Probleem met passende dekens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IsabelleN

Re: Probleem met passende dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 10:28

Wij hebben een pensionstal waar ook bejaarde paarden zijn die het hele jaar buitenlopen, daar zijn ongeveer 11 pony's bij. Wij kopen alle dekens bij Equimatch. Niet extreem duur, erg sterk en de pasvorm is uitstekend.
Nog nooit een pony met ook maar 1 kaal plekje gehad. Maar.... een te grote deken geeft altijd gedoe.

Jouw deken is idd te groot. Meet je pony van schoft tot staartinzet en kijk dan even op de site van Equimatch naar de juiste maat. Veel succes!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 10:28

2 merken die hier goed pasten, weatherbeeta en de 0 grams van de decathlon (hogere hals). Die laatste zal ook mooi over je onderdekens vallen.

Verder kan merk en dus werkelijke maat nogal verschil maken. In stukje 175-185 nederlandse maat vallen 4 maten totaal en grote D-pony's zitten meestal ergens in dat stukje.
Onderlengte 175 (NL), 178 (=5.9 UK), 183 (=6.0 UK) en 185 (NL). Ken het ene te groot andere te klein en er tussen past perfect afhankelijk van gewoon gewicht of schraal probleem. Kijk dus goed naar de werkelijke maat volgens etiket fabrikant ipv enkel wat de webwinkel aangeeft, er zit nogal eens verschil tussen.

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 10:33

precies dat Tamary. Daarom een leverancier kiezen die met de rugmaten werkt, is veel preciezer!

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 10:43

Ik zou wel een Amigo kiezen met zo'n V-sluiting of een Disc sluiting. Die zitten bij de boeg het fijnst voor het paard. Niet die van Loulou met twee van die sluitingen aan de voorkant. Dat knelt vaak een beetje.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 10:44

Rena100 schreef:
Ik zou wel een Amigo kiezen met zo'n V-sluiting of een Disc sluiting. Die zitten bij de boeg het fijnst voor het paard. Niet die van Loulou met twee van die sluitingen aan de voorkant. Dat knelt vaak een beetje.

Ik heb juist de rechte want de V sluiting past voor geen kant op mijn merrie. Dan schuift de deken over de shoft naar achteren De rechte sluiting ligt perfect. Terwijl het dezelfde maat is.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-18 10:45

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 10:47

Hilary schreef:
Odetje92 schreef:
De boeg is te ruim, hij hoort voor de schoft en schouders te liggen. Ik heb een lijn getekend bij je foto waar hij hoort te liggen

[ [url=m/IzUhJN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Precies. De halslijn (van voorsluiting naar schoft) past niet bij jouw pony.
Het is op de foto lastig te zien, maar ik denk dat de achterkant ook te ruim is en je dus een maar kleiner kan proberen.

Van Amigo heb je overigens verschillende typen dekens, niet elk type is geschikt voor elk paard. Mijn paard kon niet uit de voeten met “een Amigo”; hij heeft “een Bucas” (Irish). Tot nu toe de enige deken die zowel aan de voorkant als aan de achterkant goed past.

Even om verwarring te voorkomen: horseware heeft verschillende “lijnen” namelijk mio, amigo, Rhino, Rambo. (Van goedkoop naar duur. De mio is echt bagger, de rest zijn goede dekens. Pasvorm van rhino en Rambo is hetzelfde, amigo valt anders.

Bucas is net als horseware een merk en heeft niks te maken met amigo. Binnen bucas zijn er ook verschillende modellijnen.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:22

TS, kijk wel goed of de Amigo ook echt goed ligt want dat anderen hem fijn vinden hoeft nog niets over jouw pony te zeggen. Zo verschillend per paard. Ik zou hier de foto’s plaatsen :) kunnen mensen meekijken met je.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:23

Daancha schreef:
TS, kijk wel goed of de Amigo ook echt goed ligt want dat die op andere paarden goed ligt hoeft nog niets over jouw pony te zeggen. Zo verschillend per paard. Ik zou hier de foto’s plaatsen :) kunnen mensen meekijken met je.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-18 11:23

Ja zal ik doen!

Zal ik een poging wagen voor die in de link?

