Plotse singelnijd en bij dekens aan doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-18 16:36

bigone schreef:
Dan denk ik dat je het misschien toch niet in de maag maar ergens in nek/schoft gebied moet zoeken.

Osteopaat is vorige maand geweest en heeft een blokkade los gemaakt in zijn nek...

hwn

Re: Plotse singelnijd en bij dekens aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 16:43

Dan zou ik weer in de richting van die blokkade zoeken, bij maagzweer zou paard vooral op de buikriemen reageren zou ik denken, al kan maagsupplementje op natuurlijke basis nooit kwaad. Heb hier ook eentje die af en toe echt chagrijnig kan zijn bij aanraking van de borststreek of bij deken rechttrekken, heeft me vorige maand nog 4 hechtingen in mijn achterhoofd opgeleverd toen ze met ontblote tanden tegen me aan sprong en ik tegen de muur knalde.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-18 16:55

hwn schreef:
Dan zou ik weer in de richting van die blokkade zoeken, bij maagzweer zou paard vooral op de buikriemen reageren zou ik denken, al kan maagsupplementje op natuurlijke basis nooit kwaad. Heb hier ook eentje die af en toe echt chagrijnig kan zijn bij aanraking van de borststreek of bij deken rechttrekken, heeft me vorige maand nog 4 hechtingen in mijn achterhoofd opgeleverd toen ze met ontblote tanden tegen me aan sprong en ik tegen de muur knalde.

Dat is niet niks. Veel beterschap!

Mijn gevoel zegt echter wel dat ik meer in de aard van die maagzweer moet gaan zoeken, aangezien ik toch al een klein vermoeden had met zijn symptomen van vorige week. Stijf is hij altijd geweest, zit een beetje in zijn aard en werkt de osteopaat om de 6 maanden aan, maar als ik op lange termijn kijk heeft hij van stijfheid altijd wel wat last gehad in zijn nek en van het dekennijd en singelnijd niet...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 18:43

Die stijfheid in zijn nek kan wel degelijk de oorzaak zijn, osteopaat kan werken wat ze wil maar wanneer daar een verergerende afwijking zit zal je meer symptomen krijgen

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-18 19:26

bigone schreef:
Die stijfheid in zijn nek kan wel degelijk de oorzaak zijn, osteopaat kan werken wat ze wil maar wanneer daar een verergerende afwijking zit zal je meer symptomen krijgen

Wat stel je voor dat ik dan doe?

Even een ander deken opgelegd, hij gaf geen nijd. Voor de rest was hij gewoon happy vandaag.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-18 20:17

Misschien moet ik even alles op een rijtje zetten voor wat duidelijkheid:

-Paard heeft sinds 1,5 maand meer singelnijd dan anders
-Paard kan sinds een dikke 2 weken enorm nijdig zijn bij het deken goed leggen of aan doen ten hoogte van de schoft/borst
-Osteopaat is 1 maand geleden geweest, had het over een blokkade in de nek die hij heeft weggewerkt
-Paard is niet ziek, geen gewichtsverlies, eet goed, drinkt goed, mooie vacht, mest goed
-1 week geleden wel wat kleine symptomen van koliek gehad, lag neer, was aan het hikken en was wat futloos maar at wel en mestte normaal
-Tijdens het rijden is er niets veranderd, loopt niet slechter
-Paard krijgt 1x hooi, 1x ruwvoer, 2x een schep Pavo sport (enkel bix) en 2x zemelen per dag en af en toe een handje haver
-Staat minder buiten dan anders

EpiqueCheval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 13:21

CalipsoLover schreef:
-Paard heeft sinds 1,5 maand meer singelnijd dan anders

-1 week geleden wel wat kleine symptomen van koliek gehad, lag neer, was aan het hikken en was wat futloos maar at wel en mestte normaal

-Paard krijgt 1x hooi, 1x ruwvoer, 2x een schep Pavo sport (enkel bix) en 2x zemelen per dag en af en toe een handje haver

-Staat minder buiten dan anders

Ik denk dan toch dat het voornamelijk met de voeding in combinatie met weinig weide-tijd te maken heeft. :j Op de wei kan hij namelijk extra eten. Een paard zal gemiddeld 2 uur eten, en een uur rusten. Nu het winter is en hij meer in de stal staat, kan hij niet alleen zijn energie niet kwijt, hij krijgt aanzienlijk minder te eten. Daarmee bedoel ik ook het eet-rust ritme. Ik denk dus aan maagzweren omdat je ook aangeeft dat hij koeliekerig is geweest. Koliek kan ook worden veroorzaakt door verstoppingen, niet goed kauwen (gierig eten) en te lang zonder eten zitten.

