Invloed van het zweetblad op de bewegingsvrijheid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 11:17

dianaw33 schreef:
Elbony: ik kijk alleen maar naar wat mijn paard wil, en ben ondertussen met een 12 jarige bezig die nog steeds geen optimaal zadel heeft.. Op die manier zijn hier ook veel zadelmakers aan de kant gezet ondertussen, omdat die helemaal niet keken naar wat mijn paard wilde maar een merk wilden verkopen, of simpelweg geen oplossing hadden. GM zadels zijn niet voor ons type paard: te smal in de boom, en ik vermoed dat andere merk ook.
Clasical: Strada ken ik, maar daar was geen boomtype voor de rug van mijn paard wat echt goed paste.
Overigens heb ik slechte ervaringen met dat merk: we hebben er ooit eentje op stal met de afdruk compleet in de rug gehad, en een ander paard wat een jaar lang alleen maar verzet tegen een Strada toonde, die foamkussens zijn echt niet voor elke paardenrug.

GM heeft nu inderdaad geen boom meer, die breed genoeg is. Vroeger (heb ik nageplozen op internet) was het anders. GM startte met een ander type boom wat toen wel goed lag op Iberiërs, Heb nog geprobeerd een heel oude GM te vinden, maar die poging is helaas mislukt.

Mijn oude Syd Hill had een western boom met korte takken, maar helaas is hij ook daar uitgegroeid.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 13:24

Clasical schreef:
Het lijkt mij niet dat een zweedblad het bol maken van de romp belemmerd.
Dan idd eerder het drukpunt van de singel.
Zelf heb ik sinds enige tijd een Strada dressuurzadel.
In dit concept is er jaren nagedacht over jouw vraag en ook degelijk met bewegingsdeskundigen samengewerkt.
Dit zadel heeft een relatief kort onderste zweetblad en korte singelpassanten ( zoals bij een spring/veelzijdigheidszadel ).
Ook heeft het geen houten boom maar een thermoplastische boom van kunststof, deze is zeer flexibel maar ook weer rigide genoeg om goede drukverdeling te bieden.
Het is bizar maar ik denk dat ik zonder singel zou kunnen rijden.
Soms zit de singel zo los dat ik er ruim een vuist
tussen kan plaatsen en nog blijft hij prima op de plek.

Ik denk dat er bij veel merken nog steeds veel word gekeken naar het comfort voor de ruiter en de looks van het zadel

Ik rijdt met een wow zadel
Hoewel ik nu zelf aan t stunten ben
Omdat na de laatste fitting niet meer lekker kan zitten.

Maar ook dat zadel blijft zelfs zonder vast te singelen wel liggen op mijn paard

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 13:40

Het blijft lastig een optimaal zadel te vinden
Mijn merrie is inmiddels 14
En ben al 10 jaar met van alles aan t vogelen...
Dus ik ga hier mee volgen
Heb geen iberiër
Maar wel een Gelderse tank met XW
Kopijzer
En ook zij prefereerde eerder een iets te lang zadel wat ver genoeg voor van de schouder kan liggen
Dat was een leenzadel van Zaldi
In afwachting van een bestelde strada
Waar ik vervolgens een leen strada op HE gebruikte
En zelf niet meer kon lopen de volgende dag
En dus de hele strada cancelde
Intussen hebben we gehad
KN , Euroriding , anatomica, zaldi , strada , wow , KN , boomloos wel 5 verschillende, weer wow , weer KN
En terug op mijn wow
Nu maar wat puzzelen met ander soort onderlegger en adhv dit topic eens de singelstoot bevestiging .

De zaldi indertijd liep ze goed onder terwijl dit zadel wel te lang was voor haar rug.

ireika

Re: Invloed van het zweetblad op de bewegingsvrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-18 19:42

Interessant om jullie ervaringen te horen.
@zinzi_jewel: waaraan merk jij nu vooral dat je paard 'last' heeft van het zadel?

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 21:05

ireika schreef:
Interessant om jullie ervaringen te horen.
@zinzi_jewel: waaraan merk jij nu vooral dat je paard 'last' heeft van het zadel?

Sorry Ireika, ik geloof dat we een beetje af zijn gedwaald van je originele vraagstelling.
Na jouw thermografische afbeeldingen zijn we beland bij wat het paard nou eigenlijk voor hinder laat zien/merken van zijn/haar zadel.
Als je weer terug wilt naar het zweetblad vraagstuk is dat prima hoor.
Maar mijn paard laat geen hinder zien van een zweetblad, tot nu toe.

