Zadelmaker verkoopt niet passend zadel - mijn rechten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: Zadelmaker verkoopt niet passend zadel - mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 07:40

Dat ook Billy. Een paard veranderd zoveel met bespiering en groeien. Zeker een jong paard...
Toen ik een jong paard in de groei had, liet ik minstens elk half jaar de zadelmaker langskomen.
Maar ik lees ook dat TS afgelopen zomer de zadelmaker nogmaals langs had laten komen en dat het zadel toen volgens deze persoon goed lag.

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 07:52

Hey! Ik denk niet dat je een vergoeding kan vragen voor je zadel of de gemaakte kosten. Mijn zadelmaker is toevallig net gister weer geweest en wist uit te leggen dat ook het oplegvlak van het paard veranderen kan.
Bv door een schouderpartij die naar achteren staat of wanneer je paard de rugspier niet goed gebruikt. Dit kan zeker enkele cm schelen.
Dit betekent ook dat je met de juiste training het oplegvlak weer langer kan maken.

Ik heb zelf mijn zadel nu 6 jaar en die is nu te lang geworden. Ik heb destijds met de zadelmaker de ribben meegeteld dus ik weet zeker dat hij destijds niet te lang was. ;)

Succes met het zoeken van een nieuw zadel!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 10:05

Heb je het zadel na aanschaf na een x aantal maanden nog laten checken en eventueel laten opvullen ?
Een paard is geen statische vorm
In de zin dat bespiering toebrengt en afneemt naar gelang de mate van trainen, verandering in huisvesting etc
Maar ook de hoeveelheid spek die aanwezig is fluctueert

Als je een zadel koopt en je gaat er mee rijden zou je na een aantal maanden de boel weer eens moeten laten checken
Zeker bij nieuwe zadels of nieuwe vulling klinkt de boel in bij gebruik en zal hierdoor de pasvorm veranderen

Daarnaast wil bij een passend zadel kopen en gebruiken het vaak voorkomen dat er spieren ontwikkelen omdat diende ruimte krijgen om dat te doen

Verwachten dat je een zadel koopt en je dan klaar bent is wel erg hoopvol

Dat het te lang is is niet tof , maar iets te lang is niet direct een reden voor grote problemen

Je zou contact op kunnen nemen met de zadelmaker en je probleem bij hen neerleggen en kijken of hij bereid is je ergens in tegemoet te komen
, bij leveren van een dienst of product moet je de verkopende partij de kans geven het recht te zetten
Dat dat idd een issue is qua vertrouwen maakt het lastig Maar zolang hij niets weet kan hij ook niets pogen goed te maken zeg maar

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 10:16

Jennyj01 schreef:
Even een andere invalshoek. Hoe weet je dat de zadelmaker hier de prutser is en niet de osteopaat?

Goed denkwerk!!
Waarom maar 1 kant op denken?

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 11:14

Stel dat je paard niet veranderd is en je zadelmaker jou inderdaad een te lang zadel heeft verkocht...

Ik kan me niet voorstellen dat een zadelmaker willens en wetens een niet passend zadel verkoopt. Die handelt naar eer en geweten en probeert jou zo goed mogelijk te helpen. Dan vind ik niet dat je 1,5 jaar later ineens kunt aankomen met: 'oh trouwens, je hebt me een niet passend zadel verkocht'.

Ik zou het wél netjes vinden als de zadelmaker jou de mogelijkheid biedt een nieuw zadel aan te schaffen, met daarbij een redelijke inruilvergoeding voor je huidige zadel. :j

Als je zegt: 'ik heb geen vertrouwen meer in deze zadelmaker en ik wil hem/haar niet de kans geven het probleem op te lossen, dan vind ik niet dat je nog kunt eisen dat hij/zij iets voor jou doet (als in: zadel terugnemen bijvoorbeeld).

Maar ik vind het zeker niet onaannemelijk dat je paard veranderd is in de afgelopen anderhalf jaar, waardoor je zadel anders ligt. Mijn huidige zadel is 6 weken geleden aangepast en zou nu eigenlijk alweer moeten worden gedaan. Niet omdat de zadelmaker slecht werk af heeft geleverd. In tegendeel. Maar wel omdat mijn beessie zo verandert door de training. Het scheelt natuurlijk dat ik een jonkie heb, maar met mijn vorige (15 jaar oude) paard heb ik hetzelfde gehad.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 11:23