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-18 11:51

Ik heb gemaild, blijkbaar zit er een polyester vulling in. Was dit nu juist slecht?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 12:02

oh het is ook best lastig!
Ik heb nu een Amigo Bravo plus met V-sluiting voor mijn pony. Die is kwa pasvorm het beste bij de schouders, maar zo ontzettend lang. Net een soepjurk haha. Maar hij ligt inderdaad als een huis en schuift helemaal niet. Ga vanaf dit weekend ook de liners eronder testen. Ben benieuwd hoe dat bevalt.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 12:22

Polyester gevoerd is tegen het schuren. Zegt niks anders dat de binnenkant glad is. Is dus geen vulling, maar een gladde laag aan de binnenkant

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 12:53

Zon beschermding gaf bij mijn ruin juist vreselijke plekken... na 1 nacht al. Uiteindelijk werden dat nare witte plekken.

Bij verkoop dacht iedereen dat ie slecht passende zadels had gehad. Maar eigenlijk was het gewoon 1 nacht zo’n borstbeschermer.

Ik raad je dat af!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 13:25

Knert schreef:
Zon beschermding gaf bij mijn ruin juist vreselijke plekken... na 1 nacht al. Uiteindelijk werden dat nare witte plekken.

Bij verkoop dacht iedereen dat ie slecht passende zadels had gehad. Maar eigenlijk was het gewoon 1 nacht zo’n borstbeschermer.

Ik raad je dat af!

Ik ook. Stalgenootje had er 1. Drama. Grote schuurplekken op de schoft. En eigenlijk compleet onnodig. Als je een passende deken hebt krijgt je paard namelijk nooit schuurplekken

Morniclum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 17:17

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-18 17:57

En met liners bedoel je die van Amigo zelf? Want ik ben van plan om de huidige onderdekens te gebruiken. Dus dan hoeft het niet zozeer aangepast te zijn.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 18:03

emilyslaluna schreef:
En met liners bedoel je die van Amigo zelf? Want ik ben van plan om de huidige onderdekens te gebruiken. Dus dan hoeft het niet zozeer aangepast te zijn.

Als de pasvorm van de onderdekens niet goed is blijft het schuren en dan gaat een amigo deken je niet helpen ben ik bang. Ookal is dat dan de goede vorm, dan doet de onderdeken dat weer teniet

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-18 18:09

pluisje88 schreef:
emilyslaluna schreef:

Als de pasvorm van de onderdekens niet goed is blijft het schuren en dan gaat een amigo deken je niet helpen ben ik bang. Ookal is dat dan de goede vorm, dan doet de onderdeken dat weer teniet

Het probleem ligt eigenlijk bij de regendeken. En dan bij een van de onderdekens wordt het probleem versterkt. Maar de ander ligt gewoon prima.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 18:13

Horseware was bij mijn pony echt een jurk. Ik heb nog een nieuwe Weatherbeeta Freestyle maat 175 liggen. Geen koopje, maar wel een superkwaliteits deken. Afbeelding

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 18:50

emilyslaluna schreef:
pluisje88 schreef:

Het probleem ligt eigenlijk bij de regendeken. En dan bij een van de onderdekens wordt het probleem versterkt. Maar de ander ligt gewoon prima.

Oh! Nou als dat zo is dan is eerst alleen een andere regendeken wel de moeite van het proberen waard. Ik weet niet welke maat je pony heeft maar bucas en horseware zijn meestal wel goed tweedehands te kopen. Mocht het dan toch niet wat zijn Kun je hem voor ongeveer hetzelfde bedrag weer kwijt.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-18 18:59

Bedankt voor de tip! Mijn pony staat met pensioen bij mijn ouders in de buurt en ik kan enkel in het weekend naar huis. Gelukkig kan in morgen avond al naar huis en dan zal ik even haar maten opmeten voor ik een deken ga kopen. Want misschien is ze gewoon kleiner dan ik dacht.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 11:39

Ik heb vandaag de maten opgemeten. Heb ik het zo goed gedaan?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb met strakke lint de bovenlengte gemeten van net verder dan de schoft tot de staart aanzet. Dit was 120cm. Van de borst tot bil was het 160cm. Maar klopt dat wel? En welke maat moet ik dan kiezen?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 11:48

Ik ben niet zo goed in meten maar de onderlengte moet je volgens mijvanaf het midden van de borst meten. Dus de “hoek erbij” zegmaar.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 11:50