@ zinzi_jewel: de mens kan wel wat verzinnen, maar onze paarden hebben altijd gelijk. De wat oudere garde zadelpassers zeggen wel vaker dat wanneer een goed passend zadel iets te ver doorloopt over de lendenen, dat niet een dealbreaker hoeft te zijn. Het hangt van het paard af.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 08:56

Het gekke was dat de simpele zadels van pak m beet 25/30 jaar geleden veel minder problemen veroorzaakte .
Een simpele passier
Breed genoeg , volgde de rug netjes
En rijden maar

Mijn merrie gaat korter lopen
Vaak niet meteen maar na een aantal keren pas .
Wil niet meer zelf vama achter naar voren en in de aanleuning lopen
Of wordt narrig op de singel.
Ook zij gangen zijn dan iets wat ze ineens niet meer kan .

De wow ligt haar wel oké meestal alleen mij niet meer.
Diverse lichamelijke issues gehad
Bekken instabiliteit, fractuur in de rug .
T komt allemaal best precies.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 09:00

Die simpele zadels van vroeger waren in mijn geval eigenlijk altijd veelzijdigheidszadeltjes: kort zweetblad, korte stoten, lang dun singeltje.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 09:02

Bij mij ook
Het werd wat luxer toen ik een kieffer garmish kocht .
Daarvoor passier gereden

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 09:15

Klinkt inderdaad als een ingewikkeld geval zinzi_jewel! Lijkt me dan inderdaad moeilijk om te weten aan welk deel van het zadel het precies ligt.

Ik denk dat de zadels vroeger niet perse beter pasten, maar er minder aandacht aan besteed werd, ik rij slecht sinds een goede 20 jaar, dus ik kan niet met heel veel vroeger vergelijken, maar op de manege bijvoorbeeld liepen de paarden allemaal met relatief slecht passende zadels (niet dat ze er drukplekken van kregen, maar wel duidelijk te grote zadels, harde bobbelige kussens etc) die paarden liepen daar ook gewoon mee. (Waren inderdaad voornamelijk stubbens, passiers en kieffers in veelzijdigheid met een lange singel en korte, maar wel heel stugge, zweetbladen)

De frans-klassiek geschoolde instructrice waar ik nog minder dan 10 jaar geleden les van kreeg, ging ook nooit richting het zadel zoeken. Als het paard vervelend deed, was dit een africhtingsprobleem of onkunde van de ruiter, het zadel kon volgens haar geen veroorzaker zijn als het op het oog min of meer goed lag (vrij van de ruggengraat).
Ik denk zelf dat het wat tussenin te zoeken is, dat een paard ergens inderdaad zo goed afgericht moet zijn dat hij met kleine ongemakken om kan gaan, maar dat we anderzijds als ruiter toch de verantwoordelijkheid hebben om die ongemakken zo minimaal als mogelijk te maken.

Van daar dat ik het wel interessant vind om de invloed van het zweetblad verder te onderzoeken, niet omdat ik geloof dat het tot gigantische belemmeringen leidt, maar omdat ik wil weten welke 'zweetblad-oplossingen' het aangenaamst zijn voor het paard.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 09:27

ireika, ik denk dat comfort van je paard ook een kwestie van logisch nadenken is: je vraagt een paard in de lengte te buigen en te wijken, en zet vervolgens de romp vast op 3 plaatsen met een vastgenoerd zweetblad en een mega 'anatomische' singel. En dan lukt het niet. Ik kan m wel verzinnen nu.

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 10:03

In mijn beleving waren de zadels vroeger minder diep voor de ruiter hadden een vlakkere zit, wat in ieder geval voor het paard minder piekbelasting in de rug gaf. Wel was er vaak te weinig ruimte in de kamer, wat dan weer gevolgen had voor alle wervels.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 10:04

Interessante discussie, ik volg ook even. Met mijn pony van 25 ben ik ook al jaren aan het zoeken. Inmiddels ben ik, toevallig geheel in de lijn van dit topic haha, onverwacht teruggevallen op mijn oude springzadeltje die hier nog in de schuur lag, minimaal 30 jaar oud, "herrgestellt in der DDR" :') en hij loopt er het best mee van allemaal. (Nu ik nog).

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 14:41

Bij sommige merken kan je ook aan een dressuurzadel korte stoten laten maken. Ik laat overigens standaard bij alle zadels de voorste singelstoot achter de tak en niet aan de tak van de boom zetten. Uiteraard is de juiste boomvorm ook heel erg belangrijk, hoe mooier die de rug volgt hoe beter de drukverdeling. Dat geldt ook voor de kussens, ik laat bij Iberische paarden heel vaak de kussens aan de voorkant korter maken (korte pootjes voor zeg maar) dat geeft ook weer veel meer vrijheid als het paard daar wat bol is. En dat is bij veelzijdigheidzadels ook zo. Ik rijd nu zelf ook op een platter zadel, ik vind dat toch fijner.