Ik heb hetzelfde aan de hand gehad met een zadelmaker. Ik heb voorgesteld het zadel van hem terug te geven tegen de aankoopprijs , zelfs al was het krap 1 jaar geleden dat ik het zadel kreeg. Eerst kregen we wat gesteggel, hij wilde het zadel wel terugnemen maar ik kreeg mijn geld pas als hij het weer verkocht had (ja doei, reden dat het zadel zo poedersuiker lag is omdat de kussens veel te hard waren. Dat krijg je natuurlijk nooit verkocht). Vervolgens gewoon afgedwongen dat ik het bedrag terug krijg omdat mijn paard me nu zowat het licht uit m'n ogen sloeg als ik hem wilde zadelen, als hij hier niet mee akkoord zou gaan gedreigd dat we naar het juridisch loket zouden gaan en de kosten van de osteopathie er ook nog eens bij zouden komen. Toen bond hij wel snel in en kregen we het geld terug. Ik zou het gewoon proberen, niet geschoten is altijd mis. Feit blijft dat ze je een slecht zadel verkocht heeft, ik geloof namelijk niet dat er 3 cm tussen zou kunnen komen. Ik heb overigens wel een 2nd opinion laten doen, en dat op papier mee gestuurd.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 17:36

Ik kan me er in vinden dat ik niet het totale aankoopbedrag terug zal krijgen. En inderdaad: ik moet niet op 1 iemand vertrouwen, dus mn instructrice heeft er ook nog met mij naar gekeken en die concludeerde ook hetzelfde. Dus dat zijn 3 personen die zien dat het zadel te lang is.
Daarnaast is de zadelmaker nog langs geweest dit voorjaar/zomer, wist van de bestaande problemen en zei dat het zadel goed lag, toen ik zei dat ik daarover twijfelde omdat het zadel achter wat omhoog kwam door veranderde bespiering heeft ze het toch maar bijgevuld omdat ik toen ze nog eens keek toch wel gelijk had, toen had ik al mn twijfels, zij is immers de zadelmaker en ik ben echt een leek mbt zadels.
Maar fijn, voordeel van de twijfel, het zal wel goed zijn, zadel kwam daarna niet meer omhoog.
Maar nu dus dit, en ik kan echt met 100% zekerheid zeggen dat de kussens van mijn zadel echt geen 3cm langer zijn geworden aangezien ze nooit recht onder de lepel zaten zolang ik het zadel al heb, ze staken sowieso een deel uit, precies heb ik dat nooit gemeten, nu steken ze zo’n 3cm uit; waar de lepel zit is precies de plek van de laatste rib.
Ik snap dat ik weinig bewijs heb en weinig rechten, dus ik ga haar proberen te bellen en het probleem voorleggen.. echter eerst kijken of de andere zadelmaker nog iets met dit zadel kan (aanpassen, of voor een voor mij redelijke prijs inruilen), of hier nog iemand op zoek ? :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 17:39

Als je eerst iemand anders er aan laat prutsen vervallen je rechten al helemaal...
Waarom niet eerst haar bellen en een oplossing zoeken? Je moet haar wel de kans geven..

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 17:41

Helemaal met je eens dat het heel onkundig is om jouw paard een 3cm te lang zadel aan te meten. Alleen al om die reden zou ik inderdaad contact zoeken. Een beetje professionele zadelmaker zal iig willen praten over een oplossing lijkt me. Of die oplossing afdoende is voor jou, is dan natuurlijk de vraag. Daar zou ik niet teveel van verwachten. Nogmaals; denk dat je beter het zadel in kunt ruilen of het zelf verkopen. Maar lijkt mee heel goed deze zadelmaker de kans te geven en haar op de hoogte te brengen van de fout die ze gemaakt heeft.

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 17:41

Iemand hoort je een degelijk product te verkopen ongeacht of de garantie periode al voorbij is. Als consument heb je heel veel rechten.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 17:47

Cayenne schreef:
Als je eerst iemand anders er aan laat prutsen vervallen je rechten al helemaal...
Waarom niet eerst haar bellen en een oplossing zoeken? Je moet haar wel de kans geven..

Daar heb je een punt...
Maar ik vertrouw haar niet meer: moet ik dan haar een kans geven om vervolgens een andere zadelmaker te laten checken of het daarna wél goed is?
Moeilijk...

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 17:54

Dan geef je haar juist de kans om het vanuit haar kant netjes op te lossen. Wie weet ziet ze haar fout in en komt ze met een goed voorstel om het op te lossen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 19:38

Annenas schreef:
Cayenne schreef:

Daar heb je een punt...
Maar ik vertrouw haar niet meer: moet ik dan haar een kans geven om vervolgens een andere zadelmaker te laten checken of het daarna wél goed is?
Moeilijk...