Een paard heeft geen galblaas, dus als hij te lang zonder eten zit waar hij goed op moet kauwen (speekselaanmaak = verzachtend voor het maagzuur) kan het maagzuur de maag zelf gaan aantasten. Hier door krijg je maagzweren. Enkele symptomen van maagzweren zijn:

- oren in de nek, stampen, bijten tijdens het opzadelen of zien van het zadel
- oren in de nek, stampen, bijten tijdens het aansingelen.
- neusgaten samentrekken
- overmatig gapen
- bokken tijdens het aanspringen in galop
- erg gretig eten, stampen tijdens het voeren.

Een paar tips om de situatie te verbeteren:

- vuistregel: minimaal 1kg droge stof voor iedere 100kg dat het paard weegt
- een hooitas/net of hooiruif in de stal
- Eerst een pluk hooi in de ochtend, daarna pas het krachtvoer
- Krijg je niet meer hooi van de pensionhouder? (mocht dit in jouw geval zo zijn) dan kun je eventueel als extra optie zelf pure, melassevrije grasbrokjes bijvoeren.

Hopelijk kun je er iets mee.. +:)+

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 22:42

Bedankt! Ik heb ondertussen eens goed opgelet wat ik precies doe als hij boos wordt.

- Deken gaat af, tijdens het poetsen mag ik overal aan komen, duwen op de plekken waar zijn singel zit, etc, paard wordt niet boos.
- Dan gaat het zadel er op, paard vertoont geen boosheid of pijn signalen als ik het zadel er op leg.
- Singel gaat er aan, maar vanaf ik de singel langst onder pak (dus nog niet aantrek) wordt paard boos, hapt en bijt in zijn touw. Zo is het ook als ik de singel wel aantrek.
- MAAR dan laat ik de singel nog maar op het eerste gaatje en loop ik naar de piste om daar verder aan te singelen, en daar kan ik hem gewoon rustig verder aansingelen zonder dat paard zelfs zijn oren achteruit doet en vertoont dus helemaal geen boosheid meer.
- Tijdens het rijden is hij dan ook gewoon happy, oren naar voren, energiek, loopt altijd in het begin wat stijf maar is daarna wel gewoon soepel, aan de teugel en goed vooruit.
- Bij het afzadelen is paard ook gewoon zichzelf.
- Dan het deken opleggen, heb alles vandaag stap per stap eens goed bekeken, bilsingels geeft hij geen kik, buiksingels ook niet, het deken naar voren trekken ook niet, pas vanaf ik mijn arm onder zijn borst doe om de andere kant van het deken te pakken (dus ik geef hierbij niets van druk, raak hem amper aan) wordt hij boos. Niet zo boos als bij het aansingelen, dit is even zuur kijken en in zijn touw bijten, soms, niet altijd.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 22:45

CalipsoLover schreef:
Bedankt! Ik heb ondertussen eens goed opgelet wat ik precies doe als hij boos wordt.

- Deken gaat af, tijdens het poetsen mag ik overal aan komen, duwen op de plekken waar zijn singel zit, etc, paard wordt niet boos.
- Dan gaat het zadel er op, paard vertoont geen boosheid of pijn signalen als ik het zadel er op leg.
- Singel gaat er aan, maar vanaf ik de singel langst onder pak (dus nog niet aantrek) wordt paard boos, hapt en bijt in zijn touw. Zo is het ook als ik de singel wel aantrek.
- MAAR dan laat ik de singel nog maar op het eerste gaatje en loop ik naar de piste om daar verder aan te singelen, en daar kan ik hem gewoon rustig verder aansingelen zonder dat paard zelfs zijn oren achteruit doet en vertoont dus helemaal geen boosheid meer.
- Tijdens het rijden is hij dan ook gewoon happy, oren naar voren, energiek, loopt altijd in het begin wat stijf maar is daarna wel gewoon soepel, aan de teugel en goed vooruit.
- Dan het deken opleggen, heb alles vandaag stap per stap eens goed bekeken, bilsingels geeft hij geen kik, buiksingels ook niet, het deken naar voren trekken ook niet, pas vanaf ik mijn arm onder zijn borst doe om de andere kant van het deken te pakken (dus ik geef hierbij niets van druk, raak hem amper aan) wordt hij boos. Niet zo boos als bij het aansingelen, dit is even zuur kijken en in zijn touw bijten, soms, niet altijd.

Ik zou even kijken bij zijn schoft. En die hals wervels vlak er voor.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 22:59

Absolem schreef:
CalipsoLover schreef:

Ik zou even kijken bij zijn schoft. En die hals wervels vlak er voor.

Ik begin eerder te twijfelen of het niet zijn borst ergens is, aan zijn schoft kom ik bij wijze van spreken niet als ik dit allemaal doe wanneer hij boos wordt. En de maag van een paard zit ook verder/hoger dan ter hoogte van zijn borst, misschien dat er ergens een rib gekneld zit? Maar dan zou ik denken dat hij ook weer anders moet zijn tijdens het rijden, en dat is niet het geval... Een beetje een spelt in een hooiberg -O- Maar vind het moeilijk om de dierenarts te laten komen, omdat ik ook niet zou willen dat die meteen een scopie maakt, lijkt mij gewoon echt naar :?

micatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 23:05

Beste TS, mijn paard deed precies het zelfde, maar werd ook nog boos wanneer ik met het zadel aankwam.Dit was de reden voor mij om te stoppen met rijden en een osteopaat erbij te halen. Zij raadde mij aan te testen op de ziekte van Lyme, en dit blijkt hij te hebben.. mijne heeft ook nog wat andere klachten,waaronder kreupelheid en stijfheid.
Waarschijnlijk is die boosheid met dekens en zadels ook terug te lijden naar de Lyme bij mijn paard

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 23:17

micatje schreef:
Beste TS, mijn paard deed precies het zelfde, maar werd ook nog boos wanneer ik met het zadel aankwam.Dit was de reden voor mij om te stoppen met rijden en een osteopaat erbij te halen. Zij raadde mij aan te testen op de ziekte van Lyme, en dit blijkt hij te hebben.. mijne heeft ook nog wat andere klachten,waaronder kreupelheid en stijfheid.
Waarschijnlijk is die boosheid met dekens en zadels ook terug te lijden naar de Lyme bij mijn paard

Osteopaat is amper een maand geleden geweest en was over het algemeen zeer positief, paardje is ondertussen ook al bijna 4 jaar van mij en ken hem al bijna 7 jaar en is altijd al wat aan de stijve kant geweest, dit is namelijk ook een beetje een bekend fenomeen in zijn bloedlijn, zowel de papa als de opa liepen niet gemakkelijk aan de teugel. Lyme is tenslotte ook een ernstige ziekte bij zowel mensen als paarden en kan niet zomaar onopgemerkt voorbij gaan lijkt mij, heb vroeger een paard gereden met Lyme en die ziekte is niet niets. Veel sterkte, maar ik ben vrij zeker dat mijn paard geen Lyme heeft.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 23:20

CalipsoLover schreef:
Ik begin eerder te twijfelen of het niet zijn borst ergens is, aan zijn schoft kom ik bij wijze van spreken niet als ik dit allemaal doe wanneer hij boos wordt. En de maag van een paard zit ook verder/hoger dan ter hoogte van zijn borst, misschien dat er ergens een rib gekneld zit? Maar dan zou ik denken dat hij ook weer anders moet zijn tijdens het rijden, en dat is niet het geval... Een beetje een spelt in een hooiberg -O- Maar vind het moeilijk om de dierenarts te laten komen, omdat ik ook niet zou willen dat die meteen een scopie maakt, lijkt mij gewoon echt naar :?

Zadel en zijn deken liggen allebij op / bij zijn schoft. Als jij de singel en die flap van z'n deken vast maakt zet je dus iets druk op die schoft.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 23:24

Spieren e.d zijn dus allemaal recent gecheckt? Ik ken er een die een ontsteking in de aan hechtingen van de spieren in de borst had, die trapte je bijna het licht uit de ogen of een hapje uit je lichaam als je de deken voor niet voorzichtig genoeg vast doet.

En: deken altijd verder naar voren opgooien en dan naar achter schuiven. Net als je zadel.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 23:26

Je doet eerst de bil en buiksingels en trekt hem dan pas naar voren?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 23:33

Absolem: Wel dat is het hem, het moment dat hij boos wordt raak ik hem dus eigenlijk niet aan, ook zijn schoft niet. Ik heb dus de laatste dagen goed opgelet en wanneer ik het deken naar voor trek is hij dus ook niet boos, als hij ziet dat ik mijn arm onder zijn borst door doe om de andere kant van het deken te pakken wordt hij nijdig. Dit hetzelfde wanneer ik nog maar de singel vast pak onder zijn buik. Dus op het moment dat hij boos wordt, wordt hij eigenlijk nog niet aangeraakt of druk uitgeoefend.

prugelpiet: Ja, is een maand geleden geweest. Rug, heupen etc was dus allemaal in orde, juist een kleine blokkade van boven in zijn nek. Paard heeft verder eigenlijk nog nooit last gehad van zijn rug en osteopaat was over het algemeen positief maar zei wel dat hij ondertussen wat ouder wordt en het verstandig is om nu om de 6 maanden te behandelen ipv. 1x in het jaar. Bedankt voor de tip, ik zoek het even op en zal er op letten dat ik van voor naar achter schuif.

Azmay: Nee, leg eerst het deken goed en dan doe ik alles van achter naar voren dicht.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 23:40

tja, een osteopaat heeft ook nog steeds geen röntgen ogen, dus dat zegt me eigenlijk niet zoveel. Kan me voorstellen dat hij al boos wordt voor er druk wordt uitgeoefend als hij pijn verwacht. Maagzweren/rug/hals, geen idee, maar ik zelf denk ik beginnen met behandelen als zijnde maagzweer en daarna eventueel verder kijken.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 23:45

Kinke schreef:
tja, een osteopaat heeft ook nog steeds geen röntgen ogen, dus dat zegt me eigenlijk niet zoveel. Kan me voorstellen dat hij al boos wordt voor er druk wordt uitgeoefend als hij pijn verwacht. Maagzweren/rug/hals, geen idee, maar ik zelf denk ik beginnen met behandelen als zijnde maagzweer en daarna eventueel verder kijken.

Nee, natuurlijk niet en dat snap ik ook. Ik ga een supplement bestellen voor zijn maag dan om eens te zien of het betert. Iemand nog suggesties welke juist?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 00:58

Het is ook logischer om van voor naar achter dicht te doen. Ik gooi de deken erop, maak voor dicht, schuif de deken terug naar achter en doe dan de rest dicht. Zo weet je zeker dat alles goed ligt en je de deken niet alsnog tegen de haren in moet trekken/schuiven.

Is je paard geschoren? Als je dan tegen de haartjes in trekt kan het nog best een stuk vervelender voelen.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 01:14

Ik vroeg me ook al af huh achter naar voren is toch bij t afdoen? Opdoen ook altijd voor naar achter, hier anders chagrijnige merrie 8)7 dus bij opdoen ligt ie halve meter te ver naar voren, doe ik voorkant dicht, en dan trek ik m op zn plek, liggen gelijk ook alle haren goed eronder.

Andere functie is ook nog als je paard toch schrikt en gek gaat doen kan de deken niet om de achterbenen zakken maar is t een cape :)*

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 01:20

Maddy_Paola schreef:
Ik vroeg me ook al af huh achter naar voren is toch bij t afdoen? Opdoen ook altijd voor naar achter, hier anders chagrijnige merrie 8)7 dus bij opdoen ligt ie halve meter te ver naar voren, doe ik voorkant dicht, en dan trek ik m op zn plek, liggen gelijk ook alle haren goed eronder.

Andere functie is ook nog als je paard toch schrikt en gek gaat doen kan de deken niet om de achterbenen zakken maar is t een cape :)*

Hehehe ik zie dit helemaal voor me _O- _O-

Afbeelding

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-18 11:26

Aangezien hij nooit echt gek deed of verschoot heb ik er nooit bij nagedacht, ik doe het ook niet altijd in die volgorde :P

EpiqueCheval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:14

Absolem schreef:
Maddy_Paola schreef:

Hehehe ik zie dit helemaal voor me _O- _O-

[ [url=m/nVnDnV.jpg]Afbeelding[/url] ]

_/-\o_ _O-

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-18 18:40

prugelpiet schreef:
Het is ook logischer om van voor naar achter dicht te doen. Ik gooi de deken erop, maak voor dicht, schuif de deken terug naar achter en doe dan de rest dicht. Zo weet je zeker dat alles goed ligt en je de deken niet alsnog tegen de haren in moet trekken/schuiven.

Is je paard geschoren? Als je dan tegen de haartjes in trekt kan het nog best een stuk vervelender voelen.

Paard is inderdaad geschoren :)

Gelukkig is het nog nooit zo als op die foto geëindigd :')

WiPaLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 19:03

Mijn paard had dit vorig jaar ook. Heel boos, dreigen om te bijten als ik het deken naar voor trok of goed wou leggen op de borst. Hij heeft dit gekregen tijdens hij een schouderblessure had door een deken die teveel tegen trok.
Dit jaar is die blessure er niet en is het geen probleem meer om het deken goed te leggen.
Aangezien je ergens aangaf dat hij dit bij een ander deken niet doet zou ik denken dat het deken ergens duwt of tegentrekt op de schouders zoals bij de mijne is geweest. Deken zag er overigens goed passend uit maar was het blijkbaar niet

Ik weet niet wat voor deken je hebt maar ik had het door een K entucky deken met die konijnvacht omdat dit tegentrekt