en er de juiste pad onder ligt. Ook telt het gewicht van de ruiter mee.
Ik Heb voor boomloos gekozen omdat mijn fjord een hele lastige rug heeft. Er past geen stockzadel op of een westernzadel. Daarnaast heb ik zelf een heel lastig lijf/rug en kan ik echt niet meer op een dressuur zadel zitten. De firenze viel in mijn budget en is waar nodig ook nog aanpasbaar door bv verandering van kussens.
Maar het best zittende zadel is die van mijn stalgenoot...een mega zwaar robuust roper westernzadel. Hij is te koop maar past dus niet op mijn fjord helaas.
Er staan nu 2 spaanse Zaldi's te koop op bokt...dat zijn zadels die ik ook nog wel zou overwegen. Dit zijn boomzadels.
Ik rijd nog met bit...ben een beetje aan het kijken voor een combi en wellicht onder de man overstap naar bitloos.
Voor de wagen blijft er een zacht flexibel kunstof bitje in hangen.