Wettelijk gezien moet je een bedrijf eerst zelf de kans geven het op te lossen voordat je andere stappen kan ondernemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 19:56

Jennyj01 schreef:
Even een andere invalshoek. Hoe weet je dat de zadelmaker hier de prutser is en niet de osteopaat?

Knert schreef:
Goed denkwerk!!

Misschien train je op een manier waarop je paard blokkades krijgt?

Als het na zo'n tijd 'opeens' aan het zadel ligt, dan zou ik ook mijn eigen rijstijl eens kritisch bekijken, toch? Zeker met zo'n jong dier.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 20:04

Een paard kan zeer veranderlijk zijn in zijn bespiering en dus ook in de ligging van het zadel. Zeker bij een jong dier.

Dat nu iedereen zegt dat het zadel te lang is zegt mij niet zoveel eigenlijk. Als iedereen dit vanaf het begin gezegd had was het een ander verhaal geweest.

Maar bel eens met haar en laat haar komen en haar een oordeel geven en met welke argumenten ze komt.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 20:31

Nielojram schreef:
Jennyj01 schreef:

Knert schreef:
Goed denkwerk!!

Misschien train je op een manier waarop je paard blokkades krijgt?

Als het na zo'n tijd 'opeens' aan het zadel ligt, dan zou ik ook mijn eigen rijstijl eens kritisch bekijken, toch? Zeker met zo'n jong dier.

Als je mn verhaal leest zie je dat het eigenlijk al vrij snel problemen gaf, daarnaast is de manier waarop wij trainen gericht op rechtrichten en een paard wat zichzelf ontspant, niet een in de krul getrokken paard, dan had je mn rijstijl inderdaad de schuld kunnen geven.

Maar ik ga er mee aan de slag en zal nog wel een berichtje posten als ik weet hoe het “afloopt”

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 20:55

Heb je zelf een 18 inch nodig?
Soms is de ruiter/paard combinatie niet ideaal en moeten er soms ergens consessies gedaan worden.
Daarnaast zijn er zoveel theorieen over te lang en te kort dat er niet echt een waarheid is, dus winnen doe je het sowieso niet.
Als je paard nog schoft ontwikkeling gehad heeft kan het daarnaast prima zijn dat het zadel nu verder naar achter ligt dan voorheen.

Persoonlijk zou ik ook even de rug op de foto doen voordat je dadelijk een nieuw korter zadel hebt en dan misschien blijkt dat het gedrag niet weg is. Je echt eraf willen bokken is wel heel heftig gedrag.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 21:10

Sizzle schreef:
Heb je zelf een 18 inch nodig?
Soms is de ruiter/paard combinatie niet ideaal en moeten er soms ergens consessies gedaan worden.
Daarnaast zijn er zoveel theorieen over te lang en te kort dat er niet echt een waarheid is, dus winnen doe je het sowieso niet.
Als je paard nog schoft ontwikkeling gehad heeft kan het daarnaast prima zijn dat het zadel nu verder naar achter ligt dan voorheen.

Persoonlijk zou ik ook even de rug op de foto doen voordat je dadelijk een nieuw korter zadel hebt en dan misschien blijkt dat het gedrag niet weg is. Je echt eraf willen bokken is wel heel heftig gedrag.

Zijn rug is op de foto geweest voor aankoop, daar was niks op te zien. Hij heeft ook niet vastgelegen oid, maar mocht een ander zadel / aanpassing geen verschil maken ga ik dat nogmaals doen inderdaad.
Zelf heb ik geen 18” nodig, ik heb een maatje 38, ben 1.72 en heb maar weinig kont :+ , pas ook met gemak in een 17,5 of zelfs 17”, het was toen meer omdat ze op dat moment niks anders had...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 21:20

Dan klinkt het inderdaad als slecht aanpassen. De vraag waarom ze dan niet een maat kleiner besteld had mag je haar best voorleggen.

Grooming_Mom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 21:21

Ik vindt het wel een beetje bijzonder dat je een 18 inch zadel koopt omdat ze niets anders had? Je koopt je schoenen toch ook niet in een afwijkende maat omdat er de juiste niet is. Wellicht had je dan het hele verhaal kunnen voorkomen doordat een kleinere inch maat vanzelf korter zou zijn geweest ..

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 22:00

Grooming_Mom schreef:
Ik vindt het wel een beetje bijzonder dat je een 18 inch zadel koopt omdat ze niets anders had? Je koopt je schoenen toch ook niet in een afwijkende maat omdat er de juiste niet is. Wellicht had je dan het hele verhaal kunnen voorkomen doordat een kleinere inch maat vanzelf korter zou zijn geweest ..

Ik kocht hem niet omdat ze niks anders had, ik kocht hem omdat zij zei dat hij pastte, echter had ik om een 17 of 17,5 inch zadel gevraagd maar zij zei dat deze beter lag dan de andere merken/types van de zadels die ze had.
Ik had nog geopperd om zelf te kijken op marktplaats naar hetzelfde type zadel in 17,5”, echter gaf zij aan dat dit zadel perfect zat. En ja, ik geloofde dat.
Ik heb het zadel overigens tweedehands gekocht.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 22:31

Ts, ik zou denk ik sowieso even contact opnemen Met de Zadel maker die deze heeft geregeld , je probleem uiteenzetten en daarbij ook vertellen welke mensen je daarbij mee hebt laten kijken

En je hier toch graag een oplossing voor ziet of een tegemoetkoming

(Je kunt hier voor evt ook Info bij juridisch loket inwinnen)

Aangezien je het probleem al eerder hebt aangegeven, waarbij de Zadel maker het geen issue vond zou ik idd wel iets verwachten

Werk aan het Zadel zou ik zelf in bouw situatie idd niet zo graag door de Zadel maker in kwestie laten doen.
Zou Er Denk idd niet zo heel veel vertrouwen in hebben

Of het huidige Zadel aangepast zou kunnen worden zou ik laten bekijken door een andere Zadelmaker, misschien dat de kussens idd aangepast of vervangen zouden kunnen worden

Als Er nu keilkussens onder zitten kan een goeie zadelmaker er vast wel iets mee waardoor het korter word
Daar zit natuurlijk wel een grens aan , Zadel moet wel in Balans blijven natuurlijk

Rispens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 22:33

Hierbij een reactie van een zadelmaker, wellicht heb je er iets aan!

Het is inderdaad zo dat wanneer het paard gaat ontwikkelen rond de schouderpartij het zadel verder naar achter zal moeten liggen. Het is dus na 1,5 jaar helaas niet te zeggen of hij toen wel of niet te lang was. Dit kan heel goed in het half jaar zijn ontwikkeld nadat jouw zadelmaker geweest is. Ik denk dus zeker dat de zadelmaker het zadel niet zal terug nemen. Het is juridisch gezien zeker zo dat je haar eerst de kans moet geven om het op te lossen, maar de vraag is of je dat wilt, of je daar vertrouwen in hebt en wat er er mee opschiet als je er eigenlijk al van uit kunt gaan dat ze het niet hoeft terug te nemen. Wellicht kun je dan beter een zadelmaker in de buurt waar je een goed gevoel bij hebt vragen het zadel te beoordelen.

Ik moet wel zeggen dat ik ook regelmatig gevraagd word voor een second opinion omdat een behandelaar aangeeft dat het zadel niet goed ligt en het vertrouwen verloren is in de huidige zadelmaker. In veel gevallen kan ik dan inderdaad wat aan het zadel aanpassen of past het niet maar het komt ook regelmatig voor dat er niet veel aan de hand is. Ik zou dus, wat al gezegd is, zeker niet alleen uitgaan van de osteopaat, ze hebben er tenslotte niet specifiek voor gestudeerd.

Heel veel succes en hopelijk kom je tot een goede oplossing!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 07:22

Zadelmaat is niet alleen kontmaat... ik heb een 17,5 inch zadel gehad wat mijn paard en mijn kont prima paste, maar ik niet omdat ik lange benen heb had ik toch echt een 18 inch nodig.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 07:35

Billy schreef:
Zadelmaat is niet alleen kontmaat... ik heb een 17,5 inch zadel gehad wat mijn paard en mijn kont prima paste, maar ik niet omdat ik lange benen heb had ik toch echt een 18 inch nodig.

Ja, inderdaad... ik heb qua kontmaat genoeg aan een 17 inch, maar heb een 17,5 inch om precies dezelfde reden.

TS als 18 inch eigenlijk te groot is, schuif je zelf niet in het zadel?
Ik heb wel eens lang geleden niet op mijn eigen paard en ik was ook nog in de groei op een 18 inch zadel gereden. Die was voor mij toen te groot en ik schoof als ruiter in dat zadel omdat het voor mij te groot was. Ik ben benieuwd, heb je daar geen